پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

نیم قرن + ۲ سال – پنجاه و سومین سالگرد تاسیس کانون نویسندگان ایران

اول ارديبهشت 1399 کانون نويسندگان ايران پنجاه و دومين سال تاسيس خود را پشت سر گذاشت. «بيان آزاد»، نشريه ی اينترنتی کانون نويسندگان ايران در شماره ی ششم خود به اين مناسبت يادداشتی دارد

تصویر مربوط به جشن ۴۷ سالگی کانون نویسندگان ایران است

اول اردیبهشت ۱۳۹۹ کانون نویسندگان ایران پنجاه و دومین سال تاسیس خود را پشت سر گذاشت. «بیان آزاد»، نشریه ی اینترنتی کانون نویسندگان ایران در شماره ی ششم خود به این مناسبت یادداشتی دارد که در زیر می خوانید:


اول اردیبهشت ۱۳۹۹ کانون نویسندگان ایران وارد پنجاه وسومین سال تأسیس و فعالیت خود می شود. اگر چه اعضای موسس کانون چند ماه پیشتر از اردیبهشت ۱۳۴۷ فعالیت را آغاز کرده بودند، اول اردیبهشت با تصویب مرامنامه و اساسنامه، نخستین تشکیلات مستقل نویسندگان ایران با هدف مبارزه با سانسور و دفاع از آزادی بیان و حمایت از حقوق نویسندگان رسماً آغاز به کار کرد.

برای بزرگداشت این روز که در تاریخ جنبش نویسندگان و روشنفکران مستقل ایران اهمیتی بسزا دارد، هیئت دبیران منتخب مجمع عمومی سال ۱۳۹۳اول اردیبهشت را «روز کانون« نام نهاد. در چند سال گذشته متناسب با شرایط و امکانات، اعضای کانون این روز را با برگزاری مراسم گرامی داشتند.

در اردیبهشت ۱۳۹۷ که مصادف با پنجاهمین سال تأسیس کانون بود مراسم مفصل تر و برنامه های متنوع تری تدارک دیده شد اما چند ساعت قبل از شروع مراسم مأموران وزارت
اطلاعات محل را به تصرف خود درآوردند و برگزاری مراسم را ممنوع کردند.

امسال شیوع ویروس کرونا نیز به جمع ممنوعیت ها و محدودیت ها افزوده شد و آن جشن مختصر نیز ممکن نگشت. به همین سبب از تنها امکان باقی مانده یعنی فضای مجازی استفاده کردیم تا بزرگداشت روز کانون را با واژه ها و تصویرها ممکن کنیم. لازم
درباره ی کانون و آنچه موضوعِ گرامی داشت است توضیحاتی بدهیم که به ویژه ناآشنایان و کم آشنایان را سخت لازم است. اما یادمان آمد از بیانیه ای که هیئت دبیران وقت به
مناسبت پنجاهمین سال تاسیس کانون منتشر کرده بود، هر نکته که لازم است اینجا گفته شود در آن بیانیه به روشنی و نیکی آمده است.

«بیان آزاد» شماره ی ششم که ویژه ی روز کانون نویسندگان ایران است، از دو بخش تشکیل شده است. بخش اول یادداشت های شماری از اعضای کانون است درباره ی کانون و نیز شادباش و بیان خاطره و تصویرهایی از مراسم های بزرگداشت چند سال اخیر و روزشمار بخشی از فعالیت های کانون در یک سال گذشته. بخش دوم نظرخواهی از چند عضو قدیمی کانون است پیرامون وضعیت حاصل از شیوع ویروس کرونا و فعالیت و موضع کانون. در یک ساله گذشته.

نشریه ی شماره ۶ «بیان آزاد» را می توانید در فرمت پی دی اف در زیر بخوانید: (برای ورق زدن روی فلش های پائین تصویر کلیک کنید).

https://akhbar-rooz.com/?p=27669 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x