پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پاریس سن ژرمن ۱ منچستر سیتی ۲؛ الگوریتم‌ها جایگزین ایجنت‌ها می‌شوند

نازک بین: چلسی در دیدار رفت نیمه نهائی لیگ قهرمانان اروپا،میهمان رئال مادرید بود. کهکشانی ها انتظار یک پیروزی با تفاضل گل خوب داشتند.طی چهار ماه و اندی که توحل مربی باهوش و کاردان چلسی رهبری تیم بحران زدن آبی های لندن را بر عهده گرفته،این تیم بیشرفت فوق العاده ای داشته تا جائی که از پائینی های جدول لیگ برتر انگلیس ،خود را به جمع پنچ تیم رتبه بالای جدول رسانده است. نمایش عالی  چلسی در مادرید نشان داد اگر فلسفه توپ گرد،و دروازه دراز بر بازی برگشت در لندن حاکم نباشد،چلسی را باید در فینال دید. اگر این تیم خوش ترکیب با نفرات قوی روی نیمکت در بازی برگشت از سد رئال عبور کند،میتوان لباس قهرمانی ایندوره از لیگ قهرمانان اروپا را برای آنان سفارش داد. منچستر سیتی نیز دیشب در پاریس میزبان خود پاریس سن ژرمن را دو بر یک مغلوب کرد تا آنان نیز اتاق -پرو لباس -قهرمانی را روزرو کنند.

الگوریتم‌ها جایگزین ایجنت‌ها می‌شوند

پایان فصل دارد از راه می‌رسد و بسیاری از بازیکنان لیگ برتری به فکر قدم بعدی در دوران ورزشی خود هستند؛ چه انتقال به باشگاهی دیگر باشد و چه امضای قراردادی جدید. اما اوضاع مالی باشگاه‌ها به‌دلیل اینکه ورزشگاه‌ها یک سال و نیم است که خالی است، چندان خوب نیست و بازیکنان باید مالکان باشگاه‌ها را مجاب کنند ارزش پولی که می‌گیرند را دارند.یکی از راه‌ها برای این کار، استفاده از آمار است. کوین ده‌بروینه، ستاره منچسترسیتی، قرارداد جدیدش را بدون کمک ایجنت امضا کرد. ده‌بروینه از شرکت تحلیل داده‌های AnalyticsFC بهره گرفت تا گزارشی تهیه کنند که نشان دهد ارزشش برای منچسترسیتی چقدر است.از آن هنگام تاکنون گزارش‌های متعددی منتشر شده که حاکی از آن است که بازیکنانی مانند رحیم استرلینگ، هم‌تیمی ده‌بروینه و یاشوا کیمیش، بازیکن بایرن‌مونیخ هم تصمیم گرفته‌اند ایجنت‌های‌شان را کنار بگذارند. مبلغی که در سه سال گذشته در لیگ برتر به ایجنت‌ها پرداخت شده از یک‌میلیارد دلار گذشته است، به این ترتیب حذف واسطه‌ها می‌تواند برای بازیکنان و باشگاه‌ها جذاب باشد. اما برای اینکه بازیکنان در این زمینه موفق باشند، باید ارزش خود را اثبات کنند. جرمی استیل، رئیس AnalyticsFC می‌گوید: «بازار خوبی برای گزارش‌هایی ایجاد شده که برای این ساخته می‌شوند که افراد در سطح هیأت‌مدیره را قانع کنند پولی که به یک بازیکن می‌پردازند، ارزشش را دارد. چنین گزارشی باید از داده‌های مالی و داده‌های عملکرد بازیکنان استفاده کند.» زمانی که بحث آمار مطرح می‌شود، همه می‌دانند ارزش یک گل چقدر است، اما محاسبه قیمت یک پرتاب اوت خوب چالش بزرگی است. یکی از روش‌هایی که AnalyticsFC این کار را مدل‌سازی می‌کند این است که تمامی اقدامات بازیکنان در جریان یک بازی را ثبت می‌کند و احتمال اینکه هر اقدامی منجر به یک گل شود را محاسبه می‌کند. به این ترتیب برای هر بازیکن، ارزش افزوده حساب می‌شود.این مقدار را می‌توان در بخش‌های مختلف زمین و فازهای گوناگون بازی محاسبه کرد، مانند ارزشی که یک بازیکن با تکل یا سانتر به تیم می‌افزاید. این را می‌توان برای سبک‌های بازی مختلف به دست آورد. برای مثال، برای منچسترسیتی ممکن است قدرت پاس یک مدافع، ارزش بالاتری نسبت به سایر تیم‌ها داشته باشد.این متدولوژی می‌تواند ارزش بازیکنانی مانند کلچی ایهاناچو از لسترسیتی یا لوک شاو از منچستریونایتد را نشان دهد. آنها عملکردی عالی داشته‌اند ولی این عملکرد را الگوریتم‌ها بسیار زودتر از کارشناسان و هواداران دریافتند. کیفیت لمس توپ ایهاناچو در محوطه جریمه و پاس‌های او در این محوطه، بهتر از تقریباً تمامی مهاجمان دیگر لیگ برتر است. این چیزی است که با نگاه ساده به حملات لستر، به‌راحتی نمی‌توان دریافت.

