جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

هشتگ جان_پدر_کجاستی و غمگساری توییتری‌ها با دانشجویان افغانستانی

هشتگ جان_پدر_کجاستی که به بهانه همدردی با مردم افغانستان و محکومیت حملات تروریستی در دانشگاه کابل در روز ۱۲ آبان در فضای مجازی شکل گرفته؛ در ۴۸ ساعت اخیر یکی از ترندهای توییتر و اینستاگرام بود و میزان استقبال از این هشتگ همچنان رو به افزایش است
هشتگ جان_پدر_کجاستی و غمگساری توییتری‌ها

هشتگ جان_پدر_کجاستی که به بهانه همدردی با مردم افغانستان و محکومیت حملات تروریستی در دانشگاه کابل در روز ۱۲ آبان در فضای مجازی شکل گرفته؛ در ۴۸ ساعت اخیر یکی از ترندهای توییتر و اینستاگرام بود و میزان استقبال از این هشتگ همچنان رو به افزایش است.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، در روزهای اخیر که بیشترین توجه کاربران فضای مجازی با استناد به ترندهای توییتر؛ مربوط به انتخابات امریکا بوده، حمله تروریستی روز دوازدهم آبان در دانشگاه کابل، ۳۵ قربانی گرفت. ماجرا از این قرار بود که حمله مهاجمان تروریست، با انفجار در ورودی شرقی دانشگاه کابل آغاز شد و آنها وارد محوطه این دانشگاه شدند. این حمله در حالی صورت گرفت که سفیر ایران در کابل و شماری از مقامات حکومت افغانستان برای شرکت در یک نمایشگاه کتاب در این دانشگاه بودند. مهاجمان مسلح به ساختمان دانشکده حقوق این دانشگاه حمله و شروع به تیراندازی کردند که در نهایت پس از کشتار شماری از دانشجویان و مسوولان دانشگاه با ورود نیروهای امنیتی و نظامی این کشور، با کشته شدن سه مهاجم پایان یافت.  

این حمله تروریستی به دانشگاه کابل همچنین بازتاب گسترده‌ای را در فضای مجازی و صفحات توییتر و اینستاگرام داشت. این فاجعه تلخ که به دست سه تروریست در این دانشگاه رخ داد، غم جانکاهی را به جان خانواده‌های داغدار گذاشت. اوج تلخی ماجرا اینجا بود زمانیکه موبایل‌های جان باختگان را از کنارشان جمع کردند، یکی از آنها ۱۴۲ تماس بی‌پاسخ از سمت خانواده‌اش داشته که در نهایت پیامکی از طرف پدرش با این جمله: «جان پدر کجاستی؟» برای او ارسال شده بود که متاسفانه تا ابد بی پاسخ ماند. حالا این پیام سه کلمه‌ای پدر، به هشتگی در توییتر تبدیل شده و کاربران با داغ کردن آن در صفحات خود، با خانواده‌های مظلوم و داغدیده افغانستانی ابراز همدردی کردند.

تحلیل محتوای پیام های منتشر شده با این هشتگ بیانگر اینست که گویی اجماعی جهانی برای شنیدن مظلومیت صدای مردم افغانستان شکل گرفته است؛ چنانکه کاربری با نام کامران که توییتش ۲۰۳۴ لایک گرفته نوشته: کاربران افغانستان با #جان_پدر_کجاستی قصد دارند صداشونو به گوش دنیا برسونن تو این راه همراهشون باشیم.

از سویی دیگر و فارغ از فضای احساسی و عاطفی این هشتگ، حضور گروه های تندورو و تروریستی تداعی می شود که هر از چندگاهی با فعالیت های ضدانسانی خود موجی از ناامنی و شرارت را در منطقه به وجود می آورند.

در ادامه این گزارش به بررسی برخی از پربازدیدترین پست‌های شخصیت های سیاسی و کاربران که با هشتگ‌ #جان_پدر_کجاستی ترند شده بودند، پرداخته شده است:

وه بر مسوولان نظام، هشتگ #جان_پدر_کجاستی در میان کاربران توییتر، اینستاگرام و تلگرام نیز بسیار مورد توجه قرار گرفت به طوریکه تا زمان تنظیم این گزارش و شامگاه ۱۵ آبان ماه نزدیک به ۲۴۸۷ پست و تولید محتوا در فضای توییتر و در مدت  ۲ روز با این هشتگ منتشر شده است:

تعداد کل نتایج برای جستجوی شما: ۲,۴۸۷
تعداد لایک: ۶۵,۹۳۱
تعداد ریتوئیت ها: ۱۲,۰۶۲

روند نمایش داده شده در نمودار در بازه زمانی ۱۳ و ۱۴ آبان ماه به خوبی نشانگر رشد ۴۰۰ درصدی میزان محتوای منتشر شده در ارتباط با این هشتگ در فضای مجازی است که به روشنی از استقبال چشمگیر کاربران فضای مجازی به خصوص توییتر و اینستاگرام حکایت دارد. دلایل مختلفی برای این استقبال چشمگیر در فضای مجازی و در خصوص فاجعه تروریستی افغانستان می توان متصور شد که مهمترین آن با استناد بر تحلیل محتوای توییت های منتشر شده به ماهیت احساسی و عاطفی این ماجرا بر می گردد چرا که یکباره نزدیک ۳۵ جوان بی گناه درحالیکه در کتابخانه دانشگاه مشغول مطالعه بودند قربانی حملات تروریستی شدند و از سوی دیگر ۱۴۲ بار تماس یکی از متوفیان و پیامک سه کلمه و تاثیر گذار جان پدر کجا هستی؟ نیز بر بار دراماتیک این ماجرا افزود و کاربران را به همدردی و ابراز تاسف وادار کرد. در ادامه چند توییت پر بازدید را که در توییتر پرمخاطب شدند، را می بینید:

https://akhbar-rooz.com/?p=91106 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x