جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

واکنش اصولگرایان به اظهارات حسن روحانی درباره موج چهارم کرونا

حسن روحانی در اظهاراتی مدعی شد ورود ویروس انگلیسی از عراق اولین عامل شیوع موج چهارم کروناست و عروسی‌های ماه رجب و شعبان، تجمع‌های بازار در شب عید و مراسم عید نوروز عوامل دیگر هستند.

روزنامه وطن امروز پیرامون این اظهارات نوشت: رئیس دولت شیوع کرونای انگلیسی در کشور را نتیجه ۵ عامل دانست و گفت: اصلی‌ترین عامل ورود کرونای انگلیسی به ایران تردد‌های صورت گرفته از عراق به ایران است، همچنین تردد و تجمع‌های شب عید، مراسم عید نوروز، عروسی‌های ماه‌های رجب و شعبان و انجام سفرها بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی از دیگر عوامل اصلی تشدید وضعیت کرونا در کشور هستند. 

گویی روحانی فراموش کرده مردم با چراغ سبز ستاد ملی کرونا راهی جاده‌های کرونا‌زده شدند و وی نمی‌تواند با چند اظهارنظر مسؤولیت حقوقی تصمیمات اشتباه دولت را به گردن مردم و دیگران بیندازد.

حال با توجه به این صحبت‌های روحانی این سوال پیش می‌آید که چگونه ویروس کرونای انگلیسی از مرزهای عراق وارد ایران شده در حالی که طی چند ماه گذشته مرزهای بین این دو کشور به روی مسافران بسته بوده و صرفا ترددها در حوزه ترانزیت کالا صورت گرفته است. این در حالی است که با وجود قرمز بودن وضعیت کشورهایی مانند انگلیس و ترکیه همچنان تردد مسافران به این کشورها برقرار است و رئیس دولت هیچگونه اشاره‌ای به ورود ویروس جهش‌یافته کرونا از طریق این کشورها ندارد.

به‌نظر می‌رسد روحانی با تکیه بر نگاه سیاسی و فارغ از ضرورت‌های توجه به نظرات کارشناسان، با بیان چنین سخنانی صرفا به دنبال خارج کردن دولت از باتلاق خودساخته تصمیمات اشتباه است. این در حالی است که اگر وزیر بهداشت به عنوان متولی امر سلامت در کشور در جایگاه واقعی خود در ستاد ملی کرونا قرار می‌گرفت و تصمیمات این ستاد بر اساس نظرات این وزارتخانه اتخاذ می‌شد، آمارها بسیار متفاوت‌تر از آن چیزی بود که هم‌اکنون از سوی سخنگوی وزارت بهداشت مطرح می‌شود. 

به نظر می‌رسد تا بیش از این دیر نشده دولت باید تغییر ساختاری را در ستاد ملی کرونا ایجاد کند و جایگاه وزارت بهداشت را در حوزه تصمیم‌گیری‌ها ارتقا داده و نقش این وزارتخانه را از اعلام‌کننده آمارهای مرگ‌و‌میر ناشی از کرونا فراتر ببیند. 


روزنامه کیهان: درخصوص اظهارات آقای روحانی ذکر چند نکته ضرورت دارد.

اولا چرا باید وارد موج خطرناک کرونا می‌شدیم و حال آنکه روحانی با قاطعیت، نظر کارشناسان و مسئولان امر را وتو کرد و گفت از پیک کرونا عبور کرده‌ایم و بنابراین محدودیت‌های سفر برداشته شد؟ مگر نه اینکه وی می‌گوید « از بهمن ماه به موج چهارم فکر می‌کردیم و همه تلاش ما این بود به این موج مبتلا نشویم»، پس چطور علی‌رغم همه هشدارها به راحتی مجوز سفرهای نوروزی در ستاد ملی کرونا به ریاست ایشان صادر شد؟ آیا با آزاد بودن سفرها تلاش می‌کرده‌اند که به موج چهارم گرفتار نشویم؟!

ثانیاً عراق چگونه می‌تواند منشا موج اخیر باشد، در حالی که هم شیوع کرونا در عراق، شدت بسیاری دیگر از کشورها را ندارد و هم مسافرت به عراق، ماه هاست به شکل کاملا سختگیرانه توسط دولت ممنوع شده؟ و این در حالی است که با نظر دولت، مسافرت به مناطق آلوده‌تر و پر ابتلا‌تر مثل ترکیه و انگلیس دایر بوده است!

ثالثاً مسئول برداشتن ممنوعیت‌های سفر، ستاد کرونا به ریاست شخص آقای روحانی است اما این بی‌پروایی و بازی با جان مردم در حالی است که آقای روحانی برای جان خود حرمت ویژه قائل است. او حتی حاضر نشد برای تبیین لایحه بودجه یا معرفی نامزد وزارت صمت به مجلس برود، یا با وجود اصرار بر فعالیت حضوری مدارس در مهرماه، زنگ آغاز سال تحصیلی را در یکی از مدارس بنوازد.
خلاف مروّت است که یک مدیر، ابتلا و تهدید جانی را برای دیگران روا بدارد، اما خود را محترم شمارد. بسیاری از مردم وقتی لغو محدودیت‌ها را از ستاد کرونا شنیدند، اطمینان یافتند و تشویق به مسافرت شدند.

بنابراین، عامل اول فراگیری موج اخیر و سه برابر شدن تعداد مبتلایان و قربانیان، نه ورود کرونا از عراق، بلکه تدبیر خطرناک (ضد تدبیر متهورانه) ستاد کرونا با محوریت دولت و شخص آقای روحانی است.
 


روزنامه رسالت: روز گذشته رئیس دولت به عامل بروز موج چهارم کرونا اشاره کرد که عامل ورود کرونای انگلیسی، کشور عراق و استان خوزستان بوده در حالی که به گفته حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی بارها به رئیس جمهور توصیه شد وقتی روزی ۳۰ پرواز از خوزستان به نقاط مختلف کشور انجام می‌شود، این پروازها را لغو کنند، اما کاری نکردند.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد:‌ علاوه بر این، چرا آقای روحانی فقط از کشور عراق نام برد؟! چرا از پروازهای ترکیه و کشورهای اروپایی مانند انگلیس اسم نبرد؟! چرا هیچ اشاره‌ای به نامه اخیر وزیر بهداشت برای لغو پروازهای ترکیه و مخالفت خودش با این درخواست نکرد؟

https://akhbar-rooz.com/?p=109760 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x