جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

نیروی خودمان را هماهنگ و متحد کنیم؛ نقطه قدرتهای اعتراضات دی ماه ٩٨ – نسان نودینیان

خیرش  سراسری مردم  که  علیه گرانی قیمت بنزین در   ٢۴ آبان در بیش از صد شهر شروع شد،  مبارزه برای تعین تکلیف نهایی با جمهوری اسلامی را در سطح ماکرو و عمیقی بجلو هدایت کرد.

مردم در آبان ماه ٩٨ اعتراض به گرانی و بیکاری و شرایط نابسامان و فلاکتبار زندگی را با  کیفرخواست  و شعار مرگ بر خامنه ای و مرگ بر جمهوری اسلامی به میدان آمدند و این شعار را توده گیر کردند. مردم ناراضی به گرانی به بانکها حمله کردند و نمادهای سرکوب و اعدام و حاکمیت خونین جمهوری اسلامی را به اتش کشیدند. آبان ماه اوج نارضایتی به شرایط فلاکتبار اقتصادی و دوره جدیدی از سلب اعتماد اجتماعی و سیاسی از جمهموری اسلامی و روحانی بود.

در دی ماه تلاشهای آگاهانه و پُر هزینه یا میلیون دلاری جمهوری اسلامی در ارتباط با  تابوت چرخانی قاسم تروریست سلیمانی و  تلاش های جمهوری اسلامی، خامنه ای، سپاه پاسداران و روحانی  به هوا رفت. تابوت چرخانی قاسم سلیمانی در تعدادی از شهرها از جمله در تهران با هزینه های میلیونی به منظور اعلام “صدایی” به جامعه و خارج از ایران بود، “صدایی” که مردم با آنها هستند. اما این تلاش و  قصد خامنه ای با این تابوت چرحانی فوری و با اولین موج اعتراضات در دانشگاه ها و شهرهای تهران، اصفهان، سنندج، شیراز و ده ها شهر دیگر به صدایی توده ای تر و اینبار بسیار کوبنده تر و با شعار “جمهوری اسلامی نابود باید گردد” تبدیل شد.  تصاویر قاسم سلیمانی که بر در و دیوار دانشگاه ها و تعدادی از میادین آویزان شده بودند، به آتش کشیده شد. با این اقدام و به آتش کشیدن تصاویر قاسم سلیمانی مردم و جامعه پیام شکست تابوت چرخانی را به جهانیان مخابره کردند!. و اعلام کردند مردم و جامعه از جمهوری اسلامی و خامنه ای سلب اعتماد کرده اند. این پیام در افکار عمومی و نزد جامعه جهانی در باور به سلب اعتماد از جمهوری اسلامی موثر و کارساز بود. جهانیان متوجه شدند که جمهوری اسلامی در برزخ سلب اعتماد و چالش سرنگونی  قرار گرفته است!.

مردم در دی ماه ٩٨  در اعتراض شلیک عمدی دو راکت به یک هواپیمای مسافربری خطوط هوایی تهران ـ اُکرائین و کشتار ١٧۶ نفر از مسافرین و برای  محکومیت جمهوری اسلامی و خامنه ای اینبار هدفمند تر و کوبنده تر به خیایانها آمدند. مردم انگشت اتهام را بطرف خامنه ای، روحانی و  سپاه پاسداران نشانه گرفتند. و  با  تنفر عمیقی که در جامعه و در میان توده های مردم بوجود آمده بود، کوبنده تر از همیشه دست به مبارزه خیابانی زدند.

در کردستان بعد از آبان ماه و با بکارگیری  تجارب  اعتراضات در شهرهای سنندج، مریوان، جوانرود، سقز، کامیاران و بوکان که  هزاران نفر از مردم ناراضی اعتراضات کوبنده علیه استبداد جمهوری اسلامی و علیه گرانی، فساد و دیکتاتوری را  به نمایش گذاشتند. صدها نفر از مردم شهر مریوان و حومه در اعتراض به جانباختن دو برادر کولبر آزاد و فرهاد خسروی با شعار «حکومت اعدام نمیخواهیم»، «مرگ بر دیکتاتور» فضای اعتراض  کوبنده در ٢٨ آبان ماه علیه جمهوری اسلامی را تداوم بخشیدند.

