پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

نفتکش ایرانی در سواحل سوریه هدف حمله پهپادی قرار گرفت

وزارت نفت سوریه روز شنبه ۴ اردیبهشت از آتش‌سوزی در یک نفتکش در سواحل این کشور خبر داد و عامل این رخداد را «حمله پهپادی» دانست.

به گزارش خبرگزاری دولتی سوریه، سانا، آتش در این نفتکش که در مجاورت پالایشگاه بانیاس قرار داشت، خاموش شده است.

این گزارش می‌گوید، آتش‌سوزی در نفتکش به دنبال حمله یک پهپاد رخ داده که از فراز آب‌های لبنان عبور کرده است.

اطلاعیه وزارت نفت سوریه اما جزییات بیشتری به دست نمی‌دهد و مشخص نمی‌کند که مبدا حرکت این نفتکش کجا بوده است. با این حال گروه دیده‌بان حقوق بشر سوریه تاکید داشته که این نفتکش ایرانی بوده است.

رسانه‌های اسرائیل و لبنان نیز ایرانی بودن این نفتکش را تایید کرده‌اند. اما هنوز دولت ایران واکنشی به این حادثه نداشته است.

طی ماه‌های گذشته چندین فروند کشتی‌ ایرانی در دریای سرخ و آب‌های سوریه مورد هدف قرار گرفته‌اند. از سویی در سه مورد نیز کشتی‌های اسرائیلی نیز در آبهای جنوب ایران هدف حمله قرار گرفته‌اند.

وال استریت جورنال ۲۱ اسفند گذشته در گزارشی نوشته بود، اسرائیل از اواخر سال ۲۰۱۹ تاکنون دست‌کم ۱۲ کشتی را که بیشتر آنها حامل نفت ایران به سوریه بودند، هدف قرار داده است. اسرائیل این موضوع را رد یا تایید نکرده است.

همچنین اخیرا یک کشتی سپاه پاسداران با نام «ساویز» که گفته می‌شود «عملیات جاسوسی و ارسال تسلیحات به یمن» انجام می‌داده، در دریای سرخ مورد حمله قرار گرفت.

در این میان سه کشتی اسرائیلی نیز در روزهای۲۶فوریه، ۲۵ مارس و ۱۳ آوریل در آب‌های جنوبی ایران مورد هدف قرار گرفتند. اسرائیل ایران را متهم به هدف قرار دادن کشتی‌هایش کرده، اما ایران این موضوع را تکذیب می‌کند.

سوریه قبل از جنگ داخلی و حدود یک دهه پیش، روزانه ۴۰۰ هزار بشکه تولید نفت داشت، اما طی سال‌های گذشته این رقم به ۲۵ هزار بشکه در روز رسیده است. ایران روزانه ۳۰ تا ۵۰ هزار بشکه نفت به سوریه تحویل می‌دهد تا پالایشگاه‌های این کشور سوخت تولید کنند.

https://akhbar-rooz.com/?p=111146 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x