جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

ورشکستگی کامل فوتبال؛ ایرانی ها، در به در دنبال عابر بانک در عمان

نازک بین: جای تعجب دارد که جمهوری نکبت اسلامی برای ابواب جمعی اش در مراکز دولتی مثل وزارت ورزش و فدراسیونهای تابعه آن، هر از چند گاهی تونل افتخار برپا نمی کند. از خرابکاری های دیگری که به تاراج ثروت و سرمایه متعلق به جوانان و ورزش همگانی تعلق دارد و در تازه ترین حکم صادره از سوی فیفا، فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران به پرداخت جریمه سنگین به مارک ویلموتس محکوم شد. به موجب حکمی که از سوی کمیته تعیین وضعیت فیفا خطاب به فدراسیون فوتبال ایران و ۳ وکیلش لودویک دلشات، رضا شاه منصوری و علی مهدی‌زاده اعلام شده و با امضای اریکا مونته مور فریرا رییس این دپارتمان  تائید و ارسال شده، شکایت ویلموتس از فدراسیون فوتبال ایران با حکمی که تاریخ ۱۷ آگوست (۲۷ مرداد) صادر شده، مورد پذیرش قرار گرفته است. در حکم فیفا آمده که فدراسیون فوتبال ایران باید شش میلیون و ۱۳۷ هزار یورو بابت جدایی این مربی بلژیکی به او بپردازد. همچنین علاوه بر آن هزینه دیرکرد و دادرسی نیز بر عهده فدراسیون فوتبال ایران است. محاسبه این جریمه با نرخ فعلی دلار به ۱۶۶ میلیارد تومان می‌رسد.

در بند ۳ قرارداد تاکید شده که سایر ادعاهای ویلموتس مورد پذیرش قرار نگرفته و همچنین لوایحی که ایران در دفاع از خود به فیفا فرستاده بود نیز مورد پذیرش کمیته تعیین وضعیت قرار نگرفته است. طرف محکوم پرونده (ایران) ‌باید به محض پرداخت پول فیفا و همچنین برنده این شکایت را از این مساله مطلع کند. همچنین در ادامه صفحات این حکم درباره نحوه اعتراض به آن به این نکات اشاره شده: با توجه به بندهای ۱۵ و ۱۸ قوانین رویه ای اعلام حکم، این مکاتبه تنها برای اعلام رای بدون دلایل تصمیم گیری است.
در صورتی که هر یک از طرفین مایل به دریافت دلایل این تصمیم باشند، یک درخواست کتبی در مدت ۱۰ روز بعد از اعلام رای، باید به فیفا ارسال شود. در صورتی که در مدت اعلام شده این اقدام صورت نگیرد به معنای نهایی شدن رای است و به معنی این است که طرفین از حق شان برای فرجام‌خواهی گذشته‌اند. در صورتی که این روند هزینه ای داشته باشد، دلایل تصمیم تنها به طرفی که درخواست داده، اعلام خواهد شد و با پرداخت مبلغ مورد نظر. در صورتی که این مبلغ تا ۲۰ روز پرداخت نشود، درخواست ملغی تلقی می‌شود. در نتیجه تصمیم گیری نهایی تلقی می‌شود و به این ترتیب، طرفین از حق‌شان برای فرجام خواهی گذشته‌اند. در صورتی که طرفی به دنبال دلایل حکم نباشد، هزینه‌ای نخواهد داشت و هزینه اولیه به طرفین بازپرداخت می‌شود.

مهدی تاج رئیس سابق فدراسیون درباره این که چه کسی ویلموتس را به فدراسیون فوتبال معرفی کرد، گفت: وزیر ورزش در نامه‌ای ویلموتس را معرفی کرد. در واقع نامه‌ای به وزیر ورزش و جوانان ارسال شده بود و او را معرفی کرده بودند. طبیعی هم بود. وزیر هم این نامه را برای بررسی و رویت به فدراسیون فوتبال فرستاد. او در واکنش به این که چه کسی این نامه را به وزیر ورزش و جوانان ارسال کرده بود، یادآور شد: مرکز فرهنگی ایران و هلند این نامه را به وزارت ورزش فرستاد و ویلموتس، لوپتگی و رنار را پیشنهاد کرده و گفته بود این مربیان برای هدایت تیم ملی بهترین هستند. ویلموتس سومین گزینه پیشنهادی بود و بعد از ناکامی در عقد قرارداد همکاری با لوپتگی و رنار، به سراغ ویلموتس رفتیم.

