جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

هشدار پومپئو به رهبران جمهوری اسلامی درباره حملات راکتی در عراق

مایک پومپئو٬ وزیر خارجه آمریکا جمعه ۲۲ آذر حملات راکتی به پادگانی در نزدیکی فرودگاه بغداد را محکوم کرده و به رهبران ایران هشدار داده است، هرگونه آسیب به نیروهای آمریکا یا شرکای عراقی آنها با واکنش قاطعانه ایالات متحده رو به رو خواهد شد.

وزیر امور خارجه آمریکا در توییتی نوشته است: ما شدیدا حمله (عوامل) نیابتی ایران را به نزدیکی فرودگاه بغداد در هفته جاری که به زخمی شدن پنج نفر منجر شد، محکوم می کنیم.

اشاره مایک پومپئو به اصابت چهار راکت کاتیوشا در روز دوشنبه به یک پایگاه نظامی نزدیک به فرودگاه بین‌المللی بغداد است. پنج نیروی عراقی زخمی‌شده عضو واحد ضد تروریسم بودند که توسط نیروهای آمریکایی آموزش‌دیده‌اند.

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه توییت خود تاکید کرده است: به رهبران ایران- اگر ایران یا (عوامل) نیابتی آن به نیروهای آمریکایی یا شرکای عراقی آنها آسیب برسانند، ایالات متحده قاطعانه پاسخ خواهد داد.

روز چهارشنبه هم دو راکت دیگر به نزدیکی فرودگاه بغداد اصابت کرد.

در همین زمینه، یک مقام ارشد نظامی آمریکا روز چهارشنبه هشدار داد، حملات راکتی شبه نظامیان مورد حمایت ایران در عراق به پایگاه‌هایی که میزبان نیروهای آمریکایی است، همه طرف‌ها را به سمت درگیری و ورود به مرحله‌ای غیرقابل کنترل خواهد کشاند.

وظیفه اصلی نیروهای نظامی آمریکایی در این پایگاه‌ها کمک به نیروهای عراقی در جنگ با گروه حکومت اسلامی، داعش است و این مقام آمریکایی می‌گوید، این حملات راکتی توان این نیروها برای مقابله با داعش را تضعیف می‌کند.

به دنبال تحریم‌های واشینگتن علیه تهران، تنش بین آمریکا و ایران در منطقه تشدید شده است. دو طرف یکدیگر را به حملات علیه تاسیسات نفتی یا انبارهای مهمات متهم می‌کنند.

رویترز می‌گوید٬ تا کنون هیچ گروهی مسئولیت این حملات راکتی را به عهده نگرفته است. اما مقام‌های آمریکایی می‌گویند بقایای این راکت‌ها و محل‌هایی که از آنجا شلیک شده‌اند نشان می‌دهد که کتائب حزب الله و عصائب اهل حق، شبه نظامیان شیعه مورد حمایت ایران در این حملات دست دارند.

شبه نظامیان شیعه در چارچوب حشد الشعبی فعالیت می‌کنند. حشد الشعبی یا بسیج مردمی عراق از حدود چهل گروه تشکیل شده است که اکثر آنها شیعی و وابسته به جمهوری اسلامی هستند. این گروه زیر نظر نخست وزیر عراق فعالیت می‌کنند اما هرکدام خود ساختار فرماندهی مستقل دارند.

https://akhbar-rooz.com/?p=15144 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x