جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

هشدار مجله ساینس درباره هم‌زمانی کووید‌۱۹ و آنفلوانزا

مسال در فصل شیوع ویروس‌های تنفسی، جهان در وضع بی‌سابقه‌ای قرار می‌گیرد. برای نخستین‌بار در تاریخ مدرن نیمکره شمالی با چشم‌انداز هم‌زمانی یک پاندمی کرونا و اپیدمی آنفلوانزای فصلی مواجه می‌شود. هر دو ویروس موجب بیماری‌های خطرناک و مرگ‌ومیر می‌شوند- به‌ویژه در سالخورد‌ه‌ها

یک شبیخون تمام‌عیار

ادوارد آ. بِلونیا و مایکل ت. اُسترهُلم . ترجمه: نیما فاتح، دامون افضلی

امسال در فصل شیوع ویروس‌های تنفسی، جهان در وضع بی‌سابقه‌ای قرار می‌گیرد. برای نخستین‌بار در تاریخ مدرن نیمکره شمالی با چشم‌انداز هم‌زمانی یک پاندمی کرونا و اپیدمی آنفلوانزای فصلی مواجه می‌شود. هر دو ویروس موجب بیماری‌های خطرناک و مرگ‌ومیر می‌شوند- به‌ویژه در سالخورد‌ه‌ها، در کسانی که بیماری‌های مزمن دارند و در سایر افراد آسیب‌پذیر. چگونه می‌توانیم برای تلاقی [کووید‌‌۱۹ و آنفلوانزا] آماده شویم؟
زمان‌بندی و شدت موج کووید‌‌۱۹ در پاییز و زمستان امسال مشخص نیست ولی تجارب گذشته‌ای که از پاندمی‌های آنفلوانزا در سال‌های ۱۹۱۸ و ۱۹۵۷ داریم، نشان می‌دهد امکان اوج‌گیری دوباره وجود دارد. تقریبا هیچ‌چیزی درباره تأثیر متقابل ویروس آنفلوانزا با کروناویروس سندرم حاد تنفسی‌ در بدن انسان نمی‌دانیم. آیا ابتلای هم‌زمان خطر بیماری‌های شدید را افزایش می‌دهد یا انتشار ویروس را شدت می‌بخشد؟ موارد معدودی از ابتلای هم‌زمان [به آنفلوانزا و کووید‌۱۹] از چین، در طول مرحله آغازین این پاندمی، گزارش شده است. فصل آنفلوانزا در نیمکره جنوبی تازه دارد شروع می‌شود و این اتفاق شاید سرنخ‌هایی درباره آنچه اواخر امسال در نیمکره شمالی در انتظارمان است، به ما بدهد.
بیشتر مردم در برابر کرونا آسیب‌پذیر باقی می‌مانند و اگر کووید‌‌۱۹ و اپیدمی‌های آنفلوانزا با هم تداخل کنند و تقریبا هم‌زمان اوج بگیرند، فشار و استرس عظیم و بی‌سابقه‌ای بر بیمارستان‌ها وارد خواهد آمد. البته ممکن است شمار افرادی که به هر یک از این ویروس‌ها مبتلا می‌شوند، هم‌زمان اوج نگیرد و همین موجب کاهش تقاضا برای تخت‌های بیمارستان‌ها شود. اگر در پاییز امسال شاهد اوج‌گیری موارد ابتلا به کووید‌‌۱۹ باشیم، تشدید استراتژی‌های محدودکننده ضروری خواهد بود. تردیدی نیست که دستوراتی که برای فاصله‌گیری اجتماعی و در‌‌خانه‌ماندن صادر می‌شود، به‌لحاظ اجتماعی و اقتصادی مخل است ولی به مدد این اقدامات می‌توانیم تقاضا برای تخت‌های بیمارستان‌ها را کاهش دهیم و از افراد آسیب‌پذیر محافظت کنیم. علاوه‌براین، این تمهیدات موجب کاهش انتقال سایر ویروس‌های تنفسی، از جمله آنفلوانزا و ویروس سین‌سیشیال تنفسی (RSV) می‌شود. افزون بر این، باید تجهیزات حفاظتی شخصی پیش‌بینی‌شده‌ برای یک فصل آنفلوانزای شدید توأم با کووید‌‌۱۹ هم کاملا تأمین و تهیه شود.
از حیث اپیدمی‌شناختی تفاوت‌های مهمی بین کووید‌‌۱۹ و آنفلوانزای فصلی وجود دارد ولی [متأسفانه] از حیث علائم هم‌پوشانی دارند. تست‌های مولکولی تشخیص کرونا برای تمام افرادی که بیماری‌های تنفسی حاد دارند، به‌ویژه در دوره‌های شیوع هم‌زمان، حیاتی است. تست‌گیری سریع برای تشخیص نوع ویروس، کمک به مراقبت از بیماران و کمک به راه‌اندازی برنامه جامعی برای مهار کووید‌‌۱۹ (از جمله جداسازی مبتلایان و شناسایی و قرنطینه سریع افرادی که با آنها در تماس بوده‌اند) هم ضروری است. باید هر کاری که می‌توانیم انجام دهیم تا مطمئن شویم منابع لازم برای تست مشترک کووید‌۱۹ و آنفلوانزا در دسترس خواهد بود. این تست‌ها باید رایگان باشد؛ چون این آزمایش‌ها به دو هدف سلامت عمومی و مراقبت از بیماران انجام می‌شود.
