چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

وزیر کشور کشته شدن ۲۰۰ تا ۲۵۰ نفر در قیام آبانماه را تایید کرد

هفت ماه بعداز اعتراضات سراسری آبانماه درايران، وزير کشور گفته است در اين اعتراضات بين 200 تا 250 نفر کشته شده اند. وی مدعی شده است حدود 20درصد کشته شدگان باسلاح های غيرسازمانی جان خودرا از دست داده اند
افزایش درخواست‌ها برای اعلام شمار قربانیان اعتراضات آبان‌ماه ...

هفت ماه بعد از اعتراضات سراسری آبان ماه در ایران، وزیر کشور گفته است در این اعتراضات بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ نفر کشته شده اند.

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور جمهوری اسلامی، شامگاه شنبه ۱۰ خرداد در جریان یک گفتگوی تلویزیونی درباره شمار کشته شدگان حوادث آبان‌ماه گفت: «حوادث غمباری رخ داد و حدود ۴۰ یا ۴۵ نفر یعنی حدود ۲۰ درصد کشته‌شدگان، افرادی بودند که با سلاح‌هایی کشته شدند که سلاح سازمانی نبود و آنها شهید شدند.»

این برای نخستین بار است که یک مقام رسمی ایران از شمار تقریبی کشته شدگان ناآرامی‌های آبان ماه سخن می‌گوید؛ حال آنکه هنوز هیچ فرد یا نهادی به عنوان مسئول اصلی این کشتار بی سابقه معرفی نشده است.

رحمانی فضلی در بخشی دیگر از سخنان خود وعده ی هفت ماهه حکومت را تکرار کرد و گفت: شمار دقیق قربانیان حوادث آبان‌ ماه به زودی اعلام می‌شود. وی علت تاخیر در اعلام آمار را روشن شدن دقیق جزئیات مرتبط به کشته شدن هر یک از قربانیان از جمله دلایل، مکان و ساعت مرگ آنها عنوان کرد و گفت برخی از قربانیان «کاملاً بی‌گناه بودند و با سلاح‌ها و روش هایی کشته شدند که اصلا نیروهای نظامی و امنیتی ما ندارند.»

حوادث آبان ماه به دنبال افزایش دو برابری قیمت بنزین روی داد و به سرعت سراسری شد. گفته می شود این اعتراضات به صد شهر در ایران سرایت کرد. خشونت پلیس و نیروهای انتظامی در سرکوب معترضین که اکثر آن ها را افراد زحمتکش و متعلق به اقشار فقیر جامعه تشکیل می دهند بسیار شدید بود. بسیاری از معترضین با شلیک گلوله های واقعی به سر و از فاصله ی نزدیک کشته شدند. گزارش های متعددی منتشر شد که فرمان این سرکوب شدید و کشتار مردم را شخص علی خامنه ای داده است.

پیش از این سازمان عفو بین الملل در چندین نوبت تعداد تقریبی کشته شدگان این قیام سراسری را اعلام کرده بود. بر اساس آخرین گزارش عفو بین الملل حدود ۳۰۴ نفر از جمله ۱۰ زن و ۲۳ کودک در سرکوب خشونت آمیز این اعتراضات جان خود را از دست دادند. مقامات حکومتی همواره آمار اعلام شده از سوی مخالفین و مراجع بین المللی را تکذیب کرده اند.

وزیر کشور در گفتگوی تلویزیونی خود بیست درصد قربانیان را ۴۰ یا ۴۵ نفر اعلام کرده است. این گفته به معنای آن است که کشته شدگان این حوادث بنابر اظهارات این وزیر بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ نفر بوده اند.

https://akhbar-rooz.com/?p=31814 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x