چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

هزاران عراقی خواهان خروج آمریکا از این کشور شدند

تظاهرات اعتراضی در عراق که تا چندی پیش با اعتراضات مردمی علیه دخالت های جمهوری اسلامی در این کشور همراه بود، اکنون برجستگی ضدآمریکایی بیشتری یافته است. روز جمعه ده‌ها هزار عراقی در تظاهرات در میدان التحریر بغداد خواهان خروج آمریکا از کشورشان شدند
هزاران عراقی خواهان خروج آمریکا از این کشور شدند

تظاهرات اعتراضی در عراق که تا چندی پیش با اعتراضات مردمی علیه دخالت های جمهوری اسلامی در این کشور همراه بود، اکنون برجستگی ضدآمریکایی بیشتری یافته است. روز جمعه ده‌ها هزار عراقی در تظاهرات در میدان التحریر بغداد خواهان خروج آمریکا از کشورشان شدند.

به گزارش رسانه‌های عراقی این تظاهرکنندگان که از سوی مقتدی صدر سازماند‌دهی شده‌اند، امروز جمعه ۲۴ ژانویه، خیابان‌های منتهی به میدان التحریر را به اشغال خود در آوردند.

مقتدی صدر، روز سه‌شنبه در پیامی از مردم عراق خواسته بود در روز جمعه با تظاهراتی میلیونی خواهان خروج آمریکا از این کشور شوند.

صدر با بیان اینکه نیروهای آمریکایی آسمان عراق و حاکمیت این کشور را نقض کرده از طرفداران خود خواسته بود به فریاد عراق برسند.

به گزارش یورو نیوز، برخی از تظاهرات‌کنندگان عراقی پلاکاردهایی با نوشته «آمریکا از عراق بیرون برو» در دست داشتند.

این تظاهرات در حالی برگزار می شود که پیش‌تر پارلمان عراق تصویب کرده بود نیروهای آمریکایی باید این کشور را ترک کنند. در عین حال برهم صالح رئیس جمهوری این کشور روز چهارشنبه ۲۲ ژانویه در حاشیه اجلاس داووس با دونالد ترامپ دیدار کرد.

رئیس جمهوری ایالات متحده در دیدار با برهم صالح تلویحا بر ادامه حضور نظامیان آمریکایی در عراق پافشاری کرد و گفت ما به همکاری نظامی با عراق ادامه خواهیم داد. صالح در آن دیدار هیچ اشاره‌ای به لزوم خروج نیروهای آمریکایی از عراق نکرده بود.

بی بی سی نیز گزارش داده است مقتدی صدر در پیامی به شرکت کنندگان در این راهپیمایی خواستار خروج همه نیروهای آمریکایی و شرکت‌های آمریکایی و بستن حریم هوایی عراق بر روی جنگنده‌های خارجی و لغو تمام توافقنامه‌های امنیتی با آمریکا شد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، وی در عین حال گفت که “در صورت مخالفت آمریکا با خروج از عراق؛ کشورهای همسایه نباید در نحوه برخورد ما با اشغالگر مداخله کنند”.

صدر همچنین اعلام کرده که تا زمان خروج آمریکا هر نوع حمله به نیروهای این کشور صورت نگیرد و هر گونه اقدام علیه آمریکا را “نقض آتش‌بس” دانسته و خواستار “ادغام حشد شعبی در وزارت دفاع و وزارت کشور” عراق شده است.

وی همچنین خواستار “خروج تمامی نیروهای خارجی از خاک” عراق و “عدم مداخله در امور عراق” از سوی آنها شد و دولت را موظف دانست تا “با تمامی کشورهای همسایه معاهدات و توافقنامه‌های عدم تجاوز منعقد کند”.

وی در پایان این پیام از سازمان ملل، سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه اروپا خواست تا به عنوان “میانجی و یا ناظر” مواردی که وی خواسته را اجرایی کنند.

https://akhbar-rooz.com/?p=18624 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کیا
کیا
4 سال قبل

تمرکز در گیری میان اسلامیست ها و سکولار ها به عرق واگذار شد!
راه حل خروج از جنگهای نیابتی و بی حاصل کنار کشیدن نیروهای خارجی از منطقه و واگزاری انتخاب سرنوشت ملت ها به دست خویش است.
متاسفانه این مهم را کوش شنوایی نیست و درگیری نتیجه را میبایست به ارمغان بیاورد.
اتحاد نیروهای مردمی و سالم در منطقه علیه دخالت های نیابتی ایران ،آمریکا، ترکیه وعربستان …میتواند راه گشا باشد.

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x