آمار همچنین می‌تواند به بازیکنان کمک کند که برای انتقال بعدی خود تصمیم بگیرند. ممفیس دپای پس از اینکه در منچستریونایتد به مشکل برخورد، از شرکت SciSports استفاده کرد تا باشگاهی را پیدا کند که در آن خود را احیا کند. از تحلیل این شرکت استفاده شد تا باشگاهی پیدا شود که به او این آزادی را بدهد که از مهم‌ترین ویژگی‌هایش، مانند قدرت دریبل‌زنی، استفاده کند و تیم لیون در لیگ یک فرانسه بهترین گزینه برای او بود. او در سال ۲۰۱۷ به این تیم پیوست و روی بیش از ۱۲۵ گل تأثیر مستقیم داشته است. وقتی بحث درباره انتقال قرضی پیش می‌آید، استیل می‌گوید داده‌ها می‌توانند کمک کنند که مشخص شود یک انتقال قرضی موفق چقدر می‌تواند به ارزش یک بازیکن بیفزاید و به این ترتیب باشگاه‌ها بتوانند اثری که انتقال قرضی می‌گذارد را محاسبه کنند. داده‌های زیادی درباره تأثیر بازیکن روی باشگاه وجود دارند، اما محاسبه اثر بالقوه یک باشگاه روی یک بازیکن هنوز در مراحل اولیه است. اما تحلیل روی مربیان دارد کمک می‌کند این محاسبه شود که یک مربی چقدر می‌تواند تیم را بهبود ببخشد. تحلیل داده دارد به مسیر خود ادامه می‌دهد و حالا استفاده از این تحلیل‌ها برای پیدا کردن باشگاه بعدی یا مذاکره بر سر قرارداد بعدی، رایج‌تر شده است. می‌توان با این کار، در پرداخت صدها میلیون دلار پول به ایجنت‌ها در لیگ برتر صرفه‌جویی کرد، از این‌رو بی‌تردید بازار این کار داغ خواهد بود.

منبع: فوربز

هوس فوتبال بازی تمساح

بازیکنان تیم فوتبال تورنتو اف‌سی در جلسه تمرینی خود در کمپ چمپیونزگِیت واقع در جنوب اورلاندو، با استقبال یک تمساح روبرو شدند.یکی از کارکنان زمین تمرین چمپیونزگِیت با ماشین گلف به کمک بازیکنان آمد تا با دنبال کردن تمساح آن را به سمت خارج از زمین هدایت کند.پاندمی ویروس کرونا باشگاه تورنتو را مجبور کرده تا برای فصل عادی لیگ برتر آمریکا به فلوریدا نقل مکان کند.ورود این تمساح به زمین تمرین تیم تورنتو موجب ایجاد وقفه در تمرینات این باشگاه فوتبال آمریکایی شد.

