جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

نخست وزیر دستور لغو داد؛ تظاهرات علیه کرونا؛ یک روح تماشاگر؛ صعود لایپزیگ و آتلانتا

نازک بین: جوزپه کونته، نخست وزیر ایتالیا اعلام کرد که تمام رویدادهای ورزشی این کشور از جمله مسابقات سری A تا فروکش کردن بحران شیوع ویروس کرونا به حالت تعلیق در خواهد آمد. این تصمیم پس از افزایش چشمگیر و ناگهانی در تعداد مبتلایان به کرونا در ایتالیا بوده که شمار آنها با احتساب بهبود یافتگان به ۹ هزار و ۱۷۲ نفر رسیده است. این در حالیست که تا روز یکشنبه این تعداد یک هزار و ۵۹۸ نفر کمتر بود. علاوه بر این طی ۲۴ ساعت ۹۷ نفر به تعداد جان باختگان اضافه شده که مجموع کل قربانیان را به ۴۶۳ نفر می‌رساند و ۷۳۳ نفر هم در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

جوزپه کونته شب گذشته در یک نشست خبری اضطراری با اشاره به محدودیت‌هایی که پیش از این برای «منطقه قرمز» ایتالیا شامل منطقه لمباردی و شهرهای شمالی کشور تا روز سوم آوریل (۱۵ فروردین) در نظر گرفته شده بود اعلام کرد که این محدودیت اکنون برای تمام کشور ایتالیا در نظر گرفته شده است.

کونته در این خصوص گفت: دیگر زمانی نمانده است. از حالا تجمعات بزرگ مردمی ممنوع است. ما همچنین معیارهای سختگیرانه‌تری را هم برای رویداد ورزشی در نظر گرفته‌ایم. سری A و تمام تورنمنت‌های ورزشی به صورت کلی تعلیق هستند. تمام هواداران هم باید این موضوع را بپذیرند. هیچ دلیلی برای ادامه داشتن این رقابت‌ها وجود ندارد.

تصمیمات اتخاذ شده از سوی دولت ایتالیا پس از فشارهای فراوانی بود که اتحادیه بازیکنان و فدراسیون فوتبال ایتالیا برای تعلیق بازی‌های سری A و B در ایام بحران کرونا و نبود هیچ ضمانتی برای تأمین سلامت بازیکنان و سایر اعضای تیم‌ها وارد کردند.

مشخص نیست که این تصمیمات چگونه بر حضور تیم‌های ایتالیایی در لیگ قهرمانان و لیگ اروپا تأثیر بگذارد چون حتی بازی پشت درهای بسته نیز از سوی دولت ایتالیا مورد قبول واقع نشده است. تیم‌های ناپولی و آتالانتا در دور برگشت مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا میهمان هستند و باید به اسپانیا سفر کنند اما یوونتوس هفته آینده میزبان لیون خواهد بود. در لیگ اروپا نیز رم باید به اسپانیا سفر کند تا با سویا مصاف داشته باشد اما اینتر میزبان ختافه خواهد بود.

صعود آتالانتا و لایپزیگ

تیم‌های آتالانتا و راسنبال لایپزیگ با برتری مقابل رقبای‌شان در پایان بازی‌های شب اول از دور برگشت مرحله یک هشتم نهایی رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا به جمع هشت تیم برتر این جام راه یافتند. تیم راسنبال لایپزیگ با ارائه یک بازی برتر در خانه خود ۳ بر صفر تاتنهام را برد. مارسل سابیتزر در دقایق ۱۰ و ۲۲ گلزنی کرد و تیمش را پیروز به رختکن فرستاد. در نیمه دوم، فورسبرگ یک دقیقه پس از ورود به زمین گل سوم تیم آلمانی را به ثمر رساند تا تیمش با توجه به برتری یک بر صفر در زمین تاتنهام در بازی رفت، با برتری مجموع ۴ بر صفر برای اولین بار به جمع هشت تیم برتر لیگ قهرمانان راه یابد. به این ترتیب مورینیو و تیمش این جام را هم از دست دادند تا تنها امیدشان کسب سهمیه پیکارهای اروپایی در لیگ برتر انگلیس باشد.

در بازی جذاب اما بدون تماشاگر «مستایا» هم والنسیای میزبان با نتیجه ۴ بر ۳ مغلوب آتالانتا شد و از دور رقابت‌ها کنار رفت. ابتدا ژوزف ایلیچیچ در دقیقه ۳ از روی نقطه پنالتی آتالانتا را پیش انداخت و پس از اینکه کوین گامیرو در دقیقه ۲۱ گل تساوی را به ثمر رساند، بار دیگر ایلیچیچ از روی نقطه پنالتی در دقیقه ۴۳ گل زد و آتالانتا را پیروز به رختکن فرستاد.

