شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

هوای ناسالم و کشنده از دیگر محصولات جمهوری اسلامی است! – حسن صالحی

جمهوری اسلامی مردم بی گناه را فقط با شلیک موشک به هواپیمای مسافربری و یا در خیابان با شلیک گلوله به قلب و مغز شهروندان و یا بر چوبه دار و یا در زیر شکنجه شکنجه گرانش در زندانها نمی کشد. رژیم اسلامی با آلوده کردن هوا یعنی این عنصر اساسی حیات نیز دارد مردم را به کشت می دهد.

این روزها آلودگی هوا در بسیاری از شهرهای کشور به حد خطرناک و هشدار دهنده ای رسیده است بطوریکه تنفس این هوای آلوده برای همه گروههای سنی مضر اعلام شده است. یعنی الان طوری شده است که مردم با هر نفسی که می کشند بیشتر دچار وحشت می شوند چرا که این هوا آنقدر آلوده است که شهروندان را  دچار مشکلات تنفسی و سپس مرگ خواهد کرد. رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوای دانشگاه علوم پزشکی تهران می‌گوید در ایران هر سال حدود ۴۰ هزار نفر بر اثر پیامدهای آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند.

استفاده از مازوت

علت مشکل آلودگی هوا چیست و چه کسی مسئول آن است؟ مشکل همه بدبختی های مردم ایران جمهوری اسلامی است. آلودگی و سمی بودن هوا هم محصول جمهوری اسلامی است. طبعا عوامل متعددی در آلودگی هوا تاثیرگذار هستند. به این عوامل متعدد و چگونگی نقش مستقیم جمهوری اسلامی در آلودگی هوا بعدا اشاره ای خواهیم کرد. اما آنچه که اینبار مشکل آلودگی ها هوا را به طور انفجاری در شهرهای متعدد کشور دامن زده است استفاده از مازوت و یا همان نفت کوره  با گوگرد زیاد است. این مسئله را عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست‌، در مصاحبه ای با روزنامه همدلی به تاریخ ۱۴ دی ۱۳۹۹توضیح داده است. جمهوری اسلامی برای تامین انرژی نیروگاه و برخی از صنایع از مازوت با گوگرد بالا استفاده می کند. بنا به گفته کلانتری پالایشگاه های کشور روزانه ۴۰۰ یا ۵۰۰ هزار بشکه مازوت تولید می کنند. به گفته وی  “این مازوت تولیدی یا باید صادر یا باید مصرف شود، چون اگر انبارها پر شود یا باید پالایشگاه تعطیل شود یا باید آن را مثلا در بیابانی یا جایی بریزند چون نمی‌توانند پالایشگاه را تعطیل کنند؛ چون مردم بنزین می‌خواهند. این که من قبول ندارم که می‌گویند ما کمبود گاز داریم، به این علت است که مازوت باید جایی مصرف شود که آن را به صنایع سنگین می‌دهند و این آلایندگی‌ها را ایجاد می‌کند”

اما مسئله فقط این نیست گازوئیل و مازوتی که در پالایشگاه های کشور تولید می شود کیفیت بسیار بدی دارد.  به گفته کلانتری مازوت تولید شده بالای ۲۰ هزار یا حتی۳۰ هزار ppm سولفور دارد. در گراش روزنامه آرمان گفته شده است که  در نیروگاه منتظرالقائم سوختی مورد استفاده قرار می‌گیرد که ترکیبات گوگرد موجودش ۱۲۰برابر بیشتر از حد مجاز برآورد می‌شود. خود روزنامه های ایران مثل روزنامه مستقل می گویند  “مصرف مازوت و افزایش استفاده از آن در نیروگاه‌ها و مراکز صنعتی، از نهادهای بالادستی چراغ سبز و مصوبه دارد، به همین دلیل است که آقایان با خیال راحت بیش از دو ماه است که مازوت می‌سوزانند.”

این وضعیتی است که جمهوری اسلامی برای مردم بوجود آورده است. برخی از مقامات جمهوری اسلامی و مسئولین نیروگاهها ابتدا مسئله استفاده از مازوت را تکذیب کردند ولی دیری نپایید که با ابراز نگرانی و اعتراض مردم حقیقت برملا شد و استفاده از مازوت در صنایع و نیروگاهها مورد تایید قرار گرفت. در روزهای گذشته با شدت گرفتن آلودگی هوا در بسیاری از شهرها کمپین “مازوت نسوزانید” در فضای مجازی راه افتاده است. وزیر نفت اعلام داشت “ما به هیچ وجه مایل نیستیم که مازوت مصرف شود، اما چاره‌ای نداریم”. کلانتری هم گفت “ما نمی‌توانیم به صرف تولید برق، مازوت بدهیم و هوای شهر را به این روز بیاندازیم.”

