پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

نشست ۲۰۲۰ افغانستان؛ اشرف غنی: کمک خیریه نمی خواهیم! منابع افغانستانی از شکسته شدن بن بست مذاکرات قطر خبر دادند

شرکت کنندگان در نشست دو روزه ژنو با موضوع افغانستان همگی به اتفاق بر کاهش خشونت به عنوان کلید اصلی پیشرفت روند صلح در این کشور تاکید کردند. همزمان خبرگزاری جمهوری اسلامی به نقل از منابع افغانستانی از شکسته شدن بن بست در مذاکرات صلح دولت افغانستان با طالبان در قطر خبر داده است

شرکت کنندگان در نشست دو روزه ژنو با موضوع افغانستان همگی به اتفاق بر کاهش خشونت به عنوان کلید اصلی پیشرفت روند صلح در این کشور تاکید کردند.

این نشست در برحه حساس کنونی که مذاکرات میان دولت مرکزی و نمایندگان گروه شورشی طالبان در دوحه آغاز شده،‌ برپا می‌شود.

نشست ژنو از سوی دیگر در حالی برگزار می‌شود که گفته شده قفل مذاکرات میان کابل و نمایندگان گروه طالبان که چندی است به دلیل تشدید خشونت‌ها در افغانستان به بن بست خورده،‌ به تازگی گشوده شده و دو طرف برای ادامه گفتگو‌ها اعلام‌ آمادگی کرده‌اند.

حنیف اتمر، وزیر امور خارجه افغانستان در نخستین روز این نشست تاکید کرد که کاهش خشونت باید ماحصل همه‌ تلاش‌های صلح در کشورش باشد.

وی در این خصوص از اقدام «پر خطر کابل» در آزاد کردن هزاران زندانی طالبان بدون حصول توافقی مشخص یاد کرد و گفت که برغم این اقدام خشونت‌ها همچنان پا برجا است و کاهش نیافته است.

معصوم ستانکزی، رییس هیئت مذاکره‌کنندۀ افغانستان نیز با اشاره به چهار دهه خشونت در کشورش تاکید کرد که گفتگو با طالبان در شرایط کنونی دشوار است اما به اعتقاد وی «کوتاه‌ترین راه برای برقراری صلح» در کشورش تلقی می‌شود.

میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد به عنوان یکی دیگر از سخنرانان روز نخست نشست ژنو از گفتگوهای جاری در دوحه به عنوان فرصتی برای هر دو طرف مناقشه در افغانستان یاد کرد و در عین حال یاد آور شد که تلفات غیرنظامیان برغم شروع مذاکرات صلح در دوحه کاهش نیافته است.

از سوی دیگر استفانو پونتیکورو، نماینده غیرنظامی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی،‌ ناتو در افغانستان نیز طی سخنانی بر لزوم مبارزه جدی با فساد اداری در افغانستان تاکید کرد و گفت که نیروی مامور آموزش ناتو و صندوق اعتماد ارتش ملی افغانستان به مبارزه با فساد و ایجاد نهاد‌های امنیتی قوی کمک می‌کنند.

در این نشست که جلب حمایت و کمک مالی برای پیشبرد صلح در افغانستان را محور اصلی خود قرار داده، محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری و عبدالهادی ارغندیوال، وزیر دارایی در سخنانی به اهمیت تداوم کمک‌های بین‌المللی برای تقویت ثبات و توسعه این کشور تاکید کردند.

رئیس جمهوری افغانستان در بخش نخست سخنان خود که به راه‌های توسعه اقتصادی کشورش اختصاص داشت خطاب به جامعه جهانی گفت: «افغانستان کمک خیریه نمی‌خواهد، اتصال می‌خواهد.»

وی در ادامه ضمن درخواست همکاری جامعه جهانی با دولت تحت رهبری‌اش تصریح کرد که افغانستان با ثبات و دموکراتیک برای منطقه و کل جهان با اهمیت خواهد بود.

رولا غنی، همسر محمد اشرف غنی و بانوی اول افغانستان از دیگر سخنرانان روز نخست نشست ژنو بود. وی ضمن طرح درخواست زنان کشورش برای حمایت جامعه جهانی از صلح و ثبات در کشورش گفت: «زنان افغان از جامعۀ جهانی توقع دارند تا روند صلح را به رهبری حکومت و مالکیت مردم افغانستان صادقانه حمایت کرده و در راستای حفظ ارزش‌‌های دموکراتیک، مدنی و حقوق بشری به‌تعهدات شان، پایبند باشند.»

دریافت کمک چهار ساله جهانی به میزان سالانه ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار برای ثبات و توسعه افغانستان، درخواستی است که کابل در چارچوب دومین راهبرد ملی خود قرار است در نشست ژنو آنرا با شرکت کنندگان در میان بگذارد.

نشست دو روزه ژنو از روز دوشنبه ۲۳ نوامبر به ابتکار مشترک دولت فنلاند،‌ دولت افغانستان و سازمان ملل متحد در پایتخت سوئیس و بصورت مجازی برپا شده است.

در این نشست که به دلیل شیوع ویروس کرونا و همه‌گیری بیماری کووید۱۹ به صورت اینترنتی برگزار می‌شود علاوه بر مسئولانی از سازمان ملل و کشورهای سازمان‌دهنده (افغانستان و فنلاند)،‌ نمایندگانی از ۱۰۰ کشور و نهاد بین‌المللی به صورت مجازی شرکت دارند.

