پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پارلمان ترکیه به دخالت نظامی در لیبی رای داد

پارلمان ترکیه پنجشنبه این لایحه را تصویب کرد. ۳۲۵ نماینده پارلمان به لایحه دولت رأی مثبت و ۱۸۴ نماینده به آن رأی منفی دادند. تصویب این لایحه به دولت ترکیه اجازه می‌دهد دربارهٔ میزان، زمان و گستردگی اعزام نیرو به لیبی به صلاح‌دید خود عمل کند
پارلمان ترکیه

پارلمان ترکیه روز پنجشنبه لایحه‌ای را تصویب کرد که براساس آن دولت اجازه خواهد داشت تا برای حمایت از دولت وحدت ملی لیبی به این کشور نیروی نظامی اعزام کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ۳۲۵ نماینده پارلمان به لایحه دولت رأی مثبت و ۱۸۴ نماینده به آن رأی منفی دادند. تصویب این لایحه به دولت ترکیه اجازه می‌دهد دربارهٔ میزان، زمان و گستردگی اعزام نیرو به لیبی به صلاح‌دید خود عمل کند.

عصمت یلماز،‌ نمایندهٔ حزب عدالت و توسعه،‌ حزب حاکم بر ترکیه در دفاع از این لایحه اعلام کرد:‌ «اگر دولت قانونی لیبی در خطر باشد، آثار بی‌ثباتی‌اش تا ترکیه گسترش پیدا می‌کند.» و افزود: «آنها که این کار را خطرناک می‌دانند و نمی‌خواهند قدمی برایش بردارند، کودکان ما را به خطری بزرگتر می‌اندازند.»

این درحالی است که نمایندگان احزاب مخالف دولت اعلام کردند ترکیه «باید در پی ایجاد ثبات در منطقه» باشد و نمی‌تواند سربازان خود را راهی «خط مقدم یک جنگ داخلی کند که ربطی به امنیت ملی‌ این کشور» ندارد.

دولت وحدت ملی لیبی به نخست‌ وزیری فائز سراج با خلیفه حفتر و نیروهای او در شرق این کشور در کشمکش است.

رجب طیب اردوغان،‌ رئیس جمهوری ترکیه ماه گذشته اعلام کرد که آقای سراج خواستار ارسال نیروهای ترکیه به این کشور شده است. این پس از آن روی داد که این دو تن پیمانی نظامی را امضا کردند که به ترکیه اجازه می‌داد شماری از کارشناسان و کارکنان نظامی خود را روانهٔ لیبی کند.

از سوی دیگر در روزهای گذشته،‌ انتشار گزارش‌هایی از ورود جنگجویان سوری به لیبی خبرساز شد، جنگجویانی که به‌واسطهٔ ترکیه به لیبی فرستاده شده‌اند. به گفتهٔ کارشناسان این امر جنگ داخلی لیبی را وارد مرحلهٔ تازه‌ای کرده و می‌تواند به بحران داخلی این کشور دامن بزند.

ترکیه سیاست های تجاوزکارانه ی خود در منطقه را در سال های اخیر به نحو نگران کننده ای گسترش داده است. بعد از شمال عراق و سوریه، لیبی سومین کشوری است که رجب طیب اردوغان رسما به اعزام نیرو و دخالت نظامی در آن اقدام می کند.

https://akhbar-rooz.com/?p=16837 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x