جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

هشدار وقوع سیل در ۹ استان کشور

هشدارهای اولیه سازمان هواشناسی که از چند روز قبل اعلام شده بود محقق شد و اکنون با ورود سامانه بارشی جدید از غرب کشور از بعدازظهر دیروز(دوشنبه)، این سازمان برای ۹ استان احتمال وقوع سیل پیش‌بینی کرده است. سطح پیش‌بینی برای لرستان، خوزستان و چهارمحال و بختیاری در مرحله هشدار است
هشدار سیل در لرستان

هشدارها و اخطار‌های اولیه سازمان هواشناسی که از چند روز قبل اعلام شده بود محقق شد و اکنون با ورود سامانه بارشی جدید از غرب کشور از بعدازظهر دیروز(دوشنبه)، این سازمان برای ۹ استان احتمال وقوع سیل و آبگرفتگی پیش‌بینی کرد که سطح پیش‌بینی برای ۳ استان لرستان، خوزستان و چهارمحال وبختیاری در مرحله هشدار است. این سامانه به تدریج استانهای قم، مرکزی، تهران و بخش هایی از استان البرز را هم در بر می گیرد.

«کبری رفیعی»، کارشناس سازمان هواشناسی در گفت‌و‌گو با «ایران»، با تأکید بر اینکه شدت بارش‌های این سامانه تقریباً مشابه بارش‌هایی خواهد بود که عید امسال تجربه کردیم، افزود: حداکثر فعالیت این سامانه امروز و فردا (سه‌شنبه و چهارشنبه) در استان‌های ایلام، لرستان، چهارمحال و بختیاری، غرب اصفهان و بتدریج قم، مرکزی، تهران، البرز و شمال خوزستان خواهد بود، از این‌رو احتمال وقوع سیلاب در این استان‌ها وجود دارد. این سامانه به تدریج استانهای قم، مرکزی، تهران و بخش هایی از استان البرز را هم در بر می گیرد.

رفیعی با بیان اینکه در ارتفاعات استان‌هایی که درگیر این سامانه بارشی می‌شوند، بارش برف خواهیم داشت، تصریح کرد: با وجود این، کاهش دمای هوای محسوسی در بیشتر مناطق کشور نداریم. این کارشناس هواشناسی با اشاره به میزان پیش‌بینی بارش‌ها طی امروز(سه‌شنبه) در برخی استان‌ها، افزود: در این روز در استان‌های لرستان، نوار غربی اصفهان و چهارمحال و بختیاری (حداکثر ۱۳۵ تا ۱۶۵ میلی‌متر)، ایلام، نیمه جنوبی همدان، مرکزی و شمال خوزستان (حداکثر ۸۰ تا ۱۱۰ میلی‌متر)، قم، کرمانشاه، نیمه غربی خراسان رضوی و غرب سمنان (حداکثر ۳۰ تا ۵۰ میلی‌متر) و قزوین، البرز، تهران و کهگیلویه و بویراحمد (حداکثر ۱۵ تا ۲۰ میلی‌متر) بارش باران خواهیم داشت. فردا (چهارشنبه) هم در استان‌های چهارمحال و بختیاری و غرب اصفهان (حداکثر ۳۰ تا ۶۰ سانتی‌متر)، قزوین، شمال خراسان رضوی، خراسان شمالی، شرق کرمانشاه، کردستان، شرق لرستان، همدان، جنوب زنجان، مرکزی و شمال غرب فارس و ارتفاعات در استان‌های سمنان، تهران، البرز و گیلان (حداکثر ۲۰ تا ۳۰ سانتی‌متر) بارش برف پیش‌بینی می‌کنیم. وی میزان پیش‌بینی بارش باران طی فردا (چهارشنبه) در استان‌های کرمانشاه، قم، شمال خوزستان، ایلام، لرستان و همدان (حداکثر ۴۰ تا ۵۵ میلی‌متر)، خراسان رضوی، کردستان، کهگیلویه و بویراحمد، مرکزی و شمال غرب فارس (حداکثر ۳۰ تا ۴۰ میلی‌متر) و قزوین، البرز، تهران، غرب سمنان و شرق یزد را(حداکثر ۱۵ تا ۳۰ میلی‌متر) اعلام کرد. در پی ورود سامانه بارشی قوی از غرب کشور، ستاد مدیریت بحران در استان‌های لرستان، خوزستان و چهارمحال و بختیاری، به حال آماده باش درآمدند.

آماده باش لرستان

لرستان نیز جزو استان‌هایی است که برای بارش سیل آسا در روزهای دوشنبه تا چهارشنبه هفته جاری اخطاریه دریافت کرده است. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که در این ۷۲ ساعت در این استان غربی ۲۰۰ میلیمتر باران ببارد و این بدین معناست که بسیاری از رودخانه‌های استان سیلابی خواهند شد.

اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان از مسدود شدن جاده قدیم خرم آباد- پلدختر تا پایان هفته به‌دلیل بالا آمدن آب رودخانه‌ها خبر داد و فرمانداری خرم آباد هم از خطر وقوع سیلاب و رانش زمین در هفتاد روستای این شهرستان سخن گفته و در شهرستان دورود هم، اسکان اضطراری برای تخلیه شهروندان در معرض خطر مطرح شده است. در همین حال، فرمانداری پلدختر در پی هشدار وقوع سیل، از ساکنانِ حاشیه رودخانه کشکان و بخش غربی شهر پلدختر خواسته، منازل خود را تخلیه کنند. در چهارمحال و بختیاری نیز استانداری با اشاره به تلاش‌ها برای لایروبی رودخانه‌ها، از آماده باش همه دستگاه‌های خدمات رسان برای مقابله با سیلاب در این استان خبر داده است.
کارشناس هواشناسی چهارمحال و بختیاری هم گفته که با بارش باران و برف و وقوع رعد وبرق تا روز چهارشنبه، وزش باد شدید، ذوب برف، جاری شدن روان آب و رانش زمین در این استان دور از انتظار نیست.

