چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

مانور جنگنده های آمریکایی به زخمی شدن چند مسافر ایرانی انجامید

شامگاه پنجشنبه خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، به نقل از شبکه المیادین گزارش داد هواپیمای مسافربری "ماهان" بر فراز آسمان سوريه به دنبال نزدیک شدن دو جنگنده آمريکايی، ناچار شد با کاهش ناگهانی سرعت در فرودگاه دمشق فرود اضطراری کند. مقصد اين هواپيما بيروت بود

منابع خبری پنجشنبه شب گزارش دادند؛ دو فروند جنگنده آمریکایی با مانور در اطراف یک فروند هواپیمای مسافربری شرکت ماهان در آسمان سوریه؛ این هواپیما را مجبور به فرود اضطراری کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از این منابع، این هواپیمای مسافربری به شماره ۱۱۵۲ که از تهران به مقصد بیروت در مسیر با مزاحمت دو جنگنده آمریکایی که به هواپیما نزدیک شده بودند، مواجه شد و ناچار با کاهش ناگهانی سرعت در فرودگاه بیروت فرود اضطراری کرد.

بر اساس این گزارش‌ها، شماری از مسافران این پرواز پس از فرود، به مراکز درمانی منتقل شدند.
المیادین نیز به نقل از یکی از مسافران پرواز افزوده است: خلبان هواپیما پس از نزدیک شدن این جنگنده‌ها ناچار شد که به صورت ناگهانی ارتفاع پرواز را کم کند که همین مساله باعث شد تا شماری از مسافران به صورت سطحی زخمی شوند.

در همین حال، مقام‌های هواپیمایی سوریه به خبرگزاری رسمی این کشور (سانا) گفتند؛ جنگنده‌هایی که گمان می‌رود متعلق به ائتلاف آمریکایی بودند در منطقه التنف واقع در جنوب شرقی سوریه به این هواپیمای مسافربری نزدیک شدند و همین مسأله باعث شد تا خلبان هواپیما ارتفاع پرواز را به صورت ناگهانی کاهش دهد.

بر اساس این گزارش، هواپیمای مسافربری ایرانی به پرواز خود ادامه داد و در فرودگاه بیروت به زمین نشست.

منابع سوری همچنین گزارش دادند که هواپیمای ایرانی به صورت موقت در فرودگاه دمشق فرود اضطراری نداشته و به مسیر خود ادامه داده است.

به گزارش ایرنا؛ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸ نیز وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که رژیم اسرائیل در حملات هوایی خود به سوریه از پوشش و سپر هواپیماهای غیرنظامی استفاده می کند تا عملکرد سامانه های پدافند هوایی سوریه را مختل کند. بر اساس این گزارش، همزمان با حمله جنگنده های اسرائیلی به اطراف دمشق و نزدیک فرودگاه بین المللی این شهر، یک فروند هواپیمای مسافربری مدل ایرباس۳۲۰ با ۱۷۲ مسافر از مبداء تهران آماده فرود در فرودگاه دمشق بود.

به لطف عملیات فنی برج مراقبت فرودگاه دمشق و عملکرد فعال سیستم کنترل ترافیک هوایی، هواپیمای مسافری از منطقه شلیک ضد موشک ها دور و خارج شد و به جای فرودگاه دمشق با امنیت در فرودگاه پایگاه روسی حمیمیم به زمین نشست.

جمهوری اسلامی در نخستین واکنش رسمی، آمریکا را مسئول این رویداد خوانده و رسانه های دولتی به نقل از سخنگوی وزارت خارجه نوشته اند: سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه در رابطه با حادثه امشب برای هواپیمای ماهان که عازم بیروت بود اظهار داشت: جزئیات این حادثه در دست بررسی است و پس از تکمیل اطلاعات اقدامات لازم سیاسی و حقوقی به عمل خواهد آمد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: در عین حال در تماس مجید روانچی سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان ملل متحد با آقای گوترش دبیرکل آن سازمان صراحتا تاکید شده است که چنانچه هر حادثه ای در مسیر  برگشت برای این هواپیما اتفاق افتد جمهوری اسلامی ایران،  آمریکا را مسئول آن خواهد شناخت. این پیام همچنین به سفیر سوئیس در تهران نیز داده شده است.

هواپیمای مسافربری ماهان، بعد از فرود اضطراری در دمشق، ادامه ی پرواز به بیروت، جمعه حدود ساعت سه به وقت تهران، وارد حریم هوایی ایران شد. سحرگاه روز جمعه سخنگوی فرماندهی نیروهای آمریکا با انتشار بیانیه ای اعلام کرد نزدیک شدن جنگنده اف ۱۵ آمریکا به هواپیمای ماهان برای اطمینان از ایمنی خدمه ائتلاف در پادگانی در تنف سوریه انجام شد و بعد از شناسایی آن به عنوان هواپیمای مسافربری ماهان ایر از آن فاصله گرفت. او گفت این کار با رعایت استانداردهای بین المللی انجام شد.

https://twitter.com/i/status/1286386261696159750

https://akhbar-rooz.com/?p=41150 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x