چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

موج گسترده اعتصابات کارگری در مراکز پالایشگاهی،‌ پتروشیمی و صنعتی ایران

با ادامه اعتصاب‌های کارگری در شهرهای مختلف ایران، ‌گزارش‌ها حاکی از شکل‌گیری تجمع اعتراضی کارگران در پارس جنوبی،‌ ماشین‌سازی هپکو، پتروپالایش‌ کنگان و پالایشگاه جفیر است. از سوی دیگر هم‌زمان پنجاهمین روز اعتصاب کارگران مجتمع نیشکر هفت‌تپه،‌ رانندگان اتوبوس درون‌شهری ارومیه نیز دست به اعتصاب زدند
اعتصاب های کارگری

با ادامه اعتصاب‌های کارگری در شهرهای مختلف ایران، ‌گزارش‌ها حاکی از شکل‌گیری تجمع اعتراضی کارگران در پارس جنوبی،‌ ماشین‌سازی هپکو، پتروپالایش‌ کنگان و پالایشگاه جفیر است. از سوی دیگر هم‌زمان پنجاهمین روز اعتصاب کارگران مجتمع نیشکر هفت‌تپه،‌ رانندگان اتوبوس درون‌شهری ارومیه نیز دست به اعتصاب زدند

پنجاهمین روز اعتصاب هفت تپه؛ احضار کارگران به دادگاه، مدیران در صداوسیما

در پنجاهمین روز اعتراض و تحصن‌ کارگران «شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه»، دو تن از کارگران به دادگاه احضار شدند. هم‌زمان با این احضار، مدیران هفت‌تپه با حضور در «شبکه خبر» تریبون صداوسیما به دفاع از خود پرداختند.

قائم مقام مدیرعامل شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه با حضور در برنامه چاپ اول شبکه خبر درباره دلایل تعویق حقوق کارگران می‌گوید: «حقوق‌های کارگران هفت‌تپه از اول آذر ۹۸ بروز بوده و به دلیل پرونده قضایی نادرستی که برای ما تشکیل شده، از اول اردیبهشت ۹۹ که حساب‌های ما مسدود شدند، ما نتوانستیم حقوق کارگران را پرداخت کنیم.»

«امیرحسین اسدبیگی» در این برنامه در دفاع از عملکرد مجموعه تحت مدیریت خود افزود: «سال ۹۴ که هفت تپه را تحویل گرفتیم، ۳۵ هزار تن تولید شکر داشت. این رقم را به ۵۷ هزار تن در سال اول واگذاری رساندیم. در سال سوم نیز ۴۸ هزار تن شکر تولید کردیم. اما در دو سال اخیر به دلیل مشکلاتی چون سیل و اعتراضات کارگری در زمینه تولید مشکلاتی سر راهمان قرار گرفت.»

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که به گفته کارگران، قبل از واگذاری شرکت به اسدبیگی‌، ۵۹ هزار تن شکر سفید در این مجتمع تولید شده و پس از واگذاری تولید محصول به شدت کاسته و اکنون به رقم ۱۷هزار تن رسیده است.

کارگران معترض این شرکت هم در ادامه اعتراضات خود، صبح روز ۱۳مردادماه با وجود گرمای شدید هوا، مقابل فرمانداری شوش تجمع کردند. آن‌ها می‌گویند: «در این شرایط بد اقتصادی، چهار ماه است حقوق دریافت نکردیم، بسیاری از کارگران در تأمین نیازهای اولیه زندگی مانده‌اند. یک ماه حقوق هم که پرداخت شد، آن‌هم از سوی بانک به خاطر اقساط برداشت‌ شده است.»

روز شنبه سه تن از نمایندگان تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو «کمیسیون اصل ۹۰» برای پی‌گیری مشکلات این کارخانه به شوش سفر کرده است و در جمع کارگران حاضر شدند. به دنبال این سفر، از مجلس خبر رسید که «مهرداد بذرپاش» دستور انجام تحقیق و تفحص از نحوه واگذاری شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه را به جهت مشکلات ایجاد شده در آن مجموعه، به خصوص احقاق حقوق پرسنل و کارگران آن را صادر کرده است.

