پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پشت پرده پخش اعترافات تلویزیونی یکی از بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر

تلویزیون ایران شامگاه ۲۹ آبان ماه اعترافات یکی از بازداشت‌شدگان روزهای اخیر را پخش کرد. زنی که به نام «فاطمه داوند» معرفی شده در مقابل دوربین برنامه ۲۰:۳۰ شبکه دو صداوسیما چند جمله کوتاه می‌گوید

تلویزیون ایران شامگاه ۲۹ آبان ماه اعترافات یکی از بازداشت‌شدگان روزهای اخیر را پخش کرد. زنی که به نام «فاطمه داوند» معرفی شده در مقابل دوربین برنامه ۲۰:۳۰ شبکه دو صداوسیما چند جمله کوتاه می‌گوید و پس از آن مجری برنامه او را یکی از عوامل اغتشاشات معرفی می‌کند. 

 در این برنامه ادعا شده «زنان»، «گروه‌های مخالف حکومت ایران»، «آمریکا» و «گروه‌های ضد انقلاب» رهبری اعتراضات سراسری را به عهده داشته‌اند.

تقریبا هفت روز پس از شروع اعتراضات سراسری، کشته شدن بالغ بر صد شهروند، مجروح و بازداشت شدن هزاران نفر، اکنون صداوسیما ایران به رفتار قدیمی خود با اعترافات اجباری و جعلی در مقابل تلویزیون دست زده و این بار زنان ایرانی را به عنوان «لیدر اغتشاشات» معرفی کرده است. 

این زن که با پوشش مشکی و با رنگ پریده در مقابل دوربین تلویزیون نشسته می‌گوید سال ۱۳۷۳ از خانه فرار کرده و به سلیمانیه عراق رفته است. تمام گفته‌های این زن در این برنامه همین چند جمله است. و مجری برنامه می‌گوید او سابقه همکاری با گروه‌های «ضدانقلاب» را داشته است. 

پس از آن مجری برنامه می‌گوید او شهروند یکی از شهرهای مرزی بوده که هنگام فرار از مرزهای ایران بازداشت شده است. 

با این حال «شاهد علوی»، روزنامه‌نگار پس از این برنامه در توییتر خود نوشت که او در خیابان بوکان گلوله خورد و بازداشت شد. به گفته آقای علوی، به خانواده این شهروند حتی گفته شده بود که او کشته شده است.

شاهد علوی در توییتر خود نوشته است: «خانمی که در این گزارش کثیف از او به عنوان فاطمه داوند یاد می‌شود که در حال فرار از مرز بازداشت شده است، در خیابان بوکان گلوله خورد و مجروح و بازداشت شد. به خانواده‌اش گفته بودند کشته شده است و ما خبرش را کار کردیم. گفتند کشته شده تا با اعتراف‌های اجباری داستان کثیفی برایش بنویسند.»

این برنامه با نشان دادن عکس‌های از زنان جامعه در وسط اعتراضات می‌گوید: «حضور پررنگ برخی زنان به عنوان لیدر در این اغتشاشات خودنمایی می کند.»

پس از آن عکس‌های از زنان که صورت‌های خود را پوشانده‌اند در میان جمعیت اعتراض‌کنندگان نشان داده می‌شود و مجری برنامه می‌گوید این زنان «هدایت گروه‌ها را برعهده گرفتند تا خیابان‌ها را مسدود کنند و اموال عمومی را تخریب کنند.» 

همچنین در این برنامه که به نقش زنان تاکید شده آنها را «عامل مهم تحریک احساسات و عواطف جامعه» معرفی کرده‌اند. حتی در بخش‌های با نشان دادن مامورانی با اسلحه در خیابان که به کمین شهروندان نشسته‌اند مجری می‌گوید «گروه‌های منافقین و سلطنت‌طلب‌ها» کار شلیک گلوله را به مردم داشته‌اند. همچنین از آمریکا نام برده می‌شود که این اعتراضات را هدایت کرده است. 

پس از پخش این برنامه، خبرگزاری دولتی ایرنا در مطلبی درباره فاطمه داوند نوشت او برای «ارتباط‌گیری با گروه‌های معاند در جریان اغتشاشات اخیر وارد ایران شد.»

این خبرگزاری دولتی با تاکید بر حضور گسترده زنان در این اعتراضات آن را «سوال برانگیز» مطرح کرده است. در حالی که زنان جامعه ایرانی نصف یا حتی بیشتر از نصف جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند.

