جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

وزیرخارجه فرانسه: ایران در حال ساخت سلاح هسته ای است؛ ظریف: از یاوه گویی پوچ خودداری کنید

وزیر خارجه فرانسه: ایران از تهدید دست بردارد - BBC News فارسی

ژان لودریان وزیر امور خارجه فرانسه، روز یکشنبه در گفتگو با شبکه خبری «فرانس انتر» گفت: راهبرد «فشار حداکثری» دولت ترامپ در قبال ایران نتیجه عکس داده، و جمهوری اسلامی اکنون به سلاح هسته‌ای نزدیک‌تر شده است. وی افزود: «موقعیت فعلی بسیار خطرناک است. دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای پیامد‌های ژئواستراتژیک وخیمی خواهد داشت.»

لودریان روز شنبه نیز به نشریه دیمانش گفته بود:: «باید راهی برای بازگشت به توافق وین پیدا کنیم.» اشاره وی به توافق بر سر برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است که در سال ۲۰۱۵ میان ایران و اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل به علاوه آلمان(گروه پنج به علاوه یک) حاصل شد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در واکنش به گفته های وزیر امورخارجه فرانسه، در توئیتر با اشاره به سمت قبلی لوردیان به عنوان وزیر دفاع فرانسه نوشت: “همکار عزیز، شروع کار شما در دولت با فروش سلاح به جنایتکاران جنگی عربستان بود. از یاوه‌‌گویی پوچ درباره ایران خودداری کنید.”

ظریف همچنین در توییتر نوشت: “راستی‌آزمایی واقعیت: شما دارید منطقه ما را بی‌ثبات می کنید. شما از جنایتکارانی حمایت می‌کنید که مخالفانشان را اره می‌کنند و از سلاح‌های شما برای کشتن کودکان یمنی استفاده می‌کنند.”

بر اساس برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، ایران در ازای محدود کردن برنامه هسته‌ای خود، از مزایای اقتصادی لغو تحریم‌ها برخوردار می‌شد. اما با روی کار آمدن دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۷ و خروج آمریکا از توافقنامه هسته‌ای در سال ۲۰۱۸، فشار تحریم‌ها بر ایران شدت گرفت. در مقابل، ایران گام به گام تعهدات خود به برجام را نادیده گرفت،‌ و مدتی پیش غنی سازی بیست درصدی اورانیوم را هم از سر گرفته است.
طبق آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که آذرماه منتشر شد، ذخیره اورانیوم ایران ۱۲ برابر حد مجاز برآورد شده است. ایران می‌گوید به محض اینکه آمریکا تحریم‌ها را لفو کند تعهدهای برجامی‌اش را دوباره رعایت خواهد کرد.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی در یادداشتی که روز جمعه در نشریه فارین افرز آمریکا منتشر شد، از دولت بایدن خواست با لغو فوری تمام تحریم‌هایی که در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ علیه ایران وضع شده است، به توافق هسته‌ای گروه پنج به علاوه یک با ایران یا «برجام» باز‌گردد.
بایدن اگرچه تا به حال اظهار نظر رسمی نکرده اما برخی مقام‌های دولت وی اشاره کرده‌اند که با نقض برجام و فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده جمهوری اسلامی مثل برنامه موشکی، بازگشت به توافق هسته‌ای آسان نخواهد بود.

https://akhbar-rooz.com/?p=101921 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x