در پرونده دیگری و در آن سوی آبها و جائی که فیلسوف فوتبال برانکو ایوانکویج، بر خلاف منش و مرام و اخلاق اش، جان به لب اش رسید تا توانست حق و حقوق عقب افتاده اش را تحت شرایط عجیبی  و بطور نصف و نیمه دریافت کند، و این موضوع مورد تائید مدیر فعلی باشگاه پرسپولیس نیز قرار گرفته. وی در بیان این موضوع گفته است: بهترین کار را انجام دادیم و اگر زمان نمی‌خریدیم با محرومیت‌های شدیدتری مواجه می‌شدیم. مصاحبه‌ای هم نکردیم، زیرا طرف مقابل رصد می‌کرد. جدا از اعلام رای یک میلیون و ۵۰ هزار یورو باید ۵ درصد سود سالانه هم پرداخت می‌کردیم. برانکو حق داشت، زیرا با وی برخورد مناسبی نشده و به برانکو ظلم شده بود. در نهایت تصمیم گرفتیم پول وی را پرداخت کنیم. رسول پناه درباره اینکه آیا پرسپولیس نمی‌توانست پول برانکو را به حساب وی در کرواسی واریز کند؟ گفت: برانکو حساب عمانش را به ما معرفی کرد و ما نمی‌توانستیم پولی را در کرواسی بدهیم. تازه می‌فهمیم که تحریم‌ها چقدر تأثیرگذار است. برانکو به شرطی پذیرفت پولش به حساب ریالی اش در عمان پرداخت شود که ما کارمزد تبدیل یورو به ریال عمان را پرداخت کنیم. برای نشان دادن حسن نیت مان این کار را هم انجام دادیم.

۳۳۰هزاردلار پول برانکو را از طریق ۱۷ عابربانک عمان به وی پرداخت کردیم با توجه به تحریم‌ها امکان داشت پول بلوکه شود و به همین دلیل تصمیم گرفتیم به برانکو در عمان پول بدهیم. از طرفی برای ما حاشیه سازی کرده و می‌گفتند دروغ می‌گوییم. شانس ما زمانی که می‌خواستیم پول برانکو را بدهیم، بانک‌های عمان ۱۲ تا ۱۴ روز به دلیل عید قربان تعطیل بود. کارگزاری که قرار بود به این مربی پول بدهد پول را در ۱۷ حواله و در عابربانک‌های عمان داد. همه این‌ها نشان می‌دهد ما حسن نیت داشتیم.

