شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

یورگن هابرماس از پذیرش جایزه کتاب شیخ زاید امارات خودداری کرد

فیلسوف آلمانی از پذیرش جایزه کتاب شیخ زاید امارات خودداری کرد

«یورگن هابرماس» فیلسوف برجسته آلمانی اعلام کرد که جایزه «کتاب شیخ زاید» یکی از جوایز ادبی گران قیمت جهان را به نشانه اعتراض به سرکوب مخالفان و بی توجهی به برقراری دموکراسی در امارات متحده عربی توسط نظام سیاسی این کشور نمی‌پذیرد.

به گزارش ایرنا، شبکه تلویزیونی العربی امروز (دوشنبه) به نقل از این فیلسوف ۹۱ ساله آلمانی اضافه کرد: اعلام آمادگی برای قبول جایزه کتاب شیخ زاید یک تصمیم اشتباه بود که اکنون با رد پذیرش آن، این اشتباه را اصلاح می‌کنم.  

بر اساس این گزارش، «هابرماس» در بیانیه‌ای که در مجله اشپیگل آلمان منتشر کرد، افزود: ارتباط نزدیک بین موسسه اعطا کننده این جایزه با نظام سیاسی حاکم در امارات برای من به‌اندازه کافی روشن نبود، اما اکنون که این حقیقت برایم آشکار شده، از پذیرش این جایزه خودداری می‌کنم.  

مجله اشپیگل آلمان اخیرا” در مقاله‌ای از «یورگن هابرماس» که از مهمترین فیلسوفان، جامعه شناسان و دانشمندان علوم سیاسی در جهان معاصر به شمار می‌آید به دلیل پذیرفتن جایزه کتاب شیخ زاید که یکی از بزرگترین جوایزی است که به نویسندگان جهان اعطا می‌شود و توسط «محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی حمایت مالی می‌شود، انتقاد کرد.  

این مجله آلمانی اعلام کرد که پذیرش این جایزه از سوی یکی از مهمترین فلاسفه آلمانی از کشوری که به سرکوب معروف است و در آن زندگی دموکراتیک وجود ندارد، بسیار تاسف برانگیز است.  

اشپیگل آلمان در این مقاله افزود: توریست‌ها و بازدید کنندگان غربی معمولاً به سختی در امارات متوجه نبود دموکراسی در این کشور می‌شوند و آن‌ها از پیشرفت معماری در این کشور تعجب می‌کنند و فرهنگ آن را تحسین می‌کنند.  

نویسنده با اشاره به مقامات امارات با اقداماتی فریبنده و با برگزاری دیدارها و گفت و گوهای بسیار با اندیشمندان درصدد نشان دادن چهره‌ای زیبا از این کشور هستند، افزود: اما این فقط تبلیغات است و سخنان زیبایی که درباره صلح، دموکراسی و حاکمیت قانون گفته می‌شود در امارات با عمل همراه نیست.  

این مجله اضافه کرد: با این اوصاف، سوال اساسی که مطرح می‌شود اینکه با دریافت جایزه، هابرماس به چه کسی خدمت می‌کند؟ آیا هابرماس می‌تواند به ابزاری تبلیغاتی برای پنهان کردن وحشیگری نظام سیاسی امارات و پوششی برای آن تبدیل شود.  

«محمد بن زاید» ولیعهد امارات در توئیتر مدعی شده بود که این جایزه از دستاوردهای فرهنگی به عنوان «زبان مشترک» می باشد که برخی از اهداف عالی آن از جمله دوستی، صلح و گفت وگو بین ملت ها اشاره دارد. 

این جایزه قرار بود در نمایشگاه بین المللی کتاب ابوظبی در تاریخ ۲۳ ماه مه اهدا شود. 

https://akhbar-rooz.com/?p=112235 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رضا
رضا
2 سال قبل

در ستایش فیلسوف بودن…

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x