در نیمه دوم ابتدا والنسیا دو بار توسط کوین گامیرو در دقیقه ۵۱ و تورس تازه‌وارد در دقیقه ۶۷ به گل رسید، اما آتالانتا دو بار دیگر به وسیله ایلیچیچ در دقایق ۷۲ و ۸۱ تور دروازه رقیب را لرزاند و در نهایت به برتری ۴ بر ۳ رسید. آتالانتا در بازی رفت خانگی به برتری ۴ بر یک دست یافته بود. این تیم در مجموع ۸ بر ۴ به پیروزی رسید و در اولین حضور در لیگ قهرمانان اروپا جواز راهیابی به مرحله یک چهارم نهایی را به دست آورد.

لیورپول-آتلیتکو مادرید؛ .پاری سن ژرمن- بورسیا دورتموند

در مرحله یک هشتم نهائی لیگ قهرمانان اروپا دو دیدار حساس و مهم برگزار می شود.لیورپول میزبان اتلتیکومادرید است؛ و پاری‌سن‌ژرمن  نیز از بوروسیادورتموند پذیرائی می کند.

پارسال بارسلونا در نیوکمپ توانست با سه گل لیورپول را شکست دهد ولی در بازی برگشت اسیر جو آنفیلد شد و بازیکنان این تیم با چشمان گریان ورزشگاه را ترک کردند. حالا باید دید لیورپولی که با تمام توان به میدان خواهد رفت می‌تواند این اتفاق را برای اتلتیکومادرید نیز تکرار کند؟ تیم مادریدی این هفته برابر سویا به تساوی ۲ بر ۲ رسید. 

در دیگر دیدار، پاری سن ژرمن که در دیدار رفت با نتیجه ۲ بر یک به دورتموند باخت در خانه پذیرای این تیم است. ارلینگ هالند ستاره دور رفت که بهترین بازیکن زمین شناخته شد زیر ذره‌بین خواهد بود و باید دید میزبان مانع هنرنمایی او می‌شود یا ستاره‌های پاریسی با نفراتی چون نیمار و ام‌باپه باید در خانه از لیگ قهرمانان کنار بروند.

درخواست رسمی فدراسیون‌های فوتبال اروپا از یوفا برای تعویق یورو ۲۰۲۰

به نقل از اسپورت اکسپرس، شیوع ویروس کرونا باعث شد تا فدراسیون فوتبال‌های اروپا از اتحادیه فوتبال این قاره (یوفا) بخواهند تا زمان آغاز یورو ۲۰۲۰ را تغییر دهد. بر اساس این گزارش، بسیاری از لیگ‌های اروپایی به خاطر شیوع ویروس کرونا لغو شدند. فدراسیون‌های فوتبال اروپا می‌خواهند لیگ‌های کشورهای خود را بدون کاهش دیدارها در شرایط طبیعی به پایان برسانند. یکی از گزینه‌های پیش‌روی یوفا برگزاری جام ملت‌های اروپا ۲۰۲۰ در سال ۲۰۲۱ است. البته این نهاد آماده برداشتن این گام سخت نیست و الکساندر چفرین، رئیس اسلوونیایی یوفا می‌خواهد این رقابت‌ها طبق برنامه بدون توجه به شیوع ویروس کرونا برگزار شوند.

تظاهرات  هواداران والنسیا علیه کرونا

هواداران پرتعداد تیم والنسیا پشت درهای بسته ورزشگاه مستایا تجمع کردند.در شرایطی که شیوع ویروس کرونا در قاره اروپا اکثر بازی های فوتبال در این قاره را بدون تماشاگر کرده است، اما گویا این مسئله چندان برای هواداران فوتبال اهمیتی ندارد. در شرایطی که تیم های والنسیا و آتالانتا دیدار برگشت خود در مرحله یک هشتم نهایی رقابت های لیگ قهرمانان اروپا را در ورزشگاه خالی از تماشاگر مستایا برگزار می کردند، هواداران پرتعداد والنسیا بدون توجه به گسترش ویروس کرونا، پشت درهای بسته ورزشگاه اختصاصی تیم خود تجمع کردند تا از والنسیا حمایت کنند. در ادامه این تجمع منجر به تظاهراتی شد که کرونا عامل اصلی آن بود.

در این بازی فقط یک مجسمه، تماشاگر ویژه این دیداربود. مجسمه ویسنته ناوارو هوادار فقید والنسیا که در سال ۲۰۱۹ درگذشت در ورزشگاه در جایگاه تماشاگران قرار گرفته بود. روح او تنها تماشاگر حاضر در مستایا لقب گرفت.

لیونل مسی به عشق رونالدینیو دست به جیب شد!