دولت کابل اینک پس از تصمیم دولت ترامپ برای کاهش نظامیان آمریکایی در این کشور تا اواسط ماه ژانویه آینده برای تامین امنیت و نیز توسعه آینده خود پس از برقراری صلح به کمک‌‌های بین‌المللی نیاز مبرم دارد.

بن بست مذاکرات دولت افغانستان و طالبان شکسته شد

در همین حال خبرگزاری جمهوری اسلامی از شکسته شدن بن بست مذاکرات دولت افغانستان و طالبان خبر داده است. به گزارش روز دوشنبه ایرنا، بن‎بست مذاکرات صلح پس از دو ماه گفت‌وگو برسر دستور کار آن شکسته شد و گفته می شود که دو طرف پذیرفته‌اند که توافقنامه طالبان و آمریکا، موضع گیری سازمان ملل متحد در قبال صلح و اراده مردم؛ اساس مذاکرات بعدی باشد.

طلوع نیوز افغانستان روز دوشنبه نوشت که معصوم استانکزی رییس هیأت مذاکره کننده دولت و عبدالسلام مشاور رییس جمهوری چند روز است که در کابل بسر می‌برند تا حمایت محمداشرف غنی رییس جمهوری را نسبت به این پیشرفت جلب کنند.

اعضای هیئت‌های جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان هرچند درباره توافق بدست آمده چیزی نگفته اند اما شماری از رهبران احزاب و مقامات افغان واکنش هایی در این رابطه داشته اند.

محمدیونس قانونی معاون سابق ریاست جمهوری افغانستان و از اعضای رهبری حزب جمعیت اسلامی افغانستان در این رابطه در صفحه فیسبوک خود نوشته است که بن‌بست مذاکرات صلح دوحه میان هیأت دولت افغانستان و طالبان بر سر توافق در مورد طرح دستور عمل یا راه کار مذاکرات پس از ۲ ماه، شکست و این مذاکرات با این کار گامی به پیش نهاد.

قانونی افزوده است که با شکستن بن بست مذاکرات صلح دوحه و ورود به مرحله بعدی، بارقه ای برای دست یافتن به صلح پایدار و عادلانه در کشور پدیدار شده است.

هرچند تاکنون منبع موثقی در باره چگونگی شکستن بن بست چیزی نگفته است و هنوز اعلام نشده که کدام یک از طرف‌ها برای شکستن بن‌بست عقب نشینی کرده و یا راه جایگزینی ارائه کرده اند اما قانونی از شایستگی، هوشیاری و استقامت هیأت دولتی قدردانی کرده است.

«عطامحمدنور» رییس اجرایی حزب جمعیت اسلامی افغانستان که پسرش خالد نور از اعضای هیأت مذاکره کننده صلح است نیز گفته که این کار گامی به پیش است.

وی نوشته است: جمعیت اسلامی افغانستان با تأکید بر درس گرفتن از حوادث بیش از چهار دهۀ تاریخ معاصر کشور به این باور است که جز گفت و گو و حل قضایا از راه‌های مسالمت آمیز و تأمین عدالت و برابری نمی توان به صلح پایدار دست یافت.

این در حالی است که گروه طالبان از وزیر خارجه آمریکا خواسته است نام رهبران این گروه از فهرست سیاه حذف شود و زندانیان باقی مانده آنها از زندانهای دولت افغانستان آزاد شوند.

برعکس اما دولت و کارشناسان سیاسی آزادی پنج‎هزار زندانی گروه طالبان را یک اشتباه می دانند که نتوانسته توقع آنها را که کاهش خشونت بود، برآورده کند و زندانیان نیز در تعهد خود پای‌بند نمانده و به میدان های جنگ برگشته اند.

عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان در نهمین نشست امنیتی هرات گفت که آزادی زندانیان طالبان با هدف توقف جنگ و کاهش خشونت ها انجام شد اما این کار به نتیجه مطلوب منتهی نشد.

در حالی که جنگ در ۲۴ استان افغانستان بین نیروهای دولتی و گروه طالبان ادامه دارد و تلفات نیروهای دو طرف و غیرنظامیان افزایش یافته است، مارشال عبدالرشید دوستم از آمریکا انتقاد کرده و از دولت افغانستان خواسته است که به وی اجازه دهد تا شمال را از وجود طالبان پاکسازی کند.

دوستم چند روز پیش با کشته شدن فرمانده پلیس شهرستان «قرمقول» در استان فاریاب در این شهرستان حاضر شد و از آمریکایی ها بشدت انتقاد کرد که از چند موتورسیکلت سوار شکست خورده و اکنون در تلاش برای خروج نیروهای خود از افغانستان است.

وی به طالبان هشدار داد که هرگز به این فکر نباشند که به علت شکست دادن آمریکایی ها، مردم افغانستان را نیز شکست خواهند داد.

دوستم می گوید: اگربه وی اجازه داده شود، برخی استانها را با مذاکره، برخی را از طریق بزرگان قومی و برخی دیگر را که حاضر به مذاکره نیستند با جنگ و سرکوب پاکسازی خواهد کرد.

https://akhbar-rooz.com/?p=94485 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x