جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

نامه ۹ زندانی سنی مذهب محکوم به اعدام و حبس خطاب به جاوید رحمان

عیسی عیدمحمدی، فرهاد شاکری، عیدالحکیم عظیم گرگیج، عبدالرحمان گرگیج، حبیب پیرمحمدی، عبدالباسط اورسن، محمدرضا شیخ احمدی، مرتضی فکوری، عبدالله حسینی، ۹ تن از زندانیان سنی مذهب محبوس در زندان وکیل آباد مشهد با نوشتن نامه‌ای خطاب به جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور ایران درخواست رسیدگی به پرونده خود را کرده‌اند. این زندانیان در بخشی از نامه خود ضمن اشاره به ضرب و شتم و شکنجه جهت اخذ اعترافات اجباری از فشار بر روی اعضای خانواده خود نیز خبر داده‌اند. این شهروندان پیشتر توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و به اعدام و یا حبس‌های طویل مدت محکوم شده‌اند.

به گزارش هرانا، ۹ تن از زندانیان سنی مذهی محبوس در زندان وکیل آباد مشهد با نوشتن نامه‌ای خطاب به جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور ایران درخواست رسیدگی به پرونده خود را کرده‌اند.

در بخشی از این نامه آمده است: «در بند ۱/۶ با اتهام‌هایی سراسر کذب و دروغ و با پرونده‌سازی، تجمیع در پرونده که با شکنجه‌های سخت، اعتراف‌های اجباری و دیکته شده، تهدید و حبس اعضای خانواده‌هایمان که منجر به صدور احکام ظالمانه اعدام و حبس‌های طولانی مدت بالای ۱۵سال شده است. برای تحت فشار گذاشتن‌مان و شکنجه، عده‌ای از خانواده‌ها، پدر و مادر و همسرانمان را احضار و بازداشت کردند. همچنین دخالت وزارت اطلاعات در امور و مسایل خانوادگی‌مان منجر به طلاق و از هم پاشیدگی کانون خانواده و صغیر شدن فرزندانمان شد. این اقدامات جهت واداشتن ما به همکاری با وزارت اطلاعات و قبولی اتهامات کذب و دروغی که نسبت داده بود انجام می‌شد.»

متن کامل این نامه در ادامه می آید:

«با عرض ادب و احترام خدمت آقای جاوید رحمان گزارشگر سازمان ملل، اینجانبان زندانیان سیاسی زندان وکیل آباد مشهد، بند ۱/۶ خدمت شما عارضیم. ما تقاضا داریم جهت رسیدگی به پرونده‌هایمان که با اتهام‌های کذب از قبیل اقدام علیه امنیت، عضویت در گروه‌های‌ معاند، عضویت در گروه حزب الفرقان، تبلیغ علیه نظام و … مواجه هستیم، اقدام کنید. ما بیش از ۵ سال است در زندان به سر می‌بریم. به مدت بیش از ۲ سال ممنوع تلفن و ممنوع ملاقات بودیم.

در بند ۱/۶ با اتهام‌هایی سراسر کذب و دروغ و با پرونده‌سازی، تجمیع در پرونده که با شکنجه‌های سخت، اعتراف‌های اجباری و دیکته شده، تهدید و حبس اعضای خانواده‌هایمان که منجر به صدور احکام ظالمانه اعدام و حبس‌های طولانی مدت بالای ۱۵سال شده است. برای تحت فشار گذاشتن‌مان و شکنجه، عده‌ای از خانواده‌ها، پدر و مادر و همسرانمان را احضار و بازداشت کردند. همچنین دخالت وزارت اطلاعات در امور و مسایل خانوادگی‌مان منجر به طلاق و از هم پاشیدگی کانون خانواده و صغیر شدن فرزندانمان شد. این اقدامات جهت واداشتن ما به همکاری با وزارت اطلاعات و قبولی اتهامات کذب و دروغی که نسبت داده بود انجام می‌شد.

همچنین ضرب و شتم و هتک حرمت ما در بند ۶/ ۱ زندان مشهد توسط حفاظت زندان، سرپرست بند و زندانیان جیره خوار غیرسیاسی که با دستور مسئولین زندان ما را مورد آزار و رنج قرار می‌دهند، به امری عادی تبدیل شده است.