بر یوونتوس در این فصل چه می‌گذرد؟

یوونتوس هفته خوبی را سپری نکرد. آندره‌آ آنیلی امیدوار بود باشگاهش با پیوستن به سوپرلیگ، میلیاردها دلار درآمد داشته باشد، اما این ایده به نتیجه نرسید. بعدتر مشخص شد آنیلی یکی از مهندسان اصلی این طرح بوده و به این ترتیب یووه ممکن است با تحریم‌های جدی یوفا روبه‌رو شود. در بازی‌های میانه هفته سری آ، آنها مقابل پارما که سقوطش تقریباً قطعی شده، به‌زحمت پیروز شدند و سپس برابر فیورنتینا نمایشی ضعیف داشتند.حالا ممکن است یوونتوس در فصل بعد لیگ قهرمانان حاضر نباشد و این موضوع ارتباطی با تحریم‌های یوفا ندارد.جوزپه برگومی، مدافع اسطوره‌ای اینتر که کارشناس شبکه اسکای اسپورت ایتالیاست، بعد از تساوی این تیم با فیورنتینا گفت: «یووه به من حس تیم بودن را نداد. منظورم این نیست که مانند اینتر، آنها هم ترکیب ایده‌آل خود را پیدا کنند، اما دست‌کم استمرار داشته باشند. آندره‌آ پیرلو حتی در یک مسابقه هم تغییرات زیادی در سیستم بازی می‌دهد. تیم هم بازتابی از تفکرات مربی است، به این ترتیب او بخشی از مسئولیت را بر دوش دارد.»سخت بتوان با نظر برگومی مخالف بود. واقعاً سخت بتوان دریافت که یوونتوس در این برهه از فصل کجاست. سلطه ۹ساله آنها بر فوتبال ایتالیا دارد به پایان می‌رسد و این باشگاه تلاش چندانی هم برای بهبود شرایط نمی‌کند. اگر یوونتوس بوکسور بود، داور پس از راند دوم دستور پایان بازی را می‌داد.یوونتوس مقابل فیورنتینا در ورزشگاه آرتمیو فرانکی هیچ ایده‌ای نداشت و در طول ۹۰ دقیقه تنها یک ضربه داخل چارچوب زد، هرچند بازی را با ۵۴درصد مالکیت توپ به پایان برد.آندره‌آ پیرلو ترکیبی چیده بود که پاسخ سیستم ۲-۵-۳ بپه یاکینی، مربی حریف را بدهد. پیرلو بی‌تجربه از سه هافبک در ترکیب اولیه استفاده کرد؛ آرون رمزی، رودریگو بنتانکور و آدرین رابیو، که همه آنها یک ویژگی دارند؛ از نظر تکنیکی خوب هستند، جای‌گیری تاکتیکی آنها خوب است، اما سرعت‌شان صفر است و نمی‌توانند پشت سر بازیکنان حریف حرکت کنند.نبود فدریکو کیه‌زا، بالی که پس از کریسمس بهترین بازیکن بیانکونری بوده، در این بازی بشدت حس شد. یوونتوس بُرندگی لازم را نداشت و بازیکنان انگار خسته بودند. پائولو دیبالا که بعد از مدت‌ها مصدومیت به میادین برگشته، کاملاً ناآماده بود و بین دو نیمه با تعویضی صحیح جای خود را به آلوارو موراتا داد.

یووه در تابستان در حالی پیرلو را مربی تیم کرد که او تجربه مربیگری در هیچ تیمی در هیچ سطحی را نداشت. او ابتدا مربی تیم زیر ۲۳ساله‌های یووه شد و در عرض تنها یک هفته به پست مربیگری تیم اصلی ارتقا یافت، چراکه مائوریتسیو ساری از یوونتوس اخراج شد. در ابتدای فصل مشخص بود اوضاع برای پیرلو پرنوسان خواهد بود. اما حالا سخت بتوان تشخیص داد هویت یووه چیست و اینکه آیا آنها برنامه‌ای دارند یا نه؟ این مربی ۴۱ساله هنوز دارد آزمون و خطا انجام می‌دهد و به‌دنبال یافتن بهترین ترکیب با بازیکنانی است که در اختیار دارد.بسیاری در ایتالیا از عملکرد او در طول ۹۰ دقیقه انتقاد کردند و همین باعث شد او تصمیم بگیرد در وسط بازی دست به تغییر بزند. او در این فصل سیستم‌های ۱-۳-۲-۴، ۳-۳-۴ و ۲-۴-۴ را امتحان کرده است، اما یووه هیچ انسجام و هیچ سبکی ندارد.