از بالا تا پایینِ بارسلونا کوبیده و آسفالت می‌شود

مهدی شجاعی- ورزش سه: نمایش فنی بارسلونا مقابل بایرن به قدری افتضاح و فاقد هر نوع کیفیتی بود که گویی یک تیم آماتور و محلی را در زمین دیدیم. وضعیت بغرنج و آشفته خط دفاعی بارسلونا به طرز غیر قابل بیانی ضعیف و فرو پاشیده بود که جای هیچ بحث فنی را باقی نمی گذارد. این تیم هیچ برنامه ای برای دفاع یا حمله نداشت و اساسا از لحاظ بدنی، تاکتیکی و روانی، به مثابه کاخ پُر طمطراقی بود که مقابل زلزله ۸ ریشتری باواریایی ها، فرو ریخت. بحث درباره این که کدام بازیکن مقصر بود یا کدام بازیکن بهتر بود، اساسا یک بحث بی محتواست زیرا بارسلونا در این بازی هیچستانی از هیچ بود و حتی سایت های معتبر، نمره ای به ۸ بازیکن این تیم ندادند و جلوی نام آنها خط تیره گذاشتند تا عمق فاجعه را خاطر نشان سازند! داوید سالیناس خبرنگار روزنامه Sport چاپ کاتالونیا معتقد است که اکنون، زمان باز سازی و برنامه ریزی برای آینده بلند مدت باشگاه است و به جز لیونل مسی، کلمون لنگله، فرانکی دی یونگ و مارک آندره تراشتگن، باید همه بازیکن های بارسلونا را تغییر داد. اگر چه تراشتگن در این بازی ۸ گل خورد اما به راستی که تقصیر چندانی در این نتیجه نداشت و ویرانه دفاعی بارسایی ها جایی برای درخشش این دروازه بان آلمانی باقی نگذاشت. تراشتگن و مسی از معدود بازیکن های قدیمی بارسلونا هستند که همچنان مورد حمایت هواداران هستند و حتی پیش از این بازی نیز، خواستار تمدید قرارداد این دو ستاره بودند. سالیناس خبرنگار Sport طی یادداشتی، از جدایی ایوان راکیتیچ، فیلیپه کوتینیو، رافینیا، ساموئل اومتیتی، آرتورو ویدال و مارتین برایتویت حمایت کرد. اومتیتی که پیش از این بازی، تست کرونایش مثبت شده بود، طی چند ماه اخیر به شدت افت کرده و حتی از انجام عمل جراحی زانوی خود نیز امتناع ورزید. راکیتیچ نیز به اواخر فوتبال خود رسیده و در تابستان گذشته نیز حاضر به ترک نیوکمپ نشد. رافینیا و جونیور دو بازیکن برزیلی هم که به درد بارسلونا نخورده اند و یا نیمکت نشین بوده و یا به تیم های دیگر قرض داده شده اند. کوتینیو نیز به عنوان گران ترین خرید تاریخ باشگاه، هرگز در نیوکمپ جا نیفتاد و در بازی مقابل تیم اصلی اش، دو گل زد و یک پاس گل داد. همان کوتینیو که با سر و صدای زیادی به بارسلونا پیوست، در این شب سیاه برای آبی و اناری ها، بلای جان بارسلونا شد. عجیب این که مدیران باشگاه بارسلونا حتی در قرارداد انتقال قرضی کوتینیو به بایرن مونیخ، این شرط را درج نکردند که او نباید در مقابل بارسلونا به میدان برود.

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن image005-15.png است

فوتبال یک ورزش بی رحم است و با هیچ کس تعارف ندارد حتی اگر جرارد پیکه و سرخیو بوسکتس باشید. این دو بازیکن قدیمی بارسلونا که از فصل ۰۹-۲۰۰۸ پیراهن آبی و اناری را بر تن دارند، به آخر خط رسیده اند و خبرنگار Sport نوشته که آنها را نیز باید از تیم کنار گذاشت. جوردی آلبا سال های خوبی را در نیوکمپ سپری کرد اما او نیز همچون لوئیز سوارز ۳۳ ساله، به سال های پایانی فوتبال خود رسیده و شاید هیچ جایی در برنامه آینده بارسلونا نداشته باشد. سوارز یکی بازیکن هایی بود که در این فصل، خیلی راجع به او صحبت کردند. ستاره اروگوئه ای و ارزشمند بارسلونا، طی یک سال اخیر دچار مصدومیت و افت شدیدی شده و حتی پیش از این بازی نیز، تحت آماج انتقادات برخی هواداران و خبرنگارها قرار داشت. به نظر می رسد که هیچ انتخابی جز یک خانه تکانی بزرگ، نمی تواند موجبات رضایت خاطر هواداران سخت گیر بارسلونا را فراهم بیاورد و در این مسیر دشوار، احتمالا نام های بزرگی قربانی خواهند شد.

