چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

هشدار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: ایران بازرسی از ۲ سایت را نمی‌پذیرد

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید که سه سایت را در ایران شناسایی کرده است که احتمال می‌رود تهران از آنها یا برای ذخیره مواد هسته‌ای استفاده می‌کند و یا در آنجا فعالیت‌های هسته‌ای بدون اعلام به ناظران بین‌المللی دارد
هشدار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: ایران بازرسی از ۲ سایت را نمی‌پذیرد

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید که سه سایت را در ایران شناسایی کرده است که احتمال می‌رود تهران از آنها یا برای ذخیره مواد هسته‌ای استفاده می‌کند و یا در آنجا فعالیت‌های هسته‌ای بدون اعلام به ناظران بین‌المللی دارد.

دیپلمات‌های نزدیک به آ‌‌ٰژانس می‌گویند که این نهاد ناظر بین‌المللی قصد دارد به دلیل عدم همکاری ایران برای بازرسی از این سایت‌ها، ایران را توبیخ کند.

آژانس روز سه‌شنبه در گزارشی محرمانه به کشورهای عضو که آسوشیتدپرس به آن دست یافته، گفته است که سوالاتش درباره سایت‌های اعلام نشده را در سه نامه جداگانه برای ایران فرستاده اما تاکنون پاسخ مناسبی دریافت نکرده است.

آژانس همچنین می‌گوید که تهران در ماه ژانویه تقاضای این نهاد را برای دسترسی به دو سایت رد کرده است. به گفته آژانس، تهران در تاریخ ۲۸ ژانویه در پاسخی گفته است: «ایران هر نوع ادعایی درباره فعالیت‌های گذشته‌اش را به رسمیت نمی‌شناسد و خود را موظف به پاسخگویی به چنین ادعاهایی نمی‌داند.»

آژانس می‌گوید که درخواستهایش برای شفاف سازی درباره این سایت‌ها با تعهد گسترده‌تر ایران برای دادن اجازه بازرسی از تاسیسات هسته‌ایش طبق برجام، تطابق دارد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنان گفته است ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده ایران به پنج برابر بیش از حد تعیین شده در توافق اتمی سال ۱۳۹۴ بین تهران و شش قدرت جهانی موسوم به «برجام» رسیده است.

در گزارش آژانس که در اختیار اعضای شورای حکام قرار گرفته است، آمده که ذخیره اورانیوم غنی سازی شده ایران تا ۱۹ فوریه ۲۰۲۰ به هزار و ۲۰ کیلوگرم افزایش یافته است.

بر اساس برجام، ایران مجاز است تا سقف ۲۰۰ کیلوگرم اورانیوم با غلظت ۳.۷ درصد در اختیار داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، برخی از کارشناسان هسته‌ای بر این باورند که ذخایر جدید ایران برای ساخت دستکم یک بمب اتمی کافی است. با این حال چند مرحله دیگر از جمله غنی‌سازی بیشتر برای دست یافتن به چنین هدفی مورد نیاز است.

گزارش آژانس می‌افزاید ایران سطح غنی‌سازی را به بالای ۴.۵ درصد رسانده است. برای تولید بمب اتمی نیاز به اورانیوم با غنای ۹۰ درصد است.

https://akhbar-rooz.com/?p=21794 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x