جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

نبرد من برای زنان؛ کمدی ایتالیائی در رم؛ دستمزدها و دنیایی پر از بی اعتمادی

نازک بین: «خوزه مورینیو» می‌گوید که وی با واکسیناسیون بازیکنان لیگ برتر انگلیس برابر کرونا پیش از واکسیناسیون عمومی، موافق نیست..شاگردان مورینیو در اوایل ماه جاری یکی از چندین باشگاهی بودند که ورزشگاه اختصاصی خود را برای واکسیناسیون احتمالی شهروندان در اختیار سازمان خدمات بهداشت ملی انگلیس قرار داد.شان دایچ» سرمربی برنلی پیش از این گفته بود که  بازیکنان باید زودتر برابر ویروس کرونا واکسینه شوند، اما مورینیو معتقد است که بازیکنان نباید در اولویت قرار گیرند.آقای خاص در این خصوص اظهار داشت: با این کار موافق نیستم. شاید جنجال برانگیز باشد، شاید مردم با من مخالف باشند ،اما افرادی هستند که بیشتر از ما در معرض خطر قرار دارند. به ویژه بازیکنان جوان فوتبال.وی افزود: فکر می‌کنم افرادی که هر روز در خط مقدم جبهه مبارزه با کرونا هستند یعنی پرسنل بخش بهداشت و افراد مسن‌تر در اولویت قرار دارند؛ بنابراین به نظرم آنها در اولویت هستند .

چرا اوضاع رم یکباره به هم ریخت، کمدی ایتالیایی

 ظرف ۱۰ روز اخیر، رم، غول فوتبال ایتالیا از جایگاهی مطمئن در رده سوم سری A تا آستانه یک فاجعه ورزشی تمام عیار پیش رفته است. بعد از چند نتیجه ضعیف، رم به وسیله تیم تازه صعودکرده به بالاترین سطح لیگ ایتالیا، اسپتزیا از جام حذفی کنار رفت و این با یک افتضاح مدیریتی همراه شد که حاصلش اخراج دو تا از مدیران این تیم بود. مربی تیم، پائولو فونسکا هم با کاپیتان تیم، ادین ژکو درگیر شده و گفته می‌شود مهاجم بوسنیایی به طور کلی از ترکیب تیم کنار گذاشته شده است.اما چطور تیم فونسکا به یکباره با این همه دلایل اشتباه خبرساز شد؟

آغاز این سقوط با شکست سنگین در دربی پایتخت ایتالیا برابر رقیب همیشگی‌شان، لاتزیو بود، آبی‌آسمانی‌پوشان رم در «دربی دلا کاپیتاله» ۲۶ دی با سه گل به پیروزی رسیدند. دو گل از لوییس آلبرتو و یکی از چیرو ایموبیله یکی از بهترین بردهای تاریخ لاتزیو در این دیدار را رقم زد و رم شکست خفت‌باری را پذیرا شد. بازی بی‌کیفیت جالوروسی همه حتی بازیکنان را شوکه کرد بخصوص اینکه ناگهانی و غیرمنتظره پیش آمد. در واقع، رم تا قبل از دربی روند خوبی در کسب نتایج داشت و از چهار بازی آخرش ۱۰ امتیاز به دست آورده بود. شکست ۴ بر ۲ مقابل اسپتزیا در مرحله یک‌هشتم ‌نهایی جام حذفی نمک به زخم تیم پاشید و این نمایشی تحقیرآمیزتر از آن یکی بود. دو کارت قرمز در دو دقیقه باعث شد اسپتزیا از برتری عددی خود نسبت به حریف استفاده کند و ریکاردو اسپونرا و دانیله ورده در وقت‌ اضافه به گل رسیدند. اما آنچه رم را به یک مضحکه تبدیل کرد، این بود که جالوروسی یک تعویض اضافه در این بازی انجام داد. فونسکا تصمیم گرفت دانیل فوزاتو را به جای برایان کریستانته و ایبانس را به جای پدرو به صورت همزمان به زمین بفرستد در حالی که قبل از آن چهار تعویض انجام داده بود. تیم فونسکا فکر می‌کرد می‌تواند از شش تعویض استفاده کند، تغییری تازه که تیم‌ها می‌توانند در رقابت‌های حذفی اگر کار به وقت اضافه بکشد، یک تعویض بیشتر انجام دهند در حالی که این قانون در جام حذفی ایتالیا اجرا نمی‌شود.