کریستیانو رونالدو هم افت کرده و این به تیم ضربه زده است. مهاجم پرتغالی یووه پس از حذف این تیم از لیگ قهرمانان به دست پورتو، تنها پنج‌بار برای آنها گلزنی کرده که سه گل تنها در یک مسابقه و آن هم برابر کالیاری بوده است. رونالدو در بازی اخیر یوونتوس امتیاز ۵/۴ را از روزنامه توتواسپورت چاپ تورین گرفت. توتواسپورت این مسأله را مطرح کرد که آیا رونالدو دارد انرژی‌اش را برای یورو ۲۰۲۱ ذخیره می‌کند؟یوونتوس نسبت به تیم ساری، در این برهه از فصل ۱۱ امتیاز کمتر گرفته است. آنها نسبت به یک سال قبل‌تر، یعنی آخرین فصل حضور مکس آلگری، ۲۱ امتیاز کمتر کسب کرده‌اند.نبرد صعود به لیگ قهرمانان در سری آ بسیار پایاپای است. آتالانتا، ناپولی، یووه و میلان به‌دنبال کسب سه سهمیه باقی‌مانده هستند و فاصله‌شان تنها دو امتیاز است. این احتمال کاملاً وجود دارد که یووه برای اولین‌بار از سال ۲۰۱۲ تاکنون به لیگ قهرمانان راه نیابد. این به معنای فروپاشی فضاحت‌باری خواهد بود.در این صورت نه‌تنها کریستیانو رونالدو فروخته می‌شود، بلکه پیرلو هم برکنار خواهد شد. این ریسکی بود که یوونتوس پذیرفت، ولی جواب نداد.

منبع: فوربز

 معجزه لاپورتا؛ ۵۰۰ میلیون یورو برای نیمار و مسی!

 نیمار ستاره ۲۹ ساله پی اس جی ،در نشست خبری بازی با منچسترسیتی حاضر شد و تایید کرد که تمدید قراردادش به مراحل نهایی نزدیک است و تصمیمی خواهد گرفت که به سود هر دو طرف باشد. نیمار تاکید داشت که در پی اس جی خوشحال است اما این همه داستان نیست.به گزارش ورزش سه،ستاره برزیلی هرچند از خوشحال بودن در پاریس و احتمال تمدید قرارداد تا ۲۰۲۶ خبر داد ولی قرار بود خبر تمدید او قبل از بازی با سیتی منتشر شود اما چنین اتفاقی رخ نداد؛ چرا که نیمار فعلا عجله ای برای زدن امضای نهایی روی برگه قرارداد ندارد. موردی که سران پی اس جی را به شدت نگران کرده است.بار دیگر نیمار و یک تابستان پرحاشیه دیگر مثل ۲۰۱۹؟ بله؛ همه چیز حکایت از این دارد که نیمار در انتظار تحرکات لیونل مسی است؛ اینکه دوست صمیمی اش بالاخره چه تصمیمی برای آینده اش خواهد گرفت.حرف های نیمار در نشست خبری منطقی به نظر می رسید. در واقع قبل از یک بازی بزرگ در نیمه نهایی لیگ قهرمانان، نباید هم غیر از خوشحال بودن در پاریس و علاقه به تمدید قرارداد صحبتی به میان می آمد ولی چرا او عجله ای برای تمدید ندارد؟توپ در زمین نیمار است و او می داند، در حالی که تنها یک سال به اتمام قراردادش باقیمانده، باشگاه پاریسی کارت زیادی برای رو کردن ندارد. یا باید به خواسته های او در تمدید قرارداد تن بدهد یا اینکه با جدایی رایگانش در تابستان بعد کنار بیاید. گزینه دیگر فروش نیمار با رقمی پایین تر به بارسلوناست.نیمار از یک سو با ناصر الخلیفه و لئوناردو مدیر ورزشی پی اس جی حرف می زند و از تمایل به تمدید صحبت می کند و از سوی دیگر به هم تیمی های سابقش در بارسا و سران جدید باشگاه کاتالان از تمایلش به بازگشت خبر می دهد. نیمار اما بیش از هر چیزی به دنبال هم تیمی شدن دوباره با لیونل مسی است؛ اگر در بارسا این مهم ممکن شود که چه بهتر؛ در غیر این صورت در پاریس هم چندان بد نخواهد بود.از سوی دیگر لیونل مسی تا پایان فصل قرار نیست نه به هیچ پیشنهادی پاسخ بدهد و نه در مورد تمدید قراردادش با بارسلونا تصمیم گیری کند. فصل که تمام شود، مسی اعلام خواهد کرد که ماندنی است یا جدا می شود. این همان مقطعی است که نیمار نیز در مورد آینده اش تصمیم گیری خواهد کرد.باشگاه بارسلونا فعلا در این مورد سکوت کرده است. صحبت از امضای قرارداد خوان لاپورتا با یک اسپانسر جدید به ارزش ۵۰۰ میلیون یورو نیز در میان است. اتفاقی که اگر رخ بدهد، منابع مالی لازم برای تمدید با مسی و نیز جذب نیمار فراهم خواهد شد. در واقع بازگرداندن نیمار می تواند در راضی کردن لیونل مسی به تمدید بسیار کلیدی باشد.تردیدی نیست که انتخاب خوان لاپورتا به عنوان رئیس جدید بارسلونا مسیر برای بازگشت نیمار را هموارتر کرده است. ستاره برزیلی فعلا به تمدید قرارداد پی اس جی پاسخ نهایی را نخواهد داد و منتظر حرکت لاپورتا می ماند.  پیشنهادی که اگر برسد و جدی باشد، تابستانی پرهیاهو در انتظار فوتبال اروپا خواهد بود.

