جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

نسل جوان ایتالیا در مسیر بزرگان؛ تیم های صعود کننده و سقوط کننده لیگ ملت های اروپا

نازک بین: با پایان مرحله گروهی لیگ ملت های اروپا، ایتالیا، بلژیک، فرانسه و اسپانیا به مرحله نیمه نهایی راه یافتند و این درحالیست که هیچ کدام از این تیم ها در مرحله نیمه نهایی فصل گذشته مسابقات حضور نداشتند. در آن دوره، تیم های پرتغال، هلند، انگلیس و سوئیس به ترتیب به مقام های اول تا چهارم رسیدند. سرمربی ایتالیا بعد از پیروزی مقابل بوسنی عنوان کرد: معتقدم ما در ایتالیا بازیکنان جوان و بااستعداد زیادی داریم که فقط باید به آنها فرصت بدهیم تا توانایی خودشان را نشان دهند. تیم ملی فوتبال ایتالیا در هفته پایانی مرحله گروهی لیگ ملت های اروپا به مصاف بوسنی رفت و با نتیجه ۲ بر صفر به پیروزی رسید و به مرحله نیمه نهایی صعود کرد. مانچینی بعد از این برد و صعود در مصاحبه با شبکه «اسکای اسپورت» عنوان کرد: دوست دارم از تمام بازیکنان در طول دو سال گذشته که در موفقیت های تیم نقش اصلی را داشتند، تشکر کنم. از تمام بازیکنانی که در زمین حضور داشتند و کسانی که در داخل منزل ما را حمایت کردند. وی افزود: معتقدم ما در ایتالیا بازیکنان جوان و بااستعداد زیادی داریم که فقط باید به آنها فرصت بدهیم تا توانایی خودشان را نشان دهند. شاید در ابتدای جوان گرایی دچار مشکل شوید ولی در نهایت چون استعداد دارند در طول ۶ تا ۷ ماه توانایی خودشان را نشان می دهند. برای نمونه باستونی در ۱۰ روز گذشته ۳ بازی انجام داد او سن پایینی دارد و می تواند عملکردش بهتر شود چه بسا در آینده بونوچی یا کیلینی جدید برای آتزوری شود.

از سویی تکلیف تیم های صعود کننده و سقوط کننده از هر لیگ مسابقات نیز مشخص شد.

لیگ A

تیم های صعودکننده به مرحله نیمه نهایی: ایتالیا، بلژیک، فرانسه و اسپانیا

تیم هایی که در لیگ A باقی ماندند: هلند، لهستان، دانمارک، انگلیس، پرتغال، کرواسی، آلمان

تیم های سقوط کننده به لیگ B: بوسنی و هرزگویین، ایسلند، سوئد

یوفا در خصوص بازی معوقه اوکراین و سوئیس تصمیم گیری خواهد کرد. یکی از این دو تیم به لیگ پایینتر سقوط می کنند.

لیگ B

تیم های صعود کننده به لیگ A: اتریش، جمهوری چک، مجارستان و ولز

تیم هایی که در لیگ B باقی ماندند: نروژ، رومانی، اسکاتلند، اسرائیل، روسیه، صربستان، فنلاند، جمهوری ایرلند

تیم های سقوط کننده به لیگ C: ایرلند شمالی، اسلواکی، ترکیه، بلغارستان

لیگ C

تیم های صعود کننده به لیگ B: مونته نگرو، ارمنستان، اسلوونی، آلبانی

تیم هایی که در لیگ C باقی ماندند: لوکزامبورگ، آذربایجان، مقدونیه شمالی، گرجستان، یونان، کوزوو، بلاروس، لیتوانی

تیم های سقوط کننده به لیگ D: قبرس، استونی، مولداوی، قزاقستان (میان قزاقستان با مولداوی و قبرس با استونی بازی برگزار می شود و تیم های بازنده به دسته پایینتر سقوط می کنند)

لیگ D

تیم های صعود کننده به لیگ C: جزایر فارو، جبل الطارق

تیم هایی که در لیگ D باقی ماندند: مالت، لتونی، آندورا، لیختن اشتاین، سن مارینو

از باشگاه کوچکی در ولز تا تیم بزرگی در لس‌آنجلس؛ سلبریتی‌هایی که باشگاه فوتبال می‌خرند

