جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

نقش‌های پیکاسو برای صلح، به مناسبت روز جهانی صلح

ابلو پیکاسو یکی از برترین و تأثیرگذارترین هنرمندان قرن بیستم، از سیاسی‌ترین هنرمندان نسل خود بود و بخش مهمی از زندگی و هنر خود را وقف اعتراض به جنگ و تلاش برای عدالت کرد

پابلو پیکاسو یکی از برترین و تأثیرگذارترین هنرمندان قرن بیستم، از سیاسی‌ترین هنرمندان نسل خود بود و بخش مهمی از زندگی و هنر خود را وقف اعتراض به جنگ و تلاش برای عدالت و صلح جهانی کرد. پیکاسو طرح‌ها و نقاشی‌های بسیاری (بیش از صد طرح اولیه یا اثر کامل) با موضوع جنگ و صلح از خود بجا گذاشته که معروف‌ترین آن‌ها نقاشی گرنیکاست. گرنیکا نام شهر کوچکی در شمال اسپانیا است که در جنگ‌های داخلی اسپانیا، هواپیما‌های آلمان نازی به حمایت از ژنرال فرانکو آن را بمباران کردند، و نقاشی پیکاسو تصویری از فجایع این بمباران‌ است.

پیکاسو بعدها نقاشی‌های مهم دیگری هم در اعتراض به جنگ، به‌خصوص جنگ کره و جنگ ویتنام کشیده، اما گرنیکای پیکاسو که بیش از هشتاد سال پیش نقاشی شده، همچنان مهم‌ترین نماد هنری ضد جنگ شناخته می‌شود. مهم‌ترین نماد هنری صلح هم طرحی از پیکاسوست ــ طرح کبوتر صلح که در سال ۱۹۴۹ در اولین کنفرانس بین‌المللی صلح، بعد از پایان جنگ جهانی دوم در پاریس نماد این کنفرانس شد. پیکاسو نام دختر خود را هم که کمی پیش از کنفرانس پاریس به دنیا آمد پالوما گذاشت که در زبان اسپانیایی به معنی کبوتر است.

پیکاسو بعدها طرح‌های بسیار دیگری هم برای بزرگداشت صلح کشید، اما طرح کبوتر او همچنان مشهورترین نماد  صلح است.

منبع: آسو

https://akhbar-rooz.com/?p=4906 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x