پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

نگرانی کارگران از قراردادهای موقت و کوتاه مدت و انتظار دریافت بیمه بی‌کاری کرونا

نگرانی کارگران از اخراج خود پس از اتمام زمان قراردادهای کوتاه مدت با واکنش رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور روبرو شده است. این نگرانی در حالی جدی مطرح شده که کماکان اعتراض به عدم دریافت مطالبات حقوق و بیمه‌ای کارگران در سطح کشور شنیده می‌شود.

رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور می‌گوید: «برخی از کارگران با وجود ۲۰سال سابقه کار به‌دلیل داشتن قرارداد کوتاه‌مدت شش‌ماهه و یک‌ساله به‌راحتی اخراج می‌شوند و پس از اتمام قرارداد کار، ناچار به تصفیه هستند.»
به گفته او این آیین‌نامه بر اساس تبصره ۲ ماده ۷ قانون کار صورت گرفت: «به ‌موجب آن وزارت کار متعهد شده بود این آیین‌نامه را تنظیم کند تا قراردادهای کارگران مشاغل دائم و غیردائم تعیین تکلیف شود و اجرایی شدن این آیین‌نامه برای نیروی کار اهمیت بسیاری دارد.» رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران با اشاره به اینکه عمده کارگران از داشتن قرارداد موقت رنج می‌برند افزود: «برخی از کارگران با وجود ۲۰ سال سابقه کار به‌دلیل داشتن قرارداد کوتاه‌مدت شش‌ماهه و یک‌ساله به‌راحتی اخراج می شوند و پس از اتمام قرارداد کار ناچار به تصفیه هستند. وزارت کار باید با قراردادهای کوتاه‌مدت و غیرقانونی مقابله کند و اجازه اخراج کارگران به این راحتی فراهم نباشد چرا که برخی از کارفرمایان، پایان سال همزمان با اتمام قرارداد کارگران، دیگر قرارداد همکاری جدید امضا نمی‌کنند و این موضوع نگرانی کارگران موقت را بیشتر کرده است.»

یکی از کارگران «کارخانه چدن خوسف» که به دلیل شیوع کرونا بیکار شده است می‌گوید: «از ۱۲ اسفند سال گذشته بیکار هستم و برای دریافت بیمه بیکاری ثبت‌نام کردم اما تاکنون هیچ گونه واریزی به حسابم انجام نشده است.» به گفته این کارگر شنیده شده مبلغ بیمه بیکاری که قرار است پرداخت شود طبق قانون کار نیست و برای هر ماه ۴۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است.
با گذشت بیش از دو ماه از اتمام مهلت ثبت‌نام بیمه بیکاری ناشی از کرونا، هنوز بیمه بیکاری برای مشمولان خراسان‌جنوبی واریز نشده است. دولت، بیمه بیکاری را برای سه ماه رسته‌های شغلی در نظر گرفته و مقرر شده برای اسفند سال گذشته و فروردین و اردیبهشت‌ماه سال جاری بیمه بیکاری پرداخت شود.

بیش از ۸۰ کارگر کارخانجات مخابراتی ایران ITMC با شیوع ویروس در شیراز با مشکل مواجه شدند. این افراد نه بیمه بیکاری دریافت کرده نه به کار بازگشته‌اند و هم‌چنان در یک وضعیت بلاتکلیف به سر می‌برند.

یکی از کارگران این کارخانه با بیان اینکه مسئولان کارخانه روز ۲۴ فروردین با ما تماس گرفتند و گفتند به دلیل شیوع بیماری کرونا به مدت سه ماه سرکار نرویم، می‌گوید: «مقرر شد مسئولان کارخانه، برای دریافت بیمه بیکاری، کارگران را در سامانه بیمه بیکاری ثبت نام کنند تا از این بخش میزان حقوق و مبلغ حق بیمه این مدت به کارگران پرداخت شود. برای شکایت و دریافت حق و حقوقم به اداره کار شیراز مراجعه کردم. اما مسئولان اداره کار گفتند فعلا پاسخ‌گوی هیچ‌گونه شکایت دعوی نیستیم و کارگران می‌توانند برای دریافت حق و حقوق تنها در سامانه بیکاری ثبت نام کنند.»

مویدی عضو شورای عالی کار هم در ادامه با بیان اینکه متاسفانه هنوز هیچ مبلغی در قالب بیمه بیکاری به کارگران کارخانجات مخابراتی ایران پرداخت نشده می‌گوید: «متاسفانه افرادی که برای دریافت بیمه بیکاری در سامانه ثبت نام کردند در حالت بلاتکلیفی بسر می‌برند.»