وزارت اطلاعات و قوه قضائیه در کنار صدور احکام غیر قانونی اعدام، توسط بعضی از وکلا و رابطین و مخبرین خود به خانواده‌های ما مراجعه می‌کنند و تقاضای پول‌های میلیاردی می‌کنند تا اعدام ما را بشکنند. با این روش پرونده سازی و صدور احکام ناعادلانه و غیرقانونی، دکانی راه انداختند، برای تلکه کردن و قربانی کردن جوانان ایران  و اهل سنت به قیمت پرکردن جیب خودشان. ما نمی‌دانیم جواب اشک‌های این پدران و مادران و خانواده‌هایمان را چه کسی می‌خواهد بدهد. مطالب بسیاری ناگفته ماند که بعدا به عرض شما خواهیم رساند. ان شاءالله.

النهایه به لطف و یاری خداوند از شما مقام عالی و نهادهای بین المللی تقاضا داریم جهت رسیدگی به درخواست ما از قوه قضائیه و نهادهای ذیربطش که ظلم و ستم بسیار و پرونده سازی بسیار کردند، اقدام کنید. خواهشمندیم جهت رسیدگی به پرونده‌هایمان تعجیل بفرمائید تا بتوانیم حق مظلوم را از ظالم بگیریم.

عیسی عیدمحمدی، فرهاد شاکری، عیدالحکیم عظیم گرگیج، عبدالرحمان گرگیج، حبیب پیرمحمدی، عبدالباسط اورسن، محمدرضا شیخ احمدی، مرتضی فکوری، عبدالله حسینی/ تیرماه ۱۴۰۰/ زندان وکیل آباد مشهد.»

در خصوص نویسندگان این نامه گفتنی است، عیسی عیدمحمدی، فرهاد شاکری، عیدالحکیم عظیم گرگیج، عبدالرحمان گرگیج، عبدالباسط اورسن، محمدرضا شیخ احمدی و مرتضی فکوری به همراه حمید راست بالا، کبیر سعادت جهانی و محمدعلی آرایش در سال ۱۳۹۴ توسط ماموران اداره اطلاعات بازداشت و به مدت ۱۰ الی ۱۲ ماه در سلول‌های انفرادی بازداشتگاه اداره اطلاعات مشهد نگهداری شدند. آنان از حدود ۴ سال پیش در زندان وکیل آباد مشهد در بازداشت بسر می‌برند. نهایتا توسط شعبه ۱ دادگاه انقلاب مشهد به ریاست قاضی محمود داوود آبادی در سال ۹۸ حمید راست بالا، فرهاد شاکری، کبیر سعادت جهانی، محمدعلی آرایش، عیسی عیدمحمدی، حکیم عظیم گرگیج و عبدالرحمن گرگیج از بابت اتهامات “بغی از طریق عضویت در گروه سلفی حزب ‌الفرقان و عضویت در جبهه همبستگی ملی اهل‌ سنت ایران” به اعدام و محمدرضا شیخ احمدی، عبدالباسط اورسن و مرتضی فکوری به اتهام “بغی از طریق عضویت در گروه تکفیری و سلفی داعش” هر کدام به ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم شدند. گفتنی است در تاریخ ۱۱ دیماه ۹۹ احکام اعدام حمید راست بالا، کبیر سعادت جهانی و محمدعلی آرایش زندانیان سنی مذهب و هم پرونده شماری از این افراد در زندان وکیل آباد مشهد اجرا شد. اجرای ناگهانی حکم اعدام این افراد در شرایطی صورت گرفته بود که خانواده آنان از ملاقات آخر محروم بوده‌اند.

حبیب پیرمحمدی، فرزند عیدمحمد، متاهل و متولد ۱۳۶۹ در تاریخ ۲۶ اسفند ۹۶ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و نهایتا در تاریخ ۵ اسفند ۹۷ توسط شعبه ۴ دادگاه انقلاب مشهد به ریاست قاضی هادی منصوری از بابت اتهام “اجتماع و تبانی جهت ارتکاب جرم علیه امنیت داخلی” به ۵ سال حبس تعزیری، از بابت اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام” به یک سال حبس تعزیری، از بابت اتهام “عضویت در یکی از گروه های فضای مجازی هوادار داعش” به یک سال حبس تعزیری و از بابت اتهام “بغی با وصف دستگیری قبل از درگیری” به ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم شد. در صورت قطعی شدن این حکم با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد، یعنی ۱۵ سال از بابت اتهام “بغی” قابل اجرا خواهد بود. علیرغم گذشت بیش از ۱ سال و با وجود پیگیری های مکرر خانواده، وکیل و خود زندانی، پاسخی از سوی مسئولین داده نشده و مشخص نیست پرونده وی به دیوان عالی کشور فرستاده شده است یا خیر.

همچنین عبدالله حسینی از دیگر زندانیان سنی مذهبی است که به صورت بلاتکلیف در زندان وکیل آباد مشهد در بازداشت بسر می‌برد.

https://akhbar-rooz.com/?p=119225 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x