کارگران خواستار جلوگیری از هرگونه خصوصی‌سازی دیگر، پرداخت کامل حقوق سه‌ماهه اول امسال و حق بیمه‌ها، محاکمه و اشد مجازات غارت‌گران بیت‌المال، بازگشت به کار کارگران اخراجی، قطع همکاری و بیرون رفتن تمامی مدیران بازنشسته از شرکت و پرداخت مزایای عرفی برابر به‌تمامی پرسنل هستند و اعلام داشتند تا حصول نتیجه نهایی و رسیدن به همه خواسته‌ها و مطالباتشان به اعتصاب و اعتراض ادامه خواهند داد.

در ادامه این اعتراضات، دو نفر از کارگران مجتمع نیشکر هفت‌تپه، طی ابلاغیه‌ای به دادگاهی در شهرستان شوش احضار شدند. براساس این ابلاغیه، آقایان «کرامت پام» و «حسن کهنکی»، از فعالان کارگری هفت‌تپه باید امروز دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۹، در شعبه پنجم دادیاری دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان شوش حضور یافتند. اتهام اعلام شده علیه این کارگران «اخلال در نظم عمومی» عنوان شده است.

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن hepko_tajamo3-1-300x151.jpg است

تجمع کارگران شرکت هپکو اراک

امروز دوشنبه ۱۳ مرداد ماه ۱۳۹۹، جمعی از کارگران شرکت هپکو اراک در اعتراض به نبود برنامه برای تولید، پرداخت نشدن دستمزدهای خرداد و تیر ماه سال جاری و همچنین بخشی از مطالبات سال‌های ۹۵ و ۹۶، بی‌کفایتی مدیران عامل و تصمیمات شبانه دولت در مورد مالکیت این شرکت، برای سومین روز پیاپی در مقابل این کارخانه تجمع کردند.

کارگران در تجمع امروز با در دست داشتن نوشته‌هایی با مضامینی چون «کارگر تشنه کار است، ما کار می‌خواهیم»، «دستگاه کار ندارد، دستگاه کار می‌خواهد»، «داعشیان صنعت، مدیران بی کفایت»، خواستار عزل مدیران فعلی شرکت و بازگشت کار به کارخانه شدند.

تجمع کارگران شرکت کنتورسازی قزوین

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن qazvin_kontorsazi_tajamo-150x150.jpg است

روز یکشنبه ۱۲ مردادماه ۱۳۹۹، جمعی از کارگران شرکت کنتورسازی قزوین با تجمع مقابل فرمانداری البرز خوستار رسیدگی به مطالباتشان شدند.

تجمع کنندگان می‎گویند: “سال‌هاست که شاهد بی سر و سامانی شرکت کنتورسازی قزوین هستیم و خصوصی سازی نادرست بلای جان کارگران شده است، اما در این میان آنچه دیده نمی‌شود فریادهای به حق کارگران مظلوم این شرکت است که به جایی نمی‌رسد و مسئولان استان قزوین هم بارها وعده‌های بی سرانجامی داده‌اند که عملیاتی نشده است”.

یکی از کارگران حاضر در تجمع گفت: “ما با مشکلات مختلفی دسته و پنجه نرم می‌کنیم؛ بیمه یکی از مشکلات ماست و تقریبا از چهار ماه گذشته حق بیمه‌ای به حساب ما توسط شرکت واریز نشده است تا بتوانیم از خدمات بیمه بیکاری استفاده کنیم”.

وی افزود: “وعده‌هایی توسط برخی مسئولان استان قزوین در هفته گذشته داده شد، اما متاسفانه هنوز برنامه‌ای برای حل این موضوع صورت نگرفته است و ما همچنان بلاتکلیف هستیم. در شرایط اقتصادی امروز ای کاش مسئولینی که حقوق چندمیلیونی خود را سر ماه دریافت می‌کند، حداقل به فکر شکم گرسنه و سفره خالی کارگران قزوین بودند”.

https://www.hra-news.org/wp-content/uploads/2020/08/orumiye2.jpg

تجمع رانندگان ناوگان اتوبوسرانی ارومیه

امروز دوشنبه ۱۳ مردادماه ۱۳۹۹، جمعی از رانندگان ناوگان اتوبوسرانی ارومیه در مقابل ساختمان این شرکت واقع در خیابان عطائی تجمع کردند.

به گفته معترضان، شهرداری بیمه رانندگان را پرداخت نکرده و از طرفی درآمد آنها ۸۰ درصد بعد از شیوع کرونا کاهش یافته است و هیچگونه حمایتی از سوی نهادی صورت نگرفته و تنها کمک آنان توزیع روغن موتور برای یکبار بوده است.