گروهی از کسبه صنف بازی‌های رایانه‌ای و خانه‌های بازی کرمان در اعتراض به تعطیلی ادامه دار این اصناف به دلیل شیوع ویروس کرونا، در مقابل ساختمان استانداری کرمان تجمع کردند. نماینده کسبه معترض، در این خصوص گفته است: «تعداد زیادی از واحدهای صنفی ما به دلیل ادامه دار شدن تعطیلات برای همیشه تعطیل شدند و متاسفانه برخی مسئولان در تلاش هستند تا مابقی واحدها را نیز تعطیل کنند.»

یکی از اعضای شورای شهر کرج از عدم پرداخت مطالبات مزدی و بیمه‌ای کارگران شهرداری این شهر خبر داد. حسین محمدی، عضو شورای شهر کرج، در جلسه علنی این شورا که عصر روز یکشنبه ۲۵ خرداد، برگزار شد، گفت: «علی‌رغم تذکرات قبلی، عدم پرداخت حقوق و مزایای قانونی نیروهای خدمات شهر و فضای سبز شهرداری کرج که طرف قرارداد با پیمانکار هستند، هم‌چنان ادامه دارد.» وی با اعتراض به این وضعیت افزود: «متاسفانه شرکت‌ها از دادن قرارداد و فیش حقوقی به نیروهای خود امتناع می‌کنند.»

کارگران شرکت حمل و نقل بین‌المللی خلیج فارس روز ۲۶ خرداد ماه بار دیگر اعتراض خود را با تجمع مقابل سازمان خصوصی‌سازی برگزار کردند. ۲۰۰ نفر از کارگران شرکت حمل ونقل خلیج فارس صبح امروز، در اعتراض به محقق نشدن وعده پرداخت مطالبات‌ خود از سوی کارفرما با سفر به تهران، مقابل ساختمان خصوصی‌سازی تجمع کردند.
این کارگران با اعلام اینکه پیش از ورود بخش خصوصی، شرکت حمل و نقل خلیج فارس تحت مدیریت مجموعه‌های وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار داشت، افزودند: از زمانی که وزارت بازرگانی سابق سهام خود را به بخش خصوصی واگذار کرد، مدیریت با افول ثبت سفارش مواجه و در نتیجه مشکل کارکنان شروع شد.
شرکت حمل و نقل بین‌المللی خلیج فارس ۱۲۸۶ نفر نیروی کار دارد که در ۴۳ شعبه و نمایندگی سراسر کشور مشغول به کار هستند. از این تعداد حدود ۴۰۰ نفر در دفتر مرکزی در منطقه اسلامشهر تهران فعال هستند.

سرپرست اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان بیرجند از فعال‌سازی کمیته ویژه رسیدگی به معوقات کارگری در این شهرستان و صدور ابلاغ برای اعضای این کمیته خبر داد. محمد کسایی با اعلام اینکه تهیه و ابلاغ شیوه‌نامه کمیته ویژه رسیدگی به معوقات کارگری استان خراسان جنوبی توسط اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در سال ۱۳۹۸ انجام شده افزود: «با توجه به اهمیت و حساسیت رسیدگی به امور بنگاه‌های مشکل‌دار و از آنجا که رصد مستمر مشکلات واحدهای اقتصادی در راستای صیانت از نیروی کار، حمایت از کارگران و کارفرمایان، حفظ حیات و پایداری واحدهای تولیدی و حفظ اشتغال موجود از برنامه‌های مهم و اولویت‌دار وزارت و اداره کل متبوع است. لذا مدیریت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان بیرجند اقدام به فعال‌سازی و صدور ابلاغ داخلی برای اعضای این کمیته در سطح شهرستان بیرجند کرد.»

جمعی از معلمان حق‌التدریس و مربیان پیش‌دبستانی در اعتراض به بلاتکلیفی شغلی تجمع کردند. این معلمان و مربیان پیش‌دبستانی که از استان‌های مختلف به تهران آمدند، همچنان از بلاتکلیفی شغلی و عدم اجرای قوانین مصوب انتقاد دارند،مقابل وزارت آموزش و پرورش تجمع صنفی برگزار کردند.
معلمان می‌گویند: «تبصره ۱۰ ماده ۱۷ درباره استخدام معلمان حق‌التدریس اجرایی نشده است. آنها از این نمایندگان درخواست دارند که بر اجرای صحیح قانون نظارت کنند.» معلمان حق‌التدریس امیدوارند در سال تحصیلی آینده مشکل جذب آنها حل شده و بتوانند وارد سیستم آموزش و پرورش شوند.