دفید پیچارد -بی‌بی‌سی انگلیسی: رینولدز، هنرپیشه فیلم ابرقهرمانی “ددپول” و مک‌الهنی که خیلی‌ها او را با سریال “فیلادلفیا همیشه آفتابی‌ است”، می‌شناسند، مالکان جدید این باشگاه ولزی هستند. باشگاهی تاریخی که زمانی عضو ثابت مسابقات اروپایی بوده اما از ۲۰۰۸ در دسته پنجم فوتبال انگلیس جا خوش کرده و حسرت گذشته را می‌خورد. رینولدز و مک‌الهنی البته اولین هنرپیشگان مشهور هالیوودی نیستند که روی باشگاه‌های فوتبال ولزی دست گذاشته‌اند. میندی کالینگ، ستاره مجموعه تلویزیونی “پروژه میندی” و نسخه آمریکایی سریال “اداره” در باشگاه سوانزی سیتی سهام دارد و نائومی واتس، هنرپیشه فیلم‌های جاده مالهالند و کینگ‌کونگ، رییس افتخاری باشگاه آماتور گلنتریت در جزیره انگلسی واقع در ولز است. با این تفاسیر از فوتبال ولز که بگذریم،‌ رینولدز و مک‌الهنی در حال پیوستن به جمعی از شخصیت‌های معروف در سراسر جهان هستند که سنت بزرگ سرمایه‌گذاری در ورزش را حفظ می‌کنند.

منبع تصویر، Getty Images راب مک‌الهنی ( چپ) و رایان رینولدز قصد دارند ۲ میلیون پوند در باشگاه رکسام سرمایه‌گذاری کنند

ام‌ال‌اس و کهکشان ستارگانش

لس‌آنجلس خانه هالیوود است، پس عجیب نیست که باشگاه‌ فوتبال این‌ شهر، معروف به “ال‌ای‌اف‌سی” پرزرق‌برق‌ترین مالکان را در میان باشگاه‌های لیگ برتر فوتبال آمریکا (ام‌ال‌اس) داشته باشد. باشگاه فوتبال لس‌آنجلس سال ۲۰۱۴ تاسیس شد و مجیک جانسون، بازیکن افسانه‌ای ان‌بی‌ای و میا هام، ستاره فوتبال زنان آمریکا از جمله سهام‌داران اولیه آن بودند. چند سال بعد در ۲۰۱۶ ویل فرل، کمدین آمریکایی هم به عنوان سهامدار جدید این باشگاه معرفی شد. ال‌ای‌اف‌سی در ۲۰۱۸ اولین بازی خود در لیگ برتر فوتبال آمریکا انجام داد و رقیب سرسخت تیم همشهری خود، لس‌آنجلس گلکسی شد. تیمی که در بیشتر بازی‌ها فرل، ستاره فیلم‌های معروفی مثل “گوینده” و “اِلف” را روی سکوی ورزشگاه خود در حال تشویق می‌بیند، احتمالا بیش از هر باشگاه دیگری از حمایت ستارگان برخوردار است. با این حال باشگاه فوتبال لس‌آنجلس تنها تیم در لیگ برتر فوتبال آمریکا نیست که شخصیت‌های معروف پشت آن ایستاده‌اند. دیوید بکام، کاپیتان پیشین تیم ملی انگلیس که بعد از سال‌ها درخشش در منچستریونایتد و رئال‌مادرید، ۵ سال برای لس‌آنجلس گلکسی بازی کرد، در ۲۰۱۸ باشگاه خود به نام اینتر میامی را پایه گذاشت. اینتر میامی اولین بازی خود را اوایل سال جاری میلادی انجام داد. این باشگاه در همین ابتدای کار با برخی ستاره‌های بزرگ از جمله گونسالو ایگواین، مهاجم سابق رئال‌مادرید و بلیز ماتویدی، هافبک پیشین یوونتوس را جذب کرده است.

