پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

میانمار؛ تشدید سرکوب غیرنظامیان و افزایش نگرانی از جنگ داخلی

میانمار؛ تشدید سرکوب غیرنظامیان و افزایش نگرانی از جنگ داخلی

همزمان با تشدید سرکوب معترضان به کودتای نظامیان در میانمار و افزایش تلفات غیرنظامیان، حملات هوایی ارتش برضد یکی از بزرگترین گروه های شورشی موجب تشدید نگرانی از جنگ داخلی تمام عیار شده است.

به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه ژاپن تایمز، “اتحادیه ملی کارن” KNU در میانمار که کنترل منطقه‌ای در جنوب شرقی این کشور در مرز با تایلند را در دست دارد روز دوشنبه تایید کرد که اوایل این هفته و در پی حملات هوایی ارتش میانمار حدود ۱۰ هزار نفر از ساکنان منطقه به یک منطقه امن فرار کرده اند. در این حملات ۳ تن نیز کشته شدند. جنگنده‌های نیروی هوایی ارتش میانمار این حملات را در واکنش به حمله شورشیان “کارن” به یک پایگاه ارتش انجام دادند که منجر به کشته شدن ۱۰ سرباز و اسارت ۸ تن دیگر شده بود.

در همین حال بنا به گزارش رویترز ، مقامات تایلند روز دوشنبه همچنین تکذیب کردند که بیش از ۲ هزار آواره میانماری را مجبور به بازگشت کرده‌اند. “پرایوت چان – اوکا” نخست وزیر تایلند تاکید کرد که آماده‌سازی برای رو به رو شدن با موجی از آوارگان آغاز شده است.

میانمار از زمان کودتای ۱۳ بهمن در شرایط فوق العاده سراسری بوده است و رهبران ارتش مسئولیت تمام امور دولتی را در دست دارند و شبکه تلویزیونی دولتی میانمار اواخر اسفند ماه سال گذشته  اعلام کرد حاکمان نظامی در بخش های زیادی از شهر یانگون بزرگترین شهر این کشور و برخی مناطق دیگر حکومت نظامی اعلام کرده اند.

 ارتش میانمار که در مدت زیادی از ۶۰ سال گذشته حاکم بر این کشور بوده اما در یک دهه گذشته تا حدی قدرت را به غیرنظامیان داده بود، همواره با گروه های قومی در نبرد بوده و در سال ۲۰۱۷ کارزار پاکسازی قومی را علیه اقلیت مسلمان روهینگیا در غرب کشور اجرا کرد و هزاران تن را به قتل رساند و ۷۰۰ هزار نفر را مجبور به مهاجرت به بنگلادش کرد که در شرایط دشواری به سر می‌برند.

بنا به گزارش‌ها، روزهای شنبه و یکشنبه در مجموع ۱۲۶ تن از مردم معترض به کودتا کشته شدند که ۷ کودک هم در میان کشته شدگان هستند. خشونت‌های روزهای آغازین هفته جاری با موجی از واکنش‌ها و محکومیت‌های بین‌المللی مواجه شده است. 

در حالی که شمار کل تلفات سرکوب غیرنظامیان پس از کودتای ۱۳ بهمن (اول فوریه) تا کنون از ۵۰۰ تن فراتر رفته است، دورنمای تیره‌تری از امکان تشدید خشونت‌ها با ورود گروه‌های شورشی مسلح به صحنه نبرد با ارتش میانمار ایجاد شده است. 

“لی مورگن‌بسر” محقق جنوب شرقی آسیا در دانشگاه “گریفیت” استرالیا گفت: امکان ورود اعتراضات به فاز جنگ داخلی وجود دارد و با توجه به اینکه گروه های شورشی مسلح تحت اقتدار دولت نیستند ممکن است بحران از مرزهای میانمار هم عبور کند.

روز یکشنبه مقامات دفاعی از کشورهای مخالف جهان کاربرد زور مرگبار علیه مردم غیرمسلح را محکوم کردند و آمریکا نیز روابط تجاری خود با میانمار را به تعلیق درآورد. “کاترین تای” نماینده تجاری دولت آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که کشتار معترضان، دانشجویان، کارگران و رهبران تجاری و کودکان “وجدان جامعه بین المللی را شوکه کرده است.” وی افزود: تا زمانی که یک دولت دموکراتیک به قدرت بازنگردد، آمریکا روابط تجاری خود را در چارچوب توافقنامه تجاری سال ۲۰۱۳ با میانمار تعلیق خواهد کرد.