 لوئیز ماسکارو خبرنگار Sport اعتقاد دارد که بارتومئو رئیس باشگاه بارسلونا، می تواند یکی از سه گزینه زیر را انتخاب کند:
۱.  تغییرات را منحصر به سرمربی کرده و کیکه ستین را برکنار کند. مائوریسیو پوچتینو و یا حتی رونالد کومان، مکس آلگری، تیری آنری و گارسیا پیمنتا از جمله گزینه های جانشینی سیتین محسوب می شوند.
۲.  بارتومئو از کناره گیری امتناع کند اما شرایط را برای برگزاری انتخابات ریاست باشگاه بین ژانویه تا مارس آینده فراهم بیاورد. اتخاذ این تصمیم، به رئیس آینده باشگاه فرصت می دهد تا از چند ماه زودتر، برنامه ریزی های لازم را برای آینده بارسلونا انجام دهد.
۳.  پیچیده ترین تصمیم این است که بارتومئو کُل تیم را متحول سازد اما پول کافی برای این منظور ندارد. شیوع ویروس کرونا، ضرر هنگفت ۲۰۰ میلیون یورویی به باشگاه وارد آورده و شرایط مالی وخیمی را رقم زده است. برای ایجاد تحول و خرید ستاره های جدید، چاره ای جز فروش چند بازیکن گران قیمت کنونی، وجود ندارد.

پاری‌سن ژرمن – لایپزیگ،در رویای اولین فینال تاریخ

هر دو تیم پاری سن ژرمن و لایپزیگ در صورتی که به فینال لیگ قهرمانان راه یابند برای اولین بار حضور در این اتفاق مهم را در تاریخ فوتبالشان تجربه خواهند کرد. در اولین دیدار از مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا پاری سن ژرمن باید به دیدار لایپزیگ برود. برنده این دیدار یک پای فینال لیسبون خواهد بود. هر دو تیم تاکنون فینال لیگ قهرمانان را تجربه نکرده‌اند و امیدوارند که برای اولین بار این اتفاق مهم را تجربه کنند. پاری سن ژرمن توانست در دقایق پایانی شکست یک بر صفر برابر آتالانتا را به برد ۲ بر یک تبدیل کند و به این مرحله برسد. در طرف دیگر لایپزیگ ۲۴ ساعت بعد توانست اتلتیکو مادرید را ۲ بر یک شکست دهد و کمتر از تیم فرانسوی استراحت کرده است. باشگاه فوتبال لایپزیگ آلمان توانست شگفتی‌ساز این فصل لیگ قهرمانان اروپا شود و به نیمه نهایی این دوره از رقابت‌ها راه یابد. این باشگاه در سال ۲۰۰۹ تاسیس شد و حالا یک گام تا رسیدن به فینال لیگ قهرمانان فاصله دارد. نکته جالب اینکه این دومین حضور تیم آلمانی در لیگ قهرمانان اروپاست. تیم ناگلزمن در ۳۴ دیدار بوندسلیگا تنها ۴ بازی را باخت و در ۱۵ دیدار اخیر خود در لیگ قهرمانان به ۸ برد رسیده است. پاری سن ژرمن برای دومین بار در تاریخ به نیمه نهایی رسیده است. اولین بار در سال ۱۹۹۵ پاریس به نیمه نهایی رسید ولی در مجموع دو دیدار رفت و برگشت به میلان قدرتمند آن زمان با نتیجه ۳ بر صفر باخت و حالا برای اولین بار فوتبال فرانسه دو تیم در نیمه نهایی لیگ قهرمانان دارد.پاریس قدرت اول فوتبال فرانسه است ولی اینجا باید نشان دهد در اروپا نیز حرفی برای گفتن دارد. پاریس در این دیدار کیلور ناواس دروازه بان خود را در اختیار ندارد و حضور مارکو وراتی نیز مشخص نیست.همچنین این برای اولین بار است که این دو تیم در رقابت های اروپایی برابر هم به میدان می روند و باید دید رقابت دو مربی آلمانی یعنی توماس توخل در پاریس و یولیان ناگلزمن در لایپزیگ با چه نتیجه ای به پایان خواهد رسید.

در دیگر دیدار این مرحله از رقابت ها بایرن مونیخ به دیدار المپیک لیون فرانسه خواهد رفت. باید دید پس از پایان مرحله نیمه نهائی و برگزاری فینال، کدام یک از روسای طراز اول دو کشور آلمان و فرانسه، خود را آویزان جام قهرمانی می کنند. رئیس جمهور امانوئل مکرون یا آنگلا مرکل ،صدراعظم!