در نتیجه، جمعه گذشته از سوی کمیته انضباطی سری A این تیم به باخت ۳ بر صفر محکوم شد. مشخص است که چنین اتفاقی باعث تمسخر باشگاه در شبکه‌های اجتماعی می‌شود و هواداران هم به شدت از مدیریت تیم عصبانی بودند که تا این حد به صورت آماتور عمل کرده است. حق با آنها بود چون برای دومین بار در این فصل تیم چنین گاف بزرگ قانونی می‌داد و یک بار دیگر هم مجبور شده بودند به شکست حقارت بار ۳ بر صفر به خاطر نقض قوانین تن دهند. در شهریور، اشتباه مربوط به انتخاب تیم برای بازی با ورونا باعث شد هافبک تیم، آمادو دیاوارا به اشتباه در فهرست بازیکنان زیر ۲۳ سال در فهرست رسمی تیم گنجانده شود که نتیجه‌اش مجازات تیم از سوی مقامات انضباطی بود.

اسکای اسپورت ایتالیا گزارش داد کمتر از ۲۴ ساعت بعد از آخرین گاف تیم در جام حذفی، مالکیت باشگاه، گروه فریدکین، مجبور شد سرپرست تیم، جان لوکا گامبر و همچنین مسئول امور ورزشی باشگاه را اخراج کند. در حالی که این تصمیم قابل پیش‌بینی و سزاوارانه به نظر می‌رسید اما به شکلی شوکه‌کننده اوضاع را بخصوص در رختکن تیم به هم ریخته است. روزنامه ایتالیایی کوریره دلو اسپورت گزارش داده است کاپیتان ژکو و برخی از هم‌تیمی‌ها تصمیم گرفته‌اند در اعتراض به اخراج این دو، در تمرین شرکت نکنند و یک جلسه سه ساعته برگزار شده تا شرایط عادی شود و بازیکنان کار خودشان را انجام دهند. در عین حال، با وجود آنکه تمرین به صورت عادی برگزار شد، ژکو برای بازی شنبه شب لیگ برابر اسپتزیا حتی روی نیمکت هم قرار نگرفت و رم به سختی توانست با نتیجه ۴ بر ۳ این تیم پرتلاش را شکست دهد.

پائولو فونسکا، مربی پرتغالی با ریشه‌های موزامبیکی در کنفرانس خبری قبل از بازی گفت: «ژکو در تمرین آسیب جزئی دیده و احساس درد داشت برای همین نمی‌تواند برای این بازی آماده شود.» اما کوریره گزارش داده موضوع این نیست و فونسکا بعد از بگومگوی شدیدی که با این بازیکن ۳۴ ساله در پی باخت سه‌شنبه شب در جام حذفی داشته، ترجیح داده نام این بازیکن را در فهرست بازی شنبه‌شب قرار ندهد. آنطور که رسانه‌های ایتالیا گزارش داده‌اند رابطه این دو در بدترین شرایط ممکن است و احتمال زیادی وجود دارد که مهاجم بوسنیایی تیم را ترک کند و یک باشگاه لیگ برتری علاقه‌مند است او را جذب کند. شگفت‌انگیز است که اخراج دو مدیر به جای اینکه شرایط تیم را بهتر کند در نهایت باعث درگیری مربی و کاپیتان تیم شده و کار تا آنجا به وخامت کشیده شده که امکان اصلاح این رابطه به حداقل رسیده است. حالا باید دید پیروزی برابر اسپتزیا که با گل وقت‌های تلف‌شده لورنزو پلگرینی به دست آمد، به اندازه کافی برای سامان دادن به اوضاع رم کافی است یا باید اتفاقات بزرگتری در تیم رخ دهد تا روند خوب گذشته تکرار شود.

منبع: فوربز- جاکومو گالاردینی

هواداران عربستانی در رادار باشگاه

هواداران تیم الهلال عربستان ،در مدت زمانی محدود با حضور در فروشگاه رسمی تیم محبوب شان در ریاض می توانند با جام های سه گانه که در فصل فوتبالی ۲۰۱۹ – ۲۰۲۰ آبی پوشان کسب کردند،عکس یادگاری بگیرند. الهلالی ها در فصل پیش به همراه لوچسکو ،در رقابت های لیگ قهرمانان آسیا، لیگ حرفه ای عربستان و جام امیر عربستان حضور داشتند،در نهایت موفق به کسب عنوان قهرمانی در هر سه جام شدند. این اقدام به منظور جلب توجه بیشتر نوجوانان و جوانان و گسترش فعالیت های بازرگانی و بازاریابی این باشگاه صورت گرفته .