کاپیتان و فوق‌ستاره آرژانیتنی تیم فوتبال بارسلونا برای آزاد کردن هم‌تیمی برزیلی سابقش از زندان دست به کار شده است.

به گزارش آ اس، دستگیری رونالدینیو و برادرش به جرم استفاده از گذرنامه جعلی برای ورود به خاک پاراگوئه خیلی‌ها را شوکه و بسیاری را مانند هم‌تیمی سابق او در بارسلونا یعنی لیونل مسی عمیقاً ناراحت کرده، تا جایی که این ستاره آرژانتینی را وادار کرده برای آزاد کردن دوست برزیلی خود دست به کار شود و وکلایی را به همین منظور استخدام کرده است.

مسی در تماسی که با رونالدینیو داشته است به او گفته که می‌تواند روی خدمات وکلای این مرد آرژانتینی حساب کند و مبلغ ۴ میلیون یورو هم جهت تأمین هزینه‌های مربوط به خارج کردن ستاره سابق تیم ملی برزیل کنار گذاشته است. این در حالیست که برخی منابع خبری در پاراگوئه اعلام کرده‌اند که احتمال دارد رونالدینیو و برادرش روبرتو ده‌آسیس به جرم استفاده از گذرنامه جعلی تا زمان پایان تحقیقات و آغاز فرآیند محاکمه شش ماه بازداشت باشند.

بازداشت شدن رونالدینیو که در کشور خودش هم به خاطر بدهی‌هایش به دولت برزیل – جرایم نقدی مربوط به ماهیگیری غیرمجاز در یک دریاچه محافظت شده – ممنوع الخروج است، واکنش‌هایی از سوی اهالی فوتبال به همراه داشته است و در این میان ملی‌پوش سابق فوتبال پاراگوئه، کارلوس گامارا، به رونالدینیو در محل بازداشت او سر زده است.

تیم ملی فوتبال زنان روسیه قرنطینه می‌شود

بعد از بازگشت تیم ملی فوتبال زنان روسیه از آلمان، به دلیل شیوع گسترده ویروس کرونا در این کشور، همه بازیکنان قرنطینه می‌شوند. ادوار بیزوگلوف پزشک این تیم به خبرگزاری روسی نووستی گفت: بعد از بازگشت تیم ملی فوتبال زنان روسیه از آلمان، به دلیل شیوع گسترده ویروس کرونا در این کشور، همه بازیکنان قرنطینه می‌شوند. به گفته این پزشک تیم فوتبال زنان روسیه، این اقدام به دستور شهردار مسکو صورت می‌گیرد و باشگاه‌های بازیکنان این تیم نیز در جریان این امر قرار گرفته‌اند. بر اساس دستورالعمل صادرشده در روسیه، مسافران بازگشته از کشورهایی که شیوع بیماری در آنها به ثبت رسیده، باید به قرنطینه بروند.

جامعه شناسی ورزش زنان

اسناد و مدارک تاریخی نشان می دهد، زنان نیمی از جامعه بشری را تشکیل می داده اند و از جهات مختلف دارای اهمیت بوده اند. یکی از مسائلی که برای زنان در جوامع حائز اهمیت بوده، ورزش زنان بوده است.

ولی در این منابع نابرابری فرصت های دستیابی به ورزش ها در مطالعه مشارکت زنان به اثبات رسیده است. از آغاز (اواخر قرن نوزدهم) تا امروز، جایگاه زنان در ورزش حتی در وضعیت برابری سایر شرایط، پایین تر از جایگاه مردان بوده است.
در وهله اول این نابرابری با ایستارهای جدایی گرایانه یا با تظاهرات طرد فعال زنان از گروه های ورزشی مردانه تبیین شده است. این تبیین ساخت یابی روابط اجتماعی ویژه جامعه های صنعتی قرن نوزدهم را مرجع قرار می دهد که در آن صورت های تبعیض آمیز جنسی شدید زندگی طبقات بورژوازی را شکل می دهد و به طور غیرمستقیم زندگی طبقات کمتر مرفه را که زندگی بورژوازی را سرمشق قرار می دهند. تقسیم کارها به صورت زن در خانه و مرد در فعالیت اقتصادی بیرون از خانه، در این دوره در جامعه های صنعتی، سیستماتیک تر از هر دوره دیگر تاریخی، رایج است. بسیاری از حوزه های فعالیت بر پایه روابط خانوادگی و روابط کار سازمان یافته اند، از جمله اوقات فراغت در خانه و ورزش در کارخانه که برحسب تضادهای مشابه در جامعه ویکتوریایی سازماندهی می شود، آن هم در زمانی که انگلستان بازی های ورزشی اش را به کشورهای صنعتی و به مستعمره هایش «صادر می کند». این تبیین از نوع سیاسی است: تبیینی که گروه های ورزشی مردان را با اِسناد تظاهرات پرخاشگری به «نره مردی» متهم می کند و مولفانی که از این مدل تحلیلی استفاده می کنند طرفدار نوعی فمنیسم مارکسیستی هستند (که مبارزه میان جنس ها را به مبارزه میان طبقات اجتماعی تشبیه می کند) یا طرفدار سازمان ورزشی جداگانه ای برای زنان هستند که از دسترس خشونت مردان به دور باشد.

