جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

هفته صلح در اسلو – کمیته همبستگی برای حقوق بشر در ایران – نروژ

شورای شهر اسلو، دانشگاه اسلو، موسسه ی صلح نروژ و مرکز صلح نوبل امسال از مردم دعوت نمودند تا در آستانه روز جهانی حقوق بشر بمدت یک هفته از تاریخ ۵-۱۲ دسامبر را گرامی داشته و تجلیل کنند. برهمین اساس فعالیت های زیادی مرتبط با موضوع صلح و حقوق بشر در شهر اسلو انجام شد

شورای شهر اسلو، دانشگاه اسلو، موسسه ی صلح نروژ و مرکز صلح نوبل امسال از مردم دعوت نمودند تا در آستانه روز جهانی حقوق بشر بمدت یک هفته از تاریخ ۵-۱۲ دسامبر را گرامی داشته و تجلیل کنند. برهمین اساس فعالیت های زیادی مرتبط با موضوع صلح و حقوق بشر در شهر اسلو انجام شد.

مطابق گزارش رحمان ساکی سخنگوی کمیته همبستگی برای حقوق بشر در ایران – نروژ، این کمیته به مناسبت ۱۰ دسامبر روز جهانی حقوق بشر و همچنین “هفته ی صلح در اسلو”، به برگزاری یک سمینار و مراسم یادبود برای تجلیل و ادای احترام به جانباختگان چهار دهه گذشته که توسط جمهوری اسلامی اعدام، ترور و ناپدید شده اند، اقدام نمود تا توجه جامعه بین المللی به ویژه مقامات دولتی نروژ و نهادهای حقوق بشری نروژ را نسبت به وضعیت حقوق بشر در ایران جلب نماید. در روز هفتم دسامبر ٢٠١٩ سمیناری تحت عنوان: ایران، در آستانه روز جهانی حقوق بشر: دادخواهی، امری محال یا مسئولیتی اجتماعی؟ برگزار شد.

از اهداف این سمینار میتوان: به روشن کردن نقش جامعه بین المللی در پاسخگو کردن ناقضان حقوق بشر، چگونگی امر دادخواهی، معضل حقوق بشر و گفتمان اپوزیسیون ایرانی، توجه به مطالبات گروه های تحت ستم ملی و اقلیت های جنسی و جنسیتی و چگونگی تامین و اجرای حقوق بشر و دادخواهی نام برد. 

این سمینار در سالن کتابخانه و خانه فرهنگ منطقه فروست اسلو پایتخت نروژ برگزار شد. حضور چشمگیر ایرانیان از طیف ها و گرایشات مختلف سیاسی اجتماعی و سنی مختلف در این سمینار گویای این موضوع است که گفتمان حقوق بشری بیش از گذشته مورد توجه ایرانیان بوده و کار بیشتری را در این خصوص طلب می کنند. 

خانم ژیلا گل عنبر، به عنوان مجری برنامه، ضمن خیرمقدم به سخنرانان و میهمانان، این سمینار را آغاز و اعلام برنامه نمود. سپس آقای علی فکری با دکلمه شعر زیبایی از شفیع کدکنی ادیب، نویسنده و شاعر میهنمان به یاد همه جانباختگان راه آزادی و عدالت اجتماعی بویژه جانباختگان اعتراضات آبان ماه در ایران، یک دقیقه سکوت اعلام نمود. در ادامه فیلم کوتاهی از اعتراضات آبان ٩٨ نمایش داده شد و پس از نمایش فیلم، مجری برنامه اولین سخنران سمینار را دعوت به سخنرانی نمود.

 در این سمینار شخصیتها و فعالین حقوق بشر در خصوص موضوعات ذکر شده ذیل سخنرانی نمودند:

خانم شادی صدر، وکیل، روزنامه نگار، فمنیست و فّعال حقوق زنان ایرانی از «سازمان عدالت برای ایران» عنوان سخنرانی: نقش جامعه بین المللی در پاسخگو کردن ناقضان حقوق بشر در ایران

خانم شادی امین، فمینیست و فعال برابری جنسیتی از «سازمان عدالت برای ایران» ، موضوع سخنرانی: حقوق بشر و اپوزیسیون ایرانی

 دکتر محمود امیری مقدم: فعال حقوق بشر  با موضوع سخنرانی: مبارزه با اعدام

شهاب شیخی: ژورنالیست و فعال حقوق بشر، با موضوع سخنرانی: کردها ناشهروند خوانده های همیشه بشر

خاطره معینی: فعال حقوق بشر، عضو خانواده جانباختگان تابستان سال ۶۷ و مسئول کمیته خاوران در نروژ، موضوع: دادخواهی، تلاش برای عدم فراموشی و اجرای عدالت.

 بیش از نیمی از حاضرین این سمینار را زنان بخصوص نسل جوان تشکیل داده بود. نکته حائز اهمیت در این سمینار، شرکت طیف بسیار متنوع و وسیعی از ایرانیان مقیم اسلو بوده است. تعداد زیادی برای اولین بار در چنین سمیناری شرکت می کردند و درصد بالایی از آنها در هیچ حزب و سازمانی سابقه فعالیت سیاسی نداشته اند. 

