جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

ویروس کرونا، کاشف خود را کشت!

دکتر لی ونلیانگ، چشم‌پزشک جوان بیمارستان ووهان چین که نسبت به خطر شیوع بیماری مرگبار ناشی از ویروس جدید کرونا هشدار داده بود، خود بر اثر ابتلا به همین بیماری واگیردار در روز چهارشنبه ۵ فوریه درگذشت. بنا بر آمار رسمی تا این زمان ۶۳۶ نفر بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در چین جان خود را از دست داده اند
ویروس کرونا، کاشف خود را کشت!
ویروس کرونا، کاشف خود را کشت!

یک روز پس از مرگ یک پزشک چینی که برای نخستین بار از وجود ویروس جدید کرونا خبر داد، موج بی‌پیشینه‌ای از خشم و اندوه جامعه چین را فرا گرفت.

دکتر لی ونلیانگ، چشم‌پزشک جوان بیمارستان ووهان چین که نسبت به خطر شیوع بیماری مرگبار ناشی از ویروس جدید کرونا هشدار داده بود، خود بر اثر ابتلا به همین بیماری واگیردار در روز چهارشنبه ۶ فوریه درگذشت.

او در ماه دسامبر گذشته در پیامی که برای گروهی از سایر پزشکان فرستاد از ظهور ویروس تاجی‌شکل جدیدی خبر داده و گفته بود که این ویروس مشابه ویروس سارس بوده و احتمالا به همان اندازه خطرناک است. او با اعلام این که هفت مورد از افراد مبتلا به این بیماری را مشاهده کرده است، در پیامی که روز ۳۰ دسامبر گذشته فرستاد از همکارانش خواست تا با پوشیدن لباس محافظ و ماسک زدن، از ابتلا به این بیماری و سرایت آن به دیگران جلوگیری کنند.

با این حال در آن زمان نه تنها به هشدار دکتر لی‌ ونلینگ توجه نشد، بلکه پلیس به او هشدار داد که دست از «اظهارنظرهای دروغین» بردارد وگرنه یک پرونده تحقیقات علیه او به دلیل «گسترش شایعات» گشوده می‌شود. مسئولان با احضار لی از او تعهد و امضا گرفتند که از «اخلال در نظم عمومی» با انتشار این گونه اخبار دست بردارد.

خبر درگذشت پزشک ۳۴ ساله چینی ابتدا باعث اندوه شدید مردم چین شد اما این غصه به سرعت در فضای مجازی جای خود را به موجی از خشم عمومی داد. بسیاری از مردم او را تا حد یک «قهرمان ملی» ستایش کرده‌اند.

پیش از این کاربران اینترنتی در چین دولت این کشور را به پنهان‌کاری و ضعف در اطلاع‌رسانی در مورد شیوع بیماری کرونا متهم کرده بودند، اما مرگ دکتر لی اکنون به انتقادها علیه نبود آزادی بیان در چین دامن زده و آن را تشدید کرده است.

چنین واکنش اعتراض‌آمیزی در تاریخ معاصر چین به ندرت دیده شده است. کاربران روز پنج‌شنبه اعتراض خود با داغ کردن چند هشتگ در حمایت از آزادی بیان و درخواست عذرخواهی مسئولان نشان دادند، اما دو تا از داغ‌ترین هشتگ‌های آنان اندکی بعد در شبکه‌های اجتماعی سانسور شد.

سازمان دولتی مبارزه با فساد چین در نخستین واکنش به اعتراض‌های عمومی در اینترنت گفته است که تحقیق درباره ادعاها در مورد مرگ دکتر لی ونلیانگ را آغاز می‌کند. دولت چین پیش از این هم وجود «برخی کوتاهی‌ها و کمبودها» در مبارزه با ویروس کرونا را پذیرفته بود.

بنا بر آمار رسمی تا این زمان ۶۳۶ نفر بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در چین جان خود را از دست داده و ۳۱ هزار و ۱۶۱ شهروند چینی نیز به این ویروس آلوده شده‌اند.

https://akhbar-rooz.com/?p=19638 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کیا
کیا
4 سال قبل

قهرمانی جهانی برای بشریت ، که تحت سانسور قرار گرفت !
پس آمد های مرگ ایشان گریبان حاملان فشار و سانسور را خواهد گرفت.

تقی
تقی
4 سال قبل

خیلی خوب میشد اگه همزمان منبع خبر هم اضافه میشد؛ دلیل این تقاضا اینطور هست که: آیا این نظر دوستان اخبار روز هست یا که متن انعکاس یافته از منبع دیگری است؟

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x