واکنش پله به مرگ ۴ بازیکن برزیلی

به نقل از اسپورت اکسپرس، پله، بازیکن پیشین تیم ملی فوتبال برزیل به دنبال مرگ ۴ بازیکن تیم دسته‌چهارمی پالماس در سانحه سقوط هواپیما در فرودگاه پورتو ناسیونال این کشور گفت: روز غم‌انگیزی برای فوتبال برزیل بود. همدردی و دعای خود را نثار خانواده‌های قربانیان این حادثه تقدیم می‌کنم.روز گذشته یک فروند هواپیمای سبک دقایقی پس از برخاستن از باند فرودگاه پورتو ناسیونال سقوط کرد و ۴ بازیکن پالماس و رئیس این باشگاه کشته شدند. خلبان و دیگر اعضای کادر پروازی نیز در میان قربانیان هستند

مربی سابق تیم ملی زنان انگلیس، از چالش‌هایش می‌گوید:

نبـــرد مـــن

هوپ پاول که در سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۱۳ مربی تیم زنان انگلیس بود، در یادداشتی از سختی‌های کار به عنوان یک مربی زن گفت چرا من؟این سؤال را بارها و بارها از خودم پرسیده‌ام. این را درنمی‌یافتم. چرا از من خواستند مربی تیم ملی انگلیس شوم؟ آیا فرد دیگری جواب منفی داده بود و من گزینه دوم، یا حتی سوم بودم؟ باید درک می‌کردم.آنها گفتند که در این باره تحقیق کرده‌اند و من نامزدی قوی بوده‌ام و شخصیت خوبی در فوتبال دارم اما به نظرم این تصمیم تا حدی نمادین بود، چرا که من سیاهپوست هستم و زن.

اما خودم هم مطمئن نبودم که از عهده‌اش برمی‌آیم. من هنوز در دوران بازی‌ام بودم، هرچند که تجربه زیادی اندوخته بودم. شاید هم آنها چیزی در من می‌دیدند که من در خودم  نمی‌دیدم.دو چیز – در واقع دو نفر – باعث شدند که تصمیم بگیرم جواب مثبت بدهم. کلی سیمونز، که رئیس فوتبال زنان در اتحادیه فوتبال بود، گفت: «تو در حالی در رختکن خواهی نشست که یک نفر دیگر دارد تیم را هدایت می‌کند و تو می‌گویی: من که می‌توانستم این کار را انجام دهم.» این حرف او واقعاً قوی بود.سپس دوست خوبم، برندا سمپر که او هم برای تیم ملی انگلیس بازی کرده بود،به من گفت: «اگر تو این شغل را نپذیری، حسابت را می‌رسم!»خب، کجا را امضا کنم؟ کار سختی بود. من زن بودم و سیاهپوست. تصمیم‌گیرندگان؟ سفیدپوست. مرد. از طبقه متوسط.این شغل یک تابلو نقاشی خالی بود. من باید آن را رسم می‌کردم. همان روز نخست میزم را به من نشان دادند و گفتند: «بیا هوپ. این هم چند خودکار و چند کاغذ.» اما من چه کاری داشتم انجام می‌دادم؟

اولین کاری که دوست داشتم انجام دهم، این بود که مربی بدنساز تیم را اخراج کنم. دوستش نداشتم و به نظرم کارش خوب نبود ا،ما پیش از آنکه فرصت اخراجش را پیدا کنم، خودش استعفا داد.کم‌کم شروع به ساختن تیم کردم و به سراغ درآمدزایی رفتم. همیشه در حال مبارزه بودم. هر روز که به اتحادیه می‌رفتم، احساس می‌کردم در یک دعوا به سر می‌برم. و واقعاً هم مبارزه می‌کردم. من داشتم برای فوتبال زنان می‌جنگیدم.برخی افراد وقتی می‌دیدند دارم می‌آیم، از من دوری می‌کردند. می‌دانم که می‌گفتند: «باز هوپ آمد! این بار چه می‌خواهد؟» در نهایت عادت می‌کنید و برایتان بامزه می‌شود اما بسیاری افراد هرگز درک نکردند که من چقدر جنگیدم. هرگز هم نخواهند فهمید.وقتی مربی شدم، یکی و نصفی تیم داشتیم. وقتی از تیم رفتم، تیم‌های زیر ۱۵ سال، زیر ۱۷ سال، زیر ۱۹ سال، زیر ۲۱ سال و بزرگسالان را داشتیم. من برای رسیدن به این هدف باید تلاش زیادی می‌کردم.اما فرسوده شدم. اتحادیه فوتبال قدر کارهای من را نمی‌دانست. ما در جام جهانی ۲۰۰۷، یورو زیر ۱۹ سال ۲۰۰۸، یورو ۲۰۰۹، یورو زیر ۱۹ سال ۲۰۱۰، جام جهانی ۲۰۱۱ و المپیک لندن ۲۰۱۲ شرکت کردیم. البته مو مارلی مربی تیم زیر ۱۹ساله‌ها بود اما من پشتیبان او بودم. من دوست داشتم که نسل بعدی استعدادها را ببینم. تقریباً هر سال در یک تورنمنت بودیم. هیچ مربی دیگری تا حالا این کار را نکرده است.

