جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

وزیر خارجه سوئد: برای جلوگیری از اجرای حکم اعدام احمدرضا جلالی تلاش می‌کنیم

وزیر امور خارجه سوئد اعلام کرد که با محمد جواد ظریف در خصوص احتمال اجرای قریب الوقوع حکم اعدام احمدرضا جلالی،‌ پزشک و پژوهشگر دو تابعیتی ایرانی-سوئدی گفتگو کرده است.

این رایزنی تلفنی در حالی انجام شده که برخی منابع خبری روز سه شنبه به نقل از ویدا مهران نیا، همسر احمدرضا جلالی اعلام کردند که حکم اعدام این محقق دوتابعتی به اتهام جاسوسی صادر شده و وی قرار است برای اجرای حکم اعدام به زندان رجایی شهر منتقل شود.

احمدرضا جلالی، پزشک و مدرس موسسه کارولینسکا در پایتخت سوئد سال ۲۰۱۶ میلادی/ ۱۳۹۵ خورشیدی در سفر به ایران برای شرکت در یک کنفرانس علمی توسط ماموران امنیتی بازداشت و سپس به اتهام جاسوسی و فروش اطلاعات به اسرائیل برای کمک به این کشور جهت به قتل رساندن چند دانشمند هسته‌ای به مجازات مرگ محکوم شد.

حکم اعدام این محقق ایرانی سال ۲۰۱۷ میلادی از سوی دیوان عالی کشور تایید شد و به درخواست‌های مکرر وکلای وی برای رسیدگی مجدد به پرونده ترتیب اثر داده نشد.

زینب طاهری، وکیل آقای جلالی در این پرونده پیش‌تر گفته بود که درخواست بررسی مجدد در کم‌تر از یکسال از سوی قاضی دادگاه رد شد.

سازمان عفو بین الملل با انتشار توییتی خبر منتشر شده در رسانه‌های سوئدی و برخی منابع خبری ایرانی در خصوص اعدام قریب‌الوقوع احمدرضا جلالی را تایید کرده است.

در بخشی از پیام سازمان عفو بین‌المللی در این خصوص آمده است: « اعضای جامعه جهانی باید پیش از آن که دیر شود وارد عمل شوند و برای نجات جان احمدرضا، از جمله از طریق سفارتخانه‌های خود در تهران‌، اقدام کنند.»

این نهاد حقوق بشری در پیام خود تاکید می‌کند: «صدور حکم اعدام پس از فرایندهای قضایی که ضمانت‌های دادرسی عادلانه را نقض کرده‌اند، ناقض حق حیات است.»

برخی شبکه‌های رادیویی سوئد نیز روز سه شنبه به انتشار صحبت‌های همسر احمدرضا جلالی پرداخته و به نقل از او اعلام کردند که محقق دوتابعیتی زندانی در ایران به زودی اعدام می‌شود.

خانم اَن لینده، وزیر امور خارجه سوئد در پیامی توییتری اعلام کرده که در پی انتشار خبرهایی مبنی بر احتمال اجرای مجازات مرگ برای احمدرضا جلالی با همتای ایرانی خود تلفنی گفتگو کرده است.

در این پیام تاکید شده است که : «سوئد مجارات مرگ را محکوم می‌کند و به تلاش برای اطمینان از اجرا نشدن حکم اعدام علیه او ادامه می‌دهد.»

برخی گمانه‌زنی‌های تایید نشده نیز حکایت از آن دارد که حکم اعدام احمدرضا جلالی پیش‌تر به این دلیل به حال تعلیق درآمد که وی قرار بود با اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی زندانی در بلژیک معاوضه شود.

گفته می‌شود حال که آقای اسدی به اتهام دست داشتن در عملیات خنثی شده بمب‌گذاری در گردهم‌آیی سازمان مجاهدین در پاریس قرار است محاکمه شود مقامات ایرانی نیز تصمیم گرفته‌اند حکم اعدام احمدرضا جلالی را به اجرا درآورند.

وزارت خارجه ایران در واکنش به موضع وزیر امور خارجه سوئد اعلام کرده که اطلاعات طرف سوئدی کامل نیست و دولت ایران به دلیل استقلال قوا امکان دخالت در این پرونده قضایی را ندارد.

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران سه شنبه شب در سخنانی تاکید کرد: «متاسفانه اطلاعات مقامات سوئدی در خصوص وضعیت آقای احمدرضا جلالی که بنا به جرایم امنیتی در زندان به سر می‌برد، ناقص و غلط است.»

مقامات سوئد در سال ۱۳۹۶ پس از آنکه احمدرضا جلالی در ایران دستگیر و به جرم جاسوسی در دادگاه محاکمه شد به وی تابعیت سوئدی اعطا کردند؛ اقدامی که با احضار سفیر سوئد به وزارت امور خارجه ایران به نشانه اعتراض همراه شد.

ایران مدعی است که احمدرضا جلالی به جاسوسی و همکاری با موساد برای از میان برداشتن دانشمندان هسته‌ای اعتراف کرده اما وکلا و خانواده آقای جلالی معتقدند که وی تحت فشار مجبور به اعتراف اجباری شده است.

https://akhbar-rooz.com/?p=94668 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x