سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

وداع بوفون؛ فتنه رئیس فیفا؛ چرخ و فلک مربی‌ها؛ شکست سرخ ها برای قهرمانی آبی ها

نازک بین: جانلوئیجی بوفون پس از این فصل از یوونتوس وداع خواهد کرد. این دروازه‌بان ۴۳ ساله تصمیم گرفته است که قرارداد خود را تمدید نکند و از یوونتوس جدا خواهد شد.بوفون، دروازه‌بان ذخیره یوونتوس در این سال است و هنوز تصمیم نگرفته به تیم دیگری برود یا از فوتبال خداحافظی کند. بوفون به beIN Sports گفت: آینده من روشن است. تجربه فوق‌العاده و بسیار طولانی در یوونتوس داشتم که پس از این فصل قطعاً به پایان خواهد رسید. من همه احتمالات را در نظر خواهم گرفت. نمی‌دانم باید به تیم دیگری بروم یا دیگر ادامه ندهم. برای تاکید بر این تصمیم  در توئیتر نیز با هواداران خود وداع کرد و نوشت: ب . بوفون که قراردادش در پایان ژوئن با یوونتوس تمام می شود، آن را تمدید نخواهد کرد و از این تیم جدا خواهد شد. بوفون در توییتر خود، با باشگاه یوونتوس و هوادارانش خداحافظی کرد:هر آغازی، پایانی هم دارد و این پایان دومین دوره حضورم در یوونتوس است. تصمیمی که گرفتم، آسان نبود اما روی آن ماه ها فکر کردم. این تصمیم آسان نبود چون قطع این ارتباط آسان نیست. یوونتوس جایی است که داستان من، شادی های من و اشک های من در آن رقم خورد. یوونتوس خانه من است اما حالا وقت رفتن رسیده است. نمی دانم چه طور از شما هواداران تشکر کنم. همه چیزم را دادم و بیشتر از آن، دریافت کردم.

بوفون در نوامبر ۱۹۹۵ اولین بازی خود را به عنوان یک دروازه‌بان هفده ساله در سری A آغاز کرد و سال‌ها درون دروازه یوونتوس افتخارات زیادی کسب کرد ولی نتوانست با یوونتوس فاتح لیگ قهرمانان شود. او سپس مدتی را در پاری سن ژرمن سپری کرد، اما تنها پس از یک سال به یوونتوس بازگشت. بوفون از تیم‌هایی چون پورتو و گالاتاسرای پیشنهاد دارد و اینتراخت فرانکفورت نیز به جذب او تمایل نشان داده است و باید دید او در تابستان راهی تیم دیگری می‌شود یا برای همیشه از فوتبال کنار می‌رود.

رسانه‌های ایتالیایی: زیدان گزینه جدی مربیگری در یوونتوس

باخت ۳ بر صفر و تحقیرآمیز مقابل میلان نه تنها یوونتوس را از رسیدن به لیگ قهرمانان اروپا دور کرد بلکه باعث شد تا همگان هم نظر شوند که پیرلو باید از این تیم اخراج شود. البته باشگاه یوونتوس پای او ایستاد و اعلام کرد که با پیرلو تا انتهای فصل یعنی ۳ بازی بعدی ادامه خواهد داد.برای فصل بعدی ولی به نظر می‌رسد پیرلو از این تیم رفتنی است و برخی از بازگشت آلگری به نیمکت یوونتوس صحبت می‌کنند اما برخی رسانه‌های ایتالیایی مثل گازتا دلا اسپورت و توتواسپورت گزارش دادند که زیدان نیز یکی از جدی‌ترین گزینه‌های مربیگری در یوونتوس است و باید روی او حساب ویژه‌ای باز کرد.طبق گزارش رسانه‌های اسپانیایی آینده زیدان در مادرید به تصمیم خود او وابسته است و رئال تمایل دارد با این سرمربی ادامه دهد. اگر زیدان تصمیم بگیرد به یوونتوس برود، رائول و آلگری گزینه‌های مربیگری در مادرید خواهند بود.طبق نظرسنجی مارکا ۵۵ درصد کاربران معتقد هستند که زیدان در مادرید می‌ماند و راهی دیگر از رئال را انتخاب نخواهد کرد. ۵۸ درصد کاربران نیز اعلام کردند که اگر زیدان راهی یوونتوس شود در این تیم موفق خواهد شد و این تیم را به آرامش خواهد رساند.

