چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

پرسپولیس با شکست درفینال رویای قهرمانی را بر باد داد

فینال لیگ قهرمانان آسیا- فصل ۲۰۲۰
شنبه: ۹۹/۰۹/۲۹ ؛ ساعت ۱۵:۳۰
استادیوم: الجنوب- دوحه قطر/

پرسپولیس ۱- اولسان ۲

داوری عالی: عبدالرحمن الجاسم(قطر)/ کمک‌ها: سعید النعیمی (قطر) و سعود احمد (قطر)/ داور چهارم: دیلان پریرا(سریلانکا)/ داور پنجم: یوسری محمد (مالزی)/ داور ویدئویی: خمیس محمد المری (قطر)؛ کمک داوران ویدئویی: ادهم محمد مخادمه (اردن) و محمد امیرول (مالزی).

قبل از پرداختن موضوع های مربوط به این بازی اشاره به این نکته ضروری است. نخست گزازشگران بیسواد و شوونیستی که پشت میکروفون به داوران با وجدان و عادل تهمت و افترا می زنند آن هم در شرایطی که میلیون ها بیننده و اهالی فوتبال آن را می بینند. بدون تردید عبدالرحمن الجاسم، داور قطری قضاوتی عالی، عادلانه و منصفانه داشت و قضاوت این داور فراتر از فوتبال آسیا و فراتر از دیدار فینال بین پرسپولیس و اولسان بود. به باور من با این کیفیتی که این داور خونسرد دارد از همین حالا یکی از کاندیداهای اصلی بازی های مهم جام جهانی ۲۰۲۲ قطر است.  

نازک بین: شیخ حسن روحانی از مردم می خواهد که شب یلدار را بصورت مجازی برگزار کنند.اما در مورد تجمعات مردم در صورت قهرمانی پرسپولیس سکوت معنادار می کند. وی میداند که وزیر ورزش دولت اش ،برنامه ریزی های سازماندهی شده را برای کشاندن مردم به خیابان ها در ساعتی پس از قهرمانی سرخ پوشان انجام داده است. با این که  اساتید اپیدمیولوژی معتقدند و هشدار می دهند که: گره زدن بسیاری از مولفه‌های اجتماعی به پیروزی یا شکست در یک مسابقه ورزشی معضلی نیست که به تازگی حادث شده باشد، با این حال در شرایط فعلی جامعه با گرم کردن بیش از حد تنور فوتبال باید نگران تبعات نامناسب آن از جمله گسترش بیشتر اپیدمی باشید !پرسپولیس در افکار عمومی همواره بنام تیمی مردمی و متعلق به طبقه کارگر و زحمتکشان و اقشار میانی جامعه معرفی و شناخته شده. با این که این ساختار فکری  و پایگاه طبقاتی هنوز در باره این تیم صدق می کند، اما تصدی و حاکمیت دولت و باند مافیا بر این تیم و تیم آبی های تهران ،موجب شده که گروه هائی از مردم، با نگاه به شیوه مدیریتی و تصمیمات دولتی، این تیم ها را حکومتی بدانند. گروهی از پوپولیست های فریبکار عنوان می کنند، یک ملت غمگین چشم به شادی قهرمانی پرسپولیس دارد. گروه های دیگری با قاطعیت می گویند، چرا ملت؟ این تیم حکومتیه ربطی به ملت نداره. این هم ترفندهای نخ نما شده قدیمیه! در این بین طیف دیگری از جامعه معتقدند، آخر پرسپولیس چه گناهی کرده که برای پیروزی در این دیدار همچین بار روانی سنگینی را روی دوششان گذاشته اید؟ چرا آن ها حالا باید با برد در این بازی بار تمامی مشکلات اقتصادی و اجتماعی جامعه را بدوش بکشند؟ و متاسفانه این توقع سخت و دشوار از پرسپولیس در حالیست که کره ایها از نظر روحی و روانی این مشکلات را ندارند و مسلما خیلی راحت تر بازی می کنند!

