شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

ورزش ذلیل، جامعه علیل؛ بازیکن ۷۵ ساله همچنان می درخشد

نازک بین: ِیک پدربزرگ مصری در فاصله یک ماه مانده تا سالروز ۷۵ سالگی خود، با حضوری ۴۵ دقیقه در یک بازی فوتبال، مسن‌ترین فوتبالیست دنیای فوتبال حرفه‌ای لقب گرفت.«عزالدین بهادر» روز (شنبه) پس از آنکه در جریان شکست سه بر دو تیمش برابر ال‌آیت، یک پنالتی را از دست داد، از سوی رکوردهای جهانی گینس این عنوان را دریافت کرد. بهادر که پیش‌تر در لیگ آماتور بازی می‌کرد و در سوم نوامبر ۷۵ ساله می‌شود، در نخستین دیدار خود در ماه مارس موفق شده بود از روی نقطه پنالتی گل بزند و قصد داشت با حضور در یک دیدار ۹۰ دقیقه‌ای در همین ماه رکورد بزند اما تعلیق فعالیت‌های فوتبالی به دلیل شیوع ویروس کرونا برنامه وی را نیز به حالت تعلیق درآورد.به گفته بهادر، بودن وی در تیمش یعنی ششم اکتبر، برای این باشگاه حامی مالی و شهرت به ارمغان خواهد آورد.

رنج مضاعف در نیوکمپ

این همان تیمی است که از بایرن ۸ گل خورد! پس از تساوی خانگی برابر سویا، این بار آبی اناری ها در برابر ختافه صف آرایی کردند و در انتها پس از ۹ سال در برابر این تیم شکست خوردند. بارسلونا در یک دیدار بی‌روح از حریف خود در آستانه ال کلاسیکو شکست خورد. به گزارش “ورزش سه” پس از شکست ۸ گله برابر بایرن، کلیدواژه مسئولان بارسا ایجاد یک انقلاب در ترکیب و کادرفنی این تیم بود. پیوستن رونالد کومان امیدها را در دل بارسایی‌ها برای این اتفاق زنده کرد اما در حقیقت پس از این انتخاب کادر مدیریت بارسلونا هیچ برنامه ای برای ادامه حرکت خود نداشت. مدیران بارسلونا که نه از لحاظ مالی و نه از نظر محبوبیت توانایی ایجاد دگرگونی در ترکیب خود نداشتند تنها چند ستاره‌ی خود را به صورت رایگان به رقیبانشان هدیه دادند. ایجاد اختلاف بیشتر در رختکن تیم ماحصل جدایی بازیکنانی مانند سوارز بود که در کمال تعجب هیچ‌گونه جایگزینی هم برای او در نظر گرفته نشد. انقلاب در بارسلونا به آنجا ختم شد که تنها تفاوت ترکیب تیم کومان با تیمی که در برابر بایرن ۸ گل دریافت کرد، حضور کوتینیو به جای سوارز و البته نتو به جای تراشتگن بوده که دومی به علت مصدومیت دروازه بان آلمانی ایجاد شده است.

اشتباهات مکرر فصل نقل و انتقالات

از دلایل اصلی افت فاحش بارسلونا خریدهای اشتباه و گران‌قیمت مدیریت ورزشی و بارتومئو در سال های گذشته بوده است. خرید بازیکن هایی مانند گریزمان و دمبله با قیمت های گزاف و نفرات بلااستفاده‌ای مانند بریثویث و جونیور فریپو باعث شده تا علاوه بر ضغف فنی، منابع مالی باشگاه نیز به تاراج برود. وضعیت نقل و انتقالات کاتالان‌ها در فصل جاری به آنجا رسید که رونالد کومان که با خیال خرید بازیکنان مدنظر خود و اختیار تام در این خصوص پای مذاکره با بارتومئو نشست و نیمکت تیم ملی هلند را ترک کرد، تنها توانست یک بازیکن را جذب کند و در ازای آن بازیکنانی مانند سوارز، راکیتیچ، سمدو و رافینیا را نیز از دست داد. ضعف عمده در خط حمله و عدم حضور یک مهاجم تخصصی در این منطقه، حاصل فروش سوارز و عدم خرید ممفیس دپای از لیون، اعتماد اجباری به بازیکنی مانند پدری در یک دیدار حساس خارج از خانه، نتیجه عدم توانایی باشگاه در خرید تیاگو یا واینالدوم و در نهایت، عدم وجود جایگزین برای پیکه و لنگله در خط دفاع نیز حاصل خِسَت در پرداخت مبلغ درخواستی سیتی برای اریک گارسیا بوده است. 

