پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

ناتالیا پارتیکا، ورزشکار استثنایی المپیک توکیو؛ تعلیق جودوکار الجزایری؛ نتایج روز دوم المپیک

نازک بین-فتحی نورین جودوکار الجزایری که به دلیل احتمال برخورد با حریف اسرائیلی از رقابت های المپیک کناره گیری کرده بود، توسط فدراسیون جودو تعلیق شد.در روز نخست از رقابت های المپیک توکیو ۲۰۲۰، پس از انجام مراسم قرعه کشی جودو در وزن ۷۳ کیلوگرم، فتحی نورین جودوکار الجزایری با حریف اسرائیلی در یک سید قرار گرفت. او که باید در دیدار نخست با حریف سودانی روبرو می شد، در صورت پیروزی باید با حریفی از اسرائیل روبرو می شد و به همین دلیل تصمیم گرفت از رقابت های المپیک کناره گیری کند.پس از این اقدام، نورین در بیانیه ای در مخالفت با «عادی سازی روابط با اسرائیل» اعلام کرد که “امر فلسطین بزرگتر از این مسائل است. حمایت سیاسی از آرمان فلسطین مسابقه با رقیب اسرائیلی را غیرممکن کرده بود.”اما پس از این اتفاق، فتحی نورین و مربی او بن خلیفه، توسط فدراسیون جهانی جودو از هرگونه فعالیت ورزشی تعلیق شدند. این فدراسیون گفت این کار آنها در مغایرت با سیاست عدم تبعیض بود.فتحی نورین در سال ۲۰۱۹ هم به دلیل مشابهی از مسابقات جهانی کناره‌گیری کرده بود. فدراسیون بین المللی جودو ایران را هم برای چهار سال از شرکت در رقابت‌ها به دلیل مشابهی منع کرده است.

حرفهای اولین برنده طلای المپیک ۲۰۲۱

تیرانداز ۲۱ ساله چینی اولین طلای المپیک توکیو را از آن خود و کشورش کرد.در حالی که بازی های المپیک سرانجام آغاز شده و دیروز مراسم افتتاحیه نیز برگزار شد، اما همچنان جنجال های ویروس کرونا از این رقابت ها به دور نبوده است. مسئولان برگزاری مسابقات امروز اعلام کردند تست یک ورزشکار دیگر نیز مثبت شده و تعداد کل مبتلایان شده به ۱۲۳ نفر رسیده است.اما در این هیاهو نیز مسابقاتی چون شمشیرزنی، تیراندازی و قایقرانی آغاز شده و ورزشکاران از کشورهای مختلف در حال مبارزه برای کسب موفقیت هستند.  دیدن ورزشکاری که چشمانش از شادی کسب موفقیت برق می زند همیشه برای مردم بسیار خوشایند بوده و تصاویری به یادماندنی را خلق کرده است. حالا یانگ، تیرانداز ۲۱ ساله چینی در مسابقات تفنگ ۱۰ متری زنان در اولین روز موفق به کسب مدال طلا شده است.یانگ بعد از کسب مدال گفت: “من بیش از حد عصبی شدم و خیلی طول کشید تا ضربه بزنم. فکرم آرام نبود و تمرکز خود را از دست دادم. توضیح دادن در این رابطه بسیار ساده است. من همزمان حس لذت و البته تلخی متفاوتی داشتم. اما اکنون خوشحالم، اگرچه اشتباه کردم، اما اتفاق مهمی رخ نداده است. این اتفاقات به من اجازه می دهد چیزهای جدیدی یاد بگیرم و این نیز درسی برای آینده است.امروز صدمین سالگرد تولد حزب کمونیست چین است. من خیلی خوشحالم که این مدال طلا را به کشورم هدیه داده ام و واقعا احساس غرور می کنم.