فتنه رئیس فیفا

رییس لالیگا اسپانیا با نشانه رفتن انگشت اتهام به سمت «جیانی اینفانتینو»، گفت: رییس فدراسیون بین المللی فوتبال(فیفا) پشت پرده پروژه شکست خورده سوپرلیگ اروپایی است. «خاویر تباس» مدعی است که اینفانتینو همان شخصی است که در اسناد مربوط به سوپرلیگ که به دست وی رسیده، با اسم مستعار «W۰۱» به وی اشاره شده است.تباس ،این خصوص اظهار داشت: او کسی است که پشت پرده سوپرلیگ بوده و پیش از این هم شخصا به خودش گفتم. قبلا گفته‌ام و دوباره می‌گویم، پشت همه این اتفاقات جیانی اینفانتینو است؛ او فشار می‌آورد و حرف‌ها را می‌زند.اینفانتینو که در فاصله سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۶ هدایت اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا) را برعهده داشت، موضع خود و فیفا را در خصوص سوپرلیگ تاسیس شده در ۱۸ آوریل توسط ۱۲ باشگاه اروپایی، اعلام کرده است.یوونتوس یکی از ۱۲ باشگاهی بود که برای تشکیل و راه‌اندازی این تورنمنت انحصاری به ۱۱ قدرت برتر فوتبال اروپا ملحق شد اما باشگاه‌های چلسی، منچسترسیتی، منچستریونایتد، تاتنهام، لیورپول و آرسنال بدنبال فشار هواداران تنها دو روز پس از اعلام رسمی راه‌اندازی این تورنمنت از آن انصراف دادند.باشگاه‌های اینترمیلان و اتلتیکومادرید نیز همین راه را در پیش گرفته و آ.ث میلان نیز با آنها همراه شد اما یووه به همراه رئال مادرید و بارسلونا، هنوز از این تورنمنت انصراف نداده‌اند.گابریله گراوینا» رییس فدراسیون فوتبال ایتالیا روز گذشته (دوشنبه) اعلام کرد در صورتی که باشگاه یوونتوس از حضور در تورنمنت جنجالی سوپرلیگ اروپایی انصراف ندهد، از سری‌آ کنار گذاشته خواهد شد. سه باشگاه یووه، رئال و بارسا روز شنبه در بیانیه‌ای مشترک تهدیدهای یوفا را مورد انتقاد قرار دادند.

۹ باشگاه انصراف داده از سوپرلیگ، در مجموع تحت عنوان آنچه یوفا «نمایش حسن نیت» خوانده است، مبلغ ۱۵ میلیون یورو به عنوان جریمه برای کمک به فوتبال پایه، کودکان و جوانان اختصاص خواهند داد.تباس می گوید که لالیگا «هیچ ظرفیت قانونی و نظارتی برای محروم کردن هیچ کسی ندارد.»وی افزود: محروم شدن یوونتوس از سوی رییس فدراسیون فوتبال ایتالیا گفته شده نه لیگ فوتبال سری‌آ؛ فدراسیون‌ها متعلق به یوفا هستند نه لیگ‌های کشوری. تقریبا همه باشگاه‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که مرتکب اشتباه شده‌اند و سخت‌ترین تنبیه و تحریم واکنش هواداران آنها بوده است. آنها متوجه اشتباه خود شده‌اند و این موضوعی است که باید موردنظر قرار دهیم.رییس لالیگا همچنین تاکید کرد که او با «فلورنتینو پرز» رییس باشگاه رئال مادرید که سه سال روی پروژه سوپرلیگ کار کرده و آشکارترین حامی آن بوده است، هیچ خصومت شخصی ندارد. پرز ریاست سوپرلیگ را برعهده داشت.تباس در مورد پرز تاکید کرد: هیچ موضوع شخصی وجود ندارد؛ ما در مورد فوتبال اختلاف نظر داریم. شنیده‌ام که رییس رئال گفته است که فوتبال ظرف سه سال نابود می‌شود و به نظرم این حرف صحت ندارد. با پرز خصومت شخصی ندارم؛ چیزی که فوتبال را به خطر می‌اندازد این است که او نوع دیگری از صنعت فوتبال را عرضه می‌کند و من اجازه چنین اتفاقی را نخواهم داد.تباس در ماه آوریل به عضویت کمیته اجرایی یوفا درآمد و «لوئیس روبیالس» رییس فدراسیون فوتبال اسپانیا نیز یکی از اعضای این کمیته است.

برنامه لیگ دیوانه‌وار است

یورگن کلوپ یک کلمه برای توصیف این وضعیت دارد: «دیوانه‌وار». کل فصل لیورپول و امیدهایشان برای فصل آینده، ناگهان در معرض خطر است، چرا که منچستریونایتد باید در عرض پنج روز سه بازی انجام دهد و سپس یک هفته استراحت کند!اوله گنار سولشر، مربی یونایتد گفته چاره‌ای ندارد جز اینکه در یکی از این دیدارها از بازیکنان جوان استفاده کند و به این ترتیب، یکی از رقبای منچستریونایتد ناراضی خواهد بود.کلوپ تردیدی ندارد که آن رقیب، خود اوست. یونایتد امروز با لستر بازی دارد، که این دیدار ۴۸ ساعت پس از سفرش به ویلا است. آنها سپس پنجشنبه با لیورپول بازی می‌کنند که دیداری تاریخی است و هر دو تیم با تمام قوا به میدان خواهند رفت.مشخص است که یونایتد در کدام دیدار از جوانان بهره می‌گیرد. کلوپ می‌گوید: «اگر یونایتد بخواهد به این ترتیب عمل کند، ما نمی‌توانیم اوضاع را تغییر دهیم. من انتظار دارم که مقابل ما تیمی قوی به میدان بیاید.»

