پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

هفدهمین روز جهانی ضد مجازات اعدام: کودکان، قربانیان پنهان

هفدهمین روز جهانی ضد مجازات اعدام در تاریخ ۱۰ اکتبر ۲۰۱۹ هدف افزایش آگاهی در مورد حقوق کودکانی را دنبال می‌کند که پدر و مادرشان به اعدام محکوم یا اعدام شده‌اند.

کودکان پدر و مادران محکوم به اعدام یا اعدام شده که اغلب فراموش می‌شوند، بار سنگین عاطفی و روانی بر دوش دارند که نقض حقوق بشر آنها محسوب می‌شود.

این ضایعه‌ی روانی ممکن است در هر یک از مراحل مجازات اعدام ــ دستگیری، محاکمه، صدور حکم، زندگی در انتظار اعدام، تاریخ اعدام، اجرای اعدام و پس از آن ــ یکی از والدین رخ دهد. چرخه‌های تکراری امید و ناامیدی که با هر یک از این مراحل همراه است می‌تواند تاثیری بلند مدت، گاهی تا مراحل پیشرفته‌ی بزرگسالی، به جا بگذارد.

تحمل داغ ننگ در جامعه و محروم شدن از پدر یا مادر به دست دولت به بی‌ثباتی شدیدی در زندگی روزانه‌ی کودک دامن می‌زند. در هماهنگی با سی‌امین سالگرد تصویب کنوانسیون حقوق کودک (۲۰ نوامبر ۲۰۱۹)، توجه روز جهانی ضد مجازات اعدام به کودکان و حقوق بشر آنهاست.

کودکان: قربانیان پنهان مجازات اعدام

مجازات اعدام در عمل:
• ۱۰۶ کشور مجازات اعدام را برای همه‌ی جرایم ملغا کرده‌اند
• ۸ کشور مجازات اعدام را برای جرایم عادی ملغا کرده‌اند
• ۲۸ کشور در عمل مجازات اعدام را ملغا کرده‌اند
• ۵۶ کشور به اجرای مجازات اعدام ادامه می‌دهند
• ۲۰ کشور در سال ۲۰۱۸ اقدام به اجرای مجازات اعدام کردند
• ۱۰ کشور چین، ایران، عربستان سعودی، ویتنام، عراق، مصر، ایالات متحد آمریکا، ژاپن، پاکستان و سنگاپور بیشترین اعدام‌ها را در سال ۲۰۱۸ انجام دادند.

برای کسب اطلاع بیشتر درباره مجازات اعدام…

… در سراسر جهان: اطلاعات و آمار را مطالعه کنید
… و در مورد حقوق کودکی که یکی از والدینش محکوم به اعدام است: جزوه، برگه‌ی مشروح اطلاعات و راهنمای فعالان را بخوانید

۱۰ کار که می‌توانید برای پایان دادن به مجازات اعدام انجام دهید (بسته‌ی سازماندهی را بررسی کنید):

۱. تظاهراتی به راه بیندازید: تحصن، تحصن مرگ (که در آن شرکت کنندگان وانمود می‌کنند مرده‌اند) و یا یک اقدام دسته جمعی. در آنها از خرس‌های عروسکی و اسباب بازی‌های دیگر برای نمایاندن قربانیان پنهان این روز جهانی استفاده کنید.

۱. تظاهراتی به راه بیندازید: تحصن، تحصن مرگ (که در آن شرکت کنندگان وانمود می‌کنند مرده‌اند) و یا یک اقدام دسته جمعی. در آنها از خرس‌های عروسکی و اسباب بازی‌های دیگر برای نمایش قربانیان پنهان این روز جهانی استفاده کنید.

۲. در یک مدرسه یا دانشگاه برای آگاهی افزایی در میان گروه‌های سنی مشابه اقدام کنید (برای برانگیختن بحث و گفت‌وگو از یک سخنران دعوت کنید، یک شهادتنامه بخوانید…)

۳. مردم را به کشیدن تصویر یا نوشتن نامه‌هایی خطاب به کودکان دارای والدین اعدام شده و یا محکوم به اعدام، تشویق کنید. آنها را با استفاده از هشتگ «نه به مجازات اعدام» #nodeathpenalty آنلاین منتشر کنید

۴. بحث و گفت‌وگوی عمومی و نمایش فیلم با حضور خانواده‌های محکومان به اعدام، تبرئه شدگان، وکلای آنها و کارشناسان سازماندهی کنید

۵. یک نمایشگاه هنری (از کارهای هنری محکومان به اعدام، عکس‌هایی از محکومان به اعدام، نقاشی یا پوستر) و یا یک نمایش تئاتر برپا کنید

۶. به رویدادهایی که در سراسر جهان برای الغای مجازات اعدام ترتیب داده شده بپیوندید

۷. به گروه‌هایی که برای پایان دادن به مجازات اعدام فعالیت می‌کنند، کمک مالی کنید

۸. کمپین رسانه‌های اجتماعی را در فیس بوک، اینستاگرام و توییتر را با هشتگ «نه به مجازات اعدام» #nodeathpenalty دنبال کنید: (در تصویر یا فیلم، یک خرس عروسکی یا هر اسباب بازی دیگری را که نمایانگر قربانیان پنهان این روز جهانی باشد نمایش دهید)

۹. رسانه‌ها را برای آگاهی افزایی درباره‌ی مجازات اعدام سازماندهی کنید

۱۰. در رویداد «شهرها علیه مجازات اعدام / شهرها برای زندگی» در تاریخ ۳۰ نوامبر ۲۰۱۹ شرکت کنید.

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر عضو بنیانگذار «ائتلاف جهانی ضد مجازات اعدام» و از تاریخ تأسیس در سال ۲۰۰۲ عضو کمیته‌ی راهبری آن بوده است.

https://akhbar-rooz.com/?p=7365 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x