همچنین مسئولان مربوطه از مردم خواسته‌اند که از تردد در جاده‌ها، نواحی کوهستانی و برفگیر استان‌های درگیر برف و باران شدیداً خودداری کنند و در صورت نیاز به آمد و شد در این جاده‌ها، وسایل نقلیه به تجهیزات ایمنی مجهز شود.

آماده‌باش خوزستان برای سیل احتمالی

«کیامرث حاجی زاده»، مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان نیز گفت: همه فرمانداران و مسئولان دستگاه‌های اجرایی استان در مدت فعالیت سامانه بارشی جدید و تا عادی شدن شرایط به‌صورت آماده‌باش کامل هستند و حق خروج از محل خدمت را بدون هماهنگی ندارند.

وی در گفت‌و‌گو با «ایران» تأکید کرد: اخطاریه‌ها و اطلاعیه‌هایی که در چند روز گذشته از سوی سازمان مدیریت بحران و اداره کل هواشناسی استان و کشور صادر شد، همگی تجمیع و از سوی ستاد مدیریت بحران خوزستان این اخطاریه‌ها و هشداریه‌ها منتشر شد. ما تجربه سیل بهمن ۹۷ و سیل فروردین ۹۸ در حوضه‌های آبریز خوزستان را داشتیم و بدین منظور کارگروه مقابله با سیلاب را در مرداد امسال تشکیل دادیم؛ شرح وظایف دستگاه‌ها مشخص و اخطارها و هشدارهای لازم صادر شده است. برای ترمیم و احداث سیل‌بندها از سوی استاندار خوزستان تعیین تکلیف شد؛ برای لایروبی‌ها نیز دستورات و تذکراتی داده شد و کار لایروبی نیز در برخی مکان‌ها شروع شد اما باید جدی‌تر انجام شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان بیان کرد: موضوع سیلاب در پایان امسال، بارها به دستگاه‌های مختلف گوشزد شده تا استان در صورت وقوع سیلاب غافلگیر نشود و دستگاه‌های متولی بتوانند سیلاب را مدیریت کنند؛ همچنین نشست ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران با توجه به اهمیت موضوع، پیش از برگزاری انتخابات برگزار شد و دستور داده شد که دستگاه‌ها باید پای کار باشند. وی ادامه داد: فعالیت سامانه بارشی جدید از دیروز آغاز شده که این سامانه تقویت شده و بیشتر آن در حوضه آبریز کرخه، کارون و دز اتفاق افتاده است اما بازه زمانی آن کوتاه و عمده بارش‌های آن براساس پیش‌بینی هواشناسی این بارندگی تا اوایل چهارشنبه هفته جاری ادامه خواهد داشت. حاجی‌زاده اظهارداشت: برای مدیریت سدهای خوزستان از مرداد گذشته پیگیری‌ صورت گرفته و پس از آن نشست‌های شورای آب و برق استان و نامه نگاری‌ بسیاری صورت گرفت و در آخرین نشستی که ۳ روز پیش با سازمان آب و برق استان پیرامون این موضوع برگزار شد، اعلام شد که بالای هشت و نیم میلیارد متر مکعب در سدهای کارون بزرگ، دز و کرخه فضای خالی وجود دارد. بنابر گزارشی که سازمان آب و برق خوزستان داده، سیلاب بالا دست براساس پیش‌بینی هواشناسی قابل کنترل است؛ هر چند معتقدیم در حوضه سد دز باید مراقبت بیشتری صورت گیرد، چراکه سد دز یک حوزه تک سدی در حوضه رودخانه دز است و رسوبات زیادی نیز در آن است، اما به طور کلی توجه بیشتری باید نسبت به آن صورت گیرد؛ البته سد دز هم‌اکنون یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب فضای خالی دارد.

وی با اشاره به امکان وجود آبگرفتگی در برخی مناطق شهری مانند اهواز، آبادان، کارون و خرمشهر با توجه به تجربه بارندگی آذر امسال، گفت: برای جلوگیری از این مورد تذکرات لازم به شهرداری‌های مناطق مختلف و در معرض خطر و همچنین شرکت‌های آب و فاضلاب داده شده و باید ماشین‌آلات و پمپ‌ها را از هم‌اکنون نصب و مستقر کرده باشند چراکه احتمال آبگرفتگی باز هم وجود دارد. بنا بر پیش‌بینی هواشناسی بارش بین ۲۵ تا ۶۰ میلیمتر در مرکز خوزستان وجود دارد که اگر پیش‌بینی درست باشد در برخی مناطق آبگرفتگی رخ می‌دهد.

کاهش سفر به‌دلیل شرایط جوی

با این حال، سرهنگ «نادر رحمانی»، رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک راهور ناجا نیز با توجه به پیش‌بینی هواشناسی مبنی بر شدت بارش باران در برخی استان‌ها، اعلام کرد: از رانندگان و هموطنان درخواست می‌شود که طی امروز(سه‌شنبه) با توجه به شدت بارش باران در استان‌های لرستان، ایلام، کرمانشاه، شمال خوزستان، همدان، مرکزی، چهارمحال و بختیاری و جنوب کرمانشاه از سفر به این استان‌ها پرهیز کنند.

https://akhbar-rooz.com/?p=21135 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x