لیورپول حالا با لسترسیتی بر سر کسب آخرین سهمیه لیگ قهرمانان رقابت دارد. لیورپول در ۱۰ روز باید ۴ بازی انجام دهد. البته پیروزی مقابل ساوتهمپتون نشان داد که آنها به روزهای خوب برگشته‌اند. کلوپ می‌گوید: «تنها بخت ما برای کسب سهمیه این است که هر چهار مسابقه پیش رو را ببریم. ما باید تلاش خود را انجام دهیم. اگر هر چهار بازی را ببریم کافی خواهد بود. همه ۱۰۰درصد مطمئن هستیم که اوله گنار سولشر ۱۰۰درصد به لیگ برتر احترام می‌گذارد اما اوضاع حالا اینگونه است و به نظرم واقعاً دیوانه‌وار است. می‌دانم که راه‌حل مناسبی وجود نداشت اما به نظرم می‌شد بهتر از این برنامه بازی‌ها را مدیریت کرد. یونایتد سه بازی در پنج روز دارد و بعد یک هفته استراحت می‌کند.»

هواداران اسپانیایی به ورزشگاه ها برمی گردند؟

قرار است طی ۲۴ ساعت آینده تصمیم در رابطه با بازگشت احتمالی هواداران به استادیوم ها در اسپانیا اتخاذ شود.به گزارش “ورزش سه”، بعد از برگزاری یک جلسه یک ساعته، دولت اسپانیا ۲۴ تا۴۸ ساعت فرصت خواست تا در رابطه با درخواست لالیگا و باشگاه ها در رابطه با حضور تماشاگران در استادیوم ها تصمیم گیری کند. در واقع لالیگا معتقد است که باید در این باره با وزارت بهداشت اسپانیا توافق کنند تا شاید بتوانند در دو هفته پایانی مسابقات و پلی آف دسته پایین تر، هواداران در استادیوم حضور پیدا کنند؛ تصمیمی که فعلا روی هواست.در جلسه‌ای که برگزار شد مقامات بهداشتی کشور اسپانیا و سایر مسئولان مربوطه به همراه خاویر تباس رئیس لالیگا، با یکدیگر هم اندیشی کرده اند تا نهایتا تصمیم درستی در رابطه با بازگشت هواداران اتخاذ شود.البته خاویر تباس در مصاحبه اخیر خود ابراز امیدواری کرده بود که هواداران اگرچه با تعدادی محدود بتوانند در استادیوم‌ها حاضر شوند و دوباره تنور رقابت‌های لالیگا را داغ کنند. او گفت: ” می توان حتی به شکل محدود امکان حضور هواداران در ورزشگاه را فراهم کرد. حتی اگر این تعداد ۵۰۰۰ نفر باشد. ما چندین ماه است شرایط را مورد بررسی قرار می‌دهیم اما در عین حال نمی‌توانیم با یک تناقض پیش برویم.”در واقع این احتمال وجود دارد که با سنجیده شدن شرایط، در برخی ورزشگاه ها اجازه حضور هواداران صادر شود و در برخی دیگر. با این حال باید منتظر ۲۴ ساعت آینده ماند تا تصمیم نهایی اتخاذ شود.

بارسلونا در صدر جهان

نشریه فوربس، باشگاه بارسلونا را چهارمین تیم ورزشی ارزشمند جهان معرفی و فهرست ۵۰ باشگاه ورزشی ارزشمند جهان را اعلام کرد.آبی اناری‌ها سال گذشته با پشت سر گذاشتن رقیب سنتی یعنی رئال مادرید با ارزشی معادل ۴.۷۶ میلیارد دلار عنوان ارزشمندترین باشگاه فوتبال جهان را از آن خود کرد.باشگاه فوتبال آمریکای دالاس کابویز در فهرست منتشر شده توسط نشریه فوربس در رده نخست ارزشمندترین باشگاه ورزشی جهان قرار گرفت؛ علاوه بر این، در این فهرست ارزش متوسط ۵۰ باشگاه اول باوجود پاندمی کرونا به ۳.۴۳ میلیارد دلار افزایش یافته است.براساس گزارش فوربس، متوسط ارزش ۵۰ باشگاه اول فهرست مذکور نسبت به سال گذشته ۱۱درصد افزایش پیدا کرده است.فوربس بر این باور است که باوجود پاندمی کرونا و برگزار شدن بخش عمده‌ای از رقابت‌ها در ورزشگاه‌های خالی از تماشاگر، دلیل این افزایش افزایش بی‌سابقه قراردادهای حق پخش است.دالاس کابویز که از سال ۲۰۱۶ جای رئال مادرید را در صدر فهرست گرفته، در مقایسه با سال گذشته با افزایش ۳.۶درصد ۵.۷ میلیارد دلار برآورد شده است.در این فهرست به ترتیب لیگ برتر فوتبال آمریکایی ۲۶، بسکتبال و فوتبال ۹ و بیسبال ۶ نماینده دارند.

