پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

هلگا اشمید رئیس جدید سازمان امنیت و همکاری اروپا کیست؟

رئیس جدید سازمان امنیت و همکاری اروپا کیست؟

تهران- ایرنا- «هلگا اشمید» دیپلمات ارشد آلمانی در مذاکرات هسته‌ای ایران به عنوان دبیرکل جدید سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) انتخاب ‌شد.

به گزارش روز شنبه ایرنا، سازمان امنیت و همکاری اروپا که به عنوان یکی از نهادهای مهم برای گفت وگو بین شرق و غرب به شمار می رود، قرار است توسط «هلگا اشمید» دیپلمات نام‌آشنای آلمانی هدایت شود. این سازمان در بحران های دهه اخیر از جمله درگیری های اوکراین، تنش های سیاسی در کشورهای شرق اروپا و بحران قره باغ نقش آفرینی کرده است.

خبرگزاری د. پ. آ. آلمان گزارش داد: شورای وزیران اتحادیه اروپا شب گذشته به اتفاق آرا اشمید ۶۰ ساله را  به عنوان دبیرکل سازمان امنیت و همکاری اروپا معرفی کردند.

در همین رابطه «هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان که کشورش ریاست دوره ای شورای اروپا را به عهده دارد گفت: من نمی توانم فردی بهتر از هلگا اشمید را در توانمندسازی سازمان امنیت و همکاری اروپا را تصور کنم. هلگا اشمید یک دیپلمات برجسته است و افراد زیادی در سطح او در اروپا وجود ندارند.

به گفته دیپلمات ها دیگر گزینه های مناصب مهم این سازمان نیز که از ماه جولای (خرداد ماه) به دلیل اختلاف نظر بین کشورهای عضو سازمان امنیت و همکاری اروپا خالی مانده بودند، مشخص شده اند.

«ماتئو مکاچی» ایتالیایی اکنون مدیر بازوی سازمان امنیت و همکاری اروپا در زمینه حقوق بشر (ODHIR) شده است. همچنین «غیرت عبدالرحمانوف» وزیر خارجه پیشین قزاقستان به عنوان کمیساریای عالی برای اقلیت های ملی منصوب شد و «ماریا ترزا ریبیرو» از پرتغال نمایندگی سازمان امنیت و همکاری در امور آزادی رسانه ها را بر عهده خواهد گرفت.

سازمان امنیت و همکاری اروپا به عنوان بزرگترین سازمان امنیتی منطقه ای جهان ماموریت خود را حفظ ثبات، صلح و دموکراسی تعریف کرده و اعضای ۵۷ کشور از اروپا، آمریکای شمالی و آسیای میانه عضو آن هستند. این سازمان که مرکز آن در وین است، ماموریت هایی از جمله نظارت غیرنظامی بر درگیری های شرق اوکراین دارد.

هلگا اشمید کیست؟

هلگا اشمید متولد ۱۹۶۰میلادی بوده و از سال ۱۹۸۸ در دولت های مختلف آلمان از جمله در آکادمی دیپلماتیک بین‌المللی و قانون اروپا و روابط بین المللی فعالیت کرده است. اشمید از سال ۲۰۰۳ تا سال  ۲۰۰۵ میلادی، مسئول کارکنان سیاسی وزارت امور خارجه در برلین و از  ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ میلادی، مدیر «برنامه‌ریزی سیاست» و «واحد هشداردهنده زودهنگام» در دبیرخانه کل شورای اتحادیه اروپا در بروکسل بوده است.

اشمید در مسائل سیاست خارجی تبحر زیادی دارد، از جمله مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا در توافق نامه هسته ای ایران (۲۰۱۵) بوده و در سال های اخیر نیز ریاست دبیرخانه عمومی خدمات اقدام خارجی اروپا (EEAS) را بر عهده داشت و بنابراین نقشی اساسی در دیپلماسی اتحادیه اروپا ایفا کرده است.

اشمید از ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۴ مسئول مطبوعات و امور عمومی سفارت آلمان در واشنگتن دی سی بود. اشمید از سال ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۸ به عنوان مشاور سیاسی «کلاوس کینکل» وزیر امور خارجه وقت آلمان کار می کرد. وی از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۰ با وزیر خارجه «یوشکا فیشر» همان سمت را داشت. این دیپلمات آلمانی بین سالهای ۲۰۰۰ و ۲۰۰۵، سمت های مختلف اجرایی را در مقر وزارت امور خارجه در برلین عهده دار بود و از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵ نیز رئیس ستاد سیاسی و رئیس دفتر وزرا بود.

اشمید در سال ۲۰۰۶ مدیر بخش برنامه ریزی سیاست و هشدار زودهنگام نماینده عالی سیاست خارجی مشترک امنیتی و «خاویر سولانا» در دبیرخانه عمومی شورای اتحادیه اروپا در بروکسل شد.

وی پس از تأسیس سرویس اقدام خارجی اروپا در سال ۲۰۱۰ به عنوان معاون دبیرکل امور سیاسی این سرویس منصوب شد. با این مسئولیت، وی در مذاکرات برنامه هسته ای ایران شرکت داشت. او مسئول مذاکره با «عباس عراقچی» و ادامه بحث های سطوح بالا بود، در حالی که گفت وگوهای فنی ادامه داشت.

این دیپلمات آلمانی در سپتامبر سال ۲۰۲۰(شهریور۱۳۹۹) به پیشنهاد «هایکو ماس» وزیر امورخارجه و «آنگلا مرکل» صدراعظم این کشور به عنوان نامزد دبیرکل سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) معرفی شد و پس از تصویب این پیشنهاد در شورای وزیران اروپا رسما دبیرکل این سازمان شد.

https://akhbar-rooz.com/?p=96149 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x