اولین بار در سال ۲۰۱۱ بود که حسش کردم. ما برای جام جهانی به آلمان رفتیم. من باید خودم را به چالش می‌کشیدم. آیا واقعاً این کار را می‌خواهم انجام دهم؟ بهتر است تصمیمی بگیری، هوپ. من می‌خواستم به خانه بروم اما تصمیم گرفتم تسلیم نشوم، به‌ویژه پس از آن همه مبارزه.دو سال بعد، دوباره حسش کردم. می‌دانستم که جام ملت‌های اروپای ۲۰۱۳ فاجعه‌بار خواهد بود. کاملاً خبر داشتم. حس می‌کردم شش ماه استراحت نیاز دارم تا دوباره شارژ شوم. می‌خواستم بگویم از عهده‌اش برنمی‌آیم. نتیجه تیم ما هم بد بود. نه بازیکنان خوب کار کردند و نه من. شاید آنها حس کردند من خسته شده‌ام. شاید هم چیز جدیدی می‌خواستند. در هر حال، تورنمنت بدی بود. بعد از آن یک نفر باید کنار می‌رفت و متأسفانه آن یک نفر هم من بودم.من باید برای مدتی ساکت می‌بودم اما دیگران حرف‌های خود را می‌زدند. یک نفر گفت: «هوپ دیکتاتور بود.» خب البته که بودم. من باید همه چیز را دیکته می‌کردم، مگر نه؟از یوفا و فیفا با من تماس گرفتند. پیشنهاد کار در نقاط مختلف دنیا به من شد. مدتی را پیش از جام جهانی ۲۰۱۵ در تایلند به سر بردم. به نامیبیا سر زدم. اینطور می‌شد اوضاع را بسنجم اما آنها می‌خواستند من مربی‌شان باشم. من به چند پیشنهاد نه گفتم. پس از ۱۵ سال نیاز به استراحت داشتم.من به سراغ آموزش مربیگری رفتم و دوستش هم داشتم اما حضور در زمین چمن را بیشتر دوست داشتم. احساس خوشبختی می‌کنم که پس از اخراج، هرگز دست از تلاش برنداشتم اما ماهیت کار من عوض شده بود. دیگر خبری از آن کار جنون‌آمیز نبود و دلم برایش تنگ شده بود. دلم برای کار با بازیکنان تنگ شده بود.پذیرفتن هدایت برایتون فرصت خوبی بود. فلسفه کلی باشگاه مطابق با باورها، ارزش‌ها و فلسفه من است. آنها ترجیح می‌دادند پروژه‌ای را از صفر بسازند تا اینکه آن را بخرند. مسأله بر سر پیشرفت تدریجی بود، نه شتاب ناگهانی با سرمایه‌گذاری گسترده. برای برخی عجیب بود که در لیگ یک مشغول نشدم و به لیگ دو رفتم اما به این ترتیب فرصت پرورش بازیکنان را یافتم.من شور فراوانی برای فوتبال زنان دارم. دوست دارم زنان مربی بیشتری را ببینم. در حال حاضر اوضاع برای زنان دارد بدتر می‌شود. اگر زن هستید و می‌خواهید مربی زنان شوید، باید کارنامه خود را داشته باشید. باید مجوز حرفه‌ای داشته باشید یا اینکه در تیم ملی بوده باشید اما مردانی که در فوتبال زنان مربیگری می‌کنند، ممکن است پیش‌تر مربی یک تیم دسته ‌سومی بوده و ناگهان مربی یک تیم قوی زنان شده باشند این نشان می‌دهد چه ارزشی برای زنان مربی قائل هستند. در همه‌جای دنیا همین است. فرض بر این است که مردان دانش بیشتری دارند و زنان باید خود را ثابت کنند ،اما این تفکر نیز باید تغییر کند. این مبارزه دیگری است.