گروهی از کارگران معدن زغال سنگ البرز شرقی در استان سمنان از طولانی شدن سیر اداری بررسی سختی عناوین شغلی کارگران این واحد معدنی در اداره کار انتقاد کردند.

کارگران این واحد معدنی می‌گویند: «با وجود موافقت کارفرما برای پرداخت هزینه بازنشستگی کارگرانی که به مرور در این واحد با استفاده از قانون مشاغل سخت و زیان‌آور بازنشسته می‌شوند، در حال حاضر ما کارگران این واحد معدنی با مشکل طولانی بودن سیر اداری بررسی سختی عناوین شغلی خود در اداره کار سمنان مواجه هستیم.»

کارگران شهرداری یاسوج به تاخیر در پرداخت حقوق چندین ماهه خود اعتراض کردند. رئیس شورای شهر یاسوج در این باره می‌گوید: «از شهردار شهر یاسوج برای رفع مشکلات پرسنل سازمان‌های زیرمجموعه شهرداری دعوت شده است. وی به اعضای شورا برای رفع مشکلات قول مساعد داده و مقرر شد دو سوم معوقات کارگران تا اسفند ۱۳۹۸ پرداخت شود،که تاکنون این مورد محقق نشده است.» وی با اشاره به مطالبه از سه تا هشت ماهه برخی از کارگران و پرسنل سازمان‌های شهرداری یاسوج، افزود: «دفاع از حقوق کارگران و شهروندان را از وظایف ذاتی شورای شهر می‌دانیم و در این زمینه با شهرداری مکاتبه کرده‌ایم که دلیل این تاخیر در پرداخت حقوق کارگران نبود اعتبار اعلام شده است.»

انتصاب مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان به ریاست سازمان حفظ نباتات کشور باعث اعتراض کشاورزان این استان شد. کشاورزان شهرهای مختلف استان خوزستان با در دست داشتن عکس‌ و پلاکاردهایی مقابل سازمان جهاد کشاورزی خوزستان تجمع اعتراضی برگزار کردند.

به گفته کشاورزان معترض مدیرکل سابق جهاد کشاورزی باید نسبت به چگونگی هزینه کرد بودجه صدها میلیاردی تشکلها و ترویج طرح ۵۵۰ هزار هکتاری پاسخگو باشد. آنها خواستار پیگیری این موضوع از سوی مسئولین ذیربط و محاکمه متخلفین شده و افزودند: «در صورت عدم توجه به این خواسته، تجمع بعدی را در تهران و مقابل مجلس برگزار خواهیم کرد.»

زرتشت احمدی راغب، فعال کارگری که پس از ۱۷ سال سابقه کار به دلیل فعالیت های مدنی و منتقدانه از کار اخراج شده است طی احضاریه‌ای جهت اجرای حکم ۹ ماه حبس تعزیری به شعبه ۴ اجرای احکام کیفری دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان شهریار احضار شد.

آقای احمدی راغب پیشتر در اردیبهشت ۹۶ توسط دادگاه انقلاب شهریار به تحمل ۹ ماه حبس تعزیری محکوم شد. این فعال مدنی در تاریخ ۲۳ آبان ۹۵ در منزل شخصی خود در شهریار توسط ماموران اداره اطلاعات بازداشت و نهایتا در تاریخ ۱۹ دی ماه همان سال با تودیع قرار وثیقه تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد.

۲۷۶ نفر از کارگران واحد ترابری شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی واقع در منطقه عملیاتی پارسیان، آغار و دالان با مشکل حجمی شدن قرارداد کار با اجرای طرح خویش کارفرمایی روبرو شده‌اند.