مناقشه ها در خصوص ورزش زنان بسیار حاد هستند و برای ارائه یک تحلیل جامعه شناختی نظام مند از این مناقشه ها مشکلات نیز کم نیستند. مطالعه فعالیت های ورزشی زنان با همان موانعی برخورد می کند که تحلیل های مربوط به «وضعیت زن». در قلمرو آنان ارائه می شوند.
برای برخی از فمینیست های رادیکال موقعیت زن که به طور نظام مند نسبت به موقعیت مرد عقب مانده است به دیدگاهی «دیگر» روی واقعیت اجتماعی و ورزشی سوق می دهد که به ساختن دانشی می انجامد که جامعه شناسی ورزش های مردانه ساخته و پرداخته جامعه شناسان مرد، توجهی به آن ندارد. برای بازسازی منسجم دیدگاه زنان، آنان پیشنهاد می کنند که تحلیل جامعه شناختی را منحصرا براساس مطالعات مبرا از پیشداوری های جنسی و عاری از تصویرهای قالبی منفی درباره زنان، بنا گذاشت.

در تاریخ روابط میان جنس ها در ورزش، صورت های طرد مطلق وجود دارد: عضویت در باشگاه یا محفل بریتانیایی قرن نوزدهم برای زنان ممنوع بود و الگوی ایستایی زن گریزی را می سازد که در طول قرن بیستم در سازمان دهی های ورزشی، مثلا در کمیته بین المللی المپیک باز می یابیم. همینطور ورزش هایی مثل راگبی، فوتبال امریکایی، «قرق» واقعی مردان هستند، در این ورزش ها به طور مناسکی زنان حرمتشان را از دست می دهند و عملا از آن ها طرد شده اند. شدت طردشدگی با نسبت اندک جمعیت زنان ورزشکار در رشته ورزشی سنجیده می شود. این طردشدگی به تبع فرایند ساخت اجتماعی مردانگی، که از دهه ۱۹۹۰ مطالعات درباره آن گسترش یافته است، تغییر می کند. اما دستیابی زنان به ورزش ها به شیوه خطی پیشرفت نمی کند و سرگذشت این درگیرشدن (زنان در فعالیت های ورزشی) شاخصی از وضع روابط میان دو جنس در یک برهه زمانی و در یک جامعه معین است. در طی مرحله بنیان گذاری ورزش های رقابتی و فعالیت های بدنی مخاطره آمیز و شدید، زنان قابلیت مشارکتشان را اثبات می کنند.
در اینجا رشته جامعه شناسی ورزشی این موضوع را بررسی می کند که فعالیت های ورزشی چگونه بر اجتماعی شدن و یا جامعه پذیری افراد و در این بین زنان اثر می گذارد و حدود گسترش و میزان تأثیر آن تا چه اندازه است تا براساس نتایج آن بتوان الگو یا الگوهایی را ارائه کرد که باعث جذب تعداد بیشتر متقاضیان و اثربخشی فعالیت های ورزشی در جامعه بشود.

از زمانی که ورزش به نظام ها و نهادهای جامعه راه پیدا کرده و مفهوم اجتماعی به خود گرفته است، این مفهوم جز از طریق نظام های اجتماعی ذی ربط معنایی به دست نمی دهد. از این رو در تحلیل و بررسی فعالیت های ورزشی باید از دیدگاه ها و چارچوب های نظری موجود در حوزه علوم اجتماعی و انسان شناسی استفاده کرد.
بیشتر تحقیقات جامعه شناسی خاطر نشان می کنند که افتراق های اجتماعی دنیای ورزش ها، شکاف ها، فاصله ها، سلسله مراتب ها به گونه ای است که می توان تصور کرد جهان ورزش به صورت تکه تکه، ورزش به ورزش، ساختار یافته است، به طوری که می توان از خود پرسید چه چیزی مایه وحدت آن است. این وظیفه تحقیقات درباره «فرهنگ ورزشی» است که عناصر مشترک یا «عرضی» رشته های مختلف ورزشی را نشان دهد: صورت های سازمانی کم و بیش مشترک همه ورزش ها، ارزش های متمرکز بر نمایش بالندگی بدن و اخلاق ورزشی.

بر گرفته از کتاب جامعه شناسی ورزش زنان. ناهید ساریخانی، فریده بخشی و مرضیه طاهری

https://akhbar-rooz.com/?p=22455 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x