قبل از دیدار فینال و طی سه روز گذشته مثل سابق سیاه و سفید کردن مسایل درونی و بیرونی مربوط به طرف ایرانی فینال، بازار گرمی داشت و شبکه های مجازی پخش زنده رویدادهای این بازار را بر عهده داشتند. عادل فردوسی پور یکی از افرادی است که وارد این بازارگرمی شده بود. یک شرکت هندی که پیمانکار و گرداننده صفحه رسمی اینستاگرام کنفدراسیون فوتبال آسیاست و طی دو سال اخیر با برگزاری نظرسنجی‌های جنجالی بین طرفدراران فوتبال در آسیا، فالوئر زیادی جذب کرده، طی قراردادی زیرکانه با فردوسی پور موفق شده است تعداد پیگیری کنندگان ایرانی خود در صفحه رسمی فوتبال آسیا را به شدت افزایش دهد. اطلاعاتی از رقم این قرارداد منتشر نشده. اینستاگرام محبوبیت و کاربرد فوق العاده‌ای نزد ایرانیان پیدا کرده است و هر روز بر شمار کاربران ایرانی اش می‌افزاید. محبوبیت این پلت فرم اجتماعی که مبتنی بر عکس و تصویر و فیلم و کلیپ بوده است، باعث شده که زمزمه‌های فیلتر شدن آن در کشورمان نیز شنیده شود.

علیرضا جهرمی وزیر ارتباطات و فن آوری ،با خورجینی از دروغ و فریبکاری در بازار فوتبال این روز جولان داده و یکی را به نعل و یکی به میخ زده و با حالت دلسوزی که به قول عوام تفسیر اش خالی بندی است  از ترافیک اینترنتی  گفته و در پست اینستاگرامی نوشت:

با تمام تبلیغاتی که کره ای ها، ایرانی ها و کنفدراسیون فوتبال آسیا پیرامون بازی پرسپولیس و اولسان در فینال لیگ قهرمانان آسیا کرده اند، اما پخش تلویزیونی و پوشش خبری این بازی بجز در چند کشور منطثه، نتوانسته پوشش وسیع و فراگیر بین المللی داشته باشد و در محاسبات شرکت های معتبر قرعه کشی های فوتبال نیز جایگاهی برای این بازی در نظر گرفته نشد. با این وصف، در آلمان، روزنامه فرانکفورتر آلگمانیه از قول یک هوادار ایرانی به نام علی در پاسخ به این سوال که فینال امروز برای ایرانی‌ها چقدر مهم است نوشت: “هواداران استقلال و دیگر تیم‌های ایرانی می‌خواهند پرسپولیس ببازد. این فینال خیلی مهم است”. این روزنامه آلمانی از علی به عنوان یکی از ساکنین تهران یاد می‌کند که در سال های اخیر ازدواج کرده و پدر شده است. او هم مثل خیلی از شهروندان ایران در شرایط دشوار اقتصادی ناشی از تحریم‌های آمریکا زندگی کرده و می‌گوید قهرمانی پرسپولیس می‌تواند در روزهای اپیدمی کرونا و وضعیت دشوار اقتصادی، خوشحالی شیرینی نصیب هواداران پرسپولیس کند.

 فرانکفورتر در ادامه گزارش خود می‌گوید مردم در تهران به دو دسته تقسیم می‌شوند: قرمزها و آبی‌ها. هواداران پرسپولیس و استقلال. این روزنامه در ادامه از قول علی‌، هوادار تهرانی پرسپولیس نوشت: “قهرمانی در قطر چقدر مهم است؟ قهرمانی در این تورنمنت رویای همه ایرانی‌ها است. این جام بزرگترین افتخار است. هیچ تیم ایرانی در فرمت جدید لیگ قهرمانان موفق به فتح جام نشده. تصور کنید ما به جام باشگاه‌های جهان برویم و با بایرن مونیخ بازی کنیم”.

شرح بازی:

ترکیب پرسپولیس: حامد لک، سیدجلال حسینی، محمدحسین کنعانی‌زادگان، سعید آقایی، مهدی شیری، بشار رسن، سیامک نعمتی، احمد نوراللهی، میلاد سرلک،  امید عالیشاه و مهدی عبدی.

ترکیب اولسان: جو سوهوک، دیوی بولتویس، پارک جوهو، کیم این‌سونگ، سین جین‌هو، جونیور نگرائو، یون بیت‌گارام، وون دوجائه، کیم تائه‌هوان، کیم کی‌هی و لی چونگ‌یونگ.

دقیقه ۶: ضربه ایستگاهی اعلام شده به سود پرسپولیس را مدافعان اولسان با ضربه سر دور کردند.

