پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

واکسیناسیون و تبعیض نژادی در امریکا – رضا فانی یزدی

متاسفانه سیاهپوستان در امریکا بسیار کمتر از سفید پوستان امکان واکسینه شدن را دارند. در جدول زیر می بینید که طی یک ماهه گذشته تا چه اندازه نابرابری و تبعیض در این زمینه نیز وجود دارد. به عنوان مثال...

طبق آخرین آمارهای منتشر شده توسط وزارت بهداشت و درمان و مرکز بیماریهای واگیر در امریکا میزان مرگ و میر گروه های نژادی دیگر در مقایسه با سفید ها بمراتب بیشتر بوده و هنوز هم هست. جدول زیر که در آخر نوامبر ۲۰۲۰ منتشر شده گواهی می دهد که میزان ابتلای این بیماری برای سرخ پوستان ۱.۸ برابر و برای سیاهپوستان ۱.۴ برابر و برای اهالی امریکا جنوبی ۱.۷ برابر نسبت به سفید پوستان بیشتر است و این در حالیست که میزان مرگ و میر حاصل از این بیماری بمراتب در میان این گروه ها بیشتر می باشد. به ترتیب سرخپوستان ۲.۶ برابر، آسیایی ها ۱.۱ برابر و سیاهپوستان و اهالی مهاجر از کشورهای آمریکای جنوبی بیشتر از ۲.۸ برابر بیشتر نسبت به سفید پوستان می میرند. 

متاسفانه سیاهپوستان در امریکا بسیار کمتر از سفید پوستان امکان واکسینه شدن را دارند. در جدول زیر می بینید که طی یک ماهه گذشته تا چه اندازه نابرابری و تبعیض در این زمینه نیز وجود دارد. به عنوان مثال در ایالت می سی سی پی سیاهپوستان با جمعیتی بیشتر از ۳۸ درصد و جمعیت درمانی سیاهپوستان بیشتر از ۳۵ درصد فقط به میزان ۱۵ درصد واکسینه شده اند. در جدول زیر درصد جمعیت سیاهپوستان با رنگ آبی و در صد جمعیت شاغلین در حوزه بهداشت و درمان که سیاه پوست هستند با رنگ سیاه و درصد سیاهپوستان که واکسینه شده اند را با رنگ نارنجی می بینید.

این نابرابری در واکسینه کردن سیاهپوستان در حالیست که درصد شیوع این اپیدمی در میان جمعیت سیاه پوست بمراتب بیشتر از سفید پوستان بوده و میزان مرگ و میر در میان آنها  نیز چنانکه در جدول بالا دیدید حداقل ۲.۸ برابر بیشتر است.

باید امیدوار بود که با آغاز کار بایدن به این فاجعه توجه شده و حداقل در این زمینه بهبودی حاصل گردد، گرچه نژادپرستی و تبعیض بطور سیستماتیک در تمام اندامهای این کشور و جامعه امریکا نهادینه شده است و نمی توان انتظار داشت که به این زودی ها رخت بربندد ولی امید به بهبود در دوران جدید حداقل در زمینه مقابله با این بیماری و واکسیناسیون نیز واقعی است.

رضا فانی یزدی
۲۱ ژانویه ۲۰۲۱

https://akhbar-rooz.com/?p=101661 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

10 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
هرمز سوادکوهی
هرمز سوادکوهی
3 سال قبل

دشمن دانا بلندت می کند
بر زمینت می زند نادان دوست

ایرانیانی که میهن خود را ترک کرده و مقیم آمریکا هستند ، می توانند مانند میلیونها آمریکائی
طرفدار این یا آن حزب آن کشور باشند یا نباشند .

ولی کسانیکه صادقانه نسبت به ناهنجاری های جامعه امریکا احساس مسئولیت می کنند و به اشکال مختلف انتقاد و روشنگری می کنند . در آمریکا گوش شنوا وجود دارد. نتیجه هم خواهد داد.
دیدیم که آقای ترامپ بر خلاف معمول که روسای جمهور دو دوره مسئولیت می گیرند . تحت انتقاد های وسیع اجتماعی و مدنی به دور دوم نرسید.
یکی از مهمترین مشکلات و مواضع آقای ترامپ برخورد های ضد حقوق بشری ، تبعیض آمیز و نژاد پرستانه او بود که در شکست انتخاباتی او موثر بود.