سومین روز اعتصاب کارگران در مراکز نفتی

کارگران و کارکنان پتروشمی های کنگان، پارسیان، سپهر لامرد و شرکت اکسیر در فاز ۱۳،روز دوشنبه ۱۳ مرداد ماه برای سومین روز متوالی دست از کار کشیده و در محوطه کار خود تجمع کردند.

گفته می شود بیش از ده هزار کارگر در پالایشگاه های سراسر کشور دست از کار کشیده اند. در همین روز کارگران “پتروپالایش” در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس جنوبی نیر به این اعتصاب پیوسته اند. معترضان خواستار تامین امنیت شغلی، لغو قراردادهای سفید امضاء، پرداخت دستمزدهای معوقه و همچنین افزایش سطح دستمزدهای خود می باشند.

اعتصاب کارگران پترو پالایش بوشهر در اعتراض به وضعیت سخت معیشتی و ناچیز بودن دستمزد

سندیکای کارگران شرکت واحد: در روزهای گذشته شاهد بهم پیوستن اعتراضات کارگران بخش های صنعت ونفت و پتروشیمی بوده ایم که این اعتراضات بطور همزمان در ۴استان کشور برگزار شده است.
خواسته های کارگران لغو قراردادهای سفید امضا وموقت ،تامین امنیت شغلی ، پرداخت حقوق معوقه و افزایش سطح دستمزد میباشد.

سندیکای کارگران شرکت واحد ضمن حمایت از اعتراضات کارگران بخش های صنعت نفت و پتروشیمی ، اعلام میدارد حق داشتن امنیت شغلی و پرداخت دستمزد بموقع و دریافت دستمزدی متناسب با هزینه های حداقلی زندگی از ابتدایی ترین حقوق کارگری در دنیا میباشد که بواسطه نبود سندیکاهای کارگری و تشکلات مستقل در کشور ، تماما حقوق کارگران نادیده گرفته میشود
اتحاد و همبستگی کارگران بخش های مختلف نفت وپتروشیمی در اعتراضات میتواند در پرداخت مطالبات عقب افتاده و شرایط اسفبار معیشت کارگران تاثیر بسزائی داشته باشد.

تجمع کارگران پترو پالایش کنگان

امروز دوشنبه ۱۳ مرداد ماه ۱۳۹۹، کارگران پترو پالایش کنگان واقع در استان بوشهر در اعتراض به مشکلات معیشتی و پایین بودن حقوق و دستمزدشان دست از کار کشیده و تجمع کردند.

تجمع کارگران فازهای پارس جنوبی

امروز دوشنبه ۱۳ مرداد ماه ۱۳۹۹، جمعی از کارگران پیمانکاری فازهای ۲۲ و ۲۴ پارس جنوبی از اعتراضات صنفی خود در دو روز گذشته خبر دادند.

کارگران با بیان اینکه هیچ نظارتی بر شرکت‌های پیمانکاری اعمال نمی‌شود، از پایین بودن حقوق و دستمزد خود انتقاد کردند و گفتند: “دستمزد ما ناعادلانه است. ما به نسبت کار سختی که انجام می‌دهیم، دستمزد پایینی دریافت می‌کنیم و همین دستمزدهای ناچیز هم با تاخیر بسیار پرداخت می‌شود. در ضمن از امنیت شغلی و امید به آینده بی‌بهره هستیم و هر لحظه ممکن است کار خود را از دست بدهیم”.

کارگران همچنین از عدم پوشش قانون کار در این منطقه انتقاد کردند و گفتند: “هیچ حمایتی از ما صورت نمی‌گیرد و بدون حمایت‌های قانون کار مشغول به کار هستیم”.

فازهای ۲۲ و ۲۴ پارس جنوبی در شهرستان کنگان واقع شده است.

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن ahvaz_jafir_tajamo-300x300.jpg است

تجمع کارگران شاغل در پالایشگاه جفیر

به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، امروز دوشنبه ۱۳مرداد ماه ۱۳۹۹، کارگران شاغل در پالایشگاه جفیر واقع در در ۵۰ کیلومتری غرب اهواز، در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان دست به تجمع زدند.