چرخ و فلک مربی‌ها در ایتالیا

دو هفته بعد از اخراج از تاتنهام، ژوزه مورینیو برگشته و بازگشت او به ایتالیا می‌تواند سرآغاز تغییرات گسترده مربی‌ها در سری A باشد. باشگاه رم سه‌شنبه گذشته اعلام کرد پائولو فونسکا در پایان فصل می‌رود و به جای او مربی پرتغالی هدایت تیم را به دست می‌گیرد.

مورینیو با فوتبال ایتالیا ناآشنا نیست و در سال ۲۰۱۰ با اینتر سه‌گانه‌ای تاریخی را برد در عین حال انتصاب او شگفت‌انگیز بود چون مائوریتزیو ساری، مربی سابق چلسی و یوونتوس، شانس اول آمدن به روی نیمکت جالوروسی بود.ساری باید منتظر بماند اما احتمالاً تا قبل از شروع فصل تغییرات دیگری در راه خواهد بود. آندره‌آ پیرلو به شدت تحت فشار بود چون یوونتوس برای نخستین بار بعد از ۹ سال قهرمانی را از دست داد. باخت خانگی ۳ بر صفر یکشنبه شب برابر میلان، بیانکونری را به رده پنجم فرستاد تا در سه بازی مانده به پایان فصل احتمال از دست دادن سهمیه لیگ قهرمانان هم کاملاً وجود داشته باشد. این یعنی کار مربی ۴۱ ساله در تورین تمام است.او تابستان گذشته بعد از اخراج ساری مربی یووه شد و فصل اول کارش ناامیدکننده بود. از مرحله یک‌هشتم‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا به وسیله پورتو حذف شدند و از اینتر قهرمان ۱۶ امتیاز کمتر دارند. هواداران ناراضی‌اند و برخی باور دارند که مربیگری یوونتوس برای پیرلو آن هم در آغاز کارش زیادی بزرگ بوده. او تازه مربی تیم زیر ۲۳ سال باشگاه شده بود که هدایت تیم اول را به او سپردند.شایعات زیادی مطرح شده درباره اینکه مربی سابق یوونتوس، ماسیمیلیانو آلگری به این تیم برمی‌گردد و بسیاری می‌گویند او کسی است که می‌تواند با اینتر آنتونیو کونته مقابله کند. آلگری در سال‌های ۲۰۱۹-۲۰۱۴ پنج قهرمانی لیگ، چهار قهرمانی جام حذفی و دو سوپرجام ایتالیا را به دست آورد. او بعد از رفتن از یووه بیکار بوده و بازگشت به این تیم را رد نکرده است.زین‌الدین زیدان، مربی رئال مادرید، گزینه دیگری است که می‌تواند جای پیرلو را در استادیوم آلیانتس بگیرد. زیدان در دوران پنج ساله بازی برای یووه دو قهرمانی سری A به دست آورد و ماه گذشته به احتمال بازگشت به یوونتوس صحه گذاشت. وقتی از او پرسیدند مربیگری در ایتالیا برایش جذاب است، گفت: «ایتالیا همیشه در قلب من است، یووه همیشه برایم مهم بوده، نمی‌دانم، باید ببینیم چه می‌شود.»آن طرف در ناپل هم به احتمال زیاد، جنارو گتوزو در پایان فصل از تیم جدا می‌شود. گفته می‌شود باشگاه قصد داشته در ژانویه و بعد از باخت ۳ بر یک به هلاس ورونا او را اخراج کند و به جایش رافائل بنیتس را بیاورد اما در نهایت هیأت مدیره از او حمایت کرده. نتایج باشگاه در هفته‌های اخیر بهتر شده و توانسته‌اند با ۷۰ امتیاز و یک امتیاز بیشتر از یوونتوس در رده چهارم قرار بگیرند تا شانس کسب سهمیه لیگ قهرمانان اروپا برای فصل بعد را داشته باشند هرچند شاید این هم برای ماندن او روی نیمکت کافی نباشد.