مازوت، کرونا و سلامتی شهروندان

بنا به گفته “سهیل بحرکاظمی” دانش‌آموخته کارشناسی ارشد رشته مهندسی نفت، در اثر سوزاندن سوخت‌های فسیلی حاوی گوگرد همچون مازوت، ترکیباتی موسوم به SOx منتشر می‌شوند که بخش بیشتر آن‌را SO2 تشکیل می‌دهد. گوگرد دی اکسید  گازی سمی است که برای سلامتی مضر است. این گاز، وزن بیشتری نسبت به هوا دارد و زمانی که غلظت آن در هوا به بیش از ‎۵۰۰ ppb برسد، بوی بدی خواهد داشت که در این سطح، کشنده است. این گاز در غلظت‌های پایین‌تر، درد قفسه سینه، مشکلات تنفسی، قرمزی چشم و افزایش احتمال بروز بیماری‌های قلبی و تنفسی را به همراه دارد. اثر دوم سوزاندن مازوت و سایر سوخت‌های گوگردی،‌ تشکیل سولفات‌ها و نیترات‌ها به شکل ذرات معلق در هواست که این هم به نوبه خود خطر آسم و حملات قلبی و تنفسی را افزایش می‌دهند. اثر سوم سوزاندن مازوت از منبع انتشار آن فراتر می‌رود و در این حالت اکسیدهای گوگرد به دلیل واکنش در اتمسفر و فاز محلول در آب، به اسید تبدیل می گردد و طبق شرایط خاص هواشناسی به باران و یا برف اسیدی منجر می شود.

در شرایطی که کرونا بیداد می کند آلودگی هوا نیز به کمک کرونا می آید و سلامتی شهروندان بیشتر به خطر می افتد. همانطور که گفته شد  آلودگی هوا به سیستم تنفسی آسیب می‌رساند و طبعا فرد را هم در برابر ویروس کرونا ضعیف‌تر می‌کند. بنا به برخی گزارشات آلودگی هوا و ذرات آلاینده هوا تا ۱۵ درصد منجر به افزایش موارد مرگ و میر و ابتلای ناشی از کرونا می شود.

 عوامل دیگر آلودگی هوا

بحران آلودگی هوا در ایران یک بحران مزمن است که استفاده از مازوت آنرا در ابعادی فاجعه آمیز تشدید کرده است و طبعا باید به عنوان یک اقدام فوری استفاده ازآن را در صنایع و نیروگاه ها ممنوع کرد. اما عواملی دیگری هم در آلودگی هوا در ایران سهیم هستند. در یک نگاه عمومی  مهمترین منابع آلودگی هوا حمل و نقل، نیروگاههای حرارتی و فعالیت های صنعتی شمرده می شود. مصرف سوختهای فسیلی نظیر ذغال سنگ و نفت انواع و اقسام مواد سمی را در هوا منتشر می کند که برای انسان و طبیعت بسیار مضر است. آلودگی صنعتی که یکی از منابع اصلی آلودگی هوا به شمار می رود اکنون نه فقط از مجرای دودکش کارخانجات بلکه در اشکال متنوع تر و بسیار خطرناک تر علیه جامعه انسانی و محیط زیست عمل می کند. در ایران تحت حاکمیت جمهوری اسلامی که جان انسانها کوچکترین ارزشی برای حاکمین ندارد هر اقدام و تصمیمی که گرفته می شود در جهت نابودی و تخریب محیط زیست و علیه ساکنین کشور است.  مثلا می شود به سوخت خودروها و بنزین ساخت جمهوری اسلامی اشاره کرد. رژیم اسلامی با ترکیب خطرناک بنزن به بنزین یک بنزین سرطان زا و غیراستاندارد را برای مصرف در اختیار شهروندان گذاشت. قابل ذکر است که بنزن ماده بسیار سمی و کشنده است و تنها به مقدار بسیار ناچیز برای بهسوزی بنزین از آن استفاده می شود. آمریکا در سال ۲۰۱۱ میلادی میزان مجاز بنزن در بنزین را به ۶۲/۰ درصد کاهش داد. حد استاندارد اروپا برای آلاینده بنزن موجود در هوا پنج میلی گرم و در ژاپن سه میلی گرم در متر مکعب است. در همین حال گفته می شود که میزان بنزن موجود در هوای تهران چند ده برابر برابر استانداردهای جهانی است.

