چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

هشدار آمریکا به اسرائیل: از کوچاندن فلسطینی های محله شیخ جراح اجتناب کنید!

وزیر خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه به اسرائیل هشدار داد که کوچاندن خانواده‌های فلسطینی از محله «شیخ جراح» در شرق بیت‌المقدس/ اورشلیم به یک جنگ دیگر منجر خواهد شد.

آنتونی بلینکن پنج‌شنبه شب، ششم خرداد، در پایان سفر به منطقه، اظهار داشت که در صورت عملی شدن تخلیه اجباری ساکنان شماری از خانه‌های محله «شیخ جراح» هنوز این ظرفیت در منطقه وجود دارد که تنش و نزاع بر سر آن، به یک جنگ تازه بینجامد.

وزیر خارجه آمریکا این سخنان را در مصاحبه تلفنی با سایت اکسیوس و هنگام عبور از آسمان اسرائیل در راه بازگشت به واشینگتن بیان کرد.

بلینکن چند روز پس از برقراری آتش‌بس میان اسرائیل و حماس، در نخستین سفر خود به منطقه با محوریت قضیه فلسطینی، با نخست وزیر و شماری از مقامات اسرائیل، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی و نیز با سران مصر و اردن دیدار و گفت‌وگو کرد.

وی به اکسیوس گفت که نگرانی از عواقب اقدامات طرفین را که ممکن است به جنگ و در نهایت به تضعیف چشم‌انداز تحقق راهکار دو کشوری (تشکیل کشور فلسطین در کنار اسرائیل) منجر شود، مطرح کرده‌ایم.

آمریکا از آغاز بحران «شیخ جراح» از اسرائیل خواسته بود که از تخلیه ساکنان آن خودداری کند، اما پس از درگرفتن جنگ اسرائیل و حماس، از اسرائیل که مورد حملات شدید راکتی حماس بود، حمایت کرد.

دیوان عالی اسرائیل در آغاز درگیری‌های شدید میان نظامیان این کشور و فلسطینیان معترض در شرق اورشلیم بر سر خانه‌های «شیخ جراح»، نشستی را که قرار بود در مورد سرنوشت این املاک برگزار کند، به تاخیر انداخت اما این امر از ادامه بحران جلوگیری نکرد.

دیوان عالی از آویخای مندل‌بلیت، دادستان، خواسته تا روز ۱۸ خرداد نظر حقوقی خود در مورد خانه‌های یادشده را ارائه دهد.

به نوشته تایمز اسرائیل، یک قانون اسرائیلی مصوب سال ۱۹۷۰ به یهودیان اجازه می‌دهد که زمین و خانه‌هایی را که اجدادشان قبل از تاسیس اسرائیل در سال ۱۹۴۸ در شرق بیت‌المقدس خریداری کرده‌اند، پس بگیرند اما قانون مشابهی وجود ندارد که به فلسطینیانی که خانه‌هایشان از سوی یهودیان تصرف شده، امکان بازپس‌گیری بدهد.

اصولا یک قانون دیگر اسرائیل که تنها دو سال بعد از تاسیس این کشور در کنست تصویب شد، تاکید کرده که فلسطینیان هیچ حقی برای بازپس‌گیری اموال خود ندارند.

فلسطینیان بی‌شماری می‌گویند که خانه‌ها و اموال والدین و بستگان‌شان اکنون به خانه‌های یهودیان در غرب اورشلیم و نقاط دیگر اسرائیل مبدل شده و حق بازپس‌گیری از آنها سلب شده است.

«عیر عامیم»، یک گروه حقوق بشری که در امور بیت‌المقدس فعالیت می‌کند، هشدار داده که اخراج ۷۰ فلسطینی از خانه‌های «شیخ جراح»، مقدمه‌ای برای اخراج دست‌کم ۲۰۰ فلسطینی دیگر خواهد بود.

https://akhbar-rooz.com/?p=114684 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x