چهره‌های معروف در فوتبال انگلیس

ستاره‌های آمریکایی تازه در چند سال اخیر به سراغ لیگ برتر فوتبال این کشور رفته‌اند،‌ اما شخصیت‌های برجسته صنعت سرگرمی در بریتانیا سال‌هاست به فوتبال انگلیس علاقمند هستند. شناخته‌شده‌ترین مورد شاید التون جان، خواننده انگلیسی باشد که در ۱۹۷۶ باشگاه محبوب دوران کودکی خود واتفورد را خرید و نظاره‌گر دوران طلایی این تیم بود.دوره‌ای چهارساله که طی آن واتفورد از دسته چهار به دسته یک فوتبال انگلیس (سطح اول فوتبال باشگاهی انگلیس در آن زمان که هنوز لیگ برتر شکل نگرفته بود) صعود کرد. التون جان در ۱۹۹۰ سهام خود در واتفورد را فروخت اما همچنان به عنوان مدیر در ویکاریج رود باقی ماند. او در ۱۹۹۷ دوباره سهام باشگاه را خرید و به عنوان مالک به واتفورد بازگشت تا این که در ۲۰۰۲ آن را ترک کرد. اگر طرفدار موسیقی راک هستید، باید برایتان جالب باشد که بدانید رابرت پلنت، خواننده گروه افسانه‌ای “لد زپلین” از ۲۰۰۹ نایب رییس باشگاه ولورهمپتون بوده است. خواننده ۷۲ ساله، از ۵ سالگی بازی‌های این تیم را دنبال می‌کرد. او می‌گوید وقتی برای اولین بار به مالینیو ورزشگاه خانگی ولورهمپتون رفته، بیلی رایت افسانه‌ای برایش دست تکان داده و او را مجذوب این تیم کرده است. نوریچ سیتی باشگاه دیگری است که از حمایت شخصیت‌های سرشناس برخوردار است.

دلیا اسمیت، آشپز و مجری تلویزیون سهامدار اصلی این تیم است. او بین دو نیمه یکی از بازی‌های خانگی نوریچ‌سیتی مقابل منچستر‌یونایتد در ۲۰۰۵ با میکروفون به زمین رفت و با ترغیب تماشاگران به تشویق هر چه بیشتر بازیکنان تیم، لحظه‌ای فراموش‌نشدنی را رقم زد. حرف‌های آن روز دلیا اسمیت حالا به نقل قولی معروف تبدیل شده‌اند. او خطاب به هواداران تیم گفت:‌ “کجایید؟ کجایید؟ خودتان را نشان بدهید!” نوریچ آن بازی را با نتیجه ۳-۲ به حریف واگذار کرد. استفن فرای، هنرپیشه، مجری و نویسنده انگلیسی هم یکی از اعضای هیات مدیره این باشگاه است.

سرگرم نشده‌اید؟’

راسل کرو، هنرپیشه نیوزیلندی در دوران حرفه‌ای خود نقش‌های خیره‌کننده زیادی را ایفا کرده؛ از مبارز رومی در فیلم حماسی گلادیاتور گرفته تا ریاضیدانی گرفتار آسیب‌های روانشناختی عمیق در فیلم زندگینامه‌ای ذهن زیبا. اما به نظر می‌رسد او در بیرون پرده سینما هم از به عهده گرفتن مسئولیت‌های سنگین لذت می‌برد و این را می‌توان از تصمیمش برای خرید بخشی از سهام باشگاه راگبی ساوت سیدنی رابیتوس که در لیگ ملی راگبی استرالیا حضور دارد، فهمید.سیدنی رابیتوس تاریخی پر‌افتخار دارد اما اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی با بحران مالی مواجه شد و از لیگ ملی راگبی استرالیا بیرون افتاد. آن‌ها البته در ۲۰۰۲ دوباره به این لیگ بازگشتند. رابیتوس چند سالی با مشکلات دست و پنجه نرم کرد اما تحت نظارت کرو با بازیکنان سطح جهانی از جمله گرگ اینگلیز و سم برجس قرارداد بست و در ۲۰۱۴ قهرمان لیگ ملی راگبی کشور شد و یک سال بعد هم قهرمانی جهان را جشن گرفت.

