جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

پایان دور نخست نشست کمیسیون مشترک برجام

هجدمین نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور هیات‌هایی از گروه کشورها ۴+۱ و همچنین جمهوری اسلامی در وین، پایتخت اتریش برگزار شد. هيات آمريکايی برای اولين بار از زمان خروج اين کشور از برجان، در اين مذاکرات شرکت داشت. گفتگويی بين طرف های ايرانی و آمريکايی صورت نگرفت. بعد از اين دور از مذاکرات مقام های جمهوری اسلامی اعلام کردند احيای گام به به گام برجام را نمی پذيرند

هجدمین نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور هیات‌هایی از گروه کشورها ۴+۱ و همچنین جمهوری اسلامی در وین، پایتخت اتریش برگزار شد.

برای نخستین بار از زمان خروج ایالات متحده از برجام، هیئتی از آمریکا در گفتگوها حضور پیدا کرد. جمهوری اسلامی اعلام کرده بود حاضر به مذاکره دوجانبه و یا چندجانبه با آمریکا نخواهد بود، علیرغم آ آن حضور هیات آمریکایی در این مذکرات، اهمیت ویژه ای به آن بخشیده بود.

عباس عراقچی، هیئت ایرانی را در این نشست سرپرستی می کرد و و انریکه مورا، معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا به نمایندگی از این اتحادیه در این نشست حضور یافت.

نمایندگانی از کشورهای بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه و چین نیز در این جلسه حاضر شدند و عراقچی پیش از آغاز نشست ۴+۱ در دیداری جداگانه با انریکه سولا، معاون آقای بورل ملاقات کرد.

در این جلسه توافق شد مذاکرات در سطح رایزنی های فنی ادامه پیدا کند.

عراقچی: ایران علاقه‌ای به احیای برجام از طریق گام به گام ندارد

عباس عراقچی‌ رییس هیات ایرانی در نشست کمیسیون مشترک برجام بعد از پایان این مذاکرات مجددا تاکید کرد: جمهوری اسلامی علاقه‌ای به احیای برجام از طریق گام به گام ندارد.

به گزارش ایرنا، عراقچی سه شنبه شب در گفت‌وگو با شبکه پرس تی وی تصریح کرد: گفت‌وگوهای تخصصی برای حذف تحریم‌ها و اقدامات برجامی ایران در وین ادامه دارد.

به گفته وی، مذاکره کنندگان در وین حضور خواهند داشت تا در روز جمعه جلسه دیگری را در مورد برجام برگزار کنند.

عراقچی در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد، رفع تحریم‌های آمریکا نخستین و اصلی‌ترین اقدام برای احیای برجام به شمار می‌رود.

به گزارش خبرگزاری فارس، عراقچی در گفت‌وگو با پرس تی وی دستیابی به هرگونه توافق در خصوص آزادسازی یک میلیارد دلار از پول ایران در ازای توقف غنی سازی ۲۰ درصد را رد کرد.

معاون سیاسی وزیر امورخارجه ایران در ادامه افزود: «ایران آمادگی دارد به محض رفع تحریم‌ها و پس از راستی‌آزمایی، اقدامات جبرانی هسته‌ای خود را متوقف کرده و به اجرای کامل برجام بازگردد.»

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز گفت: تحریم‌های اعمال شده توسط ایالات متحده علیه ایران باید یک باره برداشته شود.

خطیب زاده در گفتگو با پرس تی وی گفت: تهران هیچ برنامه گام به گام برای احیای توافق هسته ای ۲۰۱۵ را نمی پذیرد.

انریکه مورا، معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا، پس از پایان این نشست در حساب توییتری خود نخستین جلسه را سازنده توصیف کرد و افزود: «اتحاد و اشتیاق برای ایجاد یک روند مشترک دیپلماتیک با دو گروه متخصص در زمینه اجرای توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌ها وجود دارد. من به عنوان هماهنگ کننده، تماس‌های جداگانه خود را اینجا در وین با تمام طرف‌های مربوطه، از جمله ایالات متحده شدت خواهم بخشید.»

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی نیز نخستین دور گفتگوهای امروز را موافقیت‌آمیز توصیف کرد.

اولیانوف در حساب توییتری خود نوشت: «نشست کمیسیون مشترک برجام موفقیت‌آمیز بود. دو گروه در سطح کارشناسی (درباره لغو تحریم‌ها و موضوعات هسته‌ای) موظف شدند اقدامات ملموسی را که باید از سوی واشنگتن و تهران برای احیای کامل برجام اتخاذ شود، شناسایی کنند. این گروه‌ها بلافاصله آغاز به کار کردند.»

اولیانوف که به یکی از اصلی‌ترین منابع خبری از مذاکرات پشت درهای بسته روز سه‌شنبه تبدیل شده در یک توییت دیگر اعلام کرد که بازگشت به برجام به سرعت انجام نمی‌شود.

نبیلا مسرالی سخنگوی کمیسیون اروپا نیز روز سه شنبه گفت: اتحادیه اروپا متعهد به بازگرداندن برجام به مسیر اصلی است.

مسرالی گفت: هدف اتحادیه اروپا این است که برجام را به مسیر اصلی بازگرداند تا از اجرای کامل برجام از سوی همه طرفین مطمئن شویم.

به گفته مسرالی، جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده برجام به همراه تیمش در ارتباط نزدیک با تمامی اعضای برجام و آمریکا هستند.

https://akhbar-rooz.com/?p=109334 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x