برتری فولاد برابر قعرنشین

تیم فوتبال فولاد توانست با یک گل ماشین‌سازی را شکست دهد. به گزارش ایسنا، دو تیم فوتبال ماشین‌سازی و فولاد خوزستان مصاف هم رفتند که فولاد موفق شد با یک گل از سد ماشین‌سازی عبور کند و پس از ۳ هفته طعم پیروزی را بچشد.تک گل این دیدار را آیاندا پاتوسی در دقیقه ۵ به ثمر رساند.فولاد با این پیروزی ۱۸ امتیازی شد و به رده پنجم رسید. ماشین‌سازی نیز با ۴ امتیاز در قعر جدول رده‌بندی باقی ماند و هنوز نتوانسته به پیروزی دست پیدا کند.

نخستین شکست پرسپولیس برابر آلومینیوم

تیم فوتبال پرسپولیس در هفته دوازدهم لیگ برتر فوتبال ایران نخستین شکست خود را در فصل جدید برابر آلومینیوم تحمل کرد. در ادامه هفته دوازدهم لیگ برتر فوتبال ایران، تیم فوتبال آلومینیوم اراک در ورزشگاه این شهر میزبان پرسپولیس بود که این دیدار در نهایت با برتری دو بر یک آلومینیویم به پایان رسید.برای پرسپولیس در این دیدار کمال کامیابی‌نیا در دقیقه ۵ گلزنی کرد و گل‌های آلومینیوم را نیز شاهین توکلی در دقیقه ۲۰ و حامد پاکدل ۳۰ به ثمر رساندند.نیمه نخست این دیدار را پرسپولیس هجومی آغاز کرد و در همان دقایق ابتدایی به یک کرنر دست پیدا کرد و توانست با استفاده از این فرصت دروازه حریف را باز کند. در دقیقه ۵، روی ارسال احمد نوراللهی که از روی نقطه کرنر انجام شد، کمال کامیابی‌نیا با یک ضربه سر گل نخست تیمش را به ثمر رساند.

 در دقیقه ۲۰، روی یک ضربه ایستگاهی، امید سینک از سمت چپ توپ را روی دروازه پرسپولیس ارسال کرد و شاهین توکلی با یک ضربه سر دروازه را باز کرد.در دقیقه ۳۰، باز هم سفیدپوشان آلومینیوم سمت چپ محوطه جریمه پرسپولیس صاحب یک ضربه ایستگاهی شد و باز هم سینک توپ را روی دروازه ارسال کرد و اینبار حامد پاکدل با یک ضربه سر گل دوم تیمش را به ثمر رساند.

ترکیب پرسپولیس: حامد لک، احسان حسینی، مهدی شیری، سیامک نعمتی، سعید آقایی، احمد نورالهی، کمال کامیابی‌نیا، میلاد سرلک، احسان پهلوان (۵۷ احسان پهلوان)، وحید امیری (۷۴ آرمان رمضانی) و مهدی عبدی (۷۴ مهدی مهدی‌خانی).

ترکیب آلومینیوم: حسین پورحمیدی، رامتین سلیمان زاده، سیدمهدی حسینی، امید سینک، میثم آقایی (۶۵ امیر نوری)، شاهین توکلی، پوریا آریاکیا، امیرمحمد هوشمند، اسماعیل شریفات (۷۵ مهدی قریشی)، حامد پاکدل و مصطفی احمدی.

سپاهان از سد صنعت نفت آبادان گذشت

به گزارش ایسنا، دیدار دو تیم صنعت نفت آبادان و سپاهان در قالب دیداری از هفته دوازدهم لیگ برتر از ساعت ۱۶:۰۰ در ورزشگاه تختی آبادان برگزار شد که این دیدار در نهایت با برتری دو بر یک شاگردان نویدکیا به پایان رسید.در دقیقه ۵ سانتر سپاهانی‌ها از سمت راست و ضربه فنی و بغل پای سجاد شهباززاده در گوشه دروازه حامد فلاح‌زاده جای گرفت تا شاگردان محرم نویدکیا با گلی زود هنگام از میزبان‌شان پیش بیفتند.در دقیقه ۴۶ شوت ولسیانی مدافع سپاهان تیر دروازه نفتی‌ها را لرزاند.پاس حسین ساکی به احمد شریعت‌زاده رسید و مهاجم نفتی‌ها به سمت دروازه سپاهان حرکت کرد و با ضربه‌ای توپ را وارد دروازه پیام نیازمند کرد تا بازی به تساوی کشیده شود.در ادامه حملات دو تیم برای کسب سه امتیاز بی نتیجه بود تا اینکه در دقیقه ۸۸ محمدرضا مهدی‌زاده موفق شد گل دوم سپاهان را به ثمر برساند و تیمش را برنده این مصاف حساس کند.شاگردان پورموسوی با این شکست ۲۱ امتیازی باقی ماندند و در رده سوم ایستادند. سپاهانی‌ها نیز با این ۳ امتیاز ۲۲ امتیازی شدند و به دلیل تفاضل کمتر نسبت به استقلال، در رده دوم جای گرفتند.