“ژائو لی‌جیان” سخنگوی وزارت امور خارجه چین هم بار دیگر از همه طرف‌ها خواستار خویشتنداری و کاهش تنش‌ها در میانمار شد، اما از اظهارنظر درباره دورنمای جنگ داخلی در این کشور خودداری کرد. چین ۲ هزار و ۱۰۰ کیلومتر مرز مشترک با میانمار دارد. وی تاکید کرد: خشونت و خونریزی به نفع هیچکسی نیست.

معترضان و متحدان اصلی “آنگ سان سوچی” رئیس برکنار شده دولت غیرنظامی میانمار از گروه‌های قومی مسلح مختلف در این کشور خواسته‌اند که با هم متحد شده و دربرابر ارتش میانمار به عنوان دشمن مشترک قرار بگیرند. بنا به گزارش “میانمار اکنون”، گروه مسلح قومی موسوم به “ارتش مستقل کاچین” اقدام به حملات مرگباری به دستکم ۳ مقر پلیس در ایالت کاچین کرده است.

در کشور میانمار در حدود ۱۳۵ گروه قومی وجود دارد که از میان آنها حدود ۲۰ گروه قومی شاخه‌های سیاسی و نظامی دارند. یک دولت موازی در میانمار تشکیل شده از سوی متحدان سوچی با گروه‌های قومی اصلی در میانمار درباره ضرورت تشکیل یک دولت وحدت ملی و رقابت با دولت نظامیان برای کسب مشروعیت به توافق رسیده است.

این دولت موازی موسوم به “کمیته نماینده پیدانگسو هلوتا” CRPH همکاری با چندین گروه قومی برای تدوین یک قانون اساسی جدید را آغاز کرده است. دکتر ساسا از از مقامات پارلمان سابق و منحل شده میانمار گفته که تشکیل یک ارتش فدرال در میانمار ضروری است و سربازان هم می‌توانند بجای سرکوب مردم به ارتش جدید بپیوندند.

از سوی دیگر “مین آنگ هلانگ” فرمانده ارتش و رئیس دولت نظامیان درصدد بوده که از طریق مذاکره با گروه‌های مسلح قومی مانع از اتحاد آنها شود. او اوایل ماه جاری میلادی “ارتش آراکان” در ایالت راخین در غرب کشور را از فهرست گروه‌های تروریستی حذف کرد.

 اتحادیه ملی کارن هفته گذشته گفت که دعوتی برای دیدار با مین آنگ هلانگ دریافت کرده اما ژنرال “ساموتو ساپو” فرمانده این گروه مسلح قومی اعلام کرد تنها زمانی به دیدار فرمانده ارتش می‌رود که ارتش با برخی خواسته‌ها از جمله انتقال قدرت به دولت وحدت ملی موافقت کند.

همزمان با حملات هوایی ارتش به “اتحادیه ملی کارن” در روز شنبه در شهرهای مختلف میانمار نیز ۱۱۴ تن کشته شدند و این روز تا کنون خونین‌ترین روز در تاریخ اعتراضات به کودتا بوده است. ارتش میانمار روز شنبه به مناسبت روز نیروهای مسلح، در شهر “نای‌پی‌تا” پایتخت، مراسم رژه نظامی برگزار کرد و “مین اونگ هلانگ” رهبر دولت نظامی میانمار وعده “محافظت از دموکراسی” را داد و این درحالی است که دولت نظامی به سرکوب تظاهرات ادامه می‌دهد و به معترضان درباره ادامه تظاهرات خیابانی هشدار داده است.

هلانگ که سخنانش از تلویزیون دولتی پخش می شد بار دیگر قول داد که انتخابات برگزار خواهد شد اما تاریخ مشخصی برای آن اعلام نکرد. وی گفت که ارتش به دنبال آن است که برای پاسداری از دموکراسی دست به دست ملت بدهد. رئیس دولت نظامی میانمار افزود: دست زدن به اقدامات خشونت‌آمیز مخل ثبات و امنیت کشور غیر قابل قبول است.

https://akhbar-rooz.com/?p=108551 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x