لایپزیش روی عملکرد خودش متمرکز است نه پاری سن ژرمن 

به نقل از وب سایت یوفا، یولیان ناگلزمان، سرمربی لایپزیش در کنفرانس خبری پیش از دیدار برابر پاری سن ژرمن سه شنبه شب، به صحبت پرداخت: زیر نظر توخل بازی کرده ام. آن زمان به پول نیاز داشتم. به عنوان بازیکن پول می گرفتم اما مصدوم شدم و باید برای ادامه درس خواندن، پول در می آوردم. سپس فرصت آنالیزور شدن را به دست آوردم. در آن زمان هرگز تصور نمی کردم که بتوانم در نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا مقابل توخل قرار گیرم. پس از شروع دوباره فوتبال، نتوانستیم به طور کامل آن فوتبال مورد نظرمان را به نمایش بگذاریم اما در عین حال می توان با بد بازی کردن هم برنده شد. وی ادامه داد:

بازیکنان ما همه میل به پیروزی دارند و عطش پیروزی را می توانم در چهره آن ها ببینم. برابر اتلتیکو مادرید عالی کار کردیم و حالا فرصت داریم برابر پاریس هم خوب بازی کنیم. می خواهیم گام بعدی را برداریم و برای آن آماده ایم. می خواهیم بازی خودمان را انجام دهیم و به جای این که به پاری سن ژرمن فکر کنیم، روی خودمان متمرکز هستیم. سرمربی لایپزیش گفت:برنامه های تاکتیکی ام را پیش از بازی لو نمی دهم. در بازی با اتلتیکو مادرید با سه مدافع بازی نکردیم چون نیازی به این کار نبود. همه بازیکنانم آماده هستند، به خوبی تمرین کرده اند و انگیزه زیادی دارند. نمی توان پیش بینی کرد که نیمار و ام باپه چه کاری هایی می توانند انجام دهند. باید مقابل آن ها به شکل تیمی دفاع کنیم و در عین حال آن ها را تحت فشار قرار دهیم. وقتی دو تیم میل به حمله داشته باشند، بازی جذاب و جالب می شود. به بازیکنانم گفته ام اگر من نبودم بازهم شما می توانستید به این مرحله برسید و اگر شما نبودید، من به تنهایی نمی توانستم به این مرحله برسم. لیگ قهرمانان اروپا، تورنمنت بازیکنان است، نه تورنمنت مربی. 

پرواز بلند اینتر به فینال

در دومین بازی از مرحله نیمه نهایی رقابت‌های لیگ اروپا، دوشنبه شب در ورزشگاه مرکور اشپیل آره‌نای شهر دوسلدورف آلمان، تیم‌های فوتبال اینتر و شاختار دونتسک اوکراین به مصاف هم رفتند که این بازی را اینتر با نتیجه ۵ بر صفر به سود خود به پایان رساند. اینتر در شبی که مهاجم آرژانتینی‌اش لائوتارو مارتینس ستاره بی‌چون و چرای میدان بود، با گلزنی این بازیکن ۲۳ ساله در دقیقه ۱۹ از حریفش پیش افتاد. دانیلو دِآمبروزیو در دقیقه ۶۴ دومین گل اینتری‌ها را زد. سپس نوبت لائوتارو مارتینس بود که در دقیقه ۷۴ خودش را دو گله و تیمش را سه گله کند. درخشش مارتینس ادامه پیدا کرد و او ۴ دقیقه بعد پاس گل چهارم تیمش را به روملو لوکاکو داد، لوکاکویی که در دقیقه ۸۳ با یک استارت انفرادی فوق‌العاده مانند مارتینس خودش را دو گله کرد. به این ترتیب نراتزوری با یک جشنواره گل و رجزخوانی برای حریف بعدی خود سویا راهی فینال لیگ اروپا شد. اینتر در حالی به فینال لیگ اروپا راه یافت که از سال ۲۰۱۰ که با هدایت ژوزه مورینیو قهرمان لیگ قهرمانان شده بود، دیگر به فینال هیچ تورنمنت اروپایی نرسیده بود. فینال لیگ اروپا جمعه شب هفته جاری از ساعت ۲۳:۳۰ به وقت تهران در ورزشگاه راین‌انرژی شهر کلن برگزار خواهد شد

واکنش علی کریمی به درگذشت بهمن مفید

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن image013-576x1024.jpg است

https://akhbar-rooz.com/?p=43716 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x