این سمینار دومین همگرایی متنوع نیروهای اپوزیسیون ایرانی در زیر یک سقف بود. در این دوره از اعتراضات، ایرانیان اسلو این تجربه مثبت را که نشان از تلاش حداکثری برای دوری جستن از اختلافات سیاسی در بین اپوزیسیون بوده است را تجربه کرده اند.

در این سمینار فیلمی از گلزار خاوران نشان داده شد که قسمت هایی از آن تاکنون پخش نشده بود. این فیلم نه تنها تاثیر بسیار زیادی بر شرکت کنندگان گذاشت بلکه برای برخی از شرکت کننده نسل جوان دیدن چنین اسنادی از جنایات گذشته حکومت اسلامی تازگی داشت. 

دو گروه موزیک ایرانی، سرودها و موسیقی زنده ای را با اجرای هنرمندانه خود در خاطره مهمانان سمینار ثبت نمودند . در یکی از این گروهها یک هنرمند نروژی نیز ترانه ای به زبان نروژی اجراء نمود.

دومین برنامه کمیته همبستگی برای حقوق بشر در ایران در هفته ی صلح در اسلو تجلیل و ادای احترام به جانباختگان چهار دهه گذشته که توسط جمهوری اسلامی اعدام، ترور و ناپدید شده اند. بر پاپی همایشی سمبلیک از طریق برگزاری نمایشگاه عکس برای تجلیل و ادای احترام به جانباختگان ۴ دهه گذشته که توسط جمهوری اسلامی اعدام، ترور و ناپدید شده اند، بود. در آغاز برنامه آقای علی فکری با یاد همه جانباختگان راه آزادی و عدالت اجتماعی میهنمان بویژه جانباختگان اعتراضات آبان ماه یک دقیقه سکوت اعلام نمود. عکس های بیشماری از جانباختگان از همه گرایشات سیاسی- عقیدتی در این نمایشگاه به چشم میخورد. تعداد بیشماری از ایرانیان با گل، شمع و مشعلهای فروزان، یاد و خاطره این عزیزان را گرامی داشتند و با خانواده آنان ضمن همدردی، سوگند یاد کردند تا آزادی میهنمان لحظه ای از پای ننشینند.

 سخنرانان این آکسیون آقای امیری مقدم فعال شناخته شده حقوق بشر در نروژ و خانم خاطره معینی از خانواده جانباختگان کشتار ۶٧ و مسئول کمیته خاوران نروژ، بودند. 

آقای محمود امیری مقدم سخنان خود را اینگونه آغاز نمودند: این بزرگداشت نه فقط برای یادمان جانباختگان بلکه بخشا بخاطر خود ما نیز هست زیرا بسیار سخت خواهد بود که وجود هزاران کیلومتر دور از میهن، شاهد باشی که جوانان هم میهنت که برای ابتدایی ترین حقوق خود به خیابانها آمده اند با گلوله پاسخ گیرند. ما به خانواده های این عزیزان می گوییم که شما تنها نیستید، ما در کنار شما خواهیم بود و عزیزان شما را فراموش نخواهیم کرد. ما قول میدهیم سرانجام کسانی که مسئولیت این جنایات را داشته اند از علی خامنه ای که دستور این جنایت را داد تا قوه قضاییه ، روسای بازداشتگاه ها تا رییس جمهور که تلاش دارند روی این جنایت سرپوش بگذارند را مورد پاسخگویی قرار خواهیم داد. کسانی که بر روی جوانها شلیک کردند همه مسئول هستند و دیر یا زود مورد محاکمه قرار خواهند گرفت ما قول میدهیم تا آن روز تلاش خواهیم کرد، همانگونه که یکی از مامورین اعدام ها در دولت نازیست بعد از گذشت سالها مورد محاکمه قرار گرفت. هیچ حکومتی با ظلم پایدار نخواهد ماند و این خونها پایمال نشده است. به امید ایرانی آزاد. 

خانم خاطره معینی بعنوان دیگر سخنران این مراسم در صحبتی کوتاهی عنوان کردند: من یکی از اعضای خانواده جانباختگان تابستان ۶۷ هستم به سهم خودم از تک تک شما که برای یادبود این عزیزان اینجا تشریف آورده اید ممنونم. تا زمانی که صدای دادخواهی ما بلند نشود، هیچگاه نمی توانیم به حق قانونی و طبیعی خود دست پیدا کنیم. من به عنوان کسی که ١٢ نفر از نزدیکترین و عزیزترین هایم بدون هیچ جرمی در دهه شصت و در کشتار تابستان ۶۷ اعدام شده اند.، درد و رنج این خانواده ها را درک میکنم و تا وقتی زنده هستم در کنارشان خواهم بود.

https://akhbar-rooz.com/?p=15217 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x