 علاوه بر سوخت غیراستاندارد باید به تولید خودروهای غیر استاندارد هم اشاره کنیم که باعث آلودگی محیط زیست در ایران شده است. بعنوان مثال  حذف کنیستر از خودروها یعنی  قطعه‌ای که بخارات ناشی از احتراق بنزین را جذب کرده و مانع از ورود آنها به هوا و آلوده کردن آن می‌شود یکی از دلایل آلودگی فاجعه آمیز هواست که شرکت های خودرو سازی و دولت مسئول مستقیم آن بوده اند.

یکی دیگر از دلایل آلودگی هوا در ایران استفاده از خودروهای آلاینده و فرسوده است که با توجه با انحصار خودرو از جانب دولت می توان فهمید چرا در باره آن فکری نمی شود. طبق گفته ایرانا براساس آخرین گزارش اعلام شده از سوی مراجع ذیصلاح: “۸۷ درصد مینی‌بوس‌ها، ۸۱ درصد موتورسیکلت‌ها، ۷۳درصد اتوبوس‌های درون‌شهری، ۶۰ درصد کامیون‌ها، ۵۸ درصد تاکسی‌ها، ۴۴ درصد اتوبوس‌های برون‌شهری، ۲۷ درصد وانت‌ها و ۴ درصد سواری‌های کشور اسقاطی بوده که ۸۰ درصد این سواری‌ها هم غیراستاندارد هستند، این در حالی است که گفته می‌شود ۶۰ تا ۷۰ درصد آلودگی هوا مربوط به ذرات معلق است که اهمیت استاندارد و پایین بودن سن خودرو را به عنوان منبع ذرات معلق نشان می‌دهد.”

جمهوری اسلامی از یکطرف اجازه تردد کامیونهای بالای۲۰ سال را در جاده های نمیدهد و از سوی دیگر همین کامیونها وارد شهر ها شده اند و حمل ونقل داخل شهری را بر عهده گرفته اند آنهم با گازوئیلی که کیفیت آن استاندارد نیست.

در همه فاکت ها و گفته های ذکر شده نقش و مسئولیت جمهوری اسلامی را در آلودگی هوا می توان مشاهد کرد. جمهوری اسلامی به جای ایجاد حمل و نقل استاندارد و ایمن، بجای ایجاد صنایعی با استانداردهای بالای زیست محیطی مشغول غارت طبیعت و محیط زیست ایران است. این رژیم ضد انسانی با زمین خواری، جنگل خواری، معدن خواری، مراتع خواری از یک طرف به جان محیط زیست افتاده است و از سوی دیگر  در دل شهرها  با سوخت و خودروهای نامناسب و صنایعی که آلاینده هایشان در حلق و گلوی و چشم شهروندان می رود جان مردم را مورد هدف قرار داده است. این وضع باید فورا خاتمه یابد.

چه باید کرد؟

جمهوری اسلامی مسئول تخریب محیط زیست و آلودگی هوا و کشتن شهروندان است و باید در مقابل این وضع هم پاسخگو باشد. دولتی که وزیرش با بی اعتنایی تمام به سلامت مردم می گوید ” مجبوریم که مازوت استفاده کنیم” باید گورش را گم کند و برود. با حکومتی روبرو هستیم که به خاطر بیماری ضد آمریکایی و ضد غربی و اعتقادات گند اسلامی اش نمی خواهد  واکسن کرونا از دولتهای غربی بخرد. حالا هم به بهانه تحریم می خواهد آلاینده های مازوت را در حلق و گلوی مردم بکند. چرا مردم ایران باید تاوان گردن کشی های شما با دنیای غرب و دولتهای دیگر را بدهند؟ شما که از قبل تحریم ها ثروتهای افسانه ای به جیب زده اید و حالا مردم باید به بهانه تحریم ها مازوت هم بخورند؟ ! برای جلوگیری از وضعی که بوجود آمده است  باید استفاده از مازوت بعنوان سوخت فورا ممنوع شود.  از سوی دیگر باید این خواستها را در همه جا در مقابله با آلودگی هوا مطرح کرد:

– اعمال مقررات سختگیرانه برای میزان مجاز انتشار گازهای آلاینده خودرو ها که باید توسط شرکت های سازنده خودرو رعایت شود. شرکتهای خودروساز موظفند استاندارد تولید خودرو را مطابق استانداردی که کمترین انتشار گازهای آلاینده هوا را دربرداشته باشد ارتقا دهند. این به معنای ساخت و طراحی وسایل نقلیه موتوری است که از حداقل سوخت استفاده کند. این استانداردها تحت حاکمیت جمهوری اسلامی در مقایسه با کشورهای اروپایی بسیار عقب تر است و تازه در همان حد تعیین شده هم کمتر رعایت می گردد.