تکونداو روز اول

در پایان رقابتهای روز نخست، دو تکواندوکار از ایتالیا و تایلند موفق به کسب مدال طلا شدند. در وزن ۵۸- کیلوگرم «ویتو دلاکوئیلا» از ایتالیا بعد از طلای ۲۰۱۹ قهرمانی جهان، همه رقبا را شکست و به نشان طلا دست پیدا کرد. «محمد خلیل جندوبی» از تونس نقره گرفت و مدال برنز هم به «جونگ جانگ» از کره جنوبی به همراه «آرماتانوف» از روسیه روی سکوی سوم ایستادند.در وزن ۴۹- کیلوگرم زنان «پانیپاک» از تایلند با برنز دوبه قبل المپیک، دو طلا و یک نقره جهان، طلای بازی‌های آسیایی روی سکوی نخست ایستاد و به نشان طلا دست پیدا کرد. «آدرینانا اگلیسز» از اسپانیا نایب قهرمان شد و «بوگدانوویچ» ازصربستان هم برنز گرفت.آرمین هادی پور اولین نماینده تیم ملی تکواندو ایران در روز نخست بود که بعد از برتری ۲۲ بر ۱۹ برابر «اوچوا» از کلمبیا، برابر «لوکاس کاژمن» از آرژانتین باخت و حذف شد

برد والیبال ایران برابر قهرمان جهان

تیم ملی والیبال ایران در نخستین بازی خود از رقابت‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو، به مصاف تیم لهستان مدعی کسب عنوان قهرمانی رفت.با تصمیم ولادمیر آلکنو، در این بازی تیم ملی ایران با ترکیب ابتدایی سعید معروف، امیر غفور، محمد موسوی، میلاد عبادی‌پور، میثم صالحی و علی‌اصغر مجرد وارد زمین شد. مهدی مرندی نیز لیبروی تیم ایران بود.ایران در این دیدار طی یک بازی نفسگیر موفق شد تا لهستان را با نتیجه ۳ بر ۲ شکست دهد.ست اول این دیدار را لهستانی ها با نتیجه ۲۵ بر ۱۸ از آن خود کردند اما شاگردان آلکنو که نمی خواستند به راحتی برابر این تیم شکست را بپذیرند ست های دوم و سوم را با نتیحه ۲۵ بر ۲۲ از آن خود کردند تا در یک قدمی برد قرار بگیرند.اما ست چهارم را لهستانی ها با نتیجه دو ست قبلی از آن خود کردند تا کار به ست پنجم کشیده شود.در ست آخر رقابت نفسگیر دوتیم باعث شد تا هم ایران و هم لهستان تا مرز پیروزی پیش بروند. ستی که به جای امتیاز ۱۵ به امتیاز ۲۳ هم رسید تا در نهایت شاگردان آلکنو با پیروزی ۲۳ بر ۲۱ در این ست  برنده اولین دیدار خود در المپیک باشند.