این کارگران که از رانندگان ماشین‌های سبک بخش ترابری هستند و مسئولیت جابجایی کارگران و برخی مدیران را در بین چاه‌های نفت‌وگاز برعهده دارند، در تشریح مشکلات خود می‌گویند: «با طرح جدیدی که مدیران منطقه نفت و گاز زاگرس جنوبی قرار است با عنوان خویش‌کارفرمایی آن را برای کارگران واحد ترابری اجرا کنند، بخشی زیادی از مزایای مزدی و عرفی که طی سالهای گذشته از پیمانکار دریافت می‌کردیم، را از دست خواهیم داد. همچنین چون با کارفرمایی طرف قرارداد نیستیم، حق بیمه نیز با راننده به عنوان مالک خواهد بود. همچنین بیمه، پاداش و بهره‌برداری، عیدی و سنوات رانندگان در این طرح نادیده گرفته شده است.»

https://akhbar-rooz.com/?p=35979 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

4 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
اعتراضات کارگری
اعتراضات کارگری
3 سال قبل

سایتهای مدعی عدالتخواهی ساختگی با انعکاس مستند پراکنی به سایتهای دیگر آخوندزاده ها را با هویتهای ریاضیدانان گمنام و آخوندزادهای دیگر که مسئولین حراستی هستند با هویت اشخاصی که از عالم و آدم بیخبر هستند و آغازاده های بسیجی که با حمایت مسئولین از سفره های انقلابی بی بهره نمانده اند با هویتهای ضد انقلابی و پنهان کردن مسئولین اصلی پشت قراردادهای حجمی کارگری و بسیاری از موارد دیگر که این اشخاص در زمان شروع تحریمها در شرکتهای نفت و گاز و پتروشیمی با گروگانگیری اقدام به پنهان کردن هویت گذشته خود میکنند.
این اشخاص چه کسانی هستند.
و چرا گه گاه سایتهای مدعی عدالتخواهی ساختگی عوامل بسیجی و سپاهی پنهان میشود و یا عناوین آن تفییر پیدا میکند و یا مسئولین این سایتها هر از گاهی تغییر پیدا میکند.
و چرا چنین سندپراکنیهایی مصادف با شروع تحریمها و همزمان با مطالبات کارگران برای دارائیهای تصاحب شده آنها توسط عوامل سپاهی و بسیجی اتفاق می افتد؟ آیا این نوعی جریان ضد کارگری مسئولین نیست که به کشورهای دیگر اتهام زده میشود؟

اعتراض کارگران حجمی
اعتراض کارگران حجمی
3 سال قبل

دلایل دریافت برگه های ماموریت و مرخصی کارگران حجمی از طرف شرکتهای نفت و گاز و پتروشیمی و دلایل دریافت اصل قراردادهای کارگران حجمی از کارگران توسط ادارات کار چیست؟
جهت بررسی مستندات کارگران حجمی توسط جوامع مدافع حقوق کارگران و فریبکاری عوامل سپاهی و بسیجی بعنوان پیمانکاران بخش خصوصی برای پنهان ساختن هویت مسئولین با گروگانگیری کارگری در این قراردادها و خودافشاء گری با برنامه ریزی از قبل طراحی شده توسط این اشخاص در زمان شروع تحریمها به منظور دور زدن تحریمها با ترفند دشمن تراشی توام با فریبکاری و داستان تراشی ساختگی از طریق تریبونهای مدعی عدالتخواهی ساختگی وابسته به سپاه و بسیج با سندپراکنی توام با فریبکاری
مسئولین چه کسانی هستند و به چه طرقی با مسئول کردن کارگران در قبال امور مربوط به خود هویت خود را از طریق برقراری اتوماسیونهای اداری – اتهامات کارگری با استناد به درج عناوین دلخواه – دریافت رسید از کارگران در قبال امور مربوط به خود – برگه های ماموریت و مرخصی مداوم روزانه با هماهنگی مسئولین حراستی – گروگانگیری کارگری با پلمپ دستگاههای کامپیوتری در این مراکز – جوسازی برای نصبت دادن کارگران به خود رژیم به روشهای مختلف برای قالب کردن هویت خود در قالب ضد انقلابی تماما ساختگی و موارد بسیار دیگر در این اداره جات برای پنهانکاری و بسیاری از موارد دیگر

نحوه گروگانگیری مسئولین از کارگران حجمی برای دور زدن تحریمها
نحوه گروگانگیری مسئولین از کارگران حجمی برای دور زدن تحریمها
3 سال قبل