مصاف پایین‌نشینان جدول لیگ یک برنده نداشت

هفته یازدهم رقابت‌های لیگ دسته یک با تساوی دو تیم گل‌ریحان البرز و قشقایی شیراز به پایان رسید. در جریان آخرین بازی هفته یازدهم رقابت‌های لیگ دسته یک، دو تیم گل‌ریحان البرز و قشقایی شیراز که از دو تیم رده‌پایین جدول به حساب می‌آیند، به مصاف هم رفتند که در پایان این بازی با تساوی یک بر یک به پایان رسید.با تساوی این دو تیم پایین جدول لیگ یک، گل‌ریحان با ۹ امتیاز و با تفاضل گل بهتر نسبت به چوکا تالش به رده سیزدهم جدول لیگ صعود کرد و قشقایی شیراز با ۸ امتیاز در جایگاه پانزدهم جدول لیگ یک، ماندنی شد. نود ارومیه موفق شد پارس جنوبی را با یک گل شکست دهد، با ۷ امتیاز، قعرنشین جدول لیگ یک است.

گفتگوهای پنهان، دستمزدها و دنیایی پر از بی اعتمادی

به قلم استوارت جیمز برای- The Athleticمیلاد وفادار-مدیر برنامه ای می گوید: «آخرین باری که به یاد دارم یک سرمربی گفت تا زمانی که باشگاه فروشنده اجازه ندهد با بازیکن ملاقات نخواهد کرد، به شش سال قبل بر می گردد». عمل کردن به قانون در عالم فوتبال خیلی خوب است ولی بدی های خودش را هم دارد. آقای مدیر برنامه ادامه می دهد:مسئله اینجاست: یک باشگاه می تواند هفته ها با مثلا میدلزبرو برای جذب بازیکنی به ارزش ۳ میلیون پوند مذاکره کند. در نهایت طرفین پس از گذشته سه هفته و ۲۰ گفتگوی متفاوت با یکدیگر بر روی قیمت ۲.۸۵ میلیون پوند به توافق می رسند. آنگاه با مدیر برنامه بازیکن تماس می گیرند و می گویند: «ما با میدلزبرو به توافق رسیدیم و اجازه مذاکره با او را کسب کردیم. شما چه زمانی می توانید خودتان را به جایی که می گوییم برسانید؟» سپس مدیر برنامه بازیکن می گوید: «متأسفم، او نمی خواهد به باشگاه شما بیاید». در واقع باشگاه مورد نظر سه هفته را از دست داد و حالا به فاصله یک هفته تا پایان پنجره نقل و انتقالاتی، خودش را به در و دیوار می زند تا یک بازیکن جذب کند. 

بنابراین دلیل این که ابتدا باید تمامی آن مذاکرات را انجام داد این است که یک باشگاه تا زمانی که از میل بازیکن برای پیوستن به خود مطلع نباشد و یا سرمربی و مدیر ورزشی تیم شخصا پس از ملاقات او تحت تاثیر قرار نگرفته باشد، ۱۰،۲۰،۳۰،۴۰ یا ۵۰ میلیون برای او پیشنهاد نخواهد داد. واضح است که شما فقط در یک جلسه تصمیم نمی گیرید. شما از قبل با سرمربی های پیشین او صحبت می کنید، شاید برخی از بازیکنان تیم تان در تیم ملی یا در باشگاه های دیگر با او هم تیمی بوده باشند یا کسی را بشناسید که کنارش بازی کرده است. طبیعتا ممکن است همه این کارها را انجام بدهید و پس از این که سراغ باشگاهش رفتید، باشگاه بگوید: «او فروشی نیست. ما به مدیر برنامه و خود بازیکن گفتیم که او جایی نمی رود.»به طور خلاصه، یک انتقال همیشه با ارتباط دو باشگاه به اتمام می رسد ولی به ندرت با همین رابطه آغاز می شود. گاهی ممکن است یک مدیر برنامه به نمایندگی از موکلش با باشگاهی تماس بگیرد؛ حالا چه بر اساس این که می داند آن باشگاه در پست موکلش به یک بازیکن نیاز دارد، یا این که می خواهد او را معرفی کند. پس از این که بازیکنی به عنوان یک هدف نقل و انتقالاتی انتخاب شد، گفتگوهای ابتدایی اغلب توسط یکی از مقامات عالی رتبه باشگاه و با هدف اطلاع از علاقه بازیکن برای این انتقال و همچنین هزینه های انتقال (دستمزد و مبلغ انتقال) آغاز می شود.اما آیا این کار قانون شکنی نیست؟ بله، بر طبق ماده T‌ و صفحه ۲۱۹ آیین نامه فصل ۲۱-۲۰۲۰ لیگ برتر که به تخلفات پرداخته است، این کار قانونی نیست. اما در طول سالیان یک بهانه برای فرار از این اتهام پیدا شده است: «همه همین کار را می کنند و این اساس کار است». 