حال آقای فانی یزدی امیدوار ست که وضع آمریکا بهتر شود که این برخورد سازنده و بنفع جامعه آمریکا و جهان ست :
” باید امیدوار بود که با آغاز کار بایدن به این فاجعه توجه شده و حداقل در این زمینه بهبودی حاصل گردد، گرچه نژادپرستی و تبعیض بطور سیستماتیک در تمام اندامهای این کشور و جامعه امریکا نهادینه شده است و نمی توان انتظار داشت که به این زودی ها رخت بربندد ولی امید به بهبود در دوران جدید حداقل در زمینه مقابله با این بیماری و واکسیناسیون نیز واقعی است. “

رضا فانی یزدی
رضا فانی یزدی
3 سال قبل

ممنون از توضیح شما هرمز گرامی، من نمی دانم چرا دوستان ما همیه چیز را از زاویه تنگ ورود به مسائل ایران می بینند.

مجید نشاط
مجید نشاط
3 سال قبل

متاسفانه من هم با نظر کیا موافقم و اولین فکری که به ذهنم رسید این بود که چرا در شرایطی که حکومت اسلامی ایران مرتعجانه و ضد مردمی ترین موضع را در مورد واکسیناسیون کرونا گرفته و همچنان با استفاده از ادبیات جنگ سردی و کوبیدن بر طبل ضد آمریکایی سیاست های ضد ملی خود را پیش می برد، جناب فانی یزدی مسئله سیاهان آمریکا را عمده می کند. ظاهرا ایشان همچنان “آمریکای جهان خوار” را مشکل بزرگتری از جمهوری اسلامی میداند.

رضا فانی یزدی
رضا فانی یزدی
3 سال قبل
پاسخ به  مجید نشاط

دوستان عزیز، دنیای ما فقط محدود به ایران نیست و قرار نیست که ایرانی ها حتی وقتی چندین دههه در دیگر کشور ها زندگی می کنند هر وقت صحبتی قرار شد بکنند به ایران بپردازند، گرچه که دغدغه خاطرشان هم باشد. کمی به دنیا هم نگاه کنید بد نیست. شما اگر در این زمینه در رابطه با ایران صحبتی دارد چرا خودتان نمی نویسید؟

کیا
کیا
3 سال قبل

من فکر میکنم که ایشان چیزی نوشته اند گر چه با آمار و ارقام و دراز هم نیست!

ملیحه
ملیحه
3 سال قبل

دستت درد نکند رضا جان. آمریکای عزیز مهد دموکراسی جهان را هنوز خیلی ها باور دارند.

رضا فانی یزدی
رضا فانی یزدی
3 سال قبل
پاسخ به  ملیحه

ممنونم ملیحه جان، متاسفانه این شیفتگی به غرب و ترامپیسم که بدترین شکل آن است انگار در میان دوستان ایرانی ما بدجوری جا خوش کرده و انتظار این است که کسی از آنچه در دنیای غرب می گذرد کمترین ایرادی نگیرد.

مجید نشاط
مجید نشاط
3 سال قبل

جناب فانی یزدی، رفیق گرامی
ما کجا و ترامپیسم کجا؟ از شما چه پنهان که نفرت ما از ترامپ و ترامپیسم، به همان اندازه نقرت ما از خامنه ای، خمینی و خمینیزم است. آخه برادر ، از کجای تذکر کوتاه من و آقا یا خانم کیا این استباط ترامپیست بودن ما را کردی؟ بی خیال رفیق جان، شما و ملیحه خانوم به آمریکا بند کنید، ما هم به شما قول می دهیم پاچه اهریمن های داخلی را بگیریم.
هنر شعبده بازان به قول غربی ها دیستراکشن است، تا وقتی حواس شما را به جای دیگر می برند تردستی کنند و تاس را از زیر یک لیوان به لیوان دیگر منتقل کنند و حیرت و شیفتگی حضار را به چنگ آورند. امان از شعبده بازی شما و ملیحه خانوم.
زنده و سربلند باشید، و امیدوارم که در دوران اقامت قهرمانانه تان در آمریکا از شر شیطنت های شیطان بزرگ تان در امان باشید.

کیا
کیا
3 سال قبل

من تعجبم از توجه رفیقمان به آپارتاید در آمریکا و نه آپارتاید در ایران است.
راستی در صد سیاپوستان در آمریکا چقدر است؟
در صد ایرانیان غیر خودی در ایران چقدر است!؟

رضا فانی یزدی
رضا فانی یزدی
3 سال قبل
پاسخ به  کیا

از شما رفیق گرامی خواهش می کنیم به آپارتید در ایران بپردازید.

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز

10
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x