جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

هشدار سازمان ملل: خشکسالی در آستانه بدل شدن به «همه‌گیری» بعدی است

نمایی از خشکسالی در ایران
نمایی از خشکسالی در ایران

گزارش جدید سازمان ملل که روز پنجشنبه ۲۷ خرداد منتشر شد هشدار می‌دهد که همزمان با افزایش سریع دمای زمین، کمبود آب و خشکسالی می‌تواند در ابعادی مشابه همه‌گیری ویروس کرونا مخرب و ویرانگر شود.

به گزارش رادیو فردا به نقل از رویترز, مامی میزوتوری، نماینده ویژه سازمان ملل در زمینه کاهش خطرات فجایع طبیعی، در آستانه انتشار این گزارش در یک نشست خبری مجازی گفت: «خشکسالی در آستانه بدل شدن به همه‌گیری بعدی است و هیچ واکسنی برای درمان آن وجود ندارد».

بر اساس گزارش جدید سازمان ملل، در فاصله سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۱۷ ضرر اقتصادی ناشی از خشکسالی حدود ۱۲۴ میلیارد دلار بوده و خشکسالی به محیط زیست و زندگی بیش از ۱.۵ میلیارد نفر از جمعیت جهان آسیب زده است.

این گزارش تاکید می‌کند که این ارزیابی به احتمال زیاد از میزان واقعی خسارات ناشی از خشکسالی کمتر است.

به گفته این گزارش، تحت تاثیر گرمایش زمین خشکسالی در جنوب اروپا و غرب آفریقا تشدید شده است.

مامی میزوتوری افزود: «اگر جامعه جهانی به موقع اقدام نکند تعداد آسیب‌دیدگان و قربانیان خشکسالی در حد چشمگیری افزایش خواهد یافت».

گزرش سازمان ملل تخمین می‌زند که در صورت افزایش انتشار گازهای آلاینده و ادامه روند گرمایش زمین حدود ۱۳۰ کشور در طول قرن ۲۱ از خشکسالی آسیب خواهند دید.

۲۳ کشور دیگر به دلیل رشد جمعیت با کمبود منابع آب روبرو خواهند شد و ۳۸ کشور از هر دو عامل افزایش جمعیت و خشکسالی به شدت آسیب می‌بینند.

خانم میزوتوری در بخش دیگری از نشست خبری روز پنجشنبه گفت: «خشکسالی مثل ویروس یک دوره طولانی ادامه خواهد داشت، گستره جغرافیایی بزرگی دارد و تاثیرات سریع و گسترده‌ای به جا خواهد گذاشت. حتی کشورهایی را که مستقیما از خشکسالی آسیب نمی‌بینند به دلیل افزایش بهای مواد غذایی تحت تاثیر قرار خواهد داد».

کارشناسان سازمان ملل در این گزارش پیش‌بینی می‌کنند که در بسیاری از نقاط جهان از جمله آفریقا، آمریکای مرکزی و جنوبی، آسیای مرکزی، جنوب استرالیا، جنوب اروپا، مکزیک و ایالات متحده آمریکا خشکسالی‌های شدیدتر و متناوب‌تری روی خواهد داد.

ابراهیم ثیاو، رئیس پیمان مقابله با بیابان‌زایی سازمان ملل، به خبرگزاری رویترز گفت تخریب خاک در بسیاری از کشورهای جهان به دلیل مدیریت ضعیف، اراضی جهان را به «نقطه غیر قابل بازگشتی» نزدیک کرده است.

سازمان ملل در این گزارش پدیده مهاجرت در داخل کشورها تحت تاثیر خشکسالی را بررسی نکرده است ولی به گفته ابراهیم ثیاو، چنین روندی حتی در اروپا نیز ممکن است روی دهد.

او افزود: «این پدیده در دهه‌های اخیر در بسیاری از کشورها روی داده و در اروپا نیز ممکن است اتفاق بیافتد».

براساس پژوهشی دیگری که در روزهای اخیر در مجله علمی «نیچر» منتشر شده است، تحت تاثیر روند گرمایش زمین تا اواسط قرن بیست‌ویکم حدود ۴۰ درصد از صادرات کشاورزی اتحادیه اروپا در برابر خشکسالی به شدت آسیب‌پذیر خواهد شد.

https://akhbar-rooz.com/?p=116743 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x