پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

نتانیاهو موفق به تشکیل دولت جدید اسرائیل نشد

بنیامین نتانیاهو رهبر حزب لیکود شامگاه دوشنبه ۲۹ مهر اعلام کرد که نتوانسته است دولت جدید اسرائیل را تشکیل دهد و اختیار تشکیل کابینه را به رئوون ریولین، رئیس‌جمهوری، برگرداند.

شتاب نتانیاهو در بازگرداندن این اختیار به رئیس‌جمهوری در حالی است که بر اساس مهلت قانونی چهار هفته‌ای، وی تا چهارشنبه شب اول آبان فرصت داشت برای تشکیل دولت تلاش کند.

اما نتانیاهو دقایقی پس از پایان اعیاد مذهبی سه هفته‌ای در کشورش، در ویدئویی خطاب به مردم اسرائیل گفت از زمان واگذاری اختیار تشکیل دولت «تلاش زیادی کرد تا حزب آبی- سفید به رهبری بنی گانتز را به ائتلاف با لیکود متقاعد کند» اما به گفته او، آقای گانتز «تمامی پیشنهادها را رد ‌کرد».

سایت «تایمز آو اسرائیل» به نقل از مقامات دفتر رئیس‌جمهوری اسرائیل گزارش داد که ریولین به احتمال زیاد ماموریت تشکیل دولت را به بنی گانتز محول خواهد کرد.

حزب لیکود که در انتخابات ۲۶ شهریور امسال، ۳۲ کرسی از ۱۲۰ کرسی مجلس اسرائیل را بدست آورد، چند بار در روزهای گذشته به حزب آبی- سفید که ۳۳ کرسی دارد و نیز به تمامی احزاب مذهبی و راست، از جمله حزب «اسرائیل خانه ما» به رهبری آویگدور لیبرمن که ۸ کرسی دارد، پیشنهاد تشکیل دولت ائتلافی داد.
رئوون ریولین هنگام دادن اختیار تشکیل دولت به بنیامین نتانیاهو بر لزوم تشکیل ائتلاف میان دو حزب بزرگ برای تقویت وحدت ملت در رویارویی با «چالش‌های بزرگی که روبروی اسرائیل است» تاکید کرده بود.

اما در حالی که بنی گانتز احتمال هم‌پیمانی حزبش با لیکود را، از جمله بدلیل نزدیک بودن احتمال محاکمه بنیامین نتانیاهو به ظن فساد رد کرد، آقای لیبرمن ورود حزبش به چنین ائتلافی را به حضور آبی- سفید در آن مشروط کرد.

سایر احزاب راست و مذهبی از دولت تازه‌ به رهبری نتانیاهو حمایت کرده‌ بودند اما مجموع آرای آنها و لیکود به ۵۵ کرسی می‌رسید که برای برخورداری دولت از حد نصاب لازم، ۶۱ نماینده از ۱۲۰ عضو کنست، کافی نبود.

در صورتی که رئیس‌جمهوری اختیار تشکیل دولت را به بنی گانتز، فرمانده اسبق ارتش محول کند، این نخستین بار در ۱۱ سال اخیر است که سیاستمداری غیر از نتانیاهو، این ماموریت را می‌گیرد.

بنی گانتز روز یکشنبه گفته بود اگر ماموریت تشکیل دولت به او داده شود، تلاش خواهد کرد یک دولت وحدت آزادی‌خواه که برای اسرائیلی‌ها اهمیت قائل شود، تشکیل دهد.

بنی گانتز در صورتی می‌تواند دولت تشکیل دهد که یا حزب «اسرائیل خانه ما» با آن هم‌پیمان شود یا حزب لیکود با کنار گذاشتن بنیامین نتانیاهو، و با رهبری یک سیاستمدار دیگر، وارد ائتلاف دولت او شود.

بن‌بست سیاسی کنونی تکرار وضعیتی است که بعد از انتخابات فروردین امسال ایجاد شد و اسرائیل را به انتخابات مجدد در ۲۶ شهریور کشاند.

اگر گانتز نیز موفق به تشکیل دولت نشود، برگزاری سومین انتخابات بعید نیست.

رئیس‌جمهوری و رهبران احزاب آبی- سفید و «اسرائیل خانه ما» از احتمال تکرار انتخابات ابراز انزجار کرده‌اند.

نتانیاهو اما ظاهرا شتاب دارد که در انتخاباتی تازه، وضعیت لیکود را بهبود بخشد و بخت تشکیل دولت را به رهبری خود تقویت کند.

بنیامین نتانیاهو یک روز پیش از اعلام ناکامی‌اش، در یک ویدئو، بنی گانتز را متهم کرد که می‌خواهد دولتی «خطرناک» با حمایت اعراب تشکیل دهد. وی لیبرمن را نیز به «توطئه» با حزب آبی- سفید علیه لیکود متهم کرد.

ده تن از سیزده نماینده عرب شهروند اسرائیل گفته‌اند اگر گانتز نخست‌وزیر شود، بدون ورود به ائتلاف دولت، از او حمایت خواهند کرد.

اعلام ناکامی بنیامین نتانیاهو در تشکیل دولت جدید در روز دوشنبه با هفتادمین سالروز تولد او مصادف شد. وی اخیرا رکورد داوید بن‌گوریون اولین نخست‌وزیر اسرائیل را در رهبری این کشور شکست.

اما چالش اصلی نتانیاهو در دوران پیش‌رو تشکیل پنجمین دولتش نیست بلکه باید خود را از فشار سنگین پرونده‌های تحقیقات فساد مالی و ظن خیانت در امانت خلاص کند.

وی تاکید دارد که خطایی نکرده و تلاش می‌کند روند تحقیقات به مرحله ارائه کیفرخواست و محاکمه نرسد.

https://akhbar-rooz.com/?p=8829 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x