شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

ناکامی فلسطینی ها؛ اتحادیه عرب عادی سازی روابط امارات و اسرائیل را محکوم نکرد

وزیران خارجه اتحادیه عرب در نشست روز چهارشنبه ۱۹ شهریور خود با قطعنامه پیشنهادی هیات فلسطینی برای محکومیت عادی‌سازی روابط امارات و اسرائیل موافقت نکردند.

به گزارش رویترز، ریاض المالکی، وزیر خارجه فلسطین در نشست ویدئویی وزیران خارجه اتحادیه عرب از آنها خواست که توافق امارات و اسرائیل را برای عادی سازی روابط محکوم کنند.

اما پیش نویس قطعنامه پیشنهادی هیات فلسطینی در نشست سه ساعته وزیران امور خارجه اتحادیه عرب با مخالفت برخی از کشورهای عربی مواجه شد.

شبکه خبری الجزیره هم می گوید، در مقابل برخی از کشورهای عرب خواستار حمایت از عادی سازی روابط امارات و اسرائیل شدند.

طبق این گزارش، تشکیلات خودگردانی از لحن سخت خود علیه توافق امارات- اسرائیل در پیش نویس قطعنامه «کاسته‌» بود تا به نوعی حمایت کشورهای عربی را به دست بیاورد. اما این اقدام هیات فلسطینی نتیجه بخش نبود.

یک مقام هیات فلسطینی به الجزیره گفته است، اتحادیه عرب قطعنامه پیشنهادی محکومیت عادی سازی روابط امارات و اسرائیل را رد کرد.

حسام زکی، دستیار دبیرکل اتحادیه عرب به خبرنگاران گفت، بحث در این خصوص جدی بود. اما مذاکرات جامع در خصوص قطعنامه پیشنهادی از طرف هیات فلسطینی به توافقی منجر نشد.

ریاض مالکی در این ویدئو کنفرانس از سایر کشورهای عرب به دلیل خودداری از عادی سازی روابط با اسرائیل تشکر کرد و گفت، مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا و جرد کوشنر، داماد و مشاور ارشد دونالد ترامپ با ارعاب و تهدید توافق عادی‌سازی روابط امارات و اسرائیل را به دست آوردند.

قرار است مراسم رسمی امضای توافق عادی‌سازی روابط امارات و اسرائیل روز سه‌شنبه آینده، ۲۵ شهریور، با میزبانی رئیس جمهوری دونالد ترامپ در کاخ سفید برگزار شود.

در همین حال٬ مهند العکلوک، سفیر فلسطین در اتحادیه عرب گفته است: هیات فلسطینی و کشورهای عرب توافق داشتند که در بیانیه پایانی بر تعهد به ابتکار صلح سال ۲۰۰۲ اعراب و اسرائیل برای ایجاد دو کشور مستقل تاکید شود.

مهند العکلوک اضافه کرده است: در پایان سه ساعت بحث وزیران خارجه اتحادیه عرب توافق شد به طور صریح محکومیت عادی سازی روابط امارات و اسرائیل مطرح نشود.

سفیر فلسطین در اتحادیه عرب همچنین گفت، اما در مقابل برخی کشورهای خواستار مشروعیت دادن به عادی سازی روابط امارات و اسرائیل بودند که با موافقت نشد.

مهند العکلوک هم تصریح کرده است که قطعنامه پیشنهادی هیات فلسطینی رای نیاورد.

محمود عباس، رهبر تشکیلات خودگردان فلسطینی، هفته گذشته، از سران کشورهای عرب و امیرنشین‌های خلیج فارس خواست از پیوستن به روند عادی‌سازی رابطه با اسرائیل خودداری کنند.

محمود عباس گفته بود، توافق امارات و اسرائیل «تازه‌ترین خنجر زهرآلود» است که به فلسطینیان و پیکر «امت عربی و اسلامی» زده شد.

رویترز می‌گوید، عادی سازی مناسبات اسرائیل و امارات متحده عربی٬ اولین مورد از برقراری مناسبات دیپلماتیک بین یک کشور عربی و اسرائیلی طی بیش از ۲۰ سال گذشته و دلیل اصلی آن نگرانی‌های دو طرف از تهدیدهای ایران در منطقه است.

https://akhbar-rooz.com/?p=46075 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x