منبع تصویر، Getty Imagesراسل کرو،‌ مالک ساوت سیدنی رابیتوس در ۲۰۰۱ به خاطر ایفای نقش در فیلم گلادیاتور برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر شد

فرقی نمی‌کند هالیوود باشد یا بالیوود، این‌طور که پیداست ورزش برای ستاره‌ها در همه جای دنیا جذابیت دارد. ثروت هنگفت لیگ برتر هند،‌ کریکت را به ورزشی جهانی تبدیل کرده و بخش اعظم سرمایه آن هم توسط ستارگان سرشناس سینمای این کشور تامین می‌شود. شاهرخ خان که به پادشاه بالیوود شهرت دارد، یکی از مالکان تیم کلکته نایت رایدرز است که دو بار قهرمان لیگ برتر هند شده است. کلکته نایت رایدرز در رقابت‌های لیگ برتر امسال ایون مورگان، کاپیتان تیم ملی کریکت انگلیس را در اختیار داشت و ریکی پانتیگ و کریس گیل هم از جمله بازیکنان سرشناسی هستند که سابقه بازی در این تیم را دارند. شیلپا شتی، بازیگر زن سرشناس که سال ۲۰۰۷ در مسابقه تلویزیونی برادر بزرگ شرکت کرد، در گذشته از جمله مالکان باشگاه راجاستان رویالز بوده است. این تیم در رقابت‌های ۲۰۲۰ لیگ برتر هند استیو اسمیت استرالیایی را به عنوان کاپیتان خود داشت و بن استوکز ، جاس باتلر و جافرا آرچر انگلیسی هم در آن حضور داشتند. البته کریکت در خارج از هند هم نظر شخصیت‌های معروف را به خود جلب کرده است. در ۲۰۱۳، مارک والبرگ هنرپیشه آمریکایی بعد از این که توسط اجمل خان، مالک باشگاه باربادوس تریدنت و موسس لیگ برتر کارائیب با کریکت آشنا شد، بخشی از سهام این باشگاه را خرید. وقتی والبرگ خودش را “هوادار دو آتشه کریکت” معرفی کرد، خیلی‌ها تعجب کردند اما احتمالا نه به اندازه زمانی که رینولدز و مک‌الهنی از تصمیم خود برای خرید رکسام خبر دادند.

نگاهی به ماجرای فرهاد مجیدی و ارزهای دولتی

نویسنده روزنامه تعادل نوشت: من هم خبر تخصیص ارز به فرهاد مجیدی را از طریق رسانه‌ها شنیدم. برای من به عنوان شخصی که هم در زمینه مدیریت کلان اقتصادی فعالیت داشته‌ام هم در حوزه مدیریت ورزشی فعال بوده‌ام، پرسشی که برایم مطرح شده این است که آیا این ارز در قالب شخصیت حقوقی پرداخت شده است؟آقای مجیدی طبیعتا باید در قالب شخصیت حقوقی این کار را کرده باشد، چرا که شخصیت حقیقی اجازه دریافت ارز در یک چنین حجمی را ندارد. فرهاد مجیدی که ادعا می‌کند اساسا شرکتی ندارد، عضو هیات‌مدیره‌ای نیست و شرکتی به نام او به ثبت نرسیده است، پس چطور ارز گرفته است؟ این ادعا حلقه مفقوده موضوع است. اینکه اگر احیانا فرهاد مجیدی درخواست ارز دولتی کرده، آیا این تخصیص در قالب شخصیت حقوقی انجام شده یا شخصیت حقیقی؟ اگر شخصیت حقیقی بوده، این چه مکانیسم اقتصادی است که به یک شخصیت حقیقی ارز دولتی می‌دهد، اما به من و شمای نوعی نمی‌دهد. معمای قضیه اینجا شکل می‌گیرد. ادعایی که توسط مجیدی مطرح شده معما را پیچیده‌تر می‌کند. کسانی که پشت پرده این تخصیص ارزی بوده‌اند باید شفاف اعلام کنند که آیا این تخصیص در قالب شرکت حقوقی بوده است یا حقیقی؟