مدیر برنامه دیگری می گوید: «امروزه اگر باشگاهی از میل بازیکن برای پیوستن به خود مطمئن نباشد، ۹۹.۹ درصد تلاش نمی کند برای جذب او با باشگاهش وارد مذاکره شود». برای این که باشگاهی متخلف شناخته شود، باید پایش را خیلی بیشتر از گلیم خود دراز کند. در سال ۲۰۰۵ یک روزنامه خبر از ملاقات ژوزه مورینیو و پیتر کنیون (سرمربی و مدیر اجرایی وقت چلسی) با اشلی کول (که آن روزها برای آرسنال بازی می کرد) در هتل رویال پارک واقع در غرب لندن داد. چلسی، مورینیو و کول همگی از جانب لیگ برتر جریمه شدند. تابستان بعد اما کول به چلسی پیوست.در ابتدای شروع گفتگوها، یک بند آزادسازی یا بند فسخ کار را خیلی آسان تر می کند ولی چنین مواردی در انگلیس خیلی رایج نیستند. مدیر برنامه ای توضیح می دهد:حتی آن هایی که سابقه بالایی در فوتبال دارند، در درک بازار با مشکل مواجه می شوند. آن ها همیشه از این می ترسند اگر بند فسخی در قرارداد یک بازیکن بگنجانند، همه چیز ظرف دو سال از کنترل خارج می شود. 

لازم به گفتن نیست شرط اضافه کردن بند آزادسازی که یک مدیر برنامه روی آن تاکید می کند، شرایط را تا حد زیادی به نفع بازیکن تغییر می دهد و اگر باشگاه نیاز مبرم به آن بازیکن داشته باشد، مجبور می شود که به آن خواسته تن بدهد. زمانی که در سال ۲۰۱۵ ژردان شکیری از اینتر به استوک سیتی پیوست، مدیران باشگاه با بند فسخ درخواستی او خیلی مخالف بودند. توافق شده بود اگر استوک سیتی سقوط کند، شکیری می تواند در ازای ۱۳ میلیون پوند از این تیم جدا شود. چنین بندی این سوال را مطرح می کند که اگر باشگاه در شرایط بدی قرار بگیرد، آن بازیکن چقدر برای حفظ تیم در لیگ انگیزه خواهد داشت؟ (البته هیچ مدرکی دال بر این که این مورد درباره شکیری هم اتفاق افتاده باشد وجود ندارد). مشکل استوک اینجا بود که آن بند، شرط اصلی قرارداد بود. شکیری می گفت اگر چنین بندی نباشد، قرارداد امضا نمی کنم.یک مدیر برنامه دیگر می گوید که ترجیحا از بند آزادسازی دوری می کند چون برای چنین بندی باید رقم درستی را تعیین کرد. تن صدای او هنگام شرح این موضوع نشان می دهد که تعیین قیمتی واقع بینانه بسیار سخت تر از حد تصور است. او بند آزادسازی ۵۰ میلیون پوندی جیمز تارکوفسکی را که فقط برای یکسری باشگاه های خاص است مثال می زند. آیا اگر آن بند نبود، تارکوفسکی تا الان راهی یکی از آن باشگاه ها شده بود؟ 