گتوزو رابطه دشواری با رئیس پرحاشیه باشگاه، آئورلیو دلورنتیس دارد و از انتقاد او از بازی‌های تیم در اوایل فصل خوشش نیامده بود. اگر گتوزو برود، احتمال دارد مربی سابق تیم، ساری برگردد. او هم با رئیس باشگاه اختلاف نظر داشت اما رسانه‌های ایتالیایی نوشته‌اند اختلافات را کنار گذاشته‌اند. ساری دو بار تیم را به نایب قهرمانی رساند و بسیاری از بازیکنانی که با آنها کار می‌کرد، هنوز در تیم هستند.میلان هم اگرچه با پیروزی ۳ بر صفر برابر یوونتوس به رده سوم رسیده اما مثل آتالانتای رده دومی ۷۲ امتیاز دارد و از سهمیه لیگ قهرمانان مطمئن نیست شاید اگر به این رقابت‌ها راه نیابند، استفانو پیولی هم کارش را از دست بدهد. روسونری فصل را عالی شروع کرد و تا ژانویه شکست نخورد اما به شدت افت کرد تا از رقابت در کورس قهرمانی به مبارزه برای سهمیه تنزل پیدا کند. کالچو مرکاتو گزارش داده پیولی باید به لیگ قهرمانان برود تا کارش را حفظ کند چون باشگاه با پایان مثبتی که برای فصل قبل رقم زد، تصمیم گرفت با او ادامه دهد.گفته می‌شود ساری بعد از ترک چلسی در سال ۲۰۱۹ نامزد مربیگری میلان بوده اما در نهایت به یوونتوس رفته است. آلگری و مربی هلاس ورونا، ایوان یوریچ هم از نامزدهای مربیگری میلان هستند.رسانه‌های ایتالیایی گزارش داده‌اند فیورنتینا به دنبال جذب یوریچ است بعد از آنکه اوایل فروردین، چزاره پراندلی استعفا کرد. جوزپه یاکینی برای هدایت تیم سیزدهم جدول تا آخر فصل انتخاب شد اما یک مربی خوب می‌خواهند. گفته می‌شود ساری و گتوزو به این تیم جواب منفی داده‌اند.

منبع: دیلی میل، کاترین بته   

دو ستاره سرگردان

خبر ورزشی نوشت،دو ستاره فوتبال جهان، این روزها دوران سختی را پشت سر می‌گذرانند. دو پادشاهی که قدرت حکمرانی با تیم‌های‌شان را ندارند و تاج و تخت خود را از دست داده اند.نیمار و رونالدو، با پاری‌سن‌ژرمن و یوونتوس، نتایجی ناامیدکننده را کسب می‌کنند و نتایج ضعیفی را به دست می‌آورند. در هفته‌های پایانی این فصل فوتبال اروپا، یوونتوس عملاً همه جام‌های ممکن را از دست داده است و حتی ممکن است سهمیه لیگ قهرمانان اروپا را هم به دست نیاورد.این یعنی رونالدو باید سال بعد را در لیگ اروپا بازی کند، چیزی برای فاجعه برای فوق ستاره پرتغالی فوتبال جهان.یوونتوس این هفته با سه گل مغلوب میلان شد و رونالدو هم در این دیدار عملکرد ضعیفی از خود نشان داد که البته در این راه ضعف خط هافبک یووه که عملاً نمی‌توانست هیچ پاس خوبی برای مهاجمان ارسال کند، نقش تاثیرگذاری داشت.اوضاع یوونتوس انتقادهای زیادی را در فوتبال ایتالیا از این تیم و به ویژه آندره‌آ پیرلو سرمربی تیم به همراه داشته است. با این وجود بازیکنانی مثل رونالدو هم از انتقادها در امان نمانده‌اند. روزنامه «توتو اسپورت»، به بی‌تفاوتی بازیکنان اشاره کرد و به شدت عملکرد آنها را زیر سؤال برد.روزنامه «گاتزتا دلو اسپورت» هم مستقیماً به عملکرد رونالدو پرداخت و او را یک بازیکن «خنثی» درون زمین خطاب کرد و نوشت: «او حتی نشانی از یک لیدر را در تیم نداشت. اگر تیم به لیگ قهرمانان نرسد آیا کریس می‌ماند؟»از سوی دیگر نیمار هم با پاری‌سن‌ژرمن روزهای بدی را می‌گذراند. آنها مقابل رن با تساوی ۱-۱ متوقف شدند و حالا در فاصله دو هفته مانده به پایان رقابت‌های لیگ ۱ فرانسه قهرمانی را از دست رفته می‌بینند چرا که تیم لیل صدرنشین، شانس و موقعیت به مراتب بهتری نسبت به آنها برای کسب قهرمانی دارد.رسانه‌های فرانسوی نیز انتقادهای زیادی از تیم پرهزینه پاری‌سن‌ژرمن و بازیکنان آن داشته‌اند. روزنامه «اکیپ» با انتقاد از نیمار که در ۱۰ بازی گذشته فقط ۴ گل زده است با کنایه در مورد او نوشت: «اینکه فقط توپ را برداری و چند حرکت نمایشی انجام بدهی کافی نیست. نیمار پنالتی را تبدل به گل کرد اما نتوانست تیمش را نجات دهد، چون بعد از یک شروع خوب در نیمه دوم، او دوباره از نظر بدنی کم آورد و در بازی محو شد.»در غیاب امباپه، پاری‌سن‌ژرمن هم مقابل منچسترسیتی شکست خورد و هم در لیگ فرانسه عملکرد ضعیفی داشت تا مشخص شود نیمار ستاره اصلی تیم نیست و این امباپه است که با حضورش نتایج تیم را تحت‌تأثیر قرار می‌دهدنیمار به تازگی قرارداد خود را با مبلغی نجومی تمدید کرده است تا نشان دهد فقط به خاطر پول حاضر  است در پایس بماند، از سوی دیگر رونالدو هم از یووه به احتمال زیاد جدا خواهد شد و شاید به پاری‌سن‌ژرمن بپیوندد. آیا رونالدو و نیمار در فصل بعد در کنار هم خواهند بود؟

