شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

نخست وزیر فرانسه استعفا کرد

کاخ الیزه روز جمعه از استعفای “ادوارد فیلیپ” نخست وزیر فرانسه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، فیلیپ تقاضای استعفای دولت خود را به امانوئل مکرون رییس جمهوری اعلام کرد و مکرون نیز آن را پذیرفت.

این خبرگزاری به جزییات بیشتر از جمله دلایل استعفا اشاره‌ای نکرده است. فیلیپ تا زمان معرفی کابینه جدید ، به انجام امور دولت ادامه خواهد داد.

بر اساس گزارش کاخ ریاست جمهوری فرانسه، نخست وزیر جدید تا ساعاتی دیگر معرفی می شود.

برخی منابع غیررسمی از احتمال نخست وزیری “فلورانس پارلی” وزیر دفاع کنونی فرانسه خبر داده اند.

محبوبیت فیلیپ در هفته‌های اخیر افزایش یافت و  به تازگی با کسب ۵۸ درصد آرا در انتخابات شهرداری‌های فرانسه پیروزی چشمگیری به دست آورد.

انتخابات شهرداری ها در فرانسه بویژه پایتخت و شهرهای بزرگ، رویداد مهمی به شمار می‌رود که نتایج آن می‌تواند در ساختار و ترکیب قدرت سیاسی تأثیرگذار باشد.

انتخابات شهرداری ها آزمون مهمی برای مکرون رئیس جمهوری فرانسه و حزب وی به شمار می‌رفت اما این حزب در این انتخابات در شهرهای بزرگ فرانسه نتوانست کرسی‌های قابل توجه‌ای کسب کند.

مکرون امیدوار بود حزبش بتواند در انتخابات شهرداریها پیروزی شود تا زمینه ای برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۲ باشد.اما به نظر می‌رسد نتیجه انتخابات، ضربه‌ای به وجهه سیاسی مکرون وارد آورده است،در واقع شکست حزب رییس جمهوری فرانسه بیش از پیش نشان دهنده ضعف عملکرد مکرون و نارضایی شهروندان از وی است.

فیلیپ ۲۵ اردیبهشت ماه ۹۶ از سوی مکرون برای تصدی نخست وزیری و تشکیل دولت معرفی شد.
او حامی ” آلن ژوپه» عضو شناخته‌شده حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ۲۰۱۷  بود.

خبرگزاری آلمان هم در خبری نوشته است: این تصمیم قابل پیش‌بینی بود چرا که امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه تصمیم به تغییر سیاست خود و اعمال تغییراتی در دولت دارد.

https://akhbar-rooz.com/?p=38831 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x