مسی بی انگیزه

با نگاه به چند بازی اخیر بارسلونا می توان دریافت لیونل مسی از بازی در این ترکیب خشنود به نظر نمی‌رسد و شادابی و نشاط گذشته را در بازی و حرکات او نمی توان تماشا کرد. حضور در خط حمله در کنار بازیکنان خنثی و بی تاثیری مانند دمبله و گریزمان باعث شده مسی رغبت چندانی حتی به دویدن نداشته باشد. به هر روی او در ابتدای فصل عنوان کرده بود که در بارسلونا پروژه‌ی برنده‌ای نمی بیند و می‌توان دریافت که او خیلی زودتر از دیگران از این تیم ناامید شده است. 

مدیریت بارسلونا نه در بین بازیکنان، نه کادرفنی و نه طرفداران دیگر هیچ گونه اعتباری ندارد، این را می توان از مصاحبه‌های بازیکنان و کادرفنی و کامنت های طرفداران در زیر پست های باشگاه در شبکه های اجتماعی و ترندهای توییتر به راحتی متوجه شد. تمامی تلاش بارتومئو در ماه‌های باقی مانده از دوران ریاستش آن است که بتواند مانع برگزاری مجمع و برکناری احتمالی‌اش شود تا به وجهه او بیش از این خدشه وارد نشود. هم‌چنین جبران بدهی و ضررهای بارسلونا در فصل جاری هدف بعدی ماریا بارتومئو تا قبل از پایان دوران ریاستش در بارسلونا است

کیش و مات تانتهام در دقیقه ۹۴

تاتنهام با درخشش دوباره زوج سون هیونگ مین و هری کین در نیمه اول ۳-۰ از وستهام، پیش افتاد تا خیالش بابت پیروزی  در ۹۰ دقیقه راحت باشد. اما سه گل دقایق پایانی وستهام باعث شد تیم دیوید مویس بازی باخته را به تساوی بکشاند و هواداران اسپرز از راهیابی به رده دوم ناامید شوند. تاتنهام بازی را بهتر آغاز کرد و در همان ثانیه های ابتدایی بود که روی ارسال هری کین و ضربه دقیق سون هیونگ من به گوشه دروازه از سمت چپ محوطه به گل اول مسابقه دست یافت. طوفان اسپرز ادامه یافت و در دقیقه هشت این بار خود هری کین با یک ضربه زمینی و تماشایی از پشت محوطه موفق شد دروازه وستهام را باز کند.حملات اسپرز تمامی نداشت و در دقیقه ۱۶ بود که سرخی رگیلون با ارسال از سمت چپ هری کین را در موقعیت گلزنی قرار دارد و این مهاجم انگلیسی گل سوم را نیز وارد دروازه وستهام کرد. در ادامه روند بازی آرام دنبال شد و در نهایت نیمه نخست با برتری ۰-۳ تاتنهام به اتمام رسید.در اواسط نیمه دوم بود که هری کین روی پاس سون می توانست هت تریک خود را قطعی سازد، اما ضربه او به دیرک دروازه برخورد کرد. در دقیقه ۷۲ گرت بیل وارد میدان شد تا اولین بازی خود را برای تاتنهام انجام دهد. اما در دقیقه بالبئونا موفق شد با یک ضربه سر محکم دروازه تاتنهام را باز کند. در دقیقه ۸۵ داوینسون سانچس به اشتباه دروازه تاتنهام را باز کرد و اختلاف به حداقل رسید.اما در دقیقه ۹۴ بود که مانوئل لانزینی با یک ضربه فوق العاده از پشت محوطه موفق به باز کردن دروازه تاتنهام شد و این بازی در عین ناباوری در نهایت با تساوی ۳-۳ به اتمام رسید و تاتنهام دو امتیاز مهم را از دست داد.

طعنه همسر ایکاردی به مدیران اینترمیلان

واندا نارا همسر مائورو ایکاری که از اینتر به عنوان عشق این بازیکن آرژانتینی یاد می‌کرد حالا موضعی کاملا‌ً متفاوت نسبت به تیم سابق همسرش اتخاذ کرده است طوری که بابت باخت نراتزوری ابراز رضایت کرد و به میلانی‌ها بابت فتح دربی دلامادونینا (پیروزی ۲ بر یک شنبه شب) تبریک گفت.با وجود گذشتن بیش از یک سال از جدایی مائورو ایکاردی از اینتر و پیوستن او به پاری‌سن‌‌ژرمن، هنوز هم حواشی مربوط به جدالی که او پیش از رفتنش با اینتر‌ی‌ها داشت، ادامه دارد و طبق معمول همسر این بازیکن آرژانتینی نقش پررنگی در ادامه‌دار بودن این حواشی ایفا می‌کند.نارا در صفحه شخصی خود نوشته است: بدون عشق چیزی به اسم دربی هم وجود ندارد. تبریک به دوستانم در میلان.