هنوز موفق به ساختن واکسن کووید‌‌۱۹ نشده‌ایم ولی واکسن‌های مطمئن و تقریبا مؤثری برای آنفلوانزا داریم. استفاده عمومی و گسترده از آنها حالا مهم‌تر از همیشه است. ما باید مراکز بهداشت و درمان، کارفرماها و رهبران جوامع را تشویق کنیم تا مردم را به استفاده از این واکسن‌ها برانگیزند. تأثیر واکسن، بسته به فصل و زیر‌گروه ویروس، فرق می‌کند ولی واکسیناسیون به‌هرحال بیماران را از آنفلوانزای شدید (نیازمند بستری) و خفیف (سرپایی) محافظت می‌کند. اطلاعات غلطی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، از جمله این ادعای کذب که استفاده از واکسن آنفلوانزا خطر ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهد. دانشمندان، کارکنان خدمات درمانی و مسئولان سلامت همگانی باید با ارائه اطلاعات روشن و مبتنی‌ بر‌ ‌شواهد درباره اهمیت استفاده از واکسن آنفلوانزا در طول پاندمی کووید‌‌۱۹، با این ادعاهای کذب مقابله کنند.
حالا که چشم‌انداز موج بعدی کرونا در افق پدیدار شده است، باید با انجام برنامه‌ریزی‌های لازم از تحویل واکسن‌های آنفلوانزا در زمان مطلوب، در اوایل پاییز، اطمینان حاصل کنیم. اغلب مراکز واکسیناسیون محلی برای به‌حداکثررساندن شمار افراد واکسینه‌شده و تأثیر واکسیناسیون طراحی می‌شود اما امسال به رویکرد دیگری احتیاج داریم تا فاصله‌گیری اجتماعی را ادامه دهیم و خطر انتقال SARS-CoV-2 را به حداقل برسانیم، چون بسیاری از کسانی که از واکسن آنفلوانزا استفاده می‌کنند، از حیث ابتلا به عوارض هم آنفلوانزا و هم کووید‌‌۱۹ جزء گروه‌های پرخطر هم هستند. آزمایش‌های تصادفی نشان داده که برخی واکسن‌های ارتقایافته آنفلوانزا (مثلا واکسن فعال‌نشده با دُز بالا و واکسن‌های باز‌ترکیبی) منجر به محافظت بیشتری در افراد سالخورده، در قیاس با واکسن فعال‌نشده با دُز پایین (واکسن‌های استاندارد آنفلوانزا) می‌شود. بهترین زمان برای تزریق واکسن آنفلوانزا در بیمارانی که ابتلایشان به کووید‌‌۱۹ تأیید شده معلوم نیست. هنوز مطالعات بالینی درباره اثرات استفاده از واکسن آنفلوانزا در بیماران کووید‌‌۱۹ انجام نشده است، ولی شاید احتیاط حکم کند که تزریق واکسن را به بعد از بهبودی علائم حاد کرونا در بیمار موکول کنیم.
طبق گزارش‌های رسمی، کووید‌۱۹ تا ششم ژوئن جان بیش از ۴۰۰ هزار نفر را در سراسر جهان گرفته است، از جمله بیش از ۱۰۹ هزار نفر در ایالات متحده. تقریبا با قطعیت می‌شود گفت شمار واقعی مرگ‌ومیرها بیش از اینهاست و ما هنوز در مرحله آغازین این پاندمی هستیم. طبق برآوردهای مراکز پیشگیری و مهار بیماری‌های ایالات متحده، در طول دهه گذشته آنفلوانزا در هر فصل جان ۱۲ تا ۶۱ هزار نفر را گرفته است. آیا در طول فصل ۲۰۲۱-۲۰۲۰ شاهد شبیخون تمام‌عیار کووید‌‌۱۹ و آنفلوانزا خواهیم بود؟ هنوز نمی‌دانیم چه در پیش است ولی باید از الان برای ماه‌های پیش‌رو آماده شویم.

برگرفته از شرق

https://akhbar-rooz.com/?p=42071 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x