مدیر برنامه دیگری در مورد بازیکنی شاغل در لیگ های پایین که مورد علاقه تیم های زیادی واقع شده است می گوید که بند آزادسازی دردسرساز است. فرض کنید بازیکن X را به پیتربرو منتقل کنیم و بگوییم: «شما او را در ازای ۱۵۰ هزار پوند خریداری کردید؛ ما خواستار یک بند آزادسازی ۳۰۰ هزار پوندی هستیم». آن ها می گویند: «منظورتان چیست؟ ما می خواهیم او را ۳ میلیون پوند بفروشیم». اما بند ۳ میلیون پوندی برای ما ایده آل نیست چون اگر باشگاهی به جای ۳ میلیون توان پرداخت ۲ میلیون پوند را داشته باشد، باشگاه فروشنده می گوید: «ما یک بند آزادسازی ۳ میلیون پوندی قرار دادیم و در ازای مبلغی پایین تر از آن، او را نمی فروشیم.» اما اگر این بند آزادسازی وجود نداشت، پس از پیشنهاد ۲ میلیون پوندی می شد به باشگاه فروشنده گفت: «با آن ها راه بیایید. با در نظر گرفتن ۱۵۰ هزار پوند هزینه ای که کردید، باز هم از فروش او سود زیادی عایدتان می شود». 

بند آزادسازی همچنین در طول مذاکره برای تمدید قرارداد می تواند ابزار خوبی برای مدیر برنامه ها باشد، به ویژه اگر قرارداد فعلی بازیکن رو به پایان باشد و او مشتریان متعددی داشته باشد. در این وضعیت قدرت دست بازیکن و مدیر برنامه اش است و تا زمانی که رقم آزادسازی پایین نباشد، بعید است آن ها قرارداد جدیدی امضا کنند و این یعنی بازیکن در آینده ای نزدیک مشکلی برای جدایی نخواهد داشت. قبل از این که دو باشگاه با هم به توافق برسند، بازیکن باید بداند که در تیم جدیدش چقدر دریافتی خواهد داشت. بدین ترتیب این که باشگاهی بگوید پس از پذیرفتن رقم پیشنهادی خریدار، به بازیکن اجازه مذاکره برای رسیدن به توافق شخصی را می دهد، شبیه به یک جوک است. به قول مدیر برنامه ای: «هیچ باشگاهی دوست ندارد روی رقم انتقال به توافق برسد و در ادامه بابت این که بازیکن مایل به پیوستن به آن ها نیست خجالت زده شود». معمولا این مدیر برنامه ها هستند که به بازیکنان در مورد دستمزدشان راهنمایی می کنند؛ البته این به سن بازیکن هم بستگی دارد. یک مدیر برنامه دیگر می گوید:

وقتی سن شان به ۲۷-۲۸ سالگی برسد، مجموعه ای از عوامل دخیل هستند. بازیکن با تجربه تر می گوید: «به نظرم ارزش من فلان قدر است». شاید شما در جواب بگویید: «نه، به این دلایل، این طور نیست». جالب است که می شنویم این نوع مذاکرات در ابتدای امر به وقوع می پیوندد. در موردی یک باشگاه که قصد داشت بازیکنی را قرض بگیرد، به مدیر برنامه او گفت که حق الزحمت او بستگی به این خواهد داشت که آن ها چه میزان از دستمزد موکلش را پرداخت کنند. در انتقالی دائمی هم شاهد چنین مواردی هستیم، با این تفاوت که در انتقالی دائمی این رقم انتقال است که میزان حق الزحمت دریافتی مدیر برنامه را تعیین می کند. البته ممکن است یک واسط هفته ها با باشگاه فروشنده مذاکره کند و در نهایت هم به شرایط ایده آل باشگاه خریدار نرسد ولی بابت تلاش خود تقاضای دستمزد کند. شاید برخی از شما هنگام خواندن این مطلب بگویید چرا باشگاه خریدار فرد واسط را کنار نمی گذارد و مستقیما با فروشنده وارد مذاکره نمی شود.

انجمن یوگا، اخلاق اسلامی و تعالی معنوی را از سرفصل آموزشی خویش حذف کرد

در اقدامی جالب و بر خلاف دستورالعملهای صادره از سوی مسئولین ،مبنی بر گذراندن دروس اخلاق و فرهنگ اسلامی در بخش تئوری تخصصی رشته های تحت پوشش و نیز طی دوره تعالی معنوی که در آیین نامه سال ۱۳۹۶ این فدراسیون برای مدرسین تمام این رشته ها الزامی تعریف شده ،در آیین نامه جدید ابلاغی سال ۹۸ انجمن یوگای ایران حذف شده است.! با توجه به اعتراضهای صورت گرفته بر علیه مدیران انجمن یوگا،گمان میرود کار به مراجع انتظامی و قضائی کشیده شود. امری که در جمهوری اسلامی روال و مسبوق به سابقه است.

https://akhbar-rooz.com/?p=101997 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x