از ١٩ دی ماه با خبر سقوط هواپیمای خطوط هوایی تهران. اوکراین در سنندج مبارزه و اعتراض مردم با برگزاری میتینگ و گردهمایی بیاد جانباختگان سقوط هواپیما و بیاد «آروین مرتب» و «ایدا فرزانه»  برگزار و فضای اعتراض به جمهوری اسلامی شعله ور شد. در مراسمهای گرامیداشت تعدادی از این جانباختگان در مهاباد و سنندج اعتراض و تجمعهای توده ای سازماندهی شد. در مهاباد  پرچم جمهوری اسلامی را که بر تابوتهای عزیزان جانباخته نصب شده بود با خشم و عصبانی توسط  مردم پاره و اجازه ندادند که پیکرهای این عزیزان با پرچم جمهوری اسلامی این نماد اعدام و ۴دهه حاکمیت سیاه اسلام سیاسی بدرقه شود.

در سنندج چند هزار نفر در مراسم گرامیداشت آروین مرتب و ایدا فرزانه شرکت کردند. صدها نفر از زنان انقلابی  پیکرهای این دو عزیز  را با شعارهای کوبنده؛ «خامنه ای قاتله ولایتش باطله» و «مرگ بر دیکتاتور» بدرقه کردند. فضا و شور انقلابی زنان انقلابی همراه با صدها نفر از شرکت کنندگان در مراسم جلوه های شورانگیز اعتراضات مردم در دی ماه است.

شرایط کنونی و شور اعتراضی که از آبان ماه و دی ماه در سطح سراسری در ایران و در کردستان شکل گرفته از نتایج مبارزات پیگیرانه ای است که کارگران در مهمترین مراکز کارگری از هپکو تا صنایع تروشیمی،  تراکتورسازی ها و فولاد اهواز و نیشکر هفت تپه و ده ها دیگر مرکز کارگری، و از نتایج بیش از ۵  اعتصاب سراسری معلمان در سال ٩٨  و شرکت هزاران نفر از آنها در این اعتصابات، و دستاورد تجمعات کوبنده و پیگیرانه هزاران بازنشسته در سطح کشوری است.

مابه اذا اجتماعی شرایط اعتراضی کنونی تقویت همبستگی و اتحاد مردم است.

ما شاهد  اتحاد و همبستگی پایدارتری در مقایسه با سالهای قبل هستیم، این اتحاد مبارزاتی را ما در تجمعهای توده ای در دانشگاه ها و مراکز مهم شهرها  تجربه کرده ایم. تجمع چندین هزار نفر از مردم در تهران در ١٩ و ٢٠ دی ماه در میدانهای ٢۴ اسفند و میدان آزادی تهران، تحمع چند هزار نفر مردم سنندج در مراسم گرامیداشت جانباختگان سقوط هواپیما در ٢۶ دی ماه  خود نمونه های گویا از تقویت اتحتد و همبستگی مبارزاتی است. فقویت اتحتد مبارزاتی دستاوردی کاملا اجتماعی است و با هر گپیشروی در اعتراضات حلقه اتصال سازماندهی شوراها در محلات و شهرها خواهد بود. بر متن این پیشروی ها و آمادگی بیشتر مردم برای اعتراضات توده ای و بر متن سلب اعتماد اجتماعی و سیاسی که از جمهوری اسلامی در جامعه موج میزند، زمینه های بسیار مناسب و امیدوار کننده ای برای سازماندهی اجتماعی و توده ای جامعه در اشکال سازمان های شورایی و مبارزاتی مردم و جوانان زن و مرد در محلات و شهرها بیش از هر دوره ای فراهم شده است.

شرایط کنونی و پیشرفتهای جنبش توده ای برای سرنگونی فراخوان زنده و فوری است به فعالین کارگری، فعالین زنان  و اجتماعی، فراخوانی است به معلمان و فعالین سیاسی و شخصیتهای اجتماعی و توده ای. شرایط کنونی بیش از هر دوره ای فعالین و سخنگویان مورد اعتماد جامعه، زنان و کارگران و معلمان را فرا میخواند در قامت  سخنگویان و لیدرهای سازماندهی توده ای شوراهای شهر و محلات ابراز وجود کنند.     

١ بهمن  ١٣٩٨

٢١ ژانویه ٢٠ بیست  

https://akhbar-rooz.com/?p=18523 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x