دقیقه ۷: کار خوب بازیکنان پرسپولیس و ارسال بشار رسن به اولین موقعیت بازی تبدیل شد، اما توپ به مهدی عبدی نرسید و به بیرون رفت.

دقیقه ۹: حرکت ترکیبی بازیکنان اولسان با ضربه فنی یون بیت‌گارام از پشت محوطه جریمه همراه شد که ضربه این بازیکن به تیر عمودی دروازه حامد لک برخورد کرد و به شکلی فوق‌العاده خطرناکی به بیرون رفت.

دقیقه ۱۳: شوت سنگین احمد نورالهی پس از برخورد به مدافع هلندی اولسان با فاصله اندک راهی کرنر شد.

دقیقه ۱۸: ارسال تند و تیز بازیکن اولسان از جناح راست با ضربه سر جونیور نگرائو از روی خط شش قدم همراه شد، اما این ضربه از روی دروازه لک به بیرون رفت.

دقیقه ۲۰: تا این لحظه،‌ بیشتر بازی در اختیار تیم کره‌ای بوده و سرخپوشان ایرانی بیشتر چشم به ضد حملات دارند.

دقیقه ۲۲: یون بیت‌گارام بازیکن شماره ۱۰ اولسان بار دیگر از پشت محوطه جریمه شوت محکمی را راهی دروازه پرسپولیس کرد که حامد لک با عکس‌العملی خوب توپ را دور کرد.

دقیقه ۳۲: توپ‌ربایی و ضد حمله خوب بازیکنان پرسپولیس باعث شد تا این تیم در موقعیت خوب گلزنی قرار بگیرد، اما پاس اشتباه نعمتی این فرصت را برای سرخپوشان هدر داد.

دقیقه ۴۵: توپ‌ربایی استثنایی بازیکنان پرسپولیس را مهدی عبدی با یک ضربه دقیقه و زیبا به گل اول پرسپولیس تبدیل کرد.

دقیقه ۳+۴۵: بی‌دقتی احمد نوراللهی در داخل محوطه جریمه بلافاصله پس از گل پرسپولیس، یک ضربه پنالتی را به تیم کره‌ای هدیه داد. داور پس از تماشای صحنه و با کمک VAR پنالتی را بدرستی  به سود اولسان اعلام کرد.

دقیقه ۴+۴۵: ضربه پنالتی جونیور را حامد لک ابتدا دفع کرد اما در ادامه همین بازیکن توپ برگشتی را وارد دروازه پرسپولیس کرد.

نیمه دوم:

دقیقه ۵۴: داور قطری با کمک VAR خطای هند واضح و ناشیانه مهدی شیری را بدرستی پنالتی اعلام کرد.

دقیقه ۵۵: باز هم جونیور نگرائو از روی نقطه پنالتی و این بار برخلاف جهت حرکت حامد لک دروازه پرسپولیس را باز کرد.

دقیقه ۶۱: موقعیت خطرناک پرسپولیس با ضربه سر یکی از بازیکنان این تیم همراه شد، اما داور پیش از آن آفساید اعلام کرده بود.

شوت ۶۷: شوت از راه دور احمد نورالهی توسط دروازه‌بان اولسان در دو ضربه مهار شد.

دقیقه ۷۸: ضربه فنی بازیکن اولسان را حامد لک به راحتی در اختیار گرفت.

دقیقه ۷۹: دیوی بولتویس مدافع اولسان به دلیل خطا بر روی سرلک کارت زرد گرفت.

دقیقه ۸۲: جونیور نگرائو به دلیل اتلاف وقت در هنگام تعویض، کارت زرد دریافت کرد.

دقیقه ۸۴: ارسال تند و تیز امید عالیشاه از جناج راست پس از عبور از مقابل مهاجمان پرسپولیس با شوت سیامک نعمتی از بالای دروازه به بیرون رفت.

دقیقه ۹۰: ضربه سر احمد نورالهی توسط دروازه‌بان اولسان به اوت فرستاده شد؛ هرچند داور این صحنه را آفساید اعلام کرده بود.

جیانی اینفانتینو، رئیس فیفا، شیخ سلیمان، رئیس AFC، الکساندر چفرین، رئیس یوفا و مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران و سایر مقامات ارشد فوتبال آسیا و ایران نظاره‌گر این مسابقه بودند.

.

https://akhbar-rooz.com/?p=97859 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x