همسر جنجالی

بازی رفت مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا چلسی در اسپانیا برابر رئال مادرید یک بر یک تساوی کرد.در دقیقه ۱۴ بازی پولیشیچ برای تیم انگلیسی گل زد و چلسی را پیش انداخت.اما در دقیقه ۲۹ بنزما گل مساوی را زد. در ادامه میهمان انگلیسی چند موقعیت گل را کسب کرد.حتی تیمو ورنر، مهاجم آلمانی چلسی صاحب یک موقعیت بسیار خوب شد که آن را با بی دقتی هدرداد.بعد از این بازی، توماس توخل، سرمربی تیم در عین نقد عملکرد ورنر، از شاگرد هموطنش حمایت کرد تا بلکه در بازی های بعدی شرایط بهتری داشته باشد اما اقدام عجیب از «ایزابل داسیلوا» همسر تیاگو سیلوا سرزد. او در پست های آنلاینی که در فضای مجازی می گذاشت، ابتدا از ورنر و بعد دیگر مهاجمان چلسی انتقاد کرد.همسر سیلوا ابتدا گفت:در هر تیمی که می روم، مهاجمی حضور دارد که مرتب گل هدر می دهد… همین ورنر، اسمش چیست؟وی در پست دیگری که منتشر کرد، نیز اظهار داشت:ما به یک گل احتیاج داریم. باید برنده این بازی شویم اما فورواردهای تیم همسرم نمی خواهند گل بزنند. نمی دانم چرا آنها گل نمی زنند.

غوغای منچستر سیتی در پاریس

تیم فوتبال منچسترسیتی با برتری دو بر یک برابر پاری سن ژرمن، گام بلندی برای صعود به دیدار نهایی لیگ قهرمانان برداشت. در دومین دیدار از مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا دو تیم پاری سن ژرمن و منچسترسیتی در ورزشگاه پارک دو پرنس شهر پاریس برابر هم به میدان رفتند که این دیدار با برتری دو بر یک سیتی خاتمه یافت.در دقیقه ۱۵ بازی مارکینیوش مدافع پیش تاخته برزیلی توانست با ضربه سر روی کرنر ارسالی آنخل دی ماریا دروازه منچسترسیتی را باز کند و مارکینیوش همانند دور قبل برابر بایرن مونیخ، در این مرحله نیز گلزنی کرد.در ادامه پاریس برای زدن گل دوم پیش کشید و نیمار موقعیت داشت تا اختلاف را بیشتر کند. سیتی نیز یک خطر جدی ایجاد کرد که ضربه فیل فودن را کیلور ناواس دفع کرد و نیمه نخست با برتری یک بر صفر پاریسی ها خاتمه یابد.در نیمه دوم ورق برگشت و تیم پپ گواردیولا توانست جبرام مافات کند. ابتدا کوین دی بروین توانست در دقیقه ۶۴ گل اول را روی اشتباه بزرگ کیلور ناواس به ثمر برساند و بازی را به تساوی کشاند و در ادامه نوبت به ریاض محرز الجزایری رسید تا گل دوم را نیز برای تیمش به ثمر برساند.پاریس که عصبی شده بود در دقیقه ۷۷ با اخراج ادریس گویه، ۱۰ نفره نیز شد تا کارش برای بازی برگشت سخت شود.در دیدار برگشت هفته آینده منچسترسیتی در خانه پذیرای پاری سن ژرمن است و امیدوار است برای اولین بار در تاریخ این باشگاه به فینال لیگ قهرمانان اروپا برسد.

https://akhbar-rooz.com/?p=111598 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x