ورزش ذلیل، جامعه علیل

مهدی فاطمی در انتخاب نوشت : اکبر عبدی در یکی از فیلمهای سینمایی اش جمله با معنی در مورد ورزش گفت. عبدی در‌ سکانس مربوط به‌ورزش کردن در زندان با همان زبان طنز و شیرین گفت:اگر امکانات را بیرون از زندان داشتیم کارمان به اینجا نمی کشید!بواقع ورزش یکی از حلقه های مفقوده جامعه امروز ماست. جامعه ای که غرق در مشکلات عدیده اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی شده و راه برون رفت از این همه معضلات را نمیداند. بی تحرکی و سکون،و فشار های متعدد اقتصادی و روحی-روانی حاصل از گرانی ، فقر و‌تورم را بر جامعه سنگینی می کند.جامعه ای خالی از نبوغ و نو آوری و مملو از ناهنجاری های فرهنگی و اجتماعی!نگاهی به بیمارستان ها، کلانتری ها و دادگاه های قضایی بیاندازید؛ لحظه ای از جمعیت خالی نمی شوند! نشاط و تفریح و بازی در جامعه نیست!پروسه انتخاب کابینه وزرا را ببینید؛ آخرین و بی اهمیت ترین وزیر دولت، وزیر ورزش ‌‌و جوانان است! در حالی که باید مهم‌ترین و ویژه ترین باشد چرا که بخش عمده و فراگیری از جامعه را تشکیل می دهد اما اعتبار و جایگاه و حتی بودجه تخصیصی برای این وزارتخانه در تشکیلات حکومتی بسیار نازل و پیش پا افتاده است!هزینه های ورزش گران و پرداختن به بعضی رشته ها بجز اقشار کم تعداد متمول ‌و‌پر درآمد،برای اقشار پائینی و میانه تقریبا غیر ممکن شده است! شهریه باشگاه ها بالا رفته و پرداخت آن در توان خیلی خانواده ها نیست.سرانه ورزشی ما با استاندارد های جهانی فاصله ای بعید دارد. اینها ریشه در نگاه ساده انگارانه  به مقوله مهم ورزش دارد! ریشه در انتخاب بی کفایت ترین مدیران که نه ورزشی بوده اند و نه آشنا به مسایل، دارد.

خواب نوشین بامداد رحیل  باز دارد پیاده را ز سبیل

کائویمین کلر دروازه بان ذخیره لیورپول در جریان بازی تیمش برابر اورتون در لیگ انگلیس، روی نیمکت ذخیره به خواب عمیقی فرو رفت. تصویر خواب کلر توسط تصاویر تلویزیونی شکار شد! این اتفاق در حالی رخ داد که کلوپ در مصاحبه‌های اخیرش عنوان کرده بود توجه ویژه‌ای به بازیکنان جوان دارد و باید به جوانان فرصت بیشتری برای بازی کردن داد.

ایبراهیموویچ: میلان هرگز شاه نداشته است، آن‌ها خدا دارند

به نقل از آس، به نظر می‌رسد زلاتان ایبراهیموویچ را نه سن‌وسال و نه ویروس کرونا می‌تواند متوقف کند. با وجود این‌که مهاجم سوئدی ۳۹ ساله است و اخیرا به کووید_ ۱۹ مبتلا شده بود، توانست در داربی دلا مادونینا بدرخشد و با دو گلی که به ثمر رساند پیروزی ۲ بر یک را برای میلان مقابل اینتر به ارمغان آورد. مهاجم میلان پس از این عملکرد عالی که نشان داد در دوران اوج خود به سر می‌برد، با اسکای اسپورت صحبت کرد و اعلام کرد که اگر ۲۰ یا ۳۰ سال داشت هیچ کس نمی‌توانست متوقفش کند.ایبراهیموویچ گفت: احساس می‌کنم کامل‌تر شده‌ام و تجربه بیشتری دارم. زمانی که جوان هستید در حال رشد هستید. لحظات را به نحوی می‌گذرانید که در حال یادگیری هستید، بازی می‌کنید و برخی از لحظات و شرایط برایتان تکرار می‌شوند. اکنون احساس می‌کنم کامل‌تر شده‌ام. اگر موقعیت ۲۰ یا ۳۰ سالگی‌ام را داشتم هیچکس نمی‌توانست من را متوقف کند. حتی اکنون هم دوست ندارم کسی من را متوقف کند. زلاتان یک روز پس از بازی درخشانش با اظهارنظرش همه توجه‌ها را به خود معطوف کرد. به نظر می‌رسد مهاجم سوئدی پاسخ روملو لوکاکو (مهاجم اینتر) را داده است که اخیرا لقب شاه شهر (میلان) را به خود اختصاص داد. به همین خاطر “شیر سوئدی” در توئیترش نوشت: میلان هرگز شاه نداشته است، آن‌ها خدا دارند. ایبراهیموویچ که میلان را به صدر جدول رساند، درباره شانس قهرمانی تیمش اظهار کرد: بله، امکان فتح اسکودتو وجود دارد. اگر کسی باور داشته باشد می‌تواند هر کاری انجام دهد. برای به دست آوردنش تلاش می‌کنیم. سپس باید دید چه اتفاقی خواهد افتاد. هنوز خیلی از لیگ باقی مانده است. 

https://akhbar-rooz.com/?p=51192 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x