– از رده خارج کردن خودروهای قدیمی و فرسوده و همچنین همه خودروهایی که در تولید آنها کنیستر حذف شده است و یا در ساختن لنت ترمز و کلاچ آنها آزبست بکار رفته است. در همه این موارد لازم است حقوق صاحبان این خودرو ها حفظ شود.

– تامین شبکه اتوبوسرانی و متروی درون شهری رایگان. گازهای خارج شده از اگزوز خودروها یکی از منابع اصلی آلودگی هواست. بخصوص اینکه می دانیم وسایل نقلیه موتوری در ایران نسبت به دیگر کشورها از بالاترین مصرف سوخت برخوردار هستند. اگر جامعه بتواند شبکه ترانسپورت شهری رایگان را در اختیار شهروندان قرار دهد طبعا این به کاهش استفاده از خودروهای شخصی منجر خواهد شد و این به نوبه خود به کاهش آلودگی هوا می انجامد. تامین بهترین شرایط برای استفاده همه شهروندان از امکان وسایل نقلیه عمومی با سرویس و دسترسی مناسب یکی از موثرترین راه های مقابله با آلودگی هواست.

– تنظیم و اجرای مقرراتی که کارخانه داران و صاحبان صنایع را موظف به رعایت مسائل زیست محیطی و کاهش انتشار آلاینده های صنعتی در هوا می کند. متاسفانه در این بخش دقیقا به دلیل ماهیت سودپرستانه سرمایه داران حتی در سطح جهانی نیز موفقیت کمتری بدست آمده است. در ایران وضع به معنای واقعی کلمه افتضاح است. هیچ کنترل و بازرسی درست و حسابی ای در این مورد وجود ندارد. صنایع در قلب شهرها و مناطق مسکونی جان و سلامتی ساکنین را تهدید می کند و در این رابطه اقدامی نمی شود. در اینجا باید تاکید کنیم که صنایع آلاینده بطور قطع باید از محدوده شهری خارج شوند و در بیرون از شهر نیز با نصب فیلتر و یا استفاده از تکنولوژی جدید از میزان آلایندگی آنها کاسته شود.

– آزادی ساکنین کشور و نمایندگان آنها در کنترل و بررسی تاثیرات فعالیت های دولت و بنگاه های مختلف بر محیط زیست.

– جایگزینی منابع فسیلی انرژی با انرژی ها جایگزین تجدید پذیر یعنی از جمله انرژی خورشید، باد، انرژی گرمایی اقیانوس ها، انرژی امواج آب و انرژی جزر و مد اقیانوس ها و بیوگاز.

– حفظ جنگل ها و افزایش کشت درخت و محیط سبز که به نوبه خود به تصفیه هوای آلوده کمک می کند.

اینها رئوس برخی اقداماتی است که می تواند در مبارزه با آلودگی هوا موثر باشد. طبعا به این لیست می توان موارد خرد و درشت دیگری را هم اضافه کرد.

مسئله آلودگی هوا در ایران بسیار جدی است. باید همه مردمی که در فضای این هوای آلوده تنفس می کنند دست بکار شوند و خواهان اقدامات فوری برای رفع این مشکل بزرگ و کشنده شوند. جمهوری اسلامی مسئول این وضعیت خطرناک و ناایمن است. ضروری است که با مبارزه دسته جمعی و اتکا به اشکال مختلف اعتراض، جمهوری اسلامی را وادار کنیم که همین امروز بیشترین امکانات کشور را برای حل این مشکل بکار گیرد. حق برخورداری از یک محیط زیست سالم و ایمن حق همه ماست. باید از همین حالا با جدیت برای تحقق این حق بکوشیم و با سرنگونی رژیم اسلامی سرمایه داران آنرا به بعنوان فرمان حکومت کارگران و مردم زحمتکش به کرسی بنشانیم.

https://akhbar-rooz.com/?p=100948 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x