ناتالیا پارتیکا، ورزشکار استثنایی المپیک توکیو

ناتالیا پارتیکا پینگ‌پنگ‌باز لهستانی در همین شروع المپیک توکیو به شدت مورد توجه هواداران ورزش در سراسر جهان قرار گرفته است.ناتالیا پارتیکا لهستانی که در رشته تنیس روی میز در توکیو ۲۰۲۰ حاضر شده، بازی های المپیک با پیروزی قاطع ۴-۰ برابر میشل بروملی استرالیایی آغاز کرده است. اما نکته بسیار مهم و جالب این ورزشکار لهساتانی و ۳۱ ساله این است دست راست ناتالیا دچار نقص بوده و او با این مشکل مادرزادی متولد شده است.البته این سومین دوه حضور او در المپیک پس از رقابت ها پکن ۲۰۰۸ و لندن ۲۰۱۲ است. ناتالیا پارتیکا چندی پیش گفت: “برای من این معلولیت هیچ مشکلی ایجاد نمی کند و من قادر به بازی کردن مانند دیگران هستم.”ناتالیا پارتیکا با اشاره به اینکه از بازوی راست خود برای نگه داشتن توپ استفاده می کند، گفت: “من متوجه شده ام که مسئله سرویس زدن ممکن است شما را متعجب کند، اما در واقع چیز خاصی وجود ندارد. من توپ را با سمت راست خود می گیرم و با دست چپ ضربه می زنم.ناتالیا پارتکا همین حالا به عنوان یکی از بهترین ها در رشته خود شناخته شده و البته همچنین به نمادی از قدرت و مقاومت در دنیای ورزش و به خصوص این دوره رقابت های المپیک تبدیل شده است.ناتالیا پارتیکا که دارنده پنج مدال طلای پارالمپیک بوده و سابقه شش بار شرکت کننده در بازی های المپیک و پارالمپیک را در کارنامه دارد، پیش از شروع تورنمنت گفته بود: “وقتی این ورزش را شروع کردم هیچ کس انتظار نداشت که به این سرعت راهی مسابقات بزرگ بشوم. حتی این برای من و پدر و مادر خودم شوک آور بود، اما اکنون می توانم بگویم که این شروع برای من تجربه زیادی به ارمغان آورده است.شرایط هر ورزشکاری متفاوت است و هر انسانی تجربیات خود در شرایط مختلف به دست آورده است. تنیس روی میز برایم بسیار سرگرم کننده است و نمی توانم بگویم که از پیروز شدن خسته شده ام. دوست دارم در المپیک توکیو موفق به کسب مدال شوم و پیروزی در محافل بزرگ بسیار خوشحال کننده است.بازی های المپیک از نظر ورزشی بسیار چالش برانگیزتر از پارالمپیک است. من از ۱۱ سالگی در پارالمپیک شرکت کرده و من چندین بار نیز قهرمان شده ام. می توان گفت که من به همه موفقیت های ممکن رسیده ام. البته پارالمپیک همیشه قلب من بوده و خواهد بود. اما از طرف دیگر رقابت در المپیک بسیار بیشتر بوده و رقبای بسیار بهتری در آنجا رقابت می کنند.

والیبال آرژانتین مغلوب روسیه شد

تیم ملی والیبال ژاپن در بازی نخست خود در المپیک ۲۰۲۰ توکیو به مصاف ونزوئلا رفت و با نتیجه ۳ بر صفر به پیروزی رسید.ژاپنی‌ها در سه ست متوالی این بازی با نتایج ۲۵ بر ۲۱، ۲۵ بر ۲۰ و ۲۵ بر ۱۵ حریف خود را از پیش رو برداشتند. در این مسابقه یوکی ایشیکاوا ۱۳ امتیاز برای ژاپن و امرسون رودریگس ۹ امتیاز برای ونزوئلا به دست آوردند.در بازی قبلی نیز تیم روسیه با نتیجه ۳ بر یک آرژانتین را شکست داد. در این مسابقه ماکسیم میخایلوف ۱۴ امتیاز برای روسیه و برونو لیما ۱۷ امتیاز برای آرژانتین کسب کردند.

طلای جواد فروغی

به گزارش طرفداری، در ادامه رقابت‌های تیراندازی بازی‌های المپیک توکیو امروز در تپانچه بادی ۱۰ متر راهی فینال شد.در این ماده ورزشکارانی از هند، چین (۲ ورزشکار)، کره جنوبی، اوکراین، صربستان، ایران و آلمان در فینال رقابت کردند. در این ماده جواد فروغی در رده نخست قرار گرفت. براین اساس نخستین مدال طلای کاروان کشورمان کسب شد. نمایندگان صربستان دوم، چین سوم، اوکراین چهارم، آلمان پنجم، چین ششم، هند هفتم، کره جنوبی هشتم شدند.پیش از این در تفنگ بادی فاطمه کرم زاده و آرمینا صادقیان از راهیابی به فینال بازماندند. جواد فروغی با 244.8 امتیاز، رکورد المپیک را از آن خود کرد. جواد فروغی با ۴۱ سال، مسن ترین ورزشکار ایرانی در المپیک توکیو محسوب می شود. فروغی پرستار است و در یکی از بیمارستانهای سپاه پاسداران خدمت میکند. وی بیش از اینها چند سال نیز در سوریه خدمت کرده است.

