سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

وزیر خارجه آمریکا: فاصله دسترسی ایران به مواد لازم در تسلیحات اتمی شاید چند هفته باشد

بلینکن تاکید کرده بود تا زمانی که ایران به تعهدات خود عمل نکند ایالات متحده به توافق هسته‌ای برنمی‌گردد

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در مصاحبه با شبکه خبری ان‌بی‌سی اعلام کرد که ایران برای دسترسی کافی به مواد مورد استفاده در تسلیحات اتمی قبلا چند ماه زمان لازم داشت اما اگر تهران همچنان به لغو محدودیت‌ها ادامه بدهد این مدت می‌تواند «چند هفته» باشد.

وزیر خارجه آمریکا همچنین در این مصاحبه که دوشنبه ۱۳ بهمن ماه منتشر شد گفت ایالات متحده مایل است به اجرای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ بازگردد، اگر ایران نیز چنین کند؛ بعد از آن با متحدان و شرکای آمریکا «برای توافقی طولانی‌تر و قوی‌تر» که موضوعاتی دیگر را نیز شامل شود «کار خواهیم کرد».

به گزارش ان‌بی‌سی، بلینکن با وجود اصرار این شبکه خبری درباره اینکه آیا آزادی شهروندان آمریکایی در ایران به عنوان شرطی جدی در مذاکرات با ایران مطرح خواهد شد، حاضر نشد تعهدی در این باره بدهد و تنها گفت: «قطع نظر از… هرگونه توافقی، شهروندان آمریکایی باید آزاد شوند» و «تمرکز ما بر این خواهد بود که آن‌ها به خانه بازگردند، خواه از این طریق، خواه از آن طریق».

بلینکن هفته گذشته نیز در نخستین نشست خبری خود گفته بود که «تا رسیدن به توافق با ایران، فاصله داریم» و درباره «توافق طولانی مدت با ایران» با «متحدان خود» گفت وگو خواهیم کرد.

او تاکید کرده بود تا زمانی که ایران به تعهدات خود عمل نکند ایالات متحده به توافق هسته‌ای برنمی‌گردد.

این سخنان با واکنش وزیر خارجه ایران مواجه شد. 

محمدجواد ظریف عنوان کرد که ابتدا آمریکا باید به برجام بازگردد و «امیدهای» دولت جدید ایالات متحده برای بازگشت تهران به این توافق «نه منطقی است و نه هیچ گاه عملی خواهد شد».

ظریف با اشاره به سخنان پیشین رهبر جمهوری اسلامی گفته بود: «به محض آنکه آمریکا تعهداتش را اجرا و ایران نیز نفع عمل به این تعهدات را مشاهده کند، ما نیز تعهدات خود را به صورت کامل اجرا می‌کنیم.»

جمهوری اسلامی همچنین مذاکره بر سر هرگونه توافق جدید یا موضوعاتی بجز توافق هسته‌ای را رد کرده است.

ایران در نخستین سالگرد خروج آمریکا از برجام، کنار گذاشتن بخش‌هایی از تعهداتش ذیل برجام را آغاز کرد و چندی پیش نیز با تصویب قانونی در مجلس، بر روند افزایش فعالیت‌های هسته‌ای و کاهش نظارت‌های بین‌المللی صحه گذاشت.

https://akhbar-rooz.com/?p=102768 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x