سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

پارلمان اروپا با تعلیق موقت انحصار حق تولید واکسن کرونا موافقت کرد

رئیس فراکسیون چپ در پارلمان اروپا:
کمیسیون اروپا نباید سود کنسرن های داروئی را مهم تر از زندگی مردم بداند

پارلمان اروپا در روز چهارشنبه ۹ ژوئن قطعنامه ای که از سوی فراکسیون چپ ارائه شده بود را، با ۳۵۵ رأی موافق در برابر ۲۶۳ رأی مخالف و ۷۱ رأی ممتنع به تصویب رساند. بر اساس این قطعنامه پارلمان خواستار شروع مذاکره برای تعلیق موقت انحصار تولیدات دارویی با سازمان تجارت جهانی (دبلیو تی او) به  منظور اطمینان از دسترسی جهانی به تولید فرآورده های پزشکی ارزان قیمت شده، و در همین رابطه خواسته است موانعی که بر سر تولید جهانی واکسن های  کوید ۱۹ است برداشته شود.

در ۲۰ ماه مه،  پارلمان اروپا اولین بار به درخواست فراکسیون چپ مبنی بر تعلیق موقت حق ثبت اختراع واکسن کرونا رأی مثبت داد. در قطعنامه ای که به همین منظور به تصویب رسید، نمایندگان پارلمان از اتحادیه اروپا خواستند، در تعامل با سازمان تجارت جهانی،  از تلاش‌ها و اقداماتی که آفریقای جنوبی و هند در ارتباط با واکسن کرونا انجام داده اند، پشتیبانی کند. هم‌زمان شرکت های داروئی هم موظف شوند، دانش و داده ها در مورد واکسن را از طریق سازمان تجارت در دسترس قرار دهند.

آنا کاوازینی، نماینده سبزها در پارلمان اروپا گفت: “این رأی درخواست صریح از کمیسیون اتحادیه اروپا بود، تا در سازمان تجارت جهانی از مقاومت، چشم پوشی کند.” انتشار حق اختراع می‌تواند زندگی را نجات دهد و از جهش ویروس جلوگیری کند.

مانون اوبری یکی از روسای فراکسیون چپ در پارلمان اروپا می‌گوید:

 “پس از ماه ها مبارزات فشرده ، گروه چپ در پارلمان اروپا پیروزی قاطعی در مبارزه جهانی برای از بین بردن موانع ثبت اختراع و در دسترس قرار دادن واکسن ها به عنوان یک کالای مشترک به دست آورد. اصلاحیه ما پیام آشکار پارلمان به کمیسیون و شورای اروپا است،  که سرسختانه با پیشنهاد هند و آفریقای جنوبی در سازمان تجارت جهانی مخالفت کرده اند. زمان آن رسیده است که آنها دیگر از  مهم‌ترقرار دادن سودهای کلان کنسرن های داروسازی، نسبت به  زندگی مردم جلوگیری کنند. بی عملی در این عرصه کشنده و دنیا نظاره گر آن خواهد بود.”

از نگاه فراکسیون چپ در پارلمان اروپا که ارائه دهنده این اصلاحیه است، این یک پیروزی مرحله‌ای در مسیر تعلیق موقت ادعاهای مربوط به حمایت از حق ثبت اختراع در زمان پاندمی است.

هلموت شولز ، نماینده حزب چپ در پارلمان اروپا تأکید کرد: “ما اکنون یک سال است که خواهان چنین تعلیقی هستیم.”  شولز گفت که گروه وی امیدوار است، با این رأی قاطع پارلمان اروپا نشانه آشکاری از تمایل و خواست پارلمان اروپا به سازمان تجارت جهانی برای تعلیق موقت حق ثبت اختراعات داده شده باشد.

برگرفته شده از:

https://www.kommunisten.de/rubriken/interviews/8236-manon-aubry-kommission-muss-aufhoeren-die-profite-von-big-pharma-ueber-das-leben-der-menschen-zu-stellen?idU=1&acm=4136_420

https://akhbar-rooz.com/?p=116620 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x