سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

نوروزِ میلیونها نوجوان و جوان پا پرهنه مبارک!

نازک بین: “ابراب خودم بزبز قندی، ابراب خودم چرا نمی خندی؟… ” شادی زیباست، جامه نو به تن کردن  در فصل زایش بهار و نوروز، برگی است همیشگی در دفتر خاطرات ایام کودکی. کودکان و جوانانی که چشم براه آینده در زندگی نکبت و مصیبتی بزرگ غرق شده و چون تازگی و نو شدن را ندیده اند و نپوشیده اند حق دارند که نوروز را نشناسند.! مادران و  پدرانی آبرودار و شرمسار از شرایط اقتصادی و جیبی که موقعیت پدر خانواده را نمی فهمد که عید باید یاری اش می کرد و نکرد. و کودکانی که عید را فقط در نقش ماهی و سبزه بساط دوره گردان و مغازه دارها لمس می کنند چون در این چاردیواری چیزی عوض نمی شود نه لباس تازه ای بر قامت خانه و نه تارو پود اهالی خانه. نه گردی می توان از سقف فرویخته خانه روفت و نه امیدی برای نوکردن جامه هست. دیگر مثل گذشته ها نیست که اگر عید برای همه نبود ولی کودکان و مادران و پدران چشم انتظار دیدن بهار نیز بیشمار نبودند.

در جمهوری اسلامی نکبت و فاسد، فصل بهار با پاییز برای پائینی های میلیونی یکی است و همیشه فقر برایشان در تمام فصول سال فقر است، چه سال نو شود چه نشود. در کوچه پس کوچه ها و در زمین های حاشیه ای و در گودها، بوی بهار و نوروز به مشام نمی رسد. این فقط نداری و بدبختی بخاطر اقتصادی نیست که اکثریت جامعه ایران و میلیونها نوجوان و جوان را در بر گرفته و در خود غرق کرده. بلکه فاصله گرفتن و دور شدن از سنت های ملی و باستانی دردی است که بر فرهنگ و تاریخ ایرانیان افزوده شده و نسل کنونی و نسل آینده از درک و لمس واقعی سنت هائی چون نوروز و روزهای آن، غافل و در اوقاتی بیگانه می شوند. درد فقر و نداری بیش از هر زمان دیگر دل کوچک کودکان فقیر را می فشارد. کودکانی که زمستانی سرد را با کفش های پاره و لباس های کهن در کلبه های محقرانه و سرد و دود گرفته سپری کرده اند. کودکانی که با بوی برنج و گوشت بیگانه اند و نوروز می آید تا درد فقر و نداری بغض درگلوی کودکان فقیر گره زند و قطره اشکی از گوشه چشمی بچکاند. میلیون ها نوجوان ایرانی حق دارند و شایسته هستند که از بدیهی ترین امکانات فردی و آشکارترین حقوق اولیه زندگی انسانی که رفاه، نشاط ،پرورش و ورزش در آن موج می زند بهره مند شوند.

جمهوری اسلامی نکبت شرایط دشواری را بیش روی اکثریت خانواده های ایرانی قرار داده تا جائی که گذاشتن یکصد گرم آجیل شب عید آن چنان گران است که اجاره ای شده و بسیاری قدرت خرید آن را ندارند.

بخش ورزشی اخبار روز نیز  فرارسیدن نوروز خجسته و بهار فرخنده را به تمام هموطنان تبریک و شادباش می گوید.

https://akhbar-rooz.com/?p=107641 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x