۳ برزیلی و ۲ انگلیسی در فهرست چین برای انتخابی جام جهانی

تیم ملی فوتبال چین پنج بازیکن خارجی را برای مسابقات حساس مقدماتی جام جهانی به اردو دعوت کرد که از اواخر این ماه آغاز می شود. اکنون پرجمعیت ترین کشور جهان سیاست بحث برانگیز چینی کردن خارجی ها را افزایش می دهد.تیم ملی فوتبال چین جاه طلبی های بزرگی دارد اما سال‌هاست که این تیم حرف خاصی برای گفتن نداشته است و تیم ملی این کشور در رتبه ۷۷ رده بندی فیفا قرار دارد. این تیم برای رسیدن به جام جهانی قطر ۲۰۲۲ روی به جذب بازیکنان خارجی آورده است.لی تای یک تسر مربی تیم ملی فوتبال چین نفرات خود را به اردو دعوت کرده که شامل سه بازیکن هجومی است که اصالتاً اهل برزیل هستند. این بازیکنان الکسون، فرناندو هنریکه و آلن کاروالیو هستند.همچنین تایاس براونینگ، مدافع میانی سابق اورتون که در شهر لیورپول متولد شد و در تیم های جوانان انگلیس بازی می کرد نیز در این اردو حضور دارد.پنجمین بازیکن نیکو یناریس، هافبک سابق آرسنال  که قبل از انتقال به چین در تیم های جوانان انگلیس بازی کرده است.برخی از رسانه های چینی اقدام در مورد جذب بازیکنان خارجی را زیر سوال برده اند.چین در گروه A مقدماتی آسیا با هشت امتیاز دوم است. در این گروه سوریه صدرنشین است. فقط تیم های اول و بهترین تیم های دوم راهی دور بعدی می شوند.بقیه مسابقات در گروه A قرار است از ۳۰ مه تا ۱۵ ژوئن در چین برگزار شود و میزبان باید به مصاف گوام، مالدیو، فیلیپین و سوریه برود.