رسانه هفت نیز در مطلبی دیگر حضور زنان را در اعتراضات اخیر «خودنمایی برخی زنان» معرفی کرده که با «همراهی ضدانقلاب قصد آشوب» در کشور را داشته‌اند. 

پیش از این اعتراضات سراسری (آبان ۱۳۹۸)، در اعتراضات دی ۹۶ و اعتراضات ۸۸  نیز حضور زنان، دانشجویان زن و فعالان زنان به عنوان نیمی از جمعیت ایران به شدت مشاهده می‌شد. 

خبرگزاری ایرنا در انتهای خبر خود آورده است که شناسایی چهره‌های زنان همچنان ادامه دارد. 

به نظر می‌رسد در سیاست جدید جمهوری اسلامی، این بار زنان‌تاثیرگذار و فعالان زنان بیشترین قربانیان سرکوب باشند و احتمالا باید شاهد خفه کردن جریان فعالیت مدنی زنان در جامعه بود.

پخش اعترافات شهروندان علیه خود یکی از راه‌های معمول سرکوب مخالفان در جمهوری اسلامی ایران است. با هر بار اعتراضات و اتفاقاتی که خوشایند حکومت نباشد، افرادی در مقابل دوربین تلویزیون نشسته و با کلمات تکراری مانند اینکه از خارج از کشور و از گروه‌های مخالف نظام هدایت شده و پول گرفته‌اند قصد حمله به پایه‌های نظام را داشته‌اند.  

در تمام این سال‌ها اعتراضات و نقدهای فعالان و نهادهای حقوق بشری هیچ تاثیری نگذاشته است و این بار نقطه تمرکز حکومت بر روی پخش اعترافات زنان است.

مازیار ابراهیمی، یکی از صدها ایرانی است که در سال‌های گذشته مقابل دوربین بازجویانش مجبور به اعترافات اجباری شد. او سال‌ها پس از آن در خارج از مرز ایران به افشاگری دست زد که تحت فشار و شکنجه حرف‌های زده که واقعیت نداشته است. آقای ابراهیمی یکی از متهمان پرونده ترور دانشمندان هسته‌ای در ایران بود. پس از افشاگری او بسیاری از نمایندگان مجلس به رفتار وزرارت اطلاعات و بازجویان و سیستم بازجویی اعتراض کردند. 

منبع: ایران وایر

https://akhbar-rooz.com/?p=12979 لينک کوتاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سوسن
سوسن
4 سال قبل

ناآگاهانه اشاعه دهنده-ی ترفندهای اطلاعاتی و ضداطلاعاتی رژیم نباشیم. در انتقال مطالب، عکسها و ویدئوها کمی مسئولانه رفتار کنیم.
امروز این ویدئو وسیعاً انتشار پیدا کرد. هرکس با یک کلیک به کلیه-ی افراد لیست تلفن، بدون آنکه کمی فکر کنیم که ناآگاهانه همان می کنیم که کارگزاران اطلاعات و ضداطلاعات رژیم می خواهند.
ما زنان افتخار می کنیم که در صف مقدم مبارزه با رژیم جهل و جنایت هستیم علیرغم آنکه پخش اینگونه “اعترافات” در چهل سال گذشته هر روز حنایش کمرنگ تر گشته است ولی با ضریب بالا می توان گفت: در نزد هواداران رژیم اسلامی هنوز “خواهان” دارد. پس باید هوشیار بود. فرض محال، محال نیست. گیرم که آنها توانسته اند تنی چند را با داغ و درفش وادار به “اعتراف” نمایند، ما چرا باید مجری اشاعه-ی سیاستهای رژیم باشیم.
هر آنکس که بیانیه-ی سفیر جمهوری اسلامی در لندن را دیده یا شنیده باشد، در خواهد یافت که انشای این نوشته با کمک گرفتن از ادبیات تلویزیون “سیمای آزادی” نگارش یافته. اصطلاح “گردانهای شورشی” یا در مورد تیراندازی “منافقین و سلطنت طلبان” به مردم. باز هم شگرد نخنمائیست که مکرراً رژیم از آن استفاده کرده است. کافیست بیادآوریم بمبگذاری در حرم امام رضا را. اگرچه این ترفندهای رژیم سوار بر سیاستها و تبلیغات غلط این جریانات است، لیک ما بایست هوشیار بوده و اشاعه دهنده-ی منویات شوم کارگزاران اطلاعات و ضداطلاعات رژیم نباشیم.

خبر اول سايت

آخرين مطالب سايت

مطالب پربيننده روز


1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x