گروگانگیری از مردم با قراردادهای حجمی در دستگاههای دولتی توسط مسئولین با حمایت سپاه و بسیج و پنهانکاری هویت مسئولین و قربانی کردن کارگران بجای مسئولین:
کارگران چگونه بجای مسئولین مسئول قرار داده میشوند؟
چگونه توسط بسیج صحنه سازی و برچسب زنی شده و برای خودافشاء گری به خود رژیم نسبت داده میشود تا هویت مسئولین اصلی و خیانتهای چندین ساله آنها و ردپای پیمانکاران بخش خصوصی پنهانکاری شود؟ و این برچسب زنی با آبرو ریزی بر علیه کارگران قربانی توسط عوامل بسیجی بکار برده شده و مقدمات قطع ارتباط جوامع مدافع حقوق بشری از حمایت کارگران فراهم میشود؟
چگونه دارائیهای کارگران قربانی توسط سپاه تصاحب گردیده و همزمان با شکایات کارگران تریبونهای برچسب زنی مدعی عدالتخواهی دروغین برای برچسب زنی و مصادف با تحریمها به صدا در آمده و هویت مسئولین را وارونه نشان میدهند؟
دارائیهای تصاحب شده به چه کسانی و به چه منظوری وعده و وعید داده میشود و به استناد چه مسائل پشت پرده ای؟
چگونه در شرکتهای دولتی کارگران بدون فیش حقوقی و مستندات نامعتبر به کاری گمارده میشوند که در تخصص آنها نبوده ولی سیستمهای کامپیوتری به بهانه کار به آنها تحویل داده میشود که تحویل این سیستمها باید بصورت رسمی بوده باشد و این امر نیز مستلزم استخدام یا طرف قرارداد مستقیم کارگر با این شرکتهاست پس چگونه کارگری که استخدام یا طرف مستقیم این شرکتها نیستند و شرایط استخدامی یا صلاحیت استخدامی نداشته و زیر نظر پیمانکاران خدماتی هستند به کارهای فنی گمارده شده و از طریق پلمپ این سیستمهای کامپیوتری و شبکه بندی سیستمها بنام کارگران برای ایجاد تراکنش دیتا از سوی کارفرمایان و مسئولین دولتی بدون اطلاع کارگر اقدام به پرونده سازی و برچسب زنی بر کارگر شده و تمامی موارد فوق در زمان شروع تحریمها با فریبکاری مسئولین دولتی برای پنهان کردن هویت واقعی با هماهنگی عوامل بسیجی و سپاهی دست به سند پراکنی کرده و تمامی موارد را بر علیه کارگر و اتهامات کارفرمایان در گذشته بدون اطلاع کارگر بر علیه کارگر و گرفتن رسید از کارگر در قبال امور کارفرما توسط کارگر انجام داده که این امر نه تنها منافع مسئولین دولتی از قشر خانواده های شهید و عوامل بسیجی و سپاهی بعنوان پیمانکاران بخش خصوصی و زمینه سازی فرار آنها با هویتها جعلی و دور زدن تحریمها را در بر گرفته از طرفی دیگر با منحرف نمودن اعتراضات کارگری به سمت خود رژیم با ترفند دشمن تراشی ساختگی خود و مسئولین اصلی را در قالب ضد انقلابی ساختگی قرار داده و مقدمات سرکوبگری برای خفه کردن کارگران تدارک دیده میشود.
سکوت و عدم نظارت تمامی دستگاههای دولتی بر مفاد قراردادهای کارگری نمونه بارز بی عدالتی و سرکوبگری
در نقض حقوق بشری و دور زدن تحریمها در شرکتهای نفت و گاز و پتروشیمی بخصوص شرکتهای گاز میباشد.
از تمامی جوامع مدافع حقوق بشری خواهشمندیم مفاد قراردادهای حجمی کارگران را بررسی کرده و نحوه فریبکاریهای مسئولین دولتی در زمان تحریمها را نظاره گر باشند.

اعتراض کارگران حجمی گاز
اعتراض کارگران حجمی گاز
3 سال قبل

عناوین مندرج بر روی قراردادهای حجمی کارگری در شرکتهای گاز و مسئول قرار دادن کارگران در مقابل مسئولین اصلی و فریبکاریهای عوامل سپاهی و بسیجی با سند پراکنی در زمان تحریمها و پنهان ساختن هویت مسئولین اصلی با اتهامات کارگری نوعی گروگانگیری برای دور زدن تحریمها نیست؟
این سایتهای مدعی عدالتخواهی ساختگی به دنبال عدالتخواهی نبوده و صرفا برای پنهان ساختن هویت اصلی امور بوده که نشونگر این موضوع است که عوامل بسیجی با حمایت از مسئولین اصلی با گروگانگیری کارگری در این شرکتها زمینه سازی فرار برای آنها با هویتهای جعلی و زمینه سازی سرکوبگری کارگری و قطع حمایت جوامع حقوق بشری از اعتراضات کارگری هستند.

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


4
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x