این کارگران که از طرف شرکت پیمانکاری آتروپارت در این میدان نفتی مشغول به کارند، خواستار افزایش حقوق و توجه مسئولان به مشکلات معیشتی اقتصادیشان هستند.

تجمع نیروهای اخراجی اجرائیات شهرداری اهواز

به گزارش عصر جنوب، امروز دوشنبه ۱۳مرداد ماه ۱۳۹۹، جمعی از نیروهای اجرائیات شهرداری اهواز در مقابل ساختمان شورای شهر این شهرستان تجمع کردند.

معترضان که از نیروهای اخراج شده اجرائیات شهرداری اهواز هستند، با حضور در این تجمع خواستار بازگشت به کار خود و همکارانشان شدند.

تجمع کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر کارون شوشتر

روز شنبه ۱۱ مردادماه ۱۳۹۹، تعدادی از کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر کارون شوشتر با تجمع در مقابل فرمانداری این شهرستان خواستار پرداخت حقوق قانونی خود و عملی شدن رای اداره کار شدند.

یکی از کارگران این شرکت گفت: “این تجمع به دلیل اعتراض به پرداخت نشدن حق کارگران و عدم تمکین کارفرما از رای اداره کار است که به نفع کارگران صادر شده است”.

وی افزود: “شرکت کشت و صنعت کارون بیمه و بازنشستگی و سنوات کارگران را به طور کامل پرداخت نکرده، به همین دلیل کارگران شکایتی را در اداره کار مطرح کردند. حدود ۴۰۰ کارگر شرکت کشت و صنعت کارون با این مشکل مواجه هستند. بر اساس رای اداره کار، شرکت کشت و صنعت کارون ملزم به پرداخت حق کارگران است اما این شرکت نه تنها به رای عمل نکرده، بلکه نماینده شورای کارگری این شرکت را نیز اخراج کرده است”.

شرکت کشت و صنعت کارون که در سال ۱۳۵۲ تاسیس شده، دارای ۲۵ هزار هکتار مزرعه نیشکر است. این شرکت در شمال خوزستان در مجاورت شهرستان‌های شوشتر، گتوند و دزفول قرار دارد.

تجمع کارگران پیمانکاری شاغل در شرکت آب و فاضلاب اهواز

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن ahwaz-300x169.jpg است

به گزارش ایلنا، روز شنبه ۱۱ مردادماه ۱۳۹۹، شماری از کارگران پیمانکاری شاغل در شرکت آب و فاضلاب اهواز در اعتراض به تبعیض در پاداش، حقوق و مزایای مزدی نسبت به کارگران رسمی و قرارداد مستقیم، مقابل ساختمان اداره کل آب و فاضلاب خوزستان دست به تجمع زدند.

این کارگران اظهار داشتند: “تعداد کارگران پیمانی شرکت آب و فاضلاب اهواز دست‌کم به ۳۰۰ نفر در شهر اهواز می‌رسد. این کارگران برخلاف نیروی کار رسمی و قرارداد مستقیم مجموعه آب و فاضلاب، از مزایایی همانند اضافه‌کاری، پاداش و کارانه، بن‌، حق لباس و سایر خدمات عرفی محروم هستند”.

آنها همچنین گفتند: “ما پیمانکاری‌ها بسیار کمتر از رسمی‌ها درآمد داریم. وقتی در یک محیط و کارگاه کار می‌کنیم و می‌بینیم که رسمی‌ها از انواع مزایای مزدی و رفاهی بهره‌مند هستند ولی ما هیچ کدام از این مزایا را نمی‌گیریم، با وجود این همه تبعیض چه انگیزه‌ای برای کار کردن داریم؟”.

به گفته یکی از کارگران آب و فاضلاب اهواز، فاصله دریافتی یک کارگر پیمانی تلمبه چی با یک کارگر رسمی آب و فاضلاب که در یک کارگاه کار می‌کنند حداقل حدود دو تا سه میلیون تومان است. این درحالیست که سایر کارگران پیمانی با عناوین شغلی مختلف در شرکت آبفای اهواز با میانگین ۱۶ تا ۱۷ سال سابقه کاری کمترین دریافتی را در بین دیگر کارگران دارند.