طلای تکوندا زنان

پانیپاک وانگپاتاناکیت اولین مدال تایلند در رقابت های المپیک توکیو ۲۰۲۰ را به دست آورد.پانیپاک وانگپاتاناکیت از تایلند و آدریانا سرزو ایگلسیاس از اسپانیا در فینال رقابت های تکواندوی ۴۹ کیلوگرم زنان به مصاف هم رفتند که در نهایت پانیپاک وانگپاتاناکیت با نتیجه ۱۱-۱۰ توانست آدریانا سرزو ایگلسیاس را شکست دهد و مدال طلای این رقابت را کسب کند. این اولین مدال تایلند در رقابت های المپیک توکیو ۲۰۲۰ بود. آدریانا سرزو ایگلسیاس نیز با وجود شکست در این دیدار، موفق شد اولین مدال اسپانیا در المپیک توکیو ۲۰۲۰ را به دست آورد. آبیشاگ سمبرگ از اسرائیل با شکست نماینده ترکیه و تیانا بوگدانوویچ از صربستان نیز با شکست نماینده ژاپن، به صورت مشترک برنده مدال برنز تکواندوی ۴۹ کیلوگرم زنان شدند.

روزدوم فوتبال زنان

در مهم ترین بازی ها، آمریکا توانست نیوزلند را در هم بکوبد و برزیل هم مقابل هلند به تساوی رسید، زامبیا و چین هم یکی از جذاب ترین دیدارهای این دوره را برگزار کردند.۸ بازی در بخش فوتبال زنان برگزار شد که در آن نتایج زیر رقم خورد:

شیلی ۱-۲ کانادا

چین ۴-۴ زامبیا

سوئد ۴-۲ استرالیا

ژاپن ۰-۱ بریتانیا

هلند ۳-۳ برزیل

نیوزلند ۱-۶ آمریکا

جدول فوتبال زنان در المپیک ۲۰۲۰ توکیو

 دورتموند؛ ماشین چاپ پول فوتبال آلمان و اروپا

کمتر باشگاهی در هشت سال گذشته از ناحیه فروش بازیکنانش به اندازه دورتموند سود کرده است.به گزارش “ورزش سه”، روز گذشته بود که انتقال جیدون سانچو از دورتموند به منچستریونایتد رسمی شد. ستاره انگلیسی که از سال ۲۰۱۷ برای بوروسیا دورتموند بازی می کرد، با قراردادی ۵ ساله به ارزش ۸۵ میلیون یورو از این پس برای شیاطین سرخ بازی خواهد کرد.با این انتقال مجموع مبالغی که دورتموند از فروش بازیکن در ۸ سال اخیر کسب کرده به ۵۴۳.۷ میلیون یورو رسید. در واقع دورتموند تبدیل به ماشین پول‌سازی در فوتبال آلمان و اروپا شده است.

طبق گزارش ترانسفرمارکت، جیدون سانجو تا به اینجا گران ترین انتقال تابستانی بوده و پس از عثمان دمبله گران ترین فروش دورتموند نیز لقب گرفت.دورتموند سال ۲۰۱۷ دمبله را با ۱۳۵ میلیون یورو به بارسلونا واگذار کرد در حالی که ستاره فرانسوی را یک سال قبل تر با ۳۵ میلیون یورو از لیل جذب کرده بود. پس از دمبله و سانچو به کریستین پولیسیچ می رسیم که با ۶۴ میلیون یورو دو سال پیش راهی چلسی شد.انتقال ۶۳.۷ میلیون یورویی پیر امریک اوبامیانگ از دورتموند به آرسنال در رده چهارم قرار می گیرد و این فهرست را هنریک مخیتاریان که با ۴۲ میلیون یورو راهی منچستریونایتد شد، تکمیل می کند.انتقال ۳۷ میلیون یورویی ماریو گوتزه از دورتموند به بایرن در سال ۲۰۱۳ نیز جزو گران ترین فروش های تاریخ دورتموند است. همچنین می توان به انتقال ۳۵ میلیون یورویی متس هوملس به بایرن نیز اشاره کرد.

https://akhbar-rooz.com/?p=120598 لينک کوتاه

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز