جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

عوامل کشتار ماهشهر، وزیر اطلاعات و ده ها فرد و نهاد به فهرست تحریم‌های آمریکا اضافه شدند

دولت آمریکا روز چهارشنبه ده ها فرد و نهاد ديگر وابسته به حکومت جمهوری اسلامی را تحريم کرد. ‌عوامل کشتار ماهشهر، وزير اطلاعات، رئيس بنياد مستضعفان و ده ها شرکت ايرانی به فهرست سياه آمريکا اضافه شدند

وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه ۲۸ آبان از تحریم عوامل کلیدی کشتار معترضان در نیزار ماهشهر در جریان اعتراضات آبان‌ماه پارسال خبر داد.

به گزارش وبسایت وزارت خارجه آمریکا، جمهوری اسلامی پارسال «دست‌کم ۱۴۸ شهروند ایرانی را در ماهشهر، در حالی که برای پنهان کردن اخبار و شواهد سرکوب گسترده مردم اینترنت را قطع کرده بود، کشت».

این گزارش می‌گوید معترضان و تماشاگران اعتراضات هدف تک‌تیراندازان از بام‌ها قرار گرفتند و وقتی در محاصره نیروهای امنیتی، خودروهای نظامی و ماشین‌های آب‌پاش درآمدند، به نیزارها پناه بردند، اما نیروهای نظامی نیزارها را آتش زدند و معترضانی را که از نیزار فرار می‌کردند هدف گلوله قرار دادند.

به گفته وزارت خارجه آمریکا، وقتی هم که خانواده کشته‌شدگان برای تحویل جسد عزیزان خود مراجعه کردند، مقامان ایران با این شرط حاضر به تحویل اجساد شدند که خانواده‌ها برای هر گلوله صدها دلار پول پرداخت کنند.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، اعلام کرد سردار حیدر عباس‌زاده، فرمانده نیروی انتظامی استان خوزستان، و سرهنگ رضا پاپی، فرمانده نیروی انتظامی ماهشهر، به اتهام نقض گسترده و خشن حقوق بشر به لیست تحریم‌های آمریکا اضافه شدند.

این دو فرمانده نیروی انتظامی و اعضای خانواده آنها دیگر حق سفر به آمریکا ندارند و کلیه دارایی‌های احتمالی آنها در ایالات متحده مسدود می‌شود.

تحریم وزیر اطلاعات و رئیس بنیاد مستضعفان

دولت ایالات متحده آمریکا در ادامه کارزار فشار حداکثری و مجازات شخصیت‌ها و نهاد‌های تاثیرگذار ایرانی بر راهبرد جمهوری اسلامی، وزیر اطلاعات ایران را نیز به فهرست سیاه تحریم‌های خود اضافه کرد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد که در همین راستا ۱۰ نفر از جمله محمود علوی، وزیر اطلاعات ایران را تحت تحریم قرار داده است.

دلیل قرار دادن نام محمود علوی، وزیر اطلاعات ایران در فهرست تحریم‌ها از سوی وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا نقض حقوق بشر عنوان شده است.

این در حالیست که ایالات متحده پیش‌تر وعده داده بود تا برخی افراد را که در سرکوب اعتراض‌های آبان‌ ماه سال ۹۸ دخیل بودند تحت تحریم قرار دهد.

بر این اساس همچنین اعلام شده است که ۵۱ نهاد و سازمان مختلف از جمله ۴۷ نهاد ایرانی به همراه یک کشتی را به دلایل مرتبط با تحریم‌های ایران در فهرست مجازات‌های خود خود گنجانده است.

شرکت عمران و مسکن ایران، شرکت نفت بهران و شرکت ایران تایر از جمله شرکت‌هایی هستند که نامشان در فهرست جدید تحریم‌های واشنگتن قرار داده شده است.

از میان شخصیت‌ها و یا مسئولان ایرانی نیز که نامشان در فهرست تحریم‌های تازه ایالات متحده گنجانده شده می‌توان به امیرمنصور برقعی، قائم مقام بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، جواد قناعت و خسرو مختاری، دو تن دیگر از معاونان این بنیاد اشاره کرد.

از بنیاد مستضعفان که زیر نظر دفتر علی خامنه‌ای اداره می‌شود به عنوان یکی از نهاد‌های شبکه کلیدی حامیان رهبر جمهوری اسلامی ایران نام برده شده است.

محسن علیخانی و محمد اسکندری از شرکت سرمایه گذاری سینا، سید محمد اتابک، فرد مرتبط با شرکت توسعه صنایع معدنی کاوه پارس، سید ضیا ایمانی، مدیر بانک سینا و جواد اوجی مدیر شرکت توسعه انرژی سینا از دیگر افراد تحریم شده هستند.

در بیانیه وزات خرانه‌داری آمریکا تصریح شده است که شرکت‌های مرتبط با بنیاد مستضعفان ایران که پرویز فتاح رئیس آن نیز پیش‌تر در فهرست تحریمی‌ها گنجانده شده بود،‌ تحت تحریم قرار گرفته‌‌اند.

دارایی، اموال و حساب‌های بانکی افراد و نهاد‌های تحریم شده توسط دولت آمریکا توقیف خواهد شد و نیز دریافت ویزا و ورود به خاک ایالات متحده برای آنها امکان پذیر نخواهد بود.

دولت آمریکا همانطور که دونالد ترامپ پیش‌تر وعده‌اش را داده بود به صورت یکجانبه رسما در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷از توافق هسته‌ای ایران خارج شد و پس از آن ضمن بازگرداندن کلیه تحریم‌های سابق، مجازات‌های اقتصادی سنگین وبی سابقه تازه‌ای را در قالب تحریم و سیاست «فشار حداکثری» به ایران تحمیل کرد.

https://akhbar-rooz.com/?p=93677 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x