او با بیان اینکه ما خواهان حذف پیمانکار در بخشهای مختلف آب و فاضلاب هستیم، در پایان گفت: “حقوقی که از شرکت واسطه‌ای دریافت می‌کنیم کفاف زندگی‌‌مان را نمی‌دهد. در عین حال با وجود نزدیکی که میان حرفه ما با برخی نیروهای قرارداد مستقیم و حتی رسمی، دستمزدهایی که به آنها پرداخت می‌شود به هیچ وجه قابل مقایسه با ما نیست”.

تجمع دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن esfehan_tajamo1-150x150.jpg است

روز یکشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۹، جمعی از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در محوطه این دانشگاه تجمع کردند.

تجمع کنندگان همچنین با تنظیم نامه‌ای مشترک خطاب به وزیر بهداشت، ضمن بیان مشکلاتشان، با انتقاد از آنچه عدم تعامل منطقی مسئولین دانشگاه با دانشجویان و زیر پا گذاشتن شان دانشجویان خوانده‌اند، خواستار تعیین نماینده‌ای ویژه توسط وی برای استیفای مطالبات خود شدند.

تجمع کارکنان دفاتر سهام عدالت کشور در تهران

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن saham_edalat_tajamo-300x169.jpg است

امروز دوشنبه ۱۳ مرداد ماه ۱۳۹۹، شماری از کارکنان دفاتر سهام عدالت کشور در تهران، برای دومین روز متوالی مقابل ساختمان سازمان خصوصی سازی تجمع کردند.

این کارکنان به جلسه روز چهارم مردادماه سال جاری شورای عالی بورس برای آزاد سازی سهام عدالت، معترض هستند و تاکید دارند که در دستور العمل نوشته شده این شورا هیچ تصمیمی در خصوص وضعیت شغلی ۱۵۰۰ نفر از کارکنان دفاتر سهام عدالت گرفته نشده و در واقع با بی‌توجهی آنها بیکار شده‌اند.

کارکنان معترض سهام عدالت کشور که همگی از مددجویان تحصیلکرده نهادهای حمایتی و اقشار ضعیف جامعه‌اند و از استان‌ها و شهرستان‌های مختلف برای پیگیری وضعیت شغلی و مطالبات معوقه خود عازم تهران شده‌اند، گفتند: “مشکلات کارکنان سهام عدالت از ۴ تا ۵ سال پیش همزمان با الکترونیکی شدن ثبت نام مشمولان آغاز شده و از آن موقع تا هم‌اکنون مسئولان بدون توجه به پرداخت مطالباتشان و مشخص کردن وضعیت شغلی‌شان آنها را به حال خود رها کرده‌اند تا اینکه اخیرا با دستور العمل شورای عالی بورس بیکار شده‌اند”.

آنها با بیان اینکه تقریبا هر چند وقت یکبار با جیب خالی خانوادهایمان را در شهرستان‌های مختلف رها کرده و برای وصول مطالباتمان به تهران سفر می‌کنیم، افزودند: “در نتیجه این همه دوندگی هنوز چیزی عایدمان نشده است، به همین دلیل صبح امروز قبل از اینکه تجمع خود را برای دومین روز مقابل ساختمان سازمان خصوصی سازی ادامه دهیم به ساختمان قوه قضائیه مراجعه کردیم و نامه‌ای را برای پیگیری از وضعیت شغلی‌مان به دفتر رئیس قوه قضائیه دادیم”.

کارکنان سهام عدالت در خاتمه در خصوص معوقات مزدی خود نیز گفتند: “به ‌صورت مشخص آنچه از مطالبات مزدیمان باقی مانده مربوط به سال‌های ۹۷ و ۹۸ تا به امروز می‌شود و هم‌اکنون به دنبال وصول معوقات مزدی و تحقق امنیت شغلی خود هستیم”.

تجمع مردمی در روستای «محمد آقا آقاجری» از توابع شهرستان بهبهان

امروز دوشنبه ۱۳ مردادماه ۱۳۹۹، تعدادی از اهالی روستای محمدآقا آقاجری (کیکاووس آقاجری) از روستاهای شهرستان بهبهان در اعتراض به مشکلات بی‌آبی این روستا در مقابل فرمانداری این شهرستان دست به تجمع اعتراضی زدند.

به گفته اهالی این روستا، مشکلات بی‌آبی با شروع فصل گرما کماکان ادامه دارد و علیرغم وعده های مسئولین طی چندسال گذشته هیچ اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است.

https://akhbar-rooz.com/?p=42165 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x