چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

یمن؛ طرح عربستان برای آتش بس و از سرگیری مذاکرات سیاسی اعلام شد

عربستان سعودی روز دوشنبه طرحی را برای پیشنهاد آتش‌بس به حوثی‌های یمن و بازگشایی فرودگاه بزرگ صنعا ارائه کرد؛ تازه‌ترین تلاش پادشاهی سعودی برای متوقف کردن جنگی ۶ ساله که موجب وقوع بدترین بحران انسانی برای فقیرترین ملت عرب شده است.

فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی روز دوشنبه با اعلام این خبر در یک کنفرانس خبری تلویزیونی در ریاض به خبرنگاران گفت: «اکنون همه چیز به حوثی‌ها بستگی دارد؛ آنها باید تصمیم بگیرند که منافع خود را در اولویت قرار بدهند یا منافع ایران را.»

به گفته آقای فرحان این طرح شامل برقراری آتش‌بس فوری در یمن تحت نظارت سازمان ملل، از سرگیری برخی پروازهای منطقه‌ای و بین‌المللی از فرودگاه پایتخت سمن، کاهش محاصره فرودگاه الحدیده و از سرگیری مذاکرات سیاسی برای پایان بحران در یمن است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، او گفت به محض این‌که حوثی‌ها با این ابتکار موافقت کنند، آن اجرایی می‌شود.

وزیر خارجه عربستان که در یک کنفرانس خبری با خبرنگاران صحبت می‌کرد، اظهار داشت: «اکنون این موضوع بستگی به حوثی‌ها دارد. آن‌ها باید تصمیم بگیرند که منافع خود را در اولویت قرار دهند یا منافع ایران را».

فصیل بن فرحان افزود: طرح عربستان سعودی اواخر وقت روز دوشنبه هم به حوثی‌ها و دولت مورد حمایت جامعه جهانی تسلیم خواهد شد.

هر دو طرف برای اجرای این ابتکار باید با آن موافقت کنند و زمان‌بندی آن را نیز مارتین گریفیث، نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن، تعیین خواهد کرد.

بنابر گزارش‌ها، این پیشنهاد سعودی‌ها مورد استقبال دولت یمن قرار گرفته و وزارت خارجه این دولت، روز دوشنبه بیانیه‌ای در این مورد منتشر کرد. دولت یمن که مورد حمایت عربستان سعودی است و از سوی جامعه بین‌المللی به رسمیت شناخته شده، در بندر عدن مستقر است.

حوثی‌ها: این طرح «چیز جدیدی ندارد»

پس از اعلام پیشنهادهای تازه عربستان به طرف حوثی، یک مقام ارشد حوثی‌ها در واکنش به آن گفت که این طرح «هیچ چیز جدیدی ندارد»، زیرا همچنان تقاضای حوثی‌ها برای رفع کامل محاصره فرودگاه صنعا و بندر حُدیده را بی‌پاسخ گذاشته است.

محمد عبدالسلام، مذاکره‌کننده ارشد شورشیان حوثی، به خبرگزاری رویترز گفت: «ما انتظار داشتیم که عربستان سعودی پایان محاصره بنادر و فرودگاه‌ها و اجازه ورود ۱۴ کشتی توقیف‌شده توسط ائتلاف را اعلام کند».

او افزود که «اجازه فعالیت به فرودگاه‌ها و بنادر یک حق انسان‌دوستانه است و نباید به عنوان ابزار فشار استفاده شود».

محمد عبدالسلام با وجود این گفت که حوثی‌ها به گفت‌وگو با سعودی‌ها و همچنین ایالات متحده و کشور میانجی، یعنی عمان، در تلاش برای رسیدن به توافق صلح ادامه می‌دهند.

اقدام تازه ریاض پس از آن صورت می‌گیرد که حوثی‌های یمن بر شدت حملات موشکی و پهپادی خود به خاک عربستان افزوده‌اند و علاوه بر میادین نفتی، فرودگاه‌ها و تاسیسات غیرنظامی این کشور را هدف قرار داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ریاض از سوی دیگر می‌کوشد که چهره خود را نزد دولت جدید ایالات متحده آمریکا به رهبری جو بایدن ترمیم کند.

ائتلاف نظامی به رهبری عربستان از شش سال پیش در حمایت از دولت مورد حمایت سازمان ملل وارد جنگ با حوثی‌های شیعه مورد حمایت ایران شد که پایتخت و بسیاری از مناطق یمن را به تصرف خود در آورده است.

هنوز مشخص نیست که ابتکار جدید عربستان سعودی تا چه اندازه موفقیت‌آمیز خواهد بود. آتش‌بس یک‌جانبه این کشور در سال گذشته با شکست روبرو شد. در هفته‌های اخیر جنگ بر سر شهر کلیدی مارب شدت گرفته و ائتلاف به رهبری عربستان حملات هوایی خود به صنعا، پایتخت، را افزایش داده است.

جنگ یمن تاکنون بیش از ۱۳۰ هزار کشته برجای گذاشته است از جمله ۱۳ هزار غیرنظامی که به دلیل حملات هوایی جان خود را از دست داده‌اند. ده‌ها هزار کودک نیز به دلیل قحطی جان باخته‌اند. یمن با بزرگترین بحران بشری در زمینه قحطی دست‌وپنجه نرم می‌کند.

از زمان روی کار آمدن جو بایدن، این کشور سیاست دولت پیشین ایالات متحده در زمینه قرار دادن حوثی‌ها در فهرست سازمان‌های تروریستی را کنار گذاشته و اجازه داده است که کمک‌های آمریکا به مناطق تحت کنترل شورشیان فرستاده شود.

رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین به حمایت از عربستان در این جنگ پایان داده است.

https://akhbar-rooz.com/?p=107922 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x