 دوران مالکیت فاجعه‌بار کرونکه در آرسنال

 زمانی که استن کرونکه وارد آرسنال شد، این باشگاه به‌تازگی فینال لیگ قهرمانان را برگزار کرده بود.۱۴سال به جلوتر بیایید و می‌بینید که موفق‌ترین باشگاه لندن، قرار است برای اولین بار در ربع قرن، در رقابت‌های اروپایی حضور نداشته باشد.توپچی‌ها با کرونکه از یکی از ابرقدرت‌های فوتبال اروپا تبدیل به تیمی معمولی شده‌اند و حذف آنها به دست ویارئال در لیگ اروپا، باعث شد که روزگارشان سیاه‌تر شود.این به معنای ۱۴ سال افول در آرسنال بوده است. آنها البته چهار بار قهرمان جام حذفی شده‌اند اما آیا زمانی که روحشان را فروختند و از ورزشگاه هایبری به ورزشگاه امارات نقل مکان کردند، واقعاً به دنبال این دستاورد بودند؟آرسنال در هایبری بزرگان جهان را شکست می‌داد. اما آنها در امارات کار بزرگی انجام نداده‌اند.این باشگاه زمانی به ثبات و ارزش‌هایش مشهور بود اما حالا تبدیل به کشتی‌ای سرگردان و بدون سکان شده است، که سخت در تلاش است بخشی از هویتش را حفظ کند.برخی به این اشاره خواهند کرد که تقصیر مربیان است اما ریشه سقوط سریع آرسنال را می‌توان تنها در یک نفر یافت.درست است. آرسن ونگر باید زودتر از آرسنال می‌رفت. اونای امری گزینه مناسبی برای جانشینی این مربی فرانسوی نبود. میکل آرتتا هم قماری است که شاید جواب ندهد.اما چه کسی امری و آرتتا را به آرسنال آورد؟ چه کسی در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۷ قرارداد ونگر را تمدید کرد و باعث شد که او تا این حد طولانی در باشگاه بماند؟هر مشکلی که آرسنال در حال حاضر دارد به خاطر این میلیاردر ۷۳ساله است. او اصلاً بالای سر باشگاه حاضر نیست و آرسنال دارد بهایش را می‌پردازد. ماه پیش بود که جاش، پسر استن، در کنفرانس ویدئویی با طرفداران گفت: «بابت آینده باشگاه آرسنال خوشحال باشید» اما در حال حاضر، طرفداران بهانه‌ای برای خوشحالی ندارند.آرسنال تحت مالکیت شرکت Kroenke Sports & Entertainment که با نام KSE هم شناخته می‌شود، مسیرش را به شکل هولناکی گم کرده است اما تعجبی هم ندارد.زمانی که ونگر مربی تیم بود، آنها دست کم فردی را داشتند که می‌دانست چه چیزی لازم است تا تیم مدعی بماند. آرسنال در کورس قهرمانی نبود اما در بالای جدول می‌جنگید. از زمانی که او رفت، آنها کاملاً سقوط کردند.تصمیمات مصیبت‌باری در خارج میدان برای آرسنال گرفته شد و اثراتش هم مشهود است. اینکه KSE تصمیم گرفت آرسنال را به سوپرلیگ اروپا ببرد کاملاً نشان می‌دهد که آنها چقدر از طرفداران این تیم دورند.تصمیمات را افرادی می‌گیرند که هزاران کیلومتر دورتر هستند و به‌ندرت با طرفداران حرف می‌زنند (استن که هیچ رابطه‌ای ندارد). آنها درکی ندارند که اوضاع در لیگ برتر چطور پیش می‌رود.ممکن است به این اشاره شود که KSE زیاد خرج آرسنال کرده است اما چه کسی به چند مبتدی اجازه می‌دهد باشگاهی در قواره آرسنال را مدیریت کنند؟آنها آرتتا را در اولین تجربه سرمربیگری به آرسنال آورده‌اند. وینای ونکاتشام، مدیر ارشد اجرایی باشگاه هم اولین تجربه مدیریت در این سطح را دارد و ادو، مدیر فنی باشگاه هم پیش از این مدیر تیمی نبوده است. حتی پر مرتساکر، مدیر آکادمی هم اولین شغل خود را در این باشگاه گرفته است.هیچ‌کس با سابقه فوتبال در هیأت مدیره نیست که تصمیمات فنی را زیر سؤال ببرد. جاش کرونکه گفته که امیدوار است رابطه‌شان با هواداران را بهبود بخشد اما مسأله این است که اصلاً رابطه‌ای در کار نبوده است. طرفداران آرسنال هرگز به پدر او اعتماد نداشتند و خسارتی که او به باشگاه وارد کرده، جبران‌ناپذیر است.مارتین کیون، اسطوره آرسنال پس از حذف این تیم از لیگ اروپا پرسید: «آیا این باشگاه واقعاً برای او مهم است؟ او۷،۶ باشگاه ورزشی در رشته‌های مختلف، مانند بسکتبال و هاکی و… دارد. آیا او واقعاً فوتبال را دوست دارد؟ ما نیاز به کسی داریم که این باشگاه را بخواهد، عاشقش باشد و آن را به جایگاهش برگرداند.»فشار بر کرونکه هر هفته افزایش می‌یابد. دانیل اک، مؤسس اسپاتیفای، قصد دارد آرسنال را با قیمت ۸/۱میلیارد پوند خریداری کند و دنیس برکمپ، تیری آنری و پاتریک ویه‌را هم حامی او هستند. آنری می‌گوید: «او می‌خواهد ژن آرسنال را مجدداً تزریق کند. هویت تیم از دست رفته است. ما در هیأت مدیره، افرادی را نداریم که مسیر درست را نشان دهند اما دانیل می‌خواهد این کار را انجام دهد. به نظرم مسیری طولانی و سخت پیش رو خواهیم داشت، البته اگر این اتفاق بیفتد اما دانیل پا پس نمی‌کشد و منتظر خرید آرسنال می‌ماند.»در حال حاضر، خانواده کرونکه تأکید دارند که آرسنال را به اک یا فرد دیگری نمی‌فروشند. آنها گفته‌اند از آرتتا در بازار نقل و انتقالات حمایت می‌کنند و به این مربی اسپانیایی، ابزار لازم برای برگرداندن اوضاع را می‌دهند اما آیا آنها به این حرف خود عمل می‌کنند یا نه، مسأله دیگری است.