 اگر حقوقی بوده، نام و عنوان شرکت را اعلام کنند و اگر در قالب شخصیت حقیقی بوده، باید توضیح دهند کدام قانون اجازه یک چنین، بخشش‌هایی از کیسه مردم را داده است. اینکه اقتصاد ما سال‌هاست که چوب روابط رانتی و ویژه‌خواری را می‌خورد بر کسی پوشیده نیست، به نظرم باید رسانه‌ها این مطالبه‌گری را ایجاد کنند که ابعاد پنهان موضوع کاملا روشن شود. برخی این فرضیه را مطرح می‌کنند که سلبریتی‌ها با توجه به اینکه در فضای مجازی فالوور و طرفدارانی دارند در ایام انتخابات خود را به طیف‌ها و گروه‌های مختلف سیاسی نزدیک می‌کنند و بعد از انتخابات تلاش می‌کنند تا تحرکات انتخاباتی قبل از انتخابات را تبدیل به ارزش افزوده اقتصادی کنند.این نوع رخدادها گاه و بیگاه در فضای اقتصادی و ارتباطی کشور رخ داده است، اما مساله اصلی این است که مجیدی در چه موقعیتی و شخصیتی این ارز را دریافت کرده است. فرضیه بعدی با توجه به تکذیب جدی مجیدی، تشابه اسم است که البته نوع اطلاع‌رسانی‌ها توسط نهادهای رسمی نشان می‌دهد که این فرضیه چندان استحکامی ندارد. فرضیه دیگر این است که ممکن است، مجیدی در راستای حمایت از یک کمپانی و شرکت خاص که منافعی در آن دارد با استفاده از ارتباطاتی که دارد، تلاش کند ارز دولتی دریافت کند. اما باز هم باید نام آن شرکت در لیست دریافت‌کنندگان ارز ثبت شده باشد نه فرهاد مجیدی.

ضمن اینکه شرکت یاد شده امروز بیاید پاسخ دهد که این ارز را چه کرده است. فرض کنید مجیدی تلاش کرده برای شرکت x ارزی دریافت کند، حتی در صورت نفوذ مجیدی هم این ارز از منظر قانونی نباید به نام مجیدی ثبت شود. عجیب است خبری در جامعه منتشر می‌شود، بدون اینکه شفاف‌سازی لازم در خصوص آن صورت بگیرد. این اخبار در افکار عمومی می‌چرخد و ده‌ها ابهام در افکار عمومی شکل می‌گیرد که پاسخ شفافی برای آنها وجود ندارد. معتقدم مهم‌تر از اینکه یک سلبریتی بدون هیچ منطقی ارز گرفته، ارزیابی ساختاری است که امکان وقوع یک چنین حوادثی را می‌دهد. ماجرای فرهاد مجیدی می‌تواند نمادی از مکانیسم غیرسامان‌یافته‌ای باشد که در بخش‌های مختلف اقتصادی جاری است.بحث دیگر مصایبی است که اقتصاد و معیشت کشورمان در طول دهه‌های متمادی از ارز چندنرخی، ارزان و رانتی متحمل شده است. سوءمدیریت‌ها و قوانین متناقض باعث می‌شود تا جریانات سوداگر به فکر رانت و سوءاستفاده مستمر در اتمسفر اقتصادی باشند. یک نمونه‌اش خیلی از زمان حال ما دور نیست. بعد از بروز نوسانات ارزی اخیر، دولتی‌ها به یک‌باره اعلام می‌کنند که هر کسی دلار ۴۲۰۰ تومانی بخواهد، می‌تواند تا ۵هزار دلار ارز دریافت کند. یعنی فردی که می‌خواهد برای سیر و سفر به اروپا و امریکا و کانادا و… مسافرت کند می‌تواند از مهم‌ترین ظرفیت استراتژیک کشور برداشت کند.

دو بازی از هفته دوم لیگ برتر 

بازی دو تیم فوتبال نساجی مازندران و تراکتور تبریز به تساوی رسید.دیدار تیم‌های فوتبال نساجی مازندران و تراکتور تبریز در ورزشگاه وطنی قائمشهر برگزار شد که این دیدار با تساوی یک – یک به اتمام رسید.ایوب کلانتری (۶۹) برای نساجی و حمید بوحمدان (۸۲) برای تراکتور گلزنی کردند.نساجی نیز با تک امتیاز امروز خود، ۴ امتیازی شد تا موقتاً در صدر جدول رده بندی رقابت‌های لیگ برتر قرار بگیرد.تیم فوتبال سپاهان اصفهان نیز ،میزبان آلومینیوم اراک در هفته دوم رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران بود که نتیجه این دیدار،به نخستین پیروزی میزبان انجامید.سجاد شهباززاده (۵۶) تک گل این بازی را برای سپاهان به ثمر رساند.

https://akhbar-rooz.com/?p=93820 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x