پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

و آمریکا، سوسیالیسم را کشف می کند!

هفتاد درصد جوانان آمریکا حاضرند به یک سوسیالیست رای دهند

سوسیالیسم در آمریکا‬‎

تحقیقات سالانه یک انجمن ضد کمونیستی در آمریکا، حاکی از نفوذ و گسترش جدید یک ایده سیاسی است که درگذشته در کشور “پادشاهی” سرمایه داری، منفور بوده است.

گردانندگان این انجمن می خواستند با نزدیک شدن به جشن سی امین سالگرد سقوط دیوار برلین، حرکت خوبی انجام دهند. اما  آنها بر خلاف انتظار بار دیگر نتیجه عکس را در تحقیات خود جمع آوری کردند. انجمن ضد کمونیستی “بنیاد یادبود قربانیان ضد کمونیسم”، نظرسنجی سالانه خود را منتشر کرد و نتایج آن هر سال کمی نومیدانه تر برای انجمن است. بنظر می رسید که  دوسال پیش، نسلی که بین سالهای ۱۹۸۱ و ۱۹۹۶ در ایالات متحده به دنیا آمدند، از کلمه “سوسیالیسم” برداشت مثبت تر از “سرمایه داری” داشتند. نظر سنجی سال گذشته حاکی از آن بود که ۴۶٪ از همین نسل اظهار داشتند که ترجیح می دهند در یک جامعه “سوسیالیستی” زندگی کنند ، ۴۰٪ در یک جامعه “سرمایه داری” و ۶٪ در یک جامعه “کمونیستی”.

حال ببینیم نتایج نظر سنجی ۲۰۱۹ در برگیرنده چه پاسخی است؟ تعداد عناصر موجود در پاسخ ها احتمالاً می توانند موجب زخم معده  سیاسی سفارش دهندگان این نظر سنجی شوند. ۷۰ درصد متولدین دهه های فوق می گویند که آماده رای دادن به یک کاندیدای سوسیالیست هستند. یعنی ۱۰ درصد افزایش در یک سال. از نظر عددی، این پتانسیل یعنی ۵۰ میلیون رأی دهنده. این یک خبر خوب برای برنی سندرز است  که همایش انتخاباتی خود را با گفتمان اساسی در مورد “سوسیالیسم دموکراتیک” آغاز کرد. به عنوان مثال ، تقریبا نیمی از افراد زیر ۴۵ سال فکر می کنند که تحصیلات دانشگاهی باید کاملاً رایگان باشد، پیشنهاد مهم کمپین حزب دموکرات در سال ۲۰۱۶٫. یک پنجم افراد زیر ۳۵ سال موافق لغو مالکیت خصوصی هستند. قدر مسلم این میزان هنوز برای ارائه یک پیشنهاد سیاسی معتبر بسیار اندک است، اما با این وجود ۱٪ افراد بیش از ۶۵ سال  طرفدار لغو مالکیت خصوصی هستند، این قابل توجه است. در باره ” کمونیسم”، ۳۶ درصد از همان نسل دهه ۸۰ و ۹۰، ارزیابی مثبتی به “کمونیسم” داشتند. این نشان دهنده ۸درصد رشد نسبت به سال گذشته را نشان می دهد.

سرانجام اینکه در این نظر سنجی ،۲۷ درصد همه آمریکایی ها معتقدند که دونالد ترامپ تهدید اصلی برای صلح جهانی است. ۲۲ درصد کیم جونگ اون رهبر کره شمالی و ۱۵ درصد ولادیمیر پوتین را تهدید اصلی برای صلح در جهان دانسته اند.

ماریون اسمیت، مدیر این انجمن می گوید: “فراموشی تاریخی در مورد خطرات کمونیسم و سوسیالیسم در همه ابعاد آن فوق العاده آشکار شده است.” اما می توان نتیجه دیگری گرفت: جنگ سرد به ویژه در ذهن نسلهای جدید به خوبی به پایان رسیده است.

کاستا گاوراس، سینماگر فرانسوی یونانی تبار، در توئیت خود نسبت باین مقاله می نویسد: “وقتی جوانان آمریکایی، آمریکای خود را کشف می کنند”.

این نظرسنجی چه چیزی را به ما می گوید … آمریکایی هایی جوانی که من وقتی به آنجا برای ارائه فیلم هایم می روم، در محافل دانشگاهی با آنها ملاقات می کنم، درباره نقش کشورشان در آمریکای لاتین و سایر نقاط جهان اطلاعات زیادی ندارند. آنها هنوز فکر می کنند که آمریکا برای نجات دموکراسی و رهایی کشورها از بدبختی در همه جا حضور دارد. ترس از کمونیسم، از سوسیالیسم، روز به روز بیش از پیش کاهش می یابد. جنگ سرد به گذشته تعلق دارد. و نسل جدید چیز دیگری کشف می کند: او ترامپ را کشف می کند، او کشف می کند که در جای دیگر بیمه اجتماعی وجود دارد. در فرانسه تحصیلات رایگان است در حالی که آنها مجبورند برای پرداخت هزینه تحصیلات خود قرض بگیرند و تقریباً در تمام زندگی خود قروض خود را بپردازند”.

روزنامه ی اومانیته – ۶ نوامبر ۲۰۱۹ – برگردان: حسن نادری

https://akhbar-rooz.com/?p=11359 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x