KSE هرگز پولی از جیب خودش برای آرسنال نپرداخته است. تمامی پولی که خرج آرسنال شده، از محل درآمدهای باشگاه بوده است.

برخی ممکن است به خریدهای بزرگ سال‌های اخیر، مانند جذب ۷۲ میلیون پوندی نیکولا په‌په و خرید ۴۵ میلیون پوندی توماس پارتی اشاره کنند اما این پولی است که خود آرسنال به دست آورده بود. این پول از جیب کرونکه نیامده است.حالا که به دلیل شیوع ویروس کرونا، اوضاع مالی باشگاه بسیار بد شده، دیگر پولی برای خرج کردن نمانده است. اگر KSE در این تابستان سرمایه‌گذاری‌های لازم را انجام دهد و به آرتتا این امکان را بدهد که تیمش را متحول کند، باید این مبلغ را از جیب خودش بپردازد. البته آنها شاید از طرف باشگاه وام بگیرند و پرداخت اقساط با آرسنال باشد. این اتفاق کاملاً محتمل است.حتی اگر در تابستان خریدهای لازم انجام شود هم اتفاقات سال‌های گذشته نشان می‌دهد که معلوم نیست این پول درست خرج شود. آرسنال با کرونکه‌ها، پول زیادی را دور ریخته است. از ژوئن ۲۰۱۳ تاکنون، تنها منچسترسیتی، منچستریونایتد، پاری‌سن‌ژرمن و بارسلونا، خالص هزینه بیشتری نسبت به ۴۳۱ میلیون پوند مخارج آرسنال داشته‌اند. برخی ممکن است بابت این موضوع از KSE ستایش کنند اما آنها مالکان باشگاه هستند. اینکه این مخارج هیچ نتیجه‌ای نداشته نشان می‌دهد که افرادی که در پست‌های کلیدی هستند، کارشان را خوب انجام نداده‌اند.در نهایت، عدم علاقه کرونکه به مالکیت آرسنال باعث شده که این تیم دچار افولی جدی شود. آرسنال حالا در تقاطع است. ۱۴ سال سوء‌مدیریت و بالای سر تیم نبودن مالکان باعث شده که این باشگاه به جایگاه فعلی برسد و دیگر توان رقابت با بالانشینان را نداشته باشد.ناکامی در راهیابی به اروپا برای اولین بار در ربع قرن گذشته، نقطه اوج تصمیمات فاجعه‌باری است که زیر نظر یک نفر در آمریکا گرفته شده است.اگر آرسنال بخواهد به جایگاه سابقش برگردد، استن کرونکه باید اوضاع را تغییر دهد و به آرسنال تمام امکانات لازم را بدهد که خسارتی که از سال ۲۰۰۷ تاکنون وارد شده را جبران کند. اگر او حاضر به انجام این کار نباشد، زمان آن رسیده که باشگاه را بفروشد و آن را به کسی واگذار کند که می‌خواهد آرسنال را متحول کند.

منبع: سایت گل، چارلز واتس

شکست سرخها برای قهرمانی آبی ها

تیم منچستریونایتد در دیدار مقابل لسترسیتی مغلوب شد تا قهرمانی سیتی در فصل جاری لیگ جزیره قطعی شود. در دیدار آغازین هفته سی و ششم لیگ برتر باشگاه‌های انگلیس، منچستریونایتد در ورزشگاه «اولدترافورد» میزبان تیملسترسیتی بود و در نهایت متحمل شکست دو بر یک شد تا امیدهای اندکش برای قهرمانی از بین برود.این بازی زیر بارش شدید باران برگزار شد و همین امر بر عملکرد تیم‌ها تاثیر گذاشت.لستر شروع بهتری داشت و در دقیقه ۱۱ «لورنس توماس» با ضربه‌ای تماشایی و غافلگیر کننده توپ را به تور دروازه میزبان چسباند تا گل نخست بازی رقم بخورد.اما خیلی زود «میسون گرین‌وود» وینگر جوان منچستریونایتد با ضربه‌ای زمینی و مناسب موفق شد گل تساوی را ثبت کند.در ادامه، روند بازی برابر بود اما در دقیقه ۶۵ کرنر ارسالی «جیمر مدیسون» را «سوینچوک» مدافع پیش‌تاخته لستر با ضربه سر تماشایی به گل دوم تیمش تبدیل کرد.یونایتد با این شکست در امتیاز ۷۰ باقی ماند. با این اوصاف قهرمانی شاگردان «پپ گواردیولا» در منچسترسیتی که اکنون ۸۰ امتیاز اندوخته دارند، قطعی شد.لسترسیتی هم ۶۶ امتیازی شد و رتبه سوم صعود کرد تا در آستانه کسب سهمیه لیگ قهرمانان قرار بگیرد.این پنجمین قهرمانی منچسترسیتی در لیگ برتر